Instructeur die onzin vertelt, zien jullie dat ook wel eens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EmmieEmm

Re: Instructeur die onzin vertelt, zien jullie dat ook wel eens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:19

Heb ik ook een keertje gehad toen ik een mee ging rijden bij de les van mijn vriendin, we moesten echt heeeeel lang instappen, ik overdrijf niet ik denk de helft van de les. En tijdens dat instappen was ze alleen maar onzin aan het vertellen. Dingen die echt helemaal nergens op sloegen. Was best vervelend haha

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:22

da's idd vervelend. Ik had zelf al de gewoonte om op z'n minst losgestapt te hebben tegen dat de les begon, maar m'n huidige lesgeefster vindt het heel normaal dat mijn paard al volledig opgewarmt is om te beginnen als zij toekomt... Alleen als ik bij het losrijden op een probleem moest stuiten dan zouden we dit in de les doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:22

WhySoWhite schreef:
Tja, wat moet je hier over zeggen, ik zeg altijd je hebt instructeurs en entertainers... Dit is er dus zo een.

Hihi, noemen wij "bezigheidstherapie". En dat zijn dan de minder slechte instructeurs. Er wordt helaas heel veel onzin verkocht door lesgeefmensen en als de klanten zich niet realiseren dat ze geen voortgang maken ondanks jaren les, dan verdienen ze hun bezigheidstherapeut.
petitparis schreef:
Terwijl mijn vriendin bv altijd les krijgt volgens hetzelfde stramien en haar lesgeefster (amazone uit de lichte toer) continue tegen haar zegt wat te doen. Als m'n vriendin dan zegt: "ik moet nog beter leren aanvoelen" dan vraag ik mij af hoe zij kan leren aanvoelen als de instructie continue overal corrigeert. Of zie ik dit fout omdat ik niet gewoon ben dat mijn instructie bij elke pas commentaar geeft :o?

Maar voelt je vriendin dan uberhaupt wel wat goed is en wat niet? Mijn lesgeefmens is daar dus heel erg mee bezig, die roept met grote regelmaat "VOEL je dat?". Op die manier ga je leren wat je wil voelen en wat juist niet en kun je dus ook ZELF rijden. Ondertussen komt het nogal eens voor dat ik al dingen doe op het moment dat zij het wil zeggen, gewoon omdat ik zelf ook handiger word. Is leuk lesgeven voor haar :D Kan ze daarna gaan leuteren over details van mijn houding enzo, want daar valt heus nog het nodige aan winst te pakken :')

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:24

Een kennisje van mij heeft sinds kort een eigen paard, met bijrijder. De bijrijdster heeft nog weinig ervaring dus er is altijd een gediplomeerde instructrice aanwezig tijdens het rijden. Dit vind ik absoluut een goede zaak! ...tot de instructrice zei: "Ga maar op het verkeerde been lichtrijden en houd je binnenhand een beetje terug. Dan kan het paard makkelijker aangalopperen. Zo leren wij het de jonge paarden ook altijd."
Toen zonk de moed mij per direct in de schoenen..
(gehoord op een filmpje wat de trotse eigenaresse mij liet zien)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:26

Het heeft natuurlijk ook vooral te maken met wat jouw stijl is, en hoe je normaal rijd. Ik hoor instructeurs vaak genoeg zeggen 'Geef hem maar een flinke tik, hij stelt zich gewoon aan, hij houd je voor de gek!' Ík krijg dan de rillingen maar er zijn ook genoeg mensen die het met die methode eens zijn. Daarom vond ik het lastig om te rijden op een manege, omdat ik het met de helft niet eens was. 'Net zo lang druk op de teugels tot hij nageeft. Je mag niet eerder weg stappen tot hij aan de teugel staat!' Tja, ik doe het liever anders, maar als dat de enige manier is die je wordt aangeleerd.. Dus ja, wat is 'onzin'.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:27

ik vermoed van wel aangezien zij en haar paard best vooruit gegaan zijn, maar zoals ik kan verstaan, voelt ze alles veel te laat omdat ze continue aan het luisteren is en instructies opvolgd. Dus ze merkt het altijd net te laat dat het "goed" zit.

@2meisje2: dat "truucje" om op het binnenbeen te gaan lichtrijden om aan te springen is wel vaker gebruikt en vind ikzelf ook heel goed om een jong/groen paard te leren aanspringen. doorzitten heeft op dat moment weinig zin. Alleen dat van die hand is imo iets minder "correct"

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:27

Je hebt allerlei soorten leerlingen die allemaal een eigen doel hebben.
Dit kan varieëren van sport bedrijven tot een veilige recreatieve buitenrit maken of zomaar gezellig paardrijden puur voor de lol.
Deze mensen hebben ook niet de ambitie om Anky te worden en geven er waarschijnlijk niet om dat ze geen grote vorderingen maken.
Geen probleem zolang men zijn paard maar netjes behandeld.

Een goede instructeur behoort te weten wat het doel is van de leerling en past zich daar aan aan.
Of hij/zij maakt bewust de keuze om deze leerling geen les te geven en verwijst die persoon door naar een collega.

Citaat:
Als jij dan dit doet dan denkt het paard zus en zo…”

Als je in deze zin het woord 'denkt' vervangd door het woord 'reageerd' dan lijkt me hier niets mis mee. Integendeel voor beginnende ruiters is dit heel helder.

Citaat:
Dat is ook zoiets, ben je er om je leerlingen te vermaken of om ze wat te leren? Als de dames leerlingen het gezellig vinden om over andere dingen te kletsen zoals vakantie, familie en gezamelijke kennissen, ga je daar dan in mee als instructeur. Ik zelf vind van niet

Dat is ook de reden dat deze dames waarschijnlijk van jou helemaal geen les willen hebben, ze zijn blijkbaar niet zo fanatiek en willen gewoon op hun manier lekker paardrijden.
Hun extra uitdaging is een keer een pasje achterwaarts of een wending om de voorhand of een pasje wijken.
Niets mis mee toch?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:05

Breek me de bek niet open :D Privé-instructeurs heb ik weinig verschillende van gezien (alleen die ik zelf had en heb, en daar was ik het mee eens natuuurlijk anders zocht ik wel verder :+ ), maar heb m.n. veel manege-instructeurs aan het werk gezien door de jaren heen.
Af en toe hilarisch wat je hoort, ware het niet zo triest. "Vasthouden in die mond, hij loopt nu goed aan de teugel", aangalopperen met een paard wat moeite heeft met de goede galop moet je met flinke buitenstelling doen, dan is het makkelijker. Bij elk paard moet je altijd om de drie passen een schop geven, daar blijven ze voorwaarts van. Controle krijg en hou je door hem heel hard door de bak te jagen, schijnbaar. En dan nog niet te spreken van instructeurs die gaan appuyeren, travers rijden, galopwissels enzovoort met een lesgroep wat nog niet eens weet wat op het juiste been lichtrijden is en waarbij de paarden als stugge stokbroden door het zand sloffen... En het ergste daarvan is dat de ruiters natuurlijk geen idee hebben waar het schort, die weten niet beter dan dat de instructeur ervoor geleerd heeft. Nee, daar gaat bij mij alles van jeuken, zo zonde want de basis begint vaak juist op de manege. En niks is zo belangrijk als een goede basis meekrijgen...

Een rijstijl die anders is is imo een ander verhaal, wat mij betreft komt Antoine de Bodt bijvoorbeeld de bak niet in, ben ik niet van gecharmeerd. Ook instructeurs die graag veel druk zien heb ik niks mee, maar dat is wel een rijstijl wat je op Grand Prix niveau veel ziet dus of het echt slecht is....denk dat dat echt een stijlkeuze is ook. En met zo veel verschillende ruiters en paarden zullen er ook zo veel verschillende stijlen zijn waarbij een combinatie wel of geen baat heeft :)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 07:59

Wat mij enorm kan storen is dat er van het paard een (bijna) olympische prestatie wordt verwacht en de ruiter er zo krom als pisa op zit te schudden. Dan begin je daar toch eerst mee?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:05

Ik verbaas me er ook over. Heb ooit een manege instructeur horen zeggen dat de paarden mooi verzameld liepen. Paarden waren niet vooruit te branden en liepen zo scheef als maar kan, met een ruiter die geen balans kan houden.

Iemand schreef dat je je instructeurs papiertje bijna kado krijgt bij een pakje boter. Mee eens. Aan de andere kant moet je ergens beginnen met het begeleiden van ruiters om er ooit beter of goed in te worden. Toen ik begon met lesgeven na mijn opleiding dacht ik ook dat ik alles wist. Nou ik kan je vertellen dat ik daar mooi van terug gekomen ben. Maar denk dat er een hoop winst te behalen is in de opleiding van instructeurs.

Voor manege instructeur is het soms ook niet makkelijk, heb zelf vele jaren dit gedaan. Je hebt nou eenmaal mensen die gewoon een uurtje willen hobbelen, liefst door de bossen. En je hebt ruiters die echt willen leren rijden (voor zo ver mogelijk). Wat denk ik belangrijk is, is dat je informeert wat de doelen zijn van je ruiters. En dat je ruiters die willen hobbelen, probeert duidelijk te maken wat het belang is van netjes leren rijden.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 10:36

JJane schreef:
Wat mij enorm kan storen is dat er van het paard een (bijna) olympische prestatie wordt verwacht en de ruiter er zo krom als pisa op zit te schudden. Dan begin je daar toch eerst mee?

Mee eens. Daarom ben ik ook zo blij met mijn instructrice. Ze maakt heel fijn duidelijk dat mijn houding de beweging van mijn paard en de aanleuning sterk beïnvloed. Mijn houding en zit moet goed zijn, dan kan het paard zich ook beter ontwikkelen.
Ik ben ook wel een voorstander van eerst leren zitten op een ervaren paard. (Op een oude fiets moet je het leren!)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:18

Helaas is het dus blijkbaar niet alleen een trend in Belgenland... Toen ik vorig jaar op zoek was naar een nieuwe (extra) instructeur/instructrice heb ik ook heel wat leuke mensen de revue zien passeren.

Enkele voorbeeldjes?

Mijn paard is van nature nogal lui dus ik heb elke keer opnieuw moeite om hem uit te leggen dat hij echt wel moet blijven lopen (tja, Weltmeyer...). Helaas vond ongeveer 80% van de uitgeteste lesgevers dat "mijn paard zo mooi ruim en vlot liep". Nee, als ik mijn paard laat doen gaat hij sleffen achteraan en ja, vooraan blijft hij wel lopen maar dat is toch niet helemaal hoe het hoort? Of volgt die achterhand wel vanzelf?

Bij eentje moest ik in galop diagonaal van hand veranderen en bij de X een overgang maken naar de draf. Weten jullie al hoe dat moet? Wel, drie meter voor de X zeg je "hooooooo" en dan gaat je paard in draf... Euhm, niet dus...

Van een heleboel moest ik er ook maar hulpteugels aan hangen hoor, "je gaat toch niet trainen zonder slof?" Toen ik vertelde dat ik geen slof bezit viel ze bijna omver (tja, kan er ook niet aan doen, ik kan niet rijden met zo'n ding dus heb ik het ook niet).

Een andere was beledigd omdat ik mijn paard al had losgereden - dat ben ik zo gewend bij mijn andere lesgever zodat we meteen kunnen beginnen als hij er is. Maar dan had ie niet genoeg oefeningen meer om me te geven?

Bij nog een andere moest ik als eerste oefening gaan zig-zag-appuyeren met vliegende wissels. Euhm? Ik zei toch dat ik L1 reed? "Ja, maar je paard heeft toch PSG gelopen?" Tja...

Ik ben héééééééééééééééél blij dat ik uiteindelijk bij mijn huidige trainer ben beland, die heeft tenminste zinnige en nuttige dingen te vertellen. Maar de onzin die je idd vaak hoort - en dan zwijg ik nog over het wedstrijdterrein!

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:25

Daar zitten wel wat bijzondere gevallen tussen!

Ruiters kunnen er trouwens ook wat van hoor.. "Nee het ligt niet aan hun, het ligt aan het paard.." Uhu..

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:35

petitparis schreef:
ik vermoed van wel aangezien zij en haar paard best vooruit gegaan zijn, maar zoals ik kan verstaan, voelt ze alles veel te laat omdat ze continue aan het luisteren is en instructies opvolgd. Dus ze merkt het altijd net te laat dat het "goed" zit.

@2meisje2: dat "truucje" om op het binnenbeen te gaan lichtrijden om aan te springen is wel vaker gebruikt en vind ikzelf ook heel goed om een jong/groen paard te leren aanspringen. doorzitten heeft op dat moment weinig zin. Alleen dat van die hand is imo iets minder "correct"

Dat was ook precies waar ik kippenvel van kreeg. Je gaat met een reden op het verkeerde been lichtrijden, dat doe je compleet teniet door lekker aan je binnenteugel te gaan trekken..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:58

:= Ik heb een Goodtimes merrie. Kwam een keer een instructrice kennis maken voor les voor mij en een stalgenoot. Ik stel mijn paard voor en zij vraagt de afstamming. Dus ik: Goodtimes x Orthos.
Haar reactie was "Oh!! Hahaha! Nou, heeeel veel sterkte daarmee hoor!!!"
Ik heb geen les van haar genomen... :roll:

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:29

Er zit wel wat lelijke voorbeelden tussen, zeg! Ik snap dat je daar aan ergert.

Ik wil toch iets zeggen over les geven, meer generiek. Volgens mij komt het uit elke instructeur op een geven moment onzin uit, elke instructeur heeft een aantal zinloze oefeningen en geven soms een slechte les. Hopelijk niet zo slechts als wat hier langs komt, maar toch gewoon minder goed. Niemand is perfect gewoon. Je kan van iedereen wat leren, maar van niemand alles. Juist daarom rij ik voor 4 verschillende instructeurs. En ik train alleen precies dat voor die instructeur dat ik vind dat zij/hij goed doet. Een voor dressuur, en voor cavalletti, een voor gymnastiekspringen en een voor parcoursspringen.

Instructeurs zijn noodzakelijk om verder te komen. Wie rijdt nu nooit les? Ongeacht niva? Maar een instructeur te vinden die je met alles kan helpen en altijd en super les geeft, nou dat valt tegen, denk ik. Op een geven moment hielden alle vier instructeurs vol dat de slechte rechtergalop aan het paard lag, hij was gewoon lui. Ik was 100% zeker dat het aan mijn houding lag. Ik ken het paard en hij wil altijd werken, hij doet altijd zijn best. En vanuit stap ging het goed, alleen uit draf niet. Dus ook geen pijn. Dan ben ik zelf ga zoeken op internet op BOKT tot ik het antwoord vond. Een tip van een bokker om mijn linker schouder bewust iets naar achter te doen bij het aanspringen, loste het probleem op.

Dat neemt niks van mijn vertrouw van mijn instructeurs weg, met andere dingen hebben ze mij wel kunnen helpen. Maar als ruiter moet je toch maar leren te filteren, dat is iedereen eigen verantwoordelijkheid. Als je alles wat een persoon zegt voor de absolute waarheid neemt, dan ben je niet goed bezig. Uiteindelijk ben ik, en alleen ik, verantwoordelijk voor hoe ik rijd. Ik ken het paard het best en je voel meer als je erop zit, dan je ooit kan zien van af de grond.

Als wat tegen mij gezegd wordt, niet past bij wat ik voel, als ik mij niet in herken, dan doe ik ook niks ermee. Dat betekent niet dat ik de hele instructeur afkeur, maar dat stukje/advies.

_Mas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:22

Ik ga zeker mee in wat je zegt Ryttare. Mijn instructrice zegt heel soms wel eens dingen die ik niet anders kan dan negeren. Maar het is wel duidelijk dat zij verstand heeft van rijtechniek, plus gevoel voor het paard en de ruiter die ze in de baan heeft. Al ken ik mensen die ab-so-luut niet bij haar willen lessen, mij heeft ze tot nu toe altijd weer naar een hoger niveau geholpen!

Heb mezelf overigens ook wel eens betrapt op rare uitspraken.. :x

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:37

ts: die wendingen on de voorhand is heel slecht voor je paard ( dit is niet bewezen maar zegt mijn DA wel)
ik kreeg op de club les van 3 verschillende mensen.
op dinsdag altijd van de zefde. als ze iet zij ( dat was niet heel vaak), en ze zij het dan andes dan mijn instructrice wilde ik vragen waarom dat moets, maar dan zij ze altijd, als je niet naar mij luisterd dan moet je ook niet naar de les gaan. maar ze zij ook vaak in het algemeen, als je het niet snapt moet je het vragen. dus dat klopt al niet helemaal want vragen mocht niet.
op vrijdag wisselde het af tussen een varkens boer, en een vrouw, met die vrouw ging wel altijd goed maar die boer :o .
mijn pony was bang van die boer en naaide er altijd heel hard tussen uit als ze daar langs moest. is moest dan echt mijn slof en strak aan hangen en dan ging het, en op het einde van de les ging de slof wel los. maar van hem moets ik mijn binnen handje naar voren doen. opzich niks verkeerd mee, maar hij zag en goede moment niet, dus als mijn pony nog niet nagaf dan zij hij al binnen handje naar voren, en dat deed ik dan maar ondertussen stak ze haar hoofd weer in de lucht. ik ooit uitleg aan hem gevraagt waarom ik dan moest doen. hij zij toen dat ik het ze veel deed ( ik deed mijn hand dan ongeveer op de helft van de helft van zijn hals), ik moest het maar 10 cm doen, dus ik weer verder rijden en hij zegt weer binnenhandje naar voren dus ik doe dat 10 cm, zegt ie je moet verder, dus ik zeg maar net zeg je dat ik het te ver deed en nu doe ik het even ver, toen was hij boos want dat mag ik niet zeggen.
nu les ik niet meer op de club ben er klaar mee, zit ook niet meer bij die club ben met mijn paard naar een andere gegaan.
ik heb nu nog 2x in de week prive les.

Ryttare

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:11

2MEISje2 schreef:
Heb mezelf overigens ook wel eens betrapt op rare uitspraken.. :x

Wie dan niet!! :D Jeetje, ik heb wat raare advisen gegeven. Pfffffft... Waak komt het door dat ik sneller denk dan ik spreek, en een stuk overslaan, of dat ik van uitgaan dat mensen meer kennis hebben dan ze hebben en dat ze self het gat tussen in kan invullen. Dan hoor je je eigen verhal (bijna) terug verteld uit te mond van iemand anders.... Nou C zie dat... en je denkt, oh SH*T! NEE! Zo bedoelde ik het niet. :P

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:15

Bij mn ponyclub ook, ze denkt dat elk paard hetzelfde is..

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:18

Ja hoor, het komt mij ook bekend voor. :j
Toen we zelf nog bij de vereniging reden was er een instructrice die telkens met iets nieuws kwam, trucjes die ze ergens had gezien. Daar moest natuurlijk dan een argumentatie bij. Ik heb nooit een consistent verhaal bij haar kunnen ontdekken, ze sprak zich ook regelmatig tegen. Aan de keukentafel heb ik wel eens geprobeerd dieper op 'dressuur' in te gaan, maar het had geen zin, ze begreep er niets van.

Als jurylid verbaast het me regelmatig dat instructeurs klinkklare onzin verkopen over bijvoorbeeld hulpgeving.
Bij sommige ruiters kun je zien van wie ze les hebben, door dezelfde fouten die ze maken. Ik heb dat ook wel eens gecheckt: heb jij les van die-en-die?
Als je dan de ruiters hoort over wat ze verteld krijgen van hun instructeur sta je met je oren te flapperen.
Het kán natuurlijk dat de ruiter het niet goed begrepen heeft, maar dan is het nog steeds de taak van de instructeur om ervoor te zorgen dat de informatie goed landt.

Voor een jurylid is dit niet een leuke situatie, want iets dat fout is aangeleerd wordt natuurlijk ook aangerekend. Als zo'n ruiter dan met de coupon bij de instructeur komt .. ja, je raadt het al: de jury heeft er geen verstand van. *\o/*

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:36

Pas ook een vreselijke situatie gehad in de manegeles.
Meisje die redelijk kan galopperen maar geen gevorderde ruiter is moest op een superlief paard.
Het paard is wel redelijk groot en stevig dus durft zijn kracht wel eens misbruiken.. Maar bokt nooit!
We moesten dus per 3 galopperen op een volte, maar dat paard wendt niet zo graag af dus die loopt lekker over de hoefslag en het meisje is dan niet kundig genoeg om hem toch juist te sturen. Hij was wel mooi in galop.
Na een paar keer is de instructrice het beu, dus wat doet ze, ze klopt 3 keer met de zweep op het paard waaronder op zijn hoofd! 8)7 _-:(
Resultaat: hij bokt, meisje vliegt eraf, pols en aan de andere kant onderarm gebroken..
Zeeeer tof :n
(dit is niet mijn normale lesgeefster, zij geeft halfgevorderden dus het meisje, ik zit bij de gevorderden en wij hebben een betere lesgeefster maar we waren met heel weinig dus gingen met z'n allen in 1 les omdat de bak waar wij normaal in rijden klein is en lawaai maakt=> dak en poort klapperen)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:02

Pff, is die instructrice wel bevoegd?
Heet die instructrice een WA verzekering, of valt zij onder de WA verzekering van de manege?
Geeft ze nog steeds les?

Onverantwoord gedrag!

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:50

Waar ik me juist heel erg aan kan ergeren , is als een instructeur alleen maar bezig is met je houding .
Ik heb altijd gesprongen en ik zit dan ook erg naar voren . Inmiddels heb ik mezelf door het nodige commentaar een dressuurzadel aan laten praten en les gehad van iemand die veel op mijn houding lette , echter heb ik een 4 jarig paard wat nog erg slap is. Ik rij dan ook nog altijd lang en laag zodat hij z'n spieren goed gebruikt en z'n rug ontspant.

Ik heb al wat lessen bekeken en geprobeert , maar ik merk dat ik er tegen het einde als een Anky opzit , maar mijn paard in mijn ogen niet goed los kan laten van voor . Ik weet dat een goede houding belangrijk is , maar ik heb het gevoel dat ik mijn paard soms meer in de weg zit door mijn dappere poging om perfect rechtop te zitten dan dat ik mijn bovenlichaam iets naar voren breng .

De instructeurs die ik ken zijn zo bezig je in het dressuurmatige perfecte plaatje te proppen dan dat ze om de spieren van mijn jonge paard denken. Als ik kaarsrecht zit en mijn paard de nodige 'krul'heeft aangenomen lijkt t heel wat en dan hoor ik ook vaak van mensen dat het all een stuk beter gaat met ons , maar naar mijn gevoel gaat het juist 10 keer zo slecht en mist mijn paard de losheid in z'n mond , hals en lijf .

Ik heb altijd les gehad van een man die al jaren in het vak zit en nog van 'de oude stempel ' is , hij leerde mij altijd 'je paard na laten geven daar waar hij loopt'. Het woord 'tillen' kwam bij hem niet voor .
Waar zijn de instucteurs gebleven die weten waar zo over praten en je niet confronteren met 'Heb jij Anky ooit dat of dat zien doen?' Ik ben Anky niet en ik wil haar ook niet zijn ( nou ja misschien een beetje dan :P )

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:07

Oh! Hiero!! Ik weet er één! De mijne! :D De eerste paar keren dat ik les kreeg van haar, zei ze duidelijk dat ik niet diep in het zadel moest gaan zitten, maar juist íets naar voren met lichtrijden (doorzitten deden we nog niet) zodat het paard de ruimte krijgt om onder te treden en zodoende de rugspieren te trainen. Dit ging in tegen alles wat ik daarvoor geleerd had, maar verdikkeme, het werkte! Nu zijn we verder, nog steeds beginnen we met ruimte geven om onder te treden, daarna pakken we het langzaam op en voel ik dat ik steeds gemakkelijker dieper kan zitten.
Anita: _/-\o_