Wat doe jij als lesklantje valt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:56

ja dat weet ik, maar stel jij vraagt of ik jou les wil geven zeg ik gewoon nee. die pony van dat meisje heeft 2 maanden bij mij gestaan om zadelmak te maken, en toen zijn ze blijven lessen. die mensen ken ik en als zij zou vallen zullen hun niet zeggen van ze kreeg les van die, maar gewoon zeggen we waren daar aan het rijden.of zo

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:57

Ohhh een kleinigheidje
zelf opstappen is voor mij zoiezo geen optie.
is een beetje lastig om op een shetlander met een 15 inch zadeltje te stappen :')

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:03

MelissaV schreef:
lies1994 schreef:
Ik zou:
-natuurlijk vragen hoe het gaat,of hij/zij ergens last van heeft.
-pony/paard ff rustig pakken (ook niet geheel onbelangrijk).
-hij/zij er weer op zetten en zo nodig er een paar rondjes naast lopen(ligt eraan hoe erg die gene ervan is geschrokken) .

Meestal gaat het in onze les zo:
eerst vragen of alles goe gaat zoja? wordt e ff ingewreven dat er volgende week taart is :D
dan pony vangen wat meesal al gebeurt is door mederuiters :)
Dan er terug op en als ruiter echt niet durft gaat lesgever er ff op en daarna ruiter weer.

oohjaaaa de taart was ik vergeten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:04

Als er een lesklant valt, kijk ik eerst even hoe het met paard en ruiter gaat. Tot nu toe heb ik nog nooit ernstige dingen meegemaakt. Ik ga er nu even vanuit dat we met een jong iemand te maken hebben. Ik loop er uiteraard op af, pak het paard en maak meestal een opmerking met een gekke bek van "zo, dat was even schrikken! Zit alles er nog aan?!" Even de tranen drogen als die er zijn en dan gewoon er weer op, paardrijden leren we allemaal met vallen en opstaan! Durft de ruiter niet goed, dan loop ik een stukje mee, of gaan ze eventueel aan de longeerlijn. Is het paard echt gewoon hufterig bezig en moet hij zijn ei kwijt, maar is de ruiter niet doortastend of handig genoeg, dan stap ik er desnoods zelf even op.

Als de ruiter er weer op zit, beginnen we gewoon rustig aan en meestal praten we nog heel even over de val. Zo krijgen ze weer een beetje vertrouwen, omdat ze dan snappen (en leren) wat er gebeurd is en hoe dat dan gekomen is. Dan maken we er nog wat kleine opbeurende grapjes over, zodat de spanning weg wordt genomen en de ruiter er zelf ook weer een beetje om kan lachen. Achteraf vinden ze het stiekem vaak wel stoer, dan hebben ze weer wat te vertellen op school of tegen papa en mama, want ze zijn er toch mooi weer op geklommen! Aan het einde van de les nog wat complimentjes geven over hoe stoer ze zijn geweest dat ze er weer op zijn gegaan en dan is het vaak wel goed.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:09

Ik kijk altijd naar de situatie en zorg dat iemand de pony kan vasthouden. Zelf kijk ik dan bij de ruiter.
Ga dan even na hoe het met de ruiter gaat en aan de hand daarvan handel ik.

Wanneer er verder niet wat aan de hand is, laat ik de ruiter weer op het paard. Mocht degene het spannend vinden even een rondje lopen en dan op het moment dat hij/ zij het gevoel heeft weer op het paard te kunnen, er weer op gaan.
Bij een ernstiger geval geen risico en naar de huisarts, paard terug in de wei. Paard heeft geen schuld en zie niet in waarom er dan een ander op zou moeten.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:27

Hangt er heel erg vanaf hoe en hoe hard iemand van zijn of haar paard/pony valt. Ik geef zelf rijles op de manege, en wij hebben de afspraak er toch wel serieus mee om te gaan. Dit omdat er de laatste tijd een paar rare vallen zijn geweest, waar wel sprake was van serieus letsel.

Als er dus iemand raar van z'n paard valt, deze gewoon op de grond laten liggen tot dat het 100% zeker is dat er niks aan de hand is. Niet aan de klant komen, niet aan de cap komen. Een klant moet echt zelf kunnen aangeven hoe die zich voelt, of dit nou 5 minuten duurt of 10 minuten, maakt niet uit. Veiligheid staat voor alles.

Als het zeker is dat de klant zich 100% goed voelt, gaat deze uiteraard weer het paard op. Is deze 100% zekerheid er niet, dan gaat de klant niet meer op het paard, maar naar de kantine waar hij/zij verder wordt geholpen.

Verder zelf altijd rustig blijven en als de situatie het toelaat, het toch wat luchtiger maken. Traantjes drogen bij de kleintjes, goed aanmoedigen dat het toch wel 'heuwl erg, super vet stoer' is dat ze er weer op gaan en desnoods de pony eerst nog even vasthouden.

Grapjasjes12

Re: Wat doe jij als lesklantje valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:46

Zodra ik tranen zie komen, maar ook zie dat alles het nog doet, maak ik er een grapje van, dan dimmen de tranen al snel.
Bijvoorbeeld: "Dat was een mooie vliegles!" "Zo, die had jeuk aan z'n rug, volgens mij!" Of iets in die geest. Succes gegarandeerd.
Bij ruiters die voor het eerst vallen zeg ik eerst heel plechtig dat ze eindelijk (of nu al) een Echte Ruiter zijn geworden. Dan is de schrik meteen weg en maakt plaats voor trots. Aan het einde van de les krijgen deze Echte Ruiters 50 cent van me, als extra felicitatie.

Daar kweek je stoere kinders mee :D

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 21:06

joyce2 schreef:
Als er een lesklant valt, kijk ik eerst even hoe het met paard en ruiter gaat. Tot nu toe heb ik nog nooit ernstige dingen meegemaakt. Ik ga er nu even vanuit dat we met een jong iemand te maken hebben. Ik loop er uiteraard op af, pak het paard en maak meestal een opmerking met een gekke bek van "zo, dat was even schrikken! Zit alles er nog aan?!" Even de tranen drogen als die er zijn en dan gewoon er weer op, paardrijden leren we allemaal met vallen en opstaan! Durft de ruiter niet goed, dan loop ik een stukje mee, of gaan ze eventueel aan de longeerlijn. Is het paard echt gewoon hufterig bezig en moet hij zijn ei kwijt, maar is de ruiter niet doortastend of handig genoeg, dan stap ik er desnoods zelf even op.

Als de ruiter er weer op zit, beginnen we gewoon rustig aan en meestal praten we nog heel even over de val. Zo krijgen ze weer een beetje vertrouwen, omdat ze dan snappen (en leren) wat er gebeurd is en hoe dat dan gekomen is. Dan maken we er nog wat kleine opbeurende grapjes over, zodat de spanning weg wordt genomen en de ruiter er zelf ook weer een beetje om kan lachen. Achteraf vinden ze het stiekem vaak wel stoer, dan hebben ze weer wat te vertellen op school of tegen papa en mama, want ze zijn er toch mooi weer op geklommen! Aan het einde van de les nog wat complimentjes geven over hoe stoer ze zijn geweest dat ze er weer op zijn gegaan en dan is het vaak wel goed.

Dat vind ik een hele goeie :)

phormicola: Khoop voor jou dat er niet veel mensen van hun paard vallen, anders wordt je nog arm :+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:47

MelissaV schreef:
phormicola: Khoop voor jou dat er niet veel mensen van hun paard vallen, anders wordt je nog arm :+

Gaan ze straks nog expres vallen ook. :+

Als er verder niets ernstig mis is met het kind, gewoon verdergaan. Niet te lang blijven hangen in dat valmoment. Heb eens een instructrice les zien geven die een kwartier na de val nog vroeg: het gaat toch echt he, je bent toch niet te bang he. Je zag het gezichtje van dat kind zo weer gespannen worden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:07

ik vin dhet goed dat als mensen lichaamelijk niets hebben er meteen weer op moet stappen>
maar nu gebeurde een aantal jaren geleden het volgende:
mijn pony weigerde en die achter me stond ook
mjin ponty schrikt daar van, en gaat er van door,
ik val er af: op de balk met mjn hoofd vraag me niet hoe maar
op een of andere manier kwan ik met mijn voet achter de hindernispaal,
mijn lichaam rolt door maar mijn enkel blijf steken.
stond op en kon niet meer lopen,
de lesgeven vond dat ik er op moest gaan
mezelf op de pony geheven en wat rondjes gestapt= prima
maar toen moest ik ook nog springen ! !
heb een week niet kunnen lopen.....
trap op getild enz. wat mijn ander been was ook niet 100% in orde

wat vinden jullie, was het goed om mij toch nog te laten springen?
ben 17 keer gevallen en hard ook, van niets hebben tot wazig zien en als ik wilde lopen steeds omvallen...
maar er altijd weer opgeklommen, dus niet echt dat ik me aanstelde of zo...

sorry voor mijn lange verhaal maar ik wilde even julie mening...

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:09

nee het was niet goed om jou nog te laten springen
stappen was genoeg geweest
zeker als je pijnklachten aangeeft :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:15

Bij ook maar enkele twijfel over gezondheid, laat ik iemand niet meer op het paard. stel dat je letsel hebt, maak je het daardoor alleen maar erger! En dan heb ik het natuurlijk niet over een beurse plek of spierpijn ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:12

Ik loop altijd meteen naar lesklant toe en laat ze plat op de rug gaan liggen. Dan voorzichtig kijken of er niets stuk is. Ik stap nooit op het paard van een lesklant als deze net mijn klant eraf gegooid heeft. Te groot risico voor mijzelf. ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:14

Loop ik naar de klant toe (geef kinderen les) en vraag ik, pijn gedaan of geschrokken :D Dan ff zand van de billen vegen en huppakee erweer op, rondje stappen om ff bij te komen en dan weer verder rijden :)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:15

Toen ik lesgaf aan rij meisje bij de shetlander is ze er vaak afgevallen. Gelukkig nooit ernstig. Ponys stond vaak al na twee meter te grazen, daar viel dus weinig aan te vangen. Enige twee keer dta ze wel ging huilen na het vallen was op wedstrijd, toen haar moeder mee was....
Na al dat vallen was ze wel ene stuk onzekerder.
Dus ik toch aanmoedigen om nog 1 keer galop te doen, hoefde ze maar 5 sprongen. Ja dat ging goed :D :D zij ook weer blij. Oke dan nog 1 keer aanspringen. En jahoor, rodeo en het meisje lag weer op de grond. Leuk pony's :+

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:19

Aprils_joke schreef:
Ohhh een kleinigheidje
zelf opstappen is voor mij zoiezo geen optie.
is een beetje lastig om op een shetlander met een 15 inch zadeltje te stappen :')

Dat probleem heb ik ook haha :') Nouja ff aan de longe wil nog wel, en de kindjes vallen van een shet meestal niet hard omdat het max een meter is (bij mij 1.03 m :+ )

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:43

Ligt eraan hoe het gebeurt.
Meisje had bv nog nooit gegalopeerd op de pony en de pony ging er van door, ze vond het eng dus maakt ik er maar een grapje van '' Nou heb je toch eens gegalopeerd '' .
Laatst ook, gezicht vol met bloed, dus gevraagt hoe het ging, heb je pijn etc. Nee ze had geen pijn, dus gezicht schoon gemaakt en ze stapte weer op. Na een tijdje toch maar ijs gehaald want haar oog werd wel erg dicht.

Ik loop eerst naar de gene die gevallen is en daarna pas naar het paard.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:51

Ik geef geen les, maar wat mijn instructrice doet als ik er afval is eerst checken of ik oké ben en pony vangen. Als het gaat dan spring ik er gewoon zelf weer op, maar de laatste keer was ik verkeerd terecht gekomen en had moeite met ademhalen (later zwaargekneusde ribben bij check HA) en kramp in m'n been. Dus dan rijdt zij nog even verder. :) Gelukkig nog maar 1 keer bij mijn huidige pony gebeurd, en gelijk naar terecht gekomen. Anderen momenten zou ik er zo weer opstappen als ik niets heb.

Ik herinner me trouwens een keer met mijn vorige pony (ik was toen 9) dat ik echt lelijk viel, en mijn rechterpols had gebroken. En niet zo'n klein beetje ook, nee je zag het gelijk. Weet niet hoe je dat uitlegt, maar je zag polsje zeg maar er echt 'naast staan', niet echt zoals het hoort. :') En brullen dat ik deed, viel bijna flauw van de pijn en zag helemaal bleek. 'Of ik er niet nog ff opging..' zei toen de manegeinstructeur, uhh.. nee? :')

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:52

Bij ons word er altijd gelachen en daarna gezegd: 'Volgende week appeltaart!' En dan gaat de les weer verder. :=

Tenzij er iemand hard gevallen is, dat is een ander verhaal. :P

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:22

mijn lesklantje viel vorig jaar ook een keer, ze durfde er niet meer op maar we hebben het toch doorgepraat dat ze er toch nog een paar rondjes mee heeft gestapt.
ik was met mijn zus dus ging ik direct naar mijn pony toe en mijn zus direct naar men lesklantje

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 03:14

Echt met les ben ik er vroeger alleen op de manege afgevallen (club en privé les niet dat ik mij kan herinneren iig), wel eens dat ik gewoon aan het rijden was (zorg wel dat ik nooit helemaal alleen rijd en ben ik wel keer toevallig alleen op stal dan weten bv. mijn ouders waar ik ben en wat ik ga doen en hoelaat ik ong. terug ben, duurt het te lang dan kunnen ze me bellen of als ze geen gehoor krijgen weten ze dus dat er iets (goed) mis kan zijn, maar weten ze ook waar ik ben! ;) ), de keren dat ik gevallen ben werd mij altijd gevraagd van of alles goed was, eigenlijk sta ik zelf altijd al eerder weer op de benen en ben me aan het afkloppen / paard aan het halen voor iemand de bak in kan komen. Spring er dan ook zo weer op, interesseert me weinig, afvallen kan iedereen overkomen en het hoeft neit zo te zijn dat wanneer je 1 keer gevallen bent, je daarna direct weer valt of het paard extra fris is of moeite gaat doen om jou er weer af te krijgen.. :P

Vroeger toen ik echt nog klein was werd mij ook altijd geleerd, direct er weer op anders word je bang en durf je nooit meer! :D NOu dat rijden vond ik altijd veel te leuk dus altijd bang zijn zag ik niet zitten hahaha! Hup direct er weer op.. :j Heb zelfs een keer gehad, nadat ik al heel wat jaartjes later een keer gevallen was (nooit wat gehad, altijd direct er weer op..), en ondertussen ook al wat ouder dat ik na een val echt even buiten westen was.. Toen was ik bang om bang te worden en wou (toen ik enemaal weer goed bij was, me verder goed voelde) er zo weer op (wist alleen niet direct waar ik was, wat ik deed, en toen helder werd dat ik van het paard gevallen was (wist nog wel dat ik aan het rijden was..)), dat mocht dus niet. Moest naar huis, en mijn ouders namen me mee naar de spoedpost toch even een arts na laten kijken. Dat vond ik dus echt niet leuk, goh wat baalde ik dat ik er niet op mocht en was ik bang om bang te worden. :') Volgende dag wou ik er dus dolgraag weer op, mocht niet moest maar een week rustig aan doen, ook aan gehouden hoor (had immers wel een hersenschudding), maar goed....

Met kleine kinderen? Even tranen afvegen (mochten die er zijn), even het zand afkloppen en hup er weer op! Opbeurende grapjes, zeggen hoe stoer ze zijn, en dat ze nu toch wel een echte ruiter zijn idd! Want je bent immers pas een goede ruiter als je een keer gevallen bent! En inderdaad even roepen dat ze kunnen rekenen op een tractatie de volgende les! Met een dikke knoopoog naar het kind dat is gevallen. Daarna dus die val gewoon met rust laten, evt. misschien nog heel krot samenvatten wat er nou mis ging maar zeker niet te lang over door gaan. :n Mocht er wel sprake zijn van letsel, of geen volle 100% zekerheid dat er niks aan de hand is? Dan opvangen en aan de hand van de ernst zorgen dat er medische hulp bij komt, of dat ze even met een glas drinken gewoon rustig aan de kant mogen bij komen wachten op pap / mam, die het daarna verder bekijken of ze bv. naar de huisartsenpost moeten. Maar dat hangt allemaal van de ernst af. Overigens zou ik iemand die echt bewusteloos is of echt gigantisch pijn heeft of iets, laten liggen zorgen dat die gene daar veilig ligt (dus pony's vangen, zorgen dat de andere uit de bak zijn), EHBO verzorgen en zorgen dat ambu eraan komt. ;)

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:31

Vind dit wel een interessante vraag.

Ik zie hier heel veel staan dat mensen eerst even een rondje stappen doen enzo, maar wat als de pony nou ondeugend is? Ik zie namelijk veel kinderen vliegen omdat de ponys een grapje uithalen en even vlug omdaarien of een rodeo geven. We werken veel met jonge ponys en die zijn nogal jolig. Wat doen jullie in zón geval? Want ik laat ze direct weer werken: voltes wendingen overgangen alles om de pony bezig te houden en die gekheid uit zijn koppie te krijgen.

Hebben jullie trouwens ook een ehbo diploma? Ik vind het best wel lastig hoe ik een kind dat net gevallen is weer moet opvangen als ze een beetje bangig zijn en op een boefje moeten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:30

In het geval van een boevig/fris beestje blijf ik er zelf een beetje bij, met een schuin oog op de boef. Desnoods treed ik streng op als het te gortig is. Is het echt drama en denk ik dat er ongelukken gaan gebeuren spring ik er zelf even op, mits ik niet te groot ben voor paardje in kwestie :) Ik stuur het paard niet terug naar stal, dan gaan ze hele rare dingen in hun hoofd halen :P

Ik heb een EHBO diploma, maar ik ga zelf niet lopen hannesen. Als ik denk dat er iets gebroken is, stuur ik ze door.
Bij echt hele grote angst moet je toch echt doorduwen en ze iig laten stappen terwijl jij het paard vasthoud, of iemand anders natuurlijk. Meestal kun je snel zien wanneer het krokodillentranen zijn en wanneer de angst niet zo groot is als dat ie lijkt hoor ;)

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:39

Ik heb een tijd les gegeven aan kleine groepjes,ik vertelde altijd aan het begin van de les, "mocht er iemand vallen ? Dan gaan wij direct halthouden,raken niet in paniek en doen geen poging de pony te pakken" en bij ons ook taart hoor! Haha
Mocht er geen letsel zijn stappen ze weer op al gaan ze maar stappen ! De les gaat gewoon door.
Als andere kinderen gaan piepen zeg ik, ben jij gevallen? En ze zeggen altijd nee? Heb jij ook zo pijn in je zij? Nou niet piepen iedereen kan vallen .
Zo ben ik ook altijd aangepakt en t werkt super!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:52

Aukelizzy schreef:
Ik loop altijd meteen naar lesklant toe en laat ze plat op de rug gaan liggen. Dan voorzichtig kijken of er niets stuk is. Ik stap nooit op het paard van een lesklant als deze net mijn klant eraf gegooid heeft. Te groot risico voor mijzelf. ;)

Waarom plat op de rug?
Ik ben er zelf een paar keer hard afgegaan maar vind dat echt geen prettige houding, ik zit persoonlijk liever even.

Als er echt iets ernstigs is moet je ze in stabiele zijligging leggen, niet plat op de rug...