Zeiknat na het rijden, welke deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:19

Thirty schreef:
vevina schreef:
Sorry als het een stomme vraag is maar als je de zweetdeken op doet is die heel snel al helemaal zeiknat, is dat juist niet koud voor het paard zo een natte deken op zijn rug? of kan de deken er na 10 minutjes ook weer af?

Daarom dus alleen een wollen deken. Zie Bravura's post hierboven.

dat is echt niet nodig, ook een zweetdeken werkt trouwens hetzelfde, ook daar is de onderkant droog en de bovenkant nat. Hetzelfde wat een vacht doet, bovenkan is nat, onderkant is droog en de lucht komt dus niet aan een natte huid (want er is geen natte huid)

TJolieke

Re: Zeiknat na het rijden, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:54

Als je paard nazweet dan is hij zijn warmte nog niet voldoende kwijt. Naar mijn idee is het zinvol om hem eerst zonder deken uit te laten stappen totdat hij is afgekoeld en pas daarna onder een deken verder op laten drogen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:34

Poiuytrewq schreef:
Dekens vertragen het opdrogen.
Uurtje buitenzetten en hij is in notime droogewaait.

En welk alternatief voor wanneer het regent?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:40

Ik doe in deze tijden ook 2 zweetdekens op. Het zweet trekt door de eerste deken heen naar de tweede. Alleen de bovenste deken is dan nat en de onderste droog. Zo droogt mijn paard snel op. Dit doe ik ook als die nat is van de regen. 1 deken op duurt langer en wisselen vind ik onhandig dan heb je ze beidden zeiknat.

Wiekenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:10

2misty2 schreef:
Ik doe in deze tijden ook 2 zweetdekens op. Het zweet trekt door de eerste deken heen naar de tweede. Alleen de bovenste deken is dan nat en de onderste droog. Zo droogt mijn paard snel op. Dit doe ik ook als die nat is van de regen. 1 deken op duurt langer en wisselen vind ik onhandig dan heb je ze beidden zeiknat.

Zo doe ik het ook vaak!
Je moet ze niet telang op hebben als je paarden een dikke wintervacht hebben, maar gewoon een poosje tot ze redelijk droog zijn!

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:21

Je paard buiten zetten en uitwaaien in de wind? Ben je wel helemaal goed haha? Als je dat zelf doet krijg je een longontsteking wat denk je van je paard !!!

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:27

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:45

Haha nou, ben je zelf wel helemaal goed? Weet je wel dat een paard niet te vergelijken is met een mens? Of ben je zo'n gorilla haha :D.

@Gini, dat is mooi, regent gelijk het zweet eraf :D. Als je goed hebt uitgestapt is je paard toch al afgekoeld.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:18

linerfa schreef:
Je paard buiten zetten en uitwaaien in de wind? Ben je wel helemaal goed haha? Als je dat zelf doet krijg je een longontsteking wat denk je van je paard !!!

mocht je 't nog niet door hebben, paarden en mensen zijn niet 't zelfde :+

als je als mens nat buiten gaat staan word je inderdaad ziek. Want de wint komt rechtstreeks op je natte huid! Echter komt bij paarden het zweet aan de buitenkant van de vacht te liggen en hebben ze en droge huid/onderste gedeelte van de vacht. De lucht droogt de haren, maar komt niet rechtstreeks op een natte huid, daardoor kan 't bij paarden geen kwaad om ze gewoon bezweet buiten te zetten.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:24

Een paard met een dikke wintervacht die gewoon buiten staat en uit zichzelf een rondje rent waardoor hij bezweet raakt hoeft geen zweetdeken op. Probleem is alleen dat wij onze paarden als sportpaarden zijn gaan gebruiken. We vragen over een klein gedeelte van de dag een zware inspanning. Laten we de wintervacht gewoon doorgroeien dan zie je dat de combinatie van dikke wintervacht en zware inspanning teveel is. Paard heeft het dan gewoon echt te warm. Daarom leggen veel mensen een winterdeken op of scheren we de paarden. Het gevolg daarvan is weer dat je de functie van de wintervacht vermindert of helemaal weghaalt en ja, dan lijkt het me wel diervriendelijk om een zweetdeken / wollen deken op te leggen die een van de functies van de wintervacht (zweetafvoer) overneemt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:11

Waarom? waarom zou je een deken erop leggen die de functie van de vacht overneemt? Die vacht werkt namelijk gewoon prima? Of dat die nu heel veel 'gesport' heeft of alleen maar een rondje door de wei heeft gerent, maakt voor de vacht echt geen verschil, werkt nog steeds hetzelfde.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:17

Maar wat als die vacht in dikte en structuur niet meer lijkt op de oorspronkelijke paardenvachten? De functie van de moderne paardenvacht blijft maar deels behouden.
Een warmbloed heeft een fijnere en dunnere vacht die niet zoveel regen kan afvoeren als de dikke, ruwe vacht van wilde Europese paarden.
Waar ik mijn hele hand verlies in de vacht van mijn Shet, kan ik enkel een lichte handafdruk maken in de vacht van mijn warmbloed.
Het zou dus onverstandig zijn om er klakkeloos van uit te gaan dat die twee vachten hetzelfde aankunnen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:58

Gini schreef:
Maar wat als die vacht in dikte en structuur niet meer lijkt op de oorspronkelijke paardenvachten? De functie van de moderne paardenvacht blijft maar deels behouden.
Een warmbloed heeft een fijnere en dunnere vacht die niet zoveel regen kan afvoeren als de dikke, ruwe vacht van wilde Europese paarden.
Waar ik mijn hele hand verlies in de vacht van mijn Shet, kan ik enkel een lichte handafdruk maken in de vacht van mijn warmbloed.
Het zou dus onverstandig zijn om er klakkeloos van uit te gaan dat die twee vachten hetzelfde aankunnen.

dat is ook onzin. Ieder paard kan een fatsoendelijke vacht opbouwen als je 'm de kans geeft.

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:05

2 zweetdekens op geven, na een poosje de bovenste eraf halen.. Die is zyknat dan, de onderste is droog hoe raar het ook is haha

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:09

Maartje 1990, leuk dat je mijn post onzin vindt. Jammer dat je dan daarna niet inhoudelijk kunt beargumenteren waarom dat dan zo is.
Ik heb nergens gezegd dat de vacht van een warmbloed onfatsoenlijk of onaf is. Lees mijn post nog eens goed!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:13

Maartje1990 schreef:
Waarom? waarom zou je een deken erop leggen die de functie van de vacht overneemt? Die vacht werkt namelijk gewoon prima? Of dat die nu heel veel 'gesport' heeft of alleen maar een rondje door de wei heeft gerent, maakt voor de vacht echt geen verschil, werkt nog steeds hetzelfde.

Niet als hij geschoren is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:17

Gini schreef:
Maartje 1990, leuk dat je mijn post onzin vindt. Jammer dat je dan daarna niet inhoudelijk kunt beargumenteren waarom dat dan zo is.
Ik heb nergens gezegd dat de vacht van een warmbloed onfatsoenlijk of onaf is. Lees mijn post nog eens goed!

Ik heb al eerder uitgelegt hoe een paardenvacht werkt en daarnaast zeg ik nog extra erbij 'als je de vacht de kans geeft om flink dik te laten worden'.

En om 't nog even extra te onderbouwen dat stukje over 'je warmbloed' vriendin van mij heeft een arabische volboed, en die heeft een dikkere vacht dan mijn haf en shet... dus die vlieger gaat ook niet op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:37

Dat jouw vriendin net toevallig een uitzondering heeft, kan goed zijn. Maar komaan, je kan over alles gaan discussiëren, maar de gemiddelde warmbloed heeft een dunnere wintervacht dan de gemiddelde shetlander.

Je hebt de werking van de paardenvacht idd uitgelegd. Maar mijn opmerking is: de capaciteit van een dunnere wintervacht versus de capaciteit van een dikkere wintervacht.
Bv. beide wintervachten zullen het regenwater afvoeren via de dekharen. Maar de dunnere vacht zal rapper verzadigd zijn en doordat de vacht dunner is zal het water sneller de verschillende haarlagen doordrenken en zo sneller de huid bereiken.

Mijn warmbloed staat overdag buiten en 's nachts in een buitenstal (letterlijk buitenstal, meer een schuilhok met een deur aan), krijgt geen dekens, wordt niet geborsteld,... Ik denk dat ik haar dus kans genoeg geef om dik in de vacht te komen. En toch is de vacht van mijn shet veel en veel dikker.

Laganita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:38

je kant je paard het beste een fleecedeken opdoen als die heel nat is en daarna het deken wat je normaal op heb!

ilovesienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:01

Eerst goed uitstappen met een dekentje, en dan in de stal met harrys horse teddy fleece deken! Heeerlijke deken neemt goed en snel zweet op!

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:08

Zweetdeken of wollendeken, en goed uitstappen.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:10

Lang uitstappen en dan een wollen zweetdeken op.
Werkt naar mijn mening veel beter als een fleece zweetdeken, mijn wollen deken neemt namelijk erg goed vocht op en dan is mijn paard dus ook sneller droog. :)