Een trektocht rijden, hoe, wat.. ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Re: Een trektocht rijden, hoe, wat.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 22:15

Nou mijn paard zet ik niet op stal. Paarden hebben geen dag of nachtritme en hebben ook geen vaste eettijden, maar dat maken de mensen ervan. Die van mij gaat toch mooi naar buiten hoor, maar ik ga daar dan wel op letten met overnachtingen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:35

xx_Kelly_xx schreef:
Nou mijn paard zet ik niet op stal. Paarden hebben geen dag of nachtritme en hebben ook geen vaste eettijden, maar dat maken de mensen ervan. Die van mij gaat toch mooi naar buiten hoor, maar ik ga daar dan wel op letten met overnachtingen.

Paarden gaan er niet dood van om een nacht op stal te staan, maar weiland heeft inderdaad wel de voorkeur tijdens tochten.
Wanneer je echter in de winter gaat reizen is weiland een stuk lastiger.

Let er wel op dat er voldoende gras staat of dat er voldoende bijgevoerd wordt. Ik heb het eens meegemaakt dat we een vrij kaal weiland kregen en dat de beloofde hoeveelheid hooi die bijgevoerd zou worden toch niet de hoeveelheid was die wij in gedachten hadden. Stonden de paarden er 's morgens toch wat opgetrokken bij.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 22:43

Nee dat ze er niet dood van gaan dat snap ik maar die van mij word gek op stal en staat dan de hele nacht tegen de wanden/deur aan te trappen. Dus dat ga ik niet doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:51

xx_Kelly_xx schreef:
Nee dat ze er niet dood van gaan dat snap ik maar die van mij word gek op stal en staat dan de hele nacht tegen de wanden/deur aan te trappen. Dus dat ga ik niet doen.

Dan heb je dus een klus. Een paard dient het te kennen om op stal te staan, als onderdeel van een basis-opvoeding. Dat je daar vervolgens weinig of niks mee doet, doet niet ter zake; er kunnen zich omstandigheden voordoen die op stal staan noodzakelijk maken. Ze kunnen maar weten hoe ze daar mee om moeten gaan.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 22:57

Dat snap ik, helaas heb ik haar zo gekocht en heeft mijn paard een naar verleden, en ja dit had ik helaas ook graag anders gezien maar op dit moment is het even niet anders. Bovendien hebben wij ook kleine paddocks waar ze wel rustig in staat.

We zijn al ver gekomen met dingen als vast staan, dat doet ze nu netjes en zonder problemen en meer van dat soort normale dingen.

Ik wil er van de zomer wel op trainen zodat het mogelijk is, maar op dit moment laat ik het even voor wat het is. Mocht ze zich dan gedragen op stal, blijft ze qua huisvesting thuis gewoon 24/7 buiten maar als zich dan omstandigheden voordoen, dan zou ze op stal kunnen. Maar je hebt gelijk hoor, er zit alleen een heel verhaal achter.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 06:58

ook mijn paard kocht ik met een verleden die resulteerde in het feit dat hij op vreemde stal heel erg weeft,
dit staat zelfs om in blinde paniek.

de stelling; een paard dient het maar te kennen ben ik het dan ook totaal niet mee eens.
maar goed, dat is verder geen discussiepunt.

het snachts op stal zetten tijdens zo'n tocht is gewoon in mijn ervaring een nadeel voor je paard.
wat betreft hoeveelheid hooi die beloofd was, ja daarmee zijn we helaas ook eens verrast, viel knap tegen.
is wel een belangrijk punt om daar qua afspraken een zo'n goed mogelijk gevoel over te hebben voor je vertrekt met je dier.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:24

Toch kan het verstandig zijn om je paard te leren op stal te staan, als je een keer met je paard bij een kliniek terecht komt heb je die extra stress echt niet nodig.
Natuurlijk heeft het de voorkeur bij een trektocht om de paarden in een wei of paddock te laten overnachten, maar soms zijn de omstandigheden niet zoals je wenst.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 20:10

Ik krijg van sommige mensen een PB over georganiseerde trektochten/ponykampen maar dit zoek ik echt niet. Ik vind het wel lief bedoeld dat ze meedenken maar ik wil toch echt op eigen paard met een klein groepje op pad.

De trail van Bicci vind ik wel een mooi iets om in de toekomst een keer te rijden maar dan zal mijn paard daar echt getraind op moeten zijn want nu is 250/350 echt te ver.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 02:44

xx_Kelly_xx schreef:
De trail van Bicci vind ik wel een mooi iets om in de toekomst een keer te rijden maar dan zal mijn paard daar echt getraind op moeten zijn want nu is 250/350 echt te ver.

Hangt ervan af hoeveel tijd je ervoor neemt.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 07:03

Kuggur schreef:
xx_Kelly_xx schreef:

Hangt ervan af hoeveel tijd je ervoor neemt.

voor 250km - 11dagen met rustdagen
voor 350km 14 dagen met rustdagen

ikkuhh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:25

Ik ga dit topic volgen. Ik wil van de zomer ook met een vriendin een trektocht gaan maken met eigen paarden :)

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:53

Ga niet tijdens de schoolvakanties of hoog-seizoen weekenden (pasen, hemelvaart enzo). Veel overnachtingsadrssen verhuren dan hun accommodatie alleen per lang-weekend of (mid)week en niet voor een los nachtje. Voor losse nachtjes betaal je trouwens soms sowieso een opslag voor de schoonmaakkosten en linnengoed.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:00

Adrija schreef:
Ga niet tijdens de schoolvakanties of hoog-seizoen weekenden (pasen, hemelvaart enzo). Veel overnachtingsadrssen verhuren dan hun accommodatie alleen per lang-weekend of (mid)week en niet voor een los nachtje. Voor losse nachtjes betaal je trouwens soms sowieso een opslag voor de schoonmaakkosten en linnengoed.

Bedankt voor de tip!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:35

Je kunt altijd informeren.
Wij gaan met pasen naar een B&B voor een meerdaagse tocht.
Zouden eigenlijk maar 1 nachtje gaan omdat we er niet bij stil gestaan hadden dat het Pasen was.
Uiteindelijk nachtje bijgeboekt en als waardering krijgen we het hele B&B incl. westernlounge voor ons alleen en boeken ze niemand meer bij ondanks dat er nog 2 kamers zijn.
Dus er zijn wel bedrijven, maar je moet ze even zoeken ;)