Tips: paard heel druk in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:18

theedoos schreef:
Ik zou het zien als een uitdaging om hem verder door het verkeer te lopen. Fietsen zou ik voor de eerste keer zeker niet gelijk zo'n stuk doen, dus lopend (mocht je het te ver vinden, tussenposes? neem een rugzak mee met een lekkere appel voor jezelf en voor je paard zodat jullie samen kunnen ontspannen tussen de wandeling door) zou ik je zeker aanraden als je het niet zit zitten om je paard voor 20 minuutjes op de trailer te hebben staan :).

Inderdaad, het is een mooie uitdaging/oefening voor paard en leider.
Het fietsen en wandelen valt trouwens prima te combineren: gewoon iemand vragen om mee te lopen (met de fiets aan de hand), als het goed gaat kun je (op rustige plekken) stukjes samen op de fiets (leider van het paard achterop), gaat het niet goed dan blijf je gewoon lopen en is er ook niks aan de hand.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:05

hettyss schreef:
Maar nee hoor na een uur toch zijn vriendje er maar naast gezet en meneer loopt er zoooo (GRRRR) in. Denk zelfs als ik er een vreemd paard had naast gezet dat hij het zo gedaan had.
Dus...... Denk dat je best met een vreemd paard erbij kan laden.

Vanuit de mens geredeneerd denken we inderdaad al snel 'de moeilijkste eerst', maar een paard is een kuddedier. Als er al een paard in staat dat rustig staat en een beetje aan het hooi knabbelt, zal een nog niet zo ervaren / moeilijk paard eerder de trailer instappen.
dat heb ik tenminste ook ervaren toen ik mijn jaarling voor de tweede keer in haar leven moeiteloos laadde toen mijn andere paard er al in stond. :)

Rchell

Re: Tips: paard heel druk in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 19:08

Ja wellicht is het inderdaad een idee om dat toch maar een ander paard mee te nemen.. vind het lastig in te schatten, aangezien die van mij het andere paard dan dus niet kent.. aan de andere kant is het maar 20 min in de trailer.. lastige keuze..

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 10:07

Nou vandaag is het zo ver... verhuisdag.. ik heb al 2 nachten nauwelijks geslapen, maar nu de zenuwen aardig onder bedwang.. Toch besloten om hem zonder ander paard te gaan halen en wel wat rustgevends te geven voor op de trailer.. deze is immers gloednieuw en van mijn nieuwe stalhouder, dus hij meot heel blijven.. Gelukkig een heel stabiele auto en goede trailer ivm het weer, maar de straten waar we overheen moeten zijn volledig gestrooid en geveegd, dus het moet goed komen.. duimen jullie met me mee?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:37

en,hie ging het?

Rchell

Re: Tips: paard heel druk in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 09:55

het viel me erg mee.. ik heb hem een kleine dosering tranquigel gegeven.. het laden was dit keer het probleem.. in de eerste instantie wilde we het vanwege de sneeuw proberen dicht bij het weiland.. maar er kwam zo veel reactie van de andere paarden, dat mijne écht niet wilde.. dom natuurlijk van mezelf, dat had ik kunnen verwachten.. maar het onderuit gaan op ijs.. dat wilde ik natuurlijk ook niet..
uiteindelijk een eindje verderop trailer vlak langs een hoge heg gezet en met een beetje aansporen van achter stond hij er met twee pogingen op. Al met al denk ik een half uurtje bezig geweest..
hij was echter dit keer in de trailer errug braaf! hij had zicht van voren schrap gezet en was lekker op de achterstang/klep gaan hangen.. doen we aankwamen had hij ook bedacht dat hij zo wel kon blijven staan.. en niet echt behoeft om weer op alle 4 zn voeten te gaan staan :+
uiteindelijk heel kalm kunnen uitladen, wel was hij ontzettend bezweet, maar dat komt deels natuurlijk ook van de tranquigel..
Gelukkig staat hij nu op een plekje waar als hij wat gewent is we ook gewoon kunnen oefenen.. dat voor beide de druk en stress veel minder is, van dat we wat 'moeten'...