UItgekeerd paard weer starten, verzekering terugbetalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:51

Mijn paard is afgekeurd en heeft gewoon een startkaart. Er staat ook niks in zijn paspoort.

dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:54

Silly1972 schreef:
Niet als het om verkopen of starten gaat.
Dat doet de verzekering niet om de mensen te sarren, maar de paarden te beschermen

Maar soms worden paarden wel erg makkelijk afgekeurd. In mijn geval zou dit paard dan bijna 4 1/2 jaar geleden zijn afgemaakt, wat dus niet nodig was.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:55

Het hele idee van afkeuren is dat je paard niet meer geschikt is al sportpaard. Daarvoor krijg je geld terug van de verzekering, en de verzekering neemt dan je paard over. Je kan hem weer terugkopen van de verzekering voor ong de slachtprijs, maar dan mag je van de verzekering je paard niet meer verkopen of starten. Dat is inderdaad voor de veiligheid van je paard. Ik denk dat je het beste nog een keer contact met de verzekering kan opnemen, maar in principe zijn de regels vrij duidelijk, dus ik denk niet dat ze daar van af wijken. Daarom moet je ook nooit zomaar je paard af laten keuren zonder bijvoorbeeld een second opinion te laten doen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:58

Interessante kwestie, ik ben benieuwd wat eruit komt.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:59

Maar Snoek, wat ik me dan afvraag: is dit een grond van de KNHS om je startkaart te weigeren? Hoe weten ze dat het paard is afgekeurd? Bij Nudien stond er niks het paspoort hoor :)
Wat wel waar is, is dat de verzekering je kan aanspreken i.v.m. wanprestatie (zoals ik hiervoor al aangaf), maar volgens mij controleren ze dit soort dingen slechts steekproefsgewijs.

Er lopen dan dus 2 dingen door elkaar: je bent in principe startgerechtigd (want je kunt een startkaart van de KNHS krijgen), maar je pleegt dat wel contractbreuk t.o.v. de verzekering.

Toch?

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:59

Er bestaat wel een verschil of je paard afgekeurd is of teruggekocht van de verzekering.
Als je de verzekering van je paard laat uitbetalen en je daarbij je paard "terug koopt" dan betekent dit dat het paard niet meer voor de sport uitgebracht mag worden en niet meer mag worden doorverkocht. Je verzekering maakt hier melding van in het contract wat je voor het uitkeren toegestuurd krijgt.

Via je chipnummer wordt er melding gemaakt bij de KNHS, ik heb het zelf twee jaar geleden aan de hand gehad.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:02

@ Noor, ik denk idd dat de KNHS er geen punt van maakt (zowiezo niet als ze het niet weten). Maar als de verzekering erachter komt, ben je denk ik wel de pineut. Lijkt mij zowiezo niet echt een fijn idee om 'crimineel' bezig te zijn. Want dat ben je dan natuurlijk wel.

@ Amarie, je paard moet zowiezo afgekeurd zijn om hem te kunnen terugkopen van de verzekering natuurlijk. In principe gaat je paard als je hem niet terugkoopt naar de slacht, dus dan is deze situatie natuurlijk niet van belang. Al schijnt er natuurlijk wel wat gesjoemel te zijn waardoor sommige paarden toch weer in de handel terecht komen ipv geslacht worden.
Laatst bijgewerkt door Snoekiej op 17-01-12 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:03

Amarie schreef:
Via je chipnummer wordt er melding gemaakt bij de KNHS, ik heb het zelf twee jaar geleden aan de hand gehad.

Oké, als dit inderdaad het geval is, is het mij duidelijk :) Dan zou de vriendin van TS dus moeten bekijken of de melding eraf kan (als ze het geld weer terugbetaald), maar ik betwijfel of dat kan.

Edit: klopt Shanoek. Dat is dan het risico dat je neemt :j

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:09

Zie art 8.1 in deze link. http://www.hippozorg.nl/LinkClick.aspx? ... uage=nl-NL
Zou dus inderdaad neerkomen op wanprestatie. (Even afgaande op de beknopte info in dit topic en snel deze voorwaarden gezien te hebben.) Edit: over terugbetalen heb ik zo snel niets gelezen, zal nog eens kijken, daar ging de vraag tenslotte over. Dan ben je waarschijnlijk afhankelijk van of de verzekering dit wil, dus gewoon vragen, nooit geschoten is altijd mis.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:16

dust schreef:
Silly1972 schreef:
Niet als het om verkopen of starten gaat.
Dat doet de verzekering niet om de mensen te sarren, maar de paarden te beschermen

Maar soms worden paarden wel erg makkelijk afgekeurd. In mijn geval zou dit paard dan bijna 4 1/2 jaar geleden zijn afgemaakt, wat dus niet nodig was.

Zoals ik al zei "uitzonderingen daargelaten"

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:51

@ Amarie, je paard moet zowiezo afgekeurd zijn om hem te kunnen terugkopen van de verzekering natuurlijk. In principe gaat je paard als je hem niet terugkoopt naar de slacht, dus dan is deze situatie natuurlijk niet van belang. Al schijnt er natuurlijk wel wat gesjoemel te zijn waardoor sommige paarden toch weer in de handel terecht komen ipv geslacht worden.[/quote]

natuurlijk maar als hij door de dierenart afgekeurd is zonder dat de verzekering er aan te pas komt dan mag je gewoon starten.
Of je het moet doen is een tweede natuurlijk.

Ik heb ervoor gekozen om hem niet terug te kopen maar zelf weg te brengen.
Houden betekende alleen maar uitstel van executie (hoefkatrol) en daarvoor hield ik teveel van hem.

Maar goed daar gaat het hier niet om, ik ben benieuwd naar de reactie van de verzekeringsmaatschappij

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:55

Gewoon starten, niks vragen. Denk je nou echt dat er een piep gaat bij de verzekeraar als je start?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:59

Neonlight schreef:
Maar misschien heb je iets aan de laatste post in dit topic: [TAO] Herkeuring?.

Ik quote mezelf nog een keer, het is dus wel mogelijk, maar bij hoge uitzondering kun je vrijstelling krijgen.
Het zou dus wel mogelijk zijn als je het uitgekeerde bedrag terugbetaald, en dat is iets wat juist voorgesteld wordt in de OP.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:04

LDRD schreef:
Gewoon starten, niks vragen. Denk je nou echt dat er een piep gaat bij de verzekeraar als je start?

De vriendin van TS heeft al contact gehad met de verzekeraar, dus de mogelijkheid dat ze gecontroleerd wordt is best reëel :)
Ik sluit me aan bij Neon, even proberen om vrijstelling te krijgen: niet geschoten is altijd mis.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:40

Heel simpel, jij bent eigenaar na terugkoop van de verzekering.
Afhankelijk van de verzekering ( grote maatschappij -duur verzekerd- krijg je een contract waar in staat dat het paard niet weer in de sport mag,of verkocht voor de sport etc, bij een boeren verzekering, betaal je gewoon hun bedrag -ligt hoger dan slachtwaarde en dan heb je geen beperking (meestal)
Dat de KNHS hierin een stem heeft in onzin, ze geven zelfs paspoorten opnieuw omdat er een chip in het beestje zit... ja en dit betrof
een afgekeurde pony waarin het officieele paspoort een AFGEKEURD vermeld was....
Je zou zelfs als je slecht wil het paard opnieuw bij een andere verzekering onder kunnen brengen.
Hier zit geen enkele controle op, niet vanuit de verzekering nog vanuit de KNHS of stamboek.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:45

Maar je verzekerd je paard toch altijd voor een bepaald doel. Het kan toch best zijn dat een paard niet meer geschikt is voor het doel waarvoor je hem verzekerd (in mijn geval SGW), maar nog prima als dressuur of recreatie paard kan dienen? Ik moest expliciet opgeven voor welk type sport ik haar wou verzekeren en dat maakte geen verschil voor de premie. Het werd mij uitgelegd dat je verzekert het paard voor het doel wat je voor ogen hebt. Als dat doel door lichamelijk gebrek niet meer kan, krijg je uitgekeerd, ook als andere takken van sport nog wel gewoon mogelijk zijn. De prijs die je betaald voor het terugkopen zou dan afhankelijk zijn van wat er nog wel mogelijk zou zijn en niet per definitie de slachtprijs. Een paard dat op 3 benen staat is idd slachtprijs, maar een paard dat nog prima in de dressuursport mee zou kunnen draaien, daar betaal je dan ook meer voor terug. Waarde wordt bepaald op het moment van afkeuren. Zo heb ik het in ieder geval begrepen, maar misschien zit ik er volledig naast?

Amarie

Re: UItgekeerd paard weer starten, verzekering terugbetalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:27

Oji, zo ken ik de verzekering niet.
Heb wel dat als hij niet meer geschikt is voor de sport (op advies van DA) dat er tot uitkering kan worden overgegaan maar dan mag ik hem niet meer verkopen en niet starten op wedstrijden.
Ik geef op springpaard en dat wil niet zeggen dat hij als het springen niet meer gaat en ik hem laat uitkeren en terugkoop dan nog dressuur mag starten.
Ik heb ervoor gekozen om hem niet te laten uitkeren zodat mijn vriendin nog wat wedstrijdjes is de B dressuur kon rijden (had hem laten inspuiten voor HKO en het was onduidelijk hoe lang hij daarmee vooruit zou kunnen), toen het niet meer ging in overleg met de verzekering zelf weggebracht.
Maar wat een gedoe is dat zeg, ik heb er nare ervaring mee (afhandeling verzekering). Zo naar dat inmiddels alle paarden uit de verzekering zijn.
Gelukkig hebben andere wel goede ervaringen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:54

Mijn merrie kon ik wel weer starten. Verzekering had geen paardenverzekering meer en hun zeiden letterlijk: ons maakt het niets uit wat je met het dier gaat doen. Helaas ben ik door een blessure toch niet gestart terijl de startkaart er wel weer was

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 08:52

Kortom, gewoon starten, ongeacht wat verzekering beweert. Het is jouw eigendom en dus mag jij beslissen over het paard. Paard is immers ook niet meer verzekerd.
Zou mooie boel worden als je ooit inboedelschade in je woning hebt gehad en verzekering zegt: je krijgt geld om te herstellen, maar je mag daarna geen bank meer tegen die muur zetten, kleur moet geel zijn en vloer moet laminaat van merk X zijn. Dat is namelijk exact hetzelfde.
Jij bent eigenaar van het paard en dus mag jij beslissen. UIteraard moet je reeel blijven naar het dier, maar doe je dat niet, dan is dat weer mishandeling en dat is weer heel wat anders.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:06

Interessant, blijf ik even volgen. Heel benieuwd wat hier uitkomt.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:06

Germie, jij maakt echt vergelijkingen die kant nog wal raken natuurlijk.

Ik vind dat de verzekering goed recht heeft om te beslissen dat ze het dier niet meer mag starten.
Ze heeft immers een bedrag gekregen voor het dier omdat hij niet meer geschikt zou zijn als sportpaard terwijl hij/zij zo aangekocht is.
Dan moet je het dier ook niet meer als sportpaard gaan gebruiken.
Ze heeft er zelf voor getekend dat het dier niet meer geschikt was voor dit doeleinde en op basis daarvan duizenden euro's ontvangen.

Ik snap heel goed dat een verzekering dan gaat steigeren..
Dan had de vriendin van TS destijds moeten beslissen het dier wat meer kans te geven ipv voor de centen te gaan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 16:27

Neonlight schreef:
Die vergelijking is niet te maken senna21, verzekering van paarden zit heel anders in elkaar dan verzekering van auto's. En het maakt de verzekering wel uit, aangezien je het dier voor een slachtprijs terugkoopt van de verzekering.

Maar misschien heb je iets aan de laatste post in dit topic: [TAO] Herkeuring?.

maar een verzekeraar zal toch onderzoek gedaan hebben dat het betreffende paard toendertijd niet meer geschikt was. Dat het paard inmiddels wel weer goed is is alleen maar positief. Als de verzekeraar toen getwijfeld had over de gezondheidstoestand van het paard was er zeker niet uitgekeerd.