boos op je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boompje1985

Re: boos op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:45

ik gebruik alleen stem geluid als ik boos ben en spreek ze dus even goed aan dat ze weten dat ik dus wel echt meen! maar waarom komt het dat je boos word daar als eens over na gedacht? is het omdat jij verwacht dat het op een bepaalde manier moet gaan en dat lukt niet word je dan boos omdat je eigenlijk gefaald hebt in je eigen ogen? en als je eerlijk nadenkt tegenover je zelf weet je dat het niet eerlijk tegen over je pony die hard zijn best doet voor jou en daar eigenlijk een beloning voor zou moeten ontvangen, maar misschien moet je je boosheid negeren en je concentreren op dingen die dus wel goed gaan ook de kleine dingen ! daar word je zelf ook veel vrolijker door en gaat je pony nog meer z'n best doen! maar vraag jezelf een af waarom je boos word begin daar maar mee !

Mamda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:53

tinkerkyara schreef:
"Frustratie begint waar kennis ophoudt". Misschien is dat iets om over na te denken. Het moet leuk blijven voor jullie allebei. Als het niet naar je zin gaat stap je af of ga je wat anders doen. Je maakt echt geen vrienden door hem pijn te doen.

Hey die is leuk! Onthoud ik ff........

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:30

Ik was ook wel eens gefrustreerd als iets niet lukte. Ik ging niet zagen maar gespannen zitten, waardoor hij heel snel ging lopen, waardoor ik ging trekken. We hebben hier nu nog een paard. Dat is een fjord kruising dus wat rustiger. Als ik even een dipje heb met het ene paard, ga ik even een paar daagjes op het andere en dan ga ik weer op de ene. Dan ben ik altijd verbaast hoe makkelijk dit paard bepaalde oefeningen doet en dan heb ik weer veel meer geduld. Misschien kan jij ook eens op een ander beestje als dat kan. Hoeft helemaal niet lang of vaak.

zilverenmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:19

Ik gebruik ook altijd mijn stem als ik boos ben, meestal helpt het om jezelf even goed te laten horen, en duidelijk te maken dat je iets niet pikt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:32

walithe schreef:
ik kan ook heel boos op mijn paard worden als tie er weer eens vadoor gaat (ga niet zitten schoppen of zo) maar ik stap ook echt niet af want dan wint ie en probeert ie het elke keer zo is dat met alles vaak als ze het moeilijk vinden gaan ze zitten klooien daar mag je ze best voor aanpakken! er moet wel geluistert worden vindt ik

Waarom gaat je paard er dan vandoor? Wat doe jij dat je paard er vandoor gaat? Of wat doe je niet? Vraag jezelf eerst en vooral eens af wat je verkeerd doet, want de meeste paarden doen wel wat jij vraagt. Alleen veel mensen zijn zich niet zo bewust van wat ze feitelijk vragen en worden boos als het paard niet doet wat ze bedoelen, maar doet wat er gevraagd wordt.
Als je boos wordt omdat je paard niet doet wat jij wil dat hij doet, vraag je dus eerst af of je echt wel vraagt wat je bedoelt en ga niet je paard straffen voor je eigen fouten en tekortkomingen. Afstappen op zo'n moment kan juist heel verstandig zijn om de relatie met je paard goed te houden, je vindt dat je paard moet luisteren, maar luister je zelf ook naar je paard? Paardrijden is nou eenmaal een samenwerking tussen mens en paard en dan is het wel nodig dat de communicatie 2 kanten op kan.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:23

Heb je les? Vaak weten instructuurs oplossingen op de problemen waardoor jij boos word :)

succes

walithe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:21

[/quote]
Waarom gaat je paard er dan vandoor? Wat doe jij dat je paard er vandoor gaat? Of wat doe je niet? Vraag jezelf eerst en vooral eens af wat je verkeerd doet, want de meeste paarden doen wel wat jij vraagt. Alleen veel mensen zijn zich niet zo bewust van wat ze feitelijk vragen en worden boos als het paard niet doet wat ze bedoelen, maar doet wat er gevraagd wordt.
Als je boos wordt omdat je paard niet doet wat jij wil dat hij doet, vraag je dus eerst af of je echt wel vraagt wat je bedoelt en ga niet je paard straffen voor je eigen fouten en tekortkomingen. Afstappen op zo'n moment kan juist heel verstandig zijn om de relatie met je paard goed te houden, je vindt dat je paard moet luisteren, maar luister je zelf ook naar je paard? Paardrijden is nou eenmaal een samenwerking tussen mens en paard en dan is het wel nodig dat de communicatie 2 kanten op kan.[/quote]

mijn paard is nog al schrikkerig vandaar dat ze er vandoor gaat ik zet haar dan even op de kleine volte en ga weer verder waar we waren gebleven voor de rest ben ik het met je eens dat je moet samenwerken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:56

Als je paard schrikkerig is als je rijdt, heeft het paard dus niet echt vertrouwen in jouw beoordelingsvermogen. Of dat terecht is of niet, dat is de situatie waar je mee zit. Volgende punt is dus hoe je voor elkaar moet krijgen dat het paard zich wel veilig voelt tijdens het rijden. In ieder geval is boos worden daarbij zeker niet handig.
Paard op een kleine volte zetten kan wel, maar eigenlijk moet je voorkomen dat ze er vandoor gaat. Waar zit jouw ademhaling als je gewoon rijdt? En waar als ze toch wegschiet? Wat je zou kunnen proberen is je concentreren dat je je ademhaling tijdens het rijden steeds in je buik hebt en daarnaast dat je ook voor jezelf heel helder hebt wat je precies vraagt van je paard en wat je wil vragen. Dus heel concreet "we stappen naar E en daar wenden we af naar X" dan als je bij E afgewend bent "vanaf X wenden we af naar C", als je tussen X en C bent concentreer je je op "bij C gaan we op de rechterhand en in de hoek draven we aan" enzovoorts. Continu duidelijkheid in jouw hoofd wat je van moment tot moment gaat doen en dat met een rustige ademhaling ook uitvoeren. Op deze manier geef je rustig en duidelijk leiding aan je paard en dat komt bij de meeste paarden heel vertrouwenwekkend over.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:23

maar heb je nu al een idee waarom je zo gefrustreerd raakt want ik denk toch dat daar de kern van je problemen ligt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:57

Je kunt ook op muziek rijden, bij mij helpt het dan om rustig te blijven :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:07

Ik had dit vroeger helaas ook, toen ik nog erg jong was. (12/13 jaar)
Dit was pure onmacht en omdat ik niet meer wist wat te doen.
Het was dan altijd de schuld van het paard en ben af en toe echt tekeer gegaan tegen haar.
En achteraf inderdaad tranen met tuiten huilen vanwege schuldgevoel.
Gelukkig naarmate ik ouder werd en meer kennis opdeed, is dit niet meer voorgekomen.
Vroeger als ik merkte dat ik al chagerijnig begon te worden, stapte ik af en ging ik wandelen met haar. Of zette haar terug in het weiland.

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:21

Ik herken het wel een beetje, ik werd ook snel boos op mijn pony als ze vervelend was. (onrustig draven, ineens gaan galopperen, ervandoor gaan)....

Maar toen heb ik een maand niet gereden en mijn pony rust gegeven (iedere dag in de wei en poetsen enzo.) en ben het toen weer gaan proberen...
En het ging stukken beter.

Liedjes zingen helpt inderdaad ook!
Succes!!!

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:27

Ga fietsen. Voor paardrijden ben je niet geschikt. :(

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:29

Cavaletto schreef:

Waarom?
Dat slaat toch nergens op...
Iedereen heeft minder goede kanten, maar ook heeft iedereen goede kanten! :o

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:34

Cavaletto schreef:

Alsof jij nooit eens uit je slof schiet. Durf te wedden dat je als jong meisje ook wel eens dingen bij paarden hebt gedaan waar je nu je hand voor omdraait. Ik denk dat iedereen dat wel heeft.
Het is menselijk om gefrustreerd te raken als iets niet lukt.
Je bent pas echt fout bezig als je er niet van leert en het jaren later nog steeds doet.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:35

ik stem voor les! ik heb gemerkt dat mijn paard mij spiegelde (jong paard) ik deed dus gewoon iets fout waardoor hij het fout deed ( of juist goed eigenlijk want zo gaf ik het aan) of hij snapte het gewoon niet. bij mij lag het dus aan mij ( zeg niet dat het zo bij jou is) maar met lessen kun je er we samen uit komen. een soort realtietherapie haha.

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:36

_Amigo schreef:
Even afstappen als je voelt dat het niet lukt, een rondje aan de hand lopen en dan weer opstappen :)

Inderdaad, dit doe ik ook wel eens! ;)

Manegekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 19:00

barrelover schreef:
ik stem voor les! ik heb gemerkt dat mijn paard mij spiegelde (jong paard) ik deed dus gewoon iets fout waardoor hij het fout deed ( of juist goed eigenlijk want zo gaf ik het aan) of hij snapte het gewoon niet. bij mij lag het dus aan mij ( zeg niet dat het zo bij jou is) maar met lessen kun je er we samen uit komen. een soort realtietherapie haha.
club

Ik weet dondersgoed dat het aan mij ligt. Natuurlijk maakt paard af en toe mis stappen die je mag corrigeren maar daar mag ik niet zo overdreven op reageren. Ik rijd bij een ponyclub en als ik daar rijd word ik niet boos, soms wel een iets strengere hand maar niet snukken ofzo.
Ik doet dat omat ik weet dat het slecht is.
Maar thuis kijkt er niemand ( ouders zijn nooit thuis als ik rijd, sta niet op een pensionstal oid)

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:03

mmmm en je kunt natuurlijk niet altijd rijles nemen wanneer je gaat rijden. Als je problemen hebt met je paard is het wel handig om daar uit te komen maar als de boosheid uit jezelf komt... heb je dat ook wel eens vaker in andere situaties en wat doe je dan? misschien dat afstappen helpt maar als het nieut lukt met je paard en dan afstapt kom je ook niet verder natuurlijk. ik zeg altijd tegen mijn vriend diep adem halen en tot 10 tellen. Maar hij loopt meestal ook ff weg om stoom af te blazen en komt dan weer terug. beetje lastig om je paard ff in de bak te laten staan om daarna weer door te gaan haha.

dr_scarlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:39

Geweldig je weet dus al wat er gebeurt als je boos op je paard zit.
Of als je tijdens het rijden boos wordt.
Nu is de uitdaging om het om te buigen naar iets goeds.
Het paard voelt jouw stemming kennelijk heel goed aan en geeft terug wat het ontvangt.
Da's een heksen regel : je ontvangt driemaal wat je geeft.
Jouw opdracht is nu te zoeken wat er gebeurt als je ontspanning geeft.
Als je blijheid geeft, enz.
Kijk naar je paard en voel wat je terug krijgt.
Hij kan jouw heel veel leren, je hebt een geweldig paard

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:46

ja ik ken een meisje die werd zo boo als het pard ff iets dee dan bego ze de heele tijd maat te slaan met der zweep,en warom dded ze dat om dat het niet goed op school ging.
en toen begon de juf haar te zeggen het licht niet aan het paard maar het lcht aan jou.
want het paaard wil altijd en als hij niet voor uit gaad dan wil jiju niet.
als je boos bent probeer dan dit zinetje tegen je zelf te zegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 22:00

Besef, dat als jij je best doet, je paard niet in de weg te zitten, maar gaat samenwerken, dat je paard dan alles voor je doet, écht alles......

Paarden zijn zó werkwillig. Maar als jij je paard dwars zit, door teveel hand, of teveel been, of in het algemeen teveel doen, dan gaan paarden protesteren, en terecht. Door dat te willen onderdrukken, kom je in een gevecht met je paard, en dan gaat het van kwaad tot erger.
Dus wees eerlijk, rijd eerlijk. Doe je best voor je paard, zeg sorry als je iets niet zo bedoeld had, en probeer vooral sámen te werken, en dan zul je stomverbaasd zijn hoeveel je paard voor je wil doen.......

Mijn merrie, toen ik haar kreeg, wilde niet doen wat je vroeg, tenzij je het perfect deed, en anders deed ze het gewoon niet.
Nu leer ik op kleine hulpen rijden, subtiel zijn, eerlijk zijn, haar niet dwingen, maar vragen. En het is werkelijke een wereld van verschil. Nu heb ik een veel vrolijker paard, dat meedenkt en meewerkt, en echt haar best doet om mij een plezier te doen, en dat terwijl ik verre van perfect ben. Ik heb nu een blij paard, écht een blij paard, veel losser, veel vrijer. En alleen al omdat ik heb geleerd samen te werken met mijn paard, en sorry te zeggen. Ik ben nooit meer boos op haar, hoe kun je nou boos worden op een paard dat zo haar best doet? Mij lukt het niet.......

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:40

Heel herkenbaar. Ik had het ook toen ik jonger was. Met een beetje mazzel gaat het samen met de puberteit voorbij.

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:46

Nog een keer diep adem halen en tot 10 tellen als je paard iets doet wat jij niet wilt.
Het 'oplossen' door boos te worden, en hem daardoor onredelijk te straffen lost het dus niet op.
Het dier zou het hierdoor alleen maar minder snappen.

Of als je voelt dat je boos wordt, gewoon eventjes een paar rondjes stappen en doen alsof je opnieuw begint.
En als het echt niet gaat, dat je constant boos wordt is het beter om er mee te stoppen en de volgende keer opnieuw te beginnen.

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:14

Had ik ook met een verzorgpony, beest haalde elke keer dezelfde streek uit en ik werkte er al 3 maanden aan..
op een gegeven moment werd ik echt heel boos en zij vond dit dus onterecht en gooide me eraf.
Toen werd ik dus wel even wakker geschud. Ik begon te huilen en had énorme spijt.
Ik ben rondjes aan de hand gaan lopen met der en heb lief gedaan^^
daarna er weer op en alleen gestapt en gedraaft
sindsdien nooit meer gedaan.

Misschien moet jij ook wakker geschud worden?