Pas geleden anderhalf uur in de wei gestaan....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:25

Nouks schreef:
Oei, paard een nacht laten staan zou ik toch wat huiverig voor zijn... In z'n uppie op de wei gaat niet met ieder paard goed, en ik zou het niet op m'n geweten willen hebben als mijn paard iets oploopt doordat 'ie in paniek raakt oid. Hij zal er vast van leren, maar mijn methode zou het niet zijn.

Dat zal idd niet met elk paard goed gaan, daar heb je gelijk in. Maar bij deze zaten we met onze handen in ons haar, dus toen hebben we het toch gedaan. De overbuurman had nachtdienst en die zou nog even gaan kijken als hij thuis kwam.
Nou was dit paard van zichzelf erg rustig, en verder helemaal geen stresskip, dus dat durfde we wel aan.

Anders eens proberen om een uurtje of 2 later te komen dan normaal. Kan ook al helpen. :j

Kiichi

Re: Pas geleden anderhalf uur in de wei gestaan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:30

Ik heb eigenlijk geen problemen, maar af en toe moet ik een paard "ophalen" en daar heb ik geen zin in. Dus dan haal ik de andere paarden binnen (die wel gewoon naar het hek toe komen) en wanneer zij niet naar het hek toe komt wanneer ik roep, laat ik haar lekker staan. Ze weet best dat er voer in haar stal ligt en vaak, als ik na 15 minuten opnieuw kom, komt ze braaf naar me toe gelopen.

Dus de tip om het paard gewoon even te laten staan, zou ik zeker eens uitproberen. Vaak realiseert het paard zich wel dat hij eigenlijk ook wel naar binnen wilt.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:34

Je paard associeert jou met werk en dingen waar hij eigenlijk niet zoveel zin in heeft.

Ga regelmatig een half uurtje in het land zitten zonder iets van hem te vragen. Neem een stoeltje mee, ga zitten en negeer hem verder. Als hij naar je toekomt, beloon je hem. Verder doe je niets en vraag je niets. :)

En ga aan de slag met grondwerk en/of clickertraining. Gegarandeerd succes. :)

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:35

Mijn draver deed dit ook.
Jarenlang!
Is opgelost door hem 'standaard' als laatste uit de weide te halen.
Komt hij niet, prima, dan wacht je maar een half uur.
Overdreven met biks in de voerbakken etc. Doen
Dat hij dit dus hoort!
Vaak is het binnen een uur dat ze ineens bij de draad of hek staan!

Hoef nu alleen maar eraan komen lopen, te fluiten of richting de stallen te gaan.
Dan zijn ze er meteen!!

Is een kwestie van blijven herhalen.
Ook als het goed gaat, het paard als laatste eruit halen, zodat hij weet dat er echt 'standaard' er voer op hem ligt te wachten.
Ben je met 2 man,dan eerst de ene eruit, dan hij pas.
Regelmaat en consequent

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:37

Moeilijk probleem is dat en ik ken het maar al te goed. Ik heb toen alle geprobeerd mij mijn oude pony. Die ging in de zomer ook de wei op en ik kreeg haar dan nooit meer te pakken. In het begin ging het als ik wortels op de grond gooide, dan ging ze eten en kon ik haar pakken. Toen ze dat kende ging dat niet meer. Toen liet ik een man ( die met de pony's naast onder wei bezig was ) haar pakken en dat ging. Die keer daaop kon niemand meer bij haar komen. Toen ging een vriendin rijdend op haar pony de mijne pakken, dat ging ook 1 keer en toen begon ze van zich af te slaan.

Ik heb alles geprobeerd, ook ingesloten met een lijn, alle pony's eruit gehaald. Het was hopeloos. Tot op heet laatste moment heb ik dit probleem gehad. Toen is ze in de paddock gegaan en was het gelukkig een stuk minder....

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:46

nachtje laten staan en water wegnemen.
Worden ze best mak van :)

Lieke565

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 17:48

Ik zal eens gaan kijken wat gaat werken!

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:52

xanax schreef:

Goede oplossing, paard z'n water weghalen.. Lijkt mij niet het beste voor je paard.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:53

xanax schreef:

>;)
Jou eens een dag zonder water zetten. Kijken hoe mak jij wordt.
Wat een vreemde manier van paarden 'africhten' zeg.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:59

Kennelijk vind hij het dus niet leuk om mee te gaan? Maak het leuk en kom ook eens alleen om een wortel te voeren en ga dan weer weg. Je paard weet heel goed dat als jullie komen ze weer op stal moet en dat is niet leuk.

En wat betreft vangen met voer, nooooit doen. Ik deed dat in mijn pennytijd ook altijd en heb toen op een stormachtige dag in een redelijk grote kudde een flinke trap gehad(was niet op mij gericht, maar stond wel toevallig in de weg) en sindsdien vang ik nooit meer met voer. Is dat de enige manier om paard te vangen? Prima dan maar geen paard, voor mij geen voer meer op het land...
Daarbij als je altijd vangt met voer en je komt toevallig een keer zonder, dan heb je de kans dat je paard heel vervelend en opdringerig word, want ja hij is gewend dat die nu wat lekkers krijgt.

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:08

Ik heb het vroeger een keer gehad met een pony waar ik op paste. Ik kende de pony helemaal niet en het bleek dus ook dat hij zich niet liet vangen. Dus toen stond ik daar met een halster en drie andere mensen die wilde helpen. Uiteindelijk heeft hij de hele nacht buiten gestaan zonder eten en de volgende dag liep hij vrolijk met mij mee. ;)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:17

Kan je niet het andere paard pakken? Dan loop je ermee naar de uitgang en meestal wordt de ander dan nieuwsgierig of bang dat hij alleen gelaten wordt en komt hij vanzelf. Heb je dat al eens geprobeerd?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:21

Men komt wel met erg veel negatieve methoden. Het lijkt me voor beide partijen toch het leukst als het paard naar je toe komt en met je meegaat omdat hij dat wil, vanuit een positieve emotie en niet vanuit honger, angst of andere nare dingen...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:50

Hm hier is misschien geen 1,2,3 pasklaar antwoord voor maar sommige dingen gaan wel erg ver om hem indd alleen snachts te laten staan en dan zelfs zonder water!. Mijn paard heeft dmv misverstand een keer half uur langer buiten gestaan dan de rest en ik was al onderweg richting stal en stalgenootje heeft m van de wei kunnen halen omdat ie helemaal over de zeik was dat ie daar alleen stond! dus kan deze methode ook echt niet aanraden. en mijn paard is normaal rustig en braaf maar was nu dus totaal in paniek.

Ik denk dat je inderdaad eens goed de tijd ervoor moet nemen en meer aandacht aan grondwerk moet besteden, heeft mij en mn paard ook geholpen en gewoon eens indd de wei ingaan en daar wat tijd doorbrengen zonder dat je hem meeneemt om te 'werken' . Succes in ieder geval!!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:14

Ik zou helemaal niks met voer doen, eigenlijk kan je het best pas met voer 'werken' als je paard zoveel respect voor je heeft dat hij het niet gaat misbruiken zegmaar. En dat heeft hij overduidelijk niet aangezien hij zo voor je wegloopt.

Ja je kan hem een nacht zonder water en eten zetten, werkt waarschijnlijk wel, maar ik vind er niks knaps aan dan, aangezien het alleen maar een snelle en egoistische 'oplossing' is.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:21

wat bij mijn vz paard goed werkt, is dat ik op me hurken gaat zitten. Dit wekt enorme nieuwsgierigheid op. Hij komt kijken, snuffelt en jij pakt hem rustig bij het halster, of je doet een touwtje om zijn nek. Je geeft hem een snoepje en beloont hem goed. Wanneer dit een aantal keren herhaalt, kan je de volgende keer gewoon blijven staan.Dan zal die hoogst waarschijndelijk ook bij jou komen. Bij mijn vz paard werkt het prima, hopelijk bij jou ook.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:27

nou ze halen de andere er uit en het paard reageerd niet.denk niet dat dit zo een drama queen is die door de draad vliegt.laat het beest lekker een nachtje buiten en voer hem op de wei.misschien vind die zichzelf geen stal paard!!!!!
Nouks schreef:
Oei, paard een nacht laten staan zou ik toch wat huiverig voor zijn... In z'n uppie op de wei gaat niet met ieder paard goed, en ik zou het niet op m'n geweten willen hebben als mijn paard iets oploopt doordat 'ie in paniek raakt oid. Hij zal er vast van leren, maar mijn methode zou het niet zijn.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:59

Meestal wilt ie dus niet komen als je aan het werk wil. Dat zijn andere tijden dan dat je m op stal zet. Dat kan je misschien ook omdraaien. Gewoon je paarden vaker uit de wei halen zonder dat je iets van m wil. Even op stal zetten en weer terug, een wortel of een snoepje in de bak doen. Ze hebben een ingebouwd wekkertje en als jij dus om 2 uur wil gaan rijden is het toch geen tijd voor voer en stal, dus moet er gewerkt worden.. en daar heeft ie net geen zin in. wees onberekenbaar voor een tijdje.Maak m nieuwschierig en maak ook het werken met hem leuk.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:09

Misschien niet zon goede vergelijking maar toch, ik rijd op de manege Postawa. Ze is altijd erg chagerijnig op stal en slaat en bijt ze, ook kon je haar moeilijk vangen in de stal. Ik poets haar nu regelmatig zonder daarna te gaan rijden, dat vind ze heerlijk en ze komt soms al gewoon naar me toe als ik haar wil pakken. Ik zadel haar op met veel praten en geduld, lekker rustig.
Wat bedoel ik daarmee? Doe ook eens iets anders, ga haar eens uit de wei halen poetsen en dan weer op wei zetten, doe eens iets zodat ze het leuk vind om bij je te komen uit nieuwschierigheid wat je nu weer zult gaan doen met hem.
Succes !

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:15

Wat ben ik blij dat ik een paard heb die ALTIJD komt en vaak nog in galop ook!

Ik heb vroeger een pony gehad die je moest vangen, gek werd je ervan.
En ze deed het vooral op de momenten dat het juist niet uitkwam!!

Ik denk zelf ook dat ik grond werk ging doen.
Paard in de longeerbak.
Laten lopen, en dan naar je toe laten komen.
Weer laten lopen en weer naar je toe laten komen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:35

Heb er ervaring mee, een geval dat gericht durft te trappen en zelfs recht overeind komt...

Ik had al een sluis (nauwe ruimte waar je je paard in het nauw kunt drijven) tot mijn beschikking, stel jou voor om er snel eentje te maken. Dit is ideaal.

Eerst benader je je paard vriendelijk. Je gaat er zichzaggend op af, schouders afgewend, niet staren, niet meteen naar het hoofd, liever naar de schoft. Op een paar meter afstand blijf je al staan, ontspant je paard en oogt hij vriendelijk, dan doe je weer een stapje verder. Net zolang tot je vlak naast de schoft staat. Meestal draaien ze dan zelf hun hoofd wel naar je toe.

Reageert je paard door weg te rennen, naar je te schoppen etc. dan jaag je hem richting de sluis. Voor je eigen veiligheid doe je dit met een flinke longeerzweep. Eenmaal in het meest smalle stuk van de sluis (ter grote van een stand) is het snel gedaan. Pak je paard, loop terug de wei in, en laat hem weer los. Dan begint het hele verhaal weer van voor af aan. (Ben hier zelf een hele middag zoet mee geweest. :+ ) Net zolang totdat er verbetering in zit. Ga door tot je het paard gewoon rustig kunt pakken.

Zorg dat je in de periode daarop dit bevestigd. De wei in gaan, of zelfs uit de wei halen, is niet altijd werken. Soms zadel ik op, zet de paarden ergens neer met een pluk hooi, ga zelf iets anders doen, zadel dan weer af en zet ze terug in de wei. Moet je die verbaasde koppen van ze zien joh. :D

Wat je ook doet, wees er consequent in, het komt heus wel goed. :j Succes!

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:04

Ik heb ooit ergens gelezen dat je ook niet in een rechte lijn er naartoe moet lopen en hem idd ook niet moet aankijken

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:41

VVDD ---> OPG

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:06

Ieder paard vind het leuk om op de wei te staan! Het paard vind het dus minder leuk met jou mee te komen. Toen ik net bij mijn bijrijd paard begon had ik geen enkele band met haar, ik merkte dat het vaak poetsen opzadelen en rijden was en voelde verder geen klik tussen ons. Toen kwam ze ook nooit naar mij toe, ze liep niet zozeer van me weg maar bleef altijd achterin de wei staan, keek niet op, keek al chagerijnig als ik aan kwam en liep sloom mee zo van "blegh, laat me met rust" :D. Haar hele karakter was toen ook dominant tegenover mij en ze wilde niet graag mee werken. Als ik iets niet leuk vind is het met een paard bezig zijn die daar helemaal geen zin in heeft, dan is voor mij de lol er echt al heel snel af! Ik heb toen besloten het anders aan te pakken. Ik ben sowieso begonnen met afentoe de wei in te lopen om een worteltje te brengen, even een aaitje, en weer weg! Of mest uit de wei halen en haar totaal geen aandacht schenken, de wei in lopen en alleen naar het andere paard toe gaan etc. Daarna ook veel grondwerk gedaan, longeren, respect winnen. Haar alleen uit de wei halen om te poetsen, of alleen even een rondje buiten wandelen wat ze leuk vind. We hebben elkaar leren kennen, en nu hebben we een super goede band. 9 van de 10 keer hinnikt ze als ik aan kom, en ze staat altijd al voor het hek te wachten tot ik haar kom halen. vrijwel nooit meer hoef ik de wei in te lopen om haar zelf te gaan halen, en mocht het wel een keer zo zijn (want paarden hebben ook ooit hun dag niet!) wacht ik toch tot ze zelf naar mij toe komt. Het is wel op te lossen! Wissel gewoon de trainingen wat af, ook dingen doen waar het paard plezier in heeft!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:13

marleen_usar schreef:
Jaag je paard op en van je weg, na een poosje komt hij vanzelf naar je toe.Wij doen dat altijd en het werkt perfect.

Doet mij een beetje denken aan een joinup. Dat zijn de grovere middelen, die ik persoonlijk niet zou gebruiken. Een join up is mentaal best zwaar voor een paard.

Ik zou hem ook gewoon een nachtje laten staan zonder voer. Maar er natuurlijk wel heengaan en aanbieden om mee te komen, doet hij dat niet, tja dan moet hij een nacht buiten zonder zijn portie voer... Dan leert hij het wss idd wel vanzelf.