Een E-pony of een D-pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AliceMellow

Re: Een E-pony of een D-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:44

Ik zou als ik jou was voor een leuke E gaan.
Mocht je later nog verder willen in de sport kan je hiermee altijd nog bij de paarden gaan starten en hoef je dus niet weer opzoek naar een ander paard.

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:45

Ik weet niet hoeveel ze verwachten dat je nog gaat groeien, maar als je echt hoger wil komen in de sport zou ik eerder voor een D-pony gaan. Met een E-pony kun je inderdaad niet internationaal gaan springen, maar er zijn ook maar heel weinig D-pony's (en ruiters) die internationaal kunnen gaan springen. Je moet dan wel echt heel goed zijn.
Als je meer hobbymatig op wedstrijden wil gaan en als je denkt dat je nog veel gaat groeien, kun je ook een E-pony nemen. Kun je tot het ZZ springen mee starten en dat is al heel wat voor een ponyruiter!

wake_up schreef:
Bovendien is het echt niet zo dat E pony's minder goed springen of wat dan ook. E pony's
kunnen net zo goed presteren als D pony's :j

Ik denk dat ze niet echt bedoelen dat E-pony's minder goed springen, maar dat het met een E-pony moeilijker is om te winnen. D-pony's hebben een veel kleinere galop en kunnen dan ook sneller/makkelijker iets oplossen voor de ruiter. Verder zijn D-pony's vaak sneller in de barrage omdat ze korter kunnen draaien. En aangezien de D-pony's (bijna) altijd tegen E-pony's moeten rijden in de hogere klasses denk ik dat je met een D-pony gemiddeld genomen wel in het voordeel bent (Alhoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn, er zijn ook goede E-pony's)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:44

ik zou gewoon rond kijken en kijken wat je leuk vind,

ik had mijn pony een tijdje te koop staan( nu nog steeds) en ik heb 1 keer geintereseerde gehad, maar ze dachten dat het een D was, maar het zou sowieso niets worden omdat het geen D was??

dat vond ik echt belachelijk, ik heb genoeg bereikt met mijn E pony, wat vele niet eens bereiken met hun D of wat voor pony/paard dan ook.

Kijk gewoon rond en probeer wat paarden uit, wel zou ik kiezen voor een E(dit hebben wij ook gedaan)
omdat je nog groeit,
ik start nu ook met mijn pony tussen de paarden omdat ik niet te groot voor hem ben, en het gewoon super gaat.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:00

ik denk niet dat je snel te groot zult zijn voor
een D-pony. Ik heb mijn D-pony gekocht op
3-jarige leeftijd en ze is uiteindelijk uitgegroeid
tot 1,50 een E-pony dus. Zelf ben ik 1,69 en ik
paste nog prima op haar (ze is inmiddels verkocht)
Jij bent pas 1,50 dus dat moet makkelijk kunnen!

elinelovebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:01

Ik zou persoon lijk een e pony kiezen.
Je kunt er zoizo mee doen tot je 18,Als je een grote koop.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:07

Ik ben 1.64 en mijn pony is 1.435 (ondertussen wel wat groter, want hij is pas 3,5 en gemeten bij 3 jaar), en ik pas ook nog wel. Dus een D-pony zal wel lukken :)
Ik heb ook voor een D gekozen omdat een E toch nog iets te sterk is!

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:09

ik heb ook een d pony ben 1.58 68 kilo en 30 jaar whhha
dus jij kan makkelijk nog jaren met een d pony !

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 23:24

Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je nog verwacht te groeien en of je deze pony wil houden uiteindelijk. Als je nog veel gaat groeien en je wil geen 'tussenmodel' dan zou ik voor een E-pony gaan, dan is de kans groter dat je deze pony niet weg hoeft te doen en met een E-pony starten tussen de paarden is prima te doen heb ik al gelezen. (Ik heb zelf geen ervaring, maar ga ervanuit dat de andere mensen in dit topic weten waar ze het over hebben op dat gebied.) Aan de andere kant, een grote D-pony kan ook zo zijn voordelen hebben en daar pas je nu waarschijnlijk wat mooier op.

Als het jou niet zo heel veel uitmaakt dan zou ik gewoon lekker bij beide maten gaan kijken en kiezen voor een pony die jou aanspreekt. Veel succes met je keuze!

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 03:44

Ik zou voor een D-pony gaan.

Wij hebben deze keuze ook moeten maken en ben nog steeds blij dat ik voor een D gekozen heb.
Je bent namelijk wel degelijk in het voordeel als je een D hebt in een D/E gecombineerde rubriek, dit omdat D's in de meeste gevallen wendbaarder en sneller op de sprong zijn.
De aparte D-rubrieken zijn vaak ook groter en daardoor (vind ik) leuker om te rijden.
Verder is er een groter aanbod in D-pony's en is de overstap B/E-pony erg groot.

Bij de paarden is het ook niet handig om met een E-pony te starten, sinds de afstanden met springen vaak wat te ruim zijn en sommige (dus niet alle!) juryleden met dressuur liever een paard zien dan een pony.

123renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:38

ik zou een d pony kiezen
ik heb ook gekozen voor een d pony en heb nog geen minuut spijt gehad en als je een e pony zou kiezen zou je niet in het buitenland mogen gaan rijden want daar zijn het gewoon paarden.
je kan met een d pony ok nog lang rijden hoor ik ben 1.65 en mijn d pony is 1.45 en bij mij gaat het nog heel goed.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:39

Grote D zou ik kiezen..

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:55

Ik zou voor een E pony kiezen, Je gaat namelijk vast nog wel groeien. Met een E pony kan je prima springen. Wie heeft je verteld dat ze daar niet geschikt voor zijn? Dat is namelijk echt onzin.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:10

hangt van een paar dingen af: wil je een tussenstap tot je bij de paarden gaat starten als je 18 bent? Dan zou ik voor een D gaan en op je 18e een paard aanschaffen. Wil je een beestje om te houden? Dan een E, je groeit nog een paar jaar door, en met lange benen sta je toch een stuk mooier op een E. Ook de bouw van het paardje telt mee, op een ranke E pony lijk je groter dan op een brede D pony.

Ik heb op mijn 13e een E pony gekocht, en nu op mijn 20e rijd ik hem tussen de paarden. met springen moet hij z'n benen net ietsje hoger optillen, en zodra we in de barrage zitten hebben we (vooral indoor) vaak hele snelle tijden, een pony galoppeert korter dan een paard, maar kan veel sneller draaien en in een barrage kan dat je een hele hoop seconden schelen. sprongkracht genoeg dus B en L hoogte paarden dat redt hij wel. Ik heb ook geen ambitie om Z springen te worden met hem. Dressuur kan je met een pony prima tussen de paarden redden, collega van me startte in het ZZ-licht met een stevige haflinger, geen discriminatie meegemaakt tegenover het ras of de grootte :)

123renee schreef:
ik zou een d pony kiezen
ik heb ook gekozen voor een d pony en heb nog geen minuut spijt gehad en als je een e pony zou kiezen zou je niet in het buitenland mogen gaan rijden want daar zijn het gewoon paarden.
je kan met een d pony ok nog lang rijden hoor ik ben 1.65 en mijn d pony is 1.45 en bij mij gaat het nog heel goed.

je mag gewoon rijden hoor, maar geen ponywedstrijden :)

even een voetnoot, iedereen hier gaat er van uit dat TS internationaal wilt gaan rijden met haar pony? ik weet niet hoor, maar de meeste ruiters die ik ken rijden lekker wedstrijden in de basissport, misschien 5% komt verder dan dat/heeft de ambitie om verder te gaan dan het ZZ dressuur/Z springen.