blijft mn 1 jarige echt zo klein ? :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:51

die schiet heus nog wel de lucht in hoor ;)
even offtopic want ik ben benieuwd wat jullie denken.. Mijn pony heb ik vandaag gemeten en was 1.46,5 ze word in mei 4 zou ze nog veel groeien? ik vind zowiezo dat ze hard groeit want mams was 1.38 en paps 1.50 zal de paps voorbij gaan? :+

ELpatcho

Re: blijft mn 1 jarige echt zo klein ? :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:53

Onze fjord groeide toen wij haar kochten ook nog even tien cm toen zij 4 jaar was en bij ons in het gras kwam te staan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:58

Heel wisselend... heb een eigen gefokte ruin staan die van al de dekkingen van de hengst de kleinste is gebleven, maar ook een die ik als pony binnen kreeg en nu toch echt de schoft hoogte van een paard heeft!
Volgens mij is er weinig van te zeggen! Verhalen van een merrie van boven de 1.70 en vader zo mogelijk nog groter . maar kind blijft onder de maat! Of juist andersom natuurlijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:01

mijn spatter was 1.35 toen hij ruim 1.5 jaar was
uiteindelijk is hij 1.57 geworden :=

paarden , vooral ruinen kunnen behoorlijk doorschieten , zelfs nog op 3/4 jarige leeftijd

ik had een ander paard(je)
gekocht met 3 maanden(apart verhaal), ouders beide rond de 1.50
met 2.5 jaar was hij nog steeds kleiner als spatter maar met 4 jaar was hij 1.64
er bleek in de voorouders nog wat groots te zitten

ik ben inmiddels bij ieder dier bang dat ze te groot worden op den duur :o

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:22

Waarschijlijk zal hij nog wel groeien naar een grote d of zelfs e. maar je weet het nooit zeker.
Ik heb vorig jaar een veulen gekocht (6 mnd), was toen 1.04. Ik heb toen ook gemeten met het touwtje en kwam op 1.20 uit, terwijl ouders c pony's zijn.
Die van mij heb ik goed ontwormt (had bloedwormen), in het voorjaar laten castereren en de wei opgedaan en nu meet hij ruim een jaar later 1.23, Dus bijna 20 cm voor een c pony veulen, dus het kan nog. Je zult het moeten afwachten

Samsa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 19:59

bedankt voor jullie hulp ik ben b lij met jullie positieve reacties :) twas gewoon voor de zeker heid omdat ik op stal van een paar mensen hoorde dat blijft een c maat en dit en dat dus maakte ik me toch een beetje zorgen ! :)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:55

LisaB schreef:
Dat trucje met dat touwtje is toch meten vanaf de elleboogpunt tot de spoor (dus kogel) en dan van elleboogpunt tot schoft? En niet vanaf de grond?

dat weet ik niet precies meer :o is al 21 jaar geleden :P

Samsa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 23:36

castreren wou ik al eerder doen maar dat ging niet wegens dat ze nog niet gezakt waren nu is de ene al gezakt en de andere komt er aan dus hoop het in februari tekunne doen

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:42

KoudbloedKim schreef:
girlyggirl schreef:
mijn hoefsmid zei toen bij mijn jaarling dat je kon zien hoe groot hij ong werd door met een touwtje het been van grond tot aan oxel te meten en dan touwtje van oxel naar schoft/ omhoog te doen. weet niet of het echt zo werkt :o maar bij mij klopte het! :)
Klopt, dat heb ik ook geleerd op school. :j

Maar ik weet niet of dat ook werkt bij paarden met een slechte start.

Die truc werkt zeker met paarden met een slechte start. Alleen is de regel vanaf kootgewricht tot elleboog en dan naar boven toe! Mijn ruin was 158 op zijn 3 jaar. We deden de truc en schoten in de lach met zijn drieen over hoeveel er volgens de regel nog bij zou komen...wel 15 cm. Euhm dat geloofden we niet... Hij was 173 op zijn 5/6 jaar oud. DIEP respect voor dat regeltje en het bewijs wat TLC, voeding en ontworming kan betekenen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:44

loonew schreef:
girlyggirl schreef:
mijn hoefsmid zei toen bij mijn jaarling dat je kon zien hoe groot hij ong werd door met een touwtje het been van grond tot aan oxel te meten en dan touwtje van oxel naar schoft/ omhoog te doen. weet niet of het echt zo werkt :o maar bij mij klopte het! :)

Off-topic maar dit ga ik echt proberen!

ik ook :P

Ook de mijne heb ik vorige jaar gekocht met 168, hij is ondertussen 173, en is nu 4,5 jaar.. (de mijne is dan ook wel een laatbloeiertje, maar zo zie je maar weer hoe snel het kan gaan ;)
Laatst bijgewerkt door CalvinenGino op 04-01-12 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:46

Wat is het trucje dan :o?

:P Je met het.. en dan?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 00:01

De regel is de afstand vanaf kogelgewricht tot elleboog en dan dezelfde afstand vanaf de elleboog naar boven toe! Ik heb gemerkt dat het vaak niet meer als 2cm scheelt. Het makkelijkste is dat met halstertouw...

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:11

En die 2 afstanden tel je bij elkaar op en dan heb je de verwachtte eindstokmaat?
Handig zeg :D

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:25

Je pakt een halstertouw, leg uiteinde op de kogel, tot aan de elleboog. Hand van de elleboog laat je staan en die van de kogel haal je naar boven tot je koord weer strak staat. DAT is de hoogte :P Kijk maar bij een volgroeid paard dan kom je pal op de schoft uit.

Samsa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 16:11

Ik heb vandaag mijn jaarling weer gemeten en hij is nu 1.40 dus we gaan vooruit! :D

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:07

Een paard groeit tot aan zijn 8e ongeveer, dus je hebt nog genoeg hoop :D

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:20

Nou, dan hoop ik maar dat mijn ukkie ook nog lekker gaat groeien. Ze is nu 1,35. En ook 1 jaar en 8 maanden. En groeit nog niet erg.

Vaders is 1.58 en moeder 1.68...of nouja dat zegt t verhaal of dat klopt is t tweede

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:28

Die groeispurten gaan echt nog even niet stoppen als hij helemaal goed gezond en ontwormd etc is.
Het ligt natuurlijk wel aan het ras,ouders, heeft ie lange benen of korte pootjes?
Heb een half jaar geleden mijn toen al ruin gekocht van anderhalf (word in april 2) en elke keer als ik kom verbaas ik me weer over hoeveel cm hij erbij heeft gedaan :+

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:29

ja nog even rustig afwachten je hebt ook laat bloeier's he? niet vergeten de een is sneller groot dan de ander! hij heeft gewoon wat in te halen ....als hij eerste 3 jaar het echt slecht heeft gehad dan kun je bijna aan nemen dat de hoogte misschien niet overeen gaat komen met wat het had moeten zijn maar als je er op tijd bij bent en zorgt dat hij alles krijgt wat hij nodig heeft dan haalt ie het nog wel in en meestal zijn ze pas echt uitgegroeid met/na hun 8ste jaar!