veulen moeilijk tam te maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

In_Black

Re: veulen moeilijk tam te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:51

Elk paard wat nog niet veel gewend is, loopt weg van een uitgestoken hand, dat is puur een stukje oer-instinct. Vooral bij jonge paarden. Ze associeren een uitgestoken hand snel met een klauw.
Benader hem altijd van opzij, liefst achter de schouder en niet van voren. En steek niet je hand uit, als je hem aan je hand wilt laten ruiken maak dan een vuist.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:23

TS, klopt we hadden idd mazzel dat ze hem volgde. Maar dat was puur en alleen om haar t weiland uit te krijgen. Daarna werden ze apart gehouden aangezien mijn pony continu bleef rondlopen en zij dus ook. Punt blijft dat ze geen menselijk contact gewend was en we dit met veel geduld, rust en de tijd nemen hebben opgelost om het zo maar te zeggen. Altijd rustig blijven, vooral je niet gaan frustreren, dan kun je beter stoppen. Ze kunnen je haarfijn aanvoelen :j

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:27

TS, heb geduld
Mijn jonkie wilde ook absoluut geen aanraking, daar heb ik ook flink mee geworsteld, wat moest ik hier nou mee?
Uiteindelijk kwam het vanzelf goed, hij is nu bijna 2 en gek op knuffels...wie had dat gedacht...

clairew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:28

@Zilfstar: Ik klink hier inderdaad erg gefrustreerd en dat ben ik ook, maar ik ben wel ook geduldig. Zeker wanneer ik in de weide kom. Wanneer ik zeg dat ik mn hand uisteek, doe ik dat inderdaad in een vuist (niet al "grijpend"). Ik kan gerust naast hem staan, dat vindt hij allemaal goed. En ik kan mn hand dan beetje bij beetje naar hem toe brengen. Hij snuffelt eraan, maar van zodra hij ziet dat ik te dicht bij hem kom, loopt hij weg. Niet wegspurten uit angst, maar je ziet de koppigheid eraf druipen. Moest hij bang zijn zou ik het beter verstaan en me er niet zo druk in maken, maar het is echt van "ik heb geen zin".
Hij is idd op een trailer naar hier gekomen. Het op- en afladen is heel vlot verlopen. Trailer stond aan het einde van een stalgang en aan beide kanten was het afgezet. Ze werden rustig richting trailer gestuurd en stapten er zo op (eigenaar had ze daarvoor ook al eens op de trailer om ze van de weide af te halen). Afladen ging ook erg vlot. Gewoon rustig achterwaarts en de weide in. Ze zijn geen enkele keer vastgegrepen of getrokken geweest.

Ivm een box: We hebben een schuilstal op de weide, geen box. Schuilstal zou ik eventueel met een plaat kunnen afsluiten, maar hij is al zodanig groot en onstuimig dat ik het gewoon een erg onveilige situatie vind om in zo'n kleine gesloten ruimte samen met hem te staan.
We zijn nu aan het kijken om in de schuur een hoek af te zetten en daar een box te plaatsen om hem evtl 's nachts op te sluiten.
We hebben aan de schuilstal een stuk van de weide afgezet (ongeveer 15m x 10m) waar in het voorjaar zand ingekipt wordt. Bedoeling is dat ze bij dagenlang regenweer hier grootste deel van de dag zullen staan om de weide te sparen. Jammer genoeg is dit stuk (omdat het net aan de schuilstal staat en er nog geen zand in ligt) de grootste modderpoel op aarde momenteel en valt er dus niks in te doen behalve weg te zinken...
Rest van de weide is overigens ook niet ideaal om meteen een stuk af te zetten en wat grondwerk te doen. De weide ligt er momenteel echt k*t bij en ik wil ze niet te veel doen draven. Het is abnormaal glad.

Ben al blij te horen dat die entingen niet superbelangrijk zijn.
Heb een dierenarts laten komen en hij zei dat ze wel zo snel mogelijk moesten gebeuren want ze hebben zelfs nooit hun tweede veulenspuit kunnen krijgen. Diezelfde dierenarts wou ze op dat moment niet enten. Volgens hem is het perfect mogelijk om ze met manmacht neer te krijgen (nog juist effe herhalen dat de hengst toch al een mooie 1m30 is en absoluut geen iel veulen is. Lijkt nu qua bouw eerder op een haflinger) maar hij wou het niet doen omdat je dan alleen een nare ervaring creeert. Idem met hoefsmid. Ik weet dat de meeste hoefsmeden ervaring hebben met onwillige paarden, maar ik wil hem gewoon geen nare ervaringen geven. En het ene paard is al wat moeilijker dan het andere, maar de mijne kan je dus zelfs nog niet aan een touw vasthouden...

Nog één concrete vraag: doe ik verder met het strelen tijdens het eten of laat ik dit vallen? Zal voor de rest nu oefenen op dat benaderen van opzij en die afstand verkleinen. Zal mn handen voorlopig achterwege laten. Van zodra de weide het toelaat begin ik terug met training van aan het touw lopen. Nu is dat gewoon onmogelijk (wie gratis modderbad wil is trouwens welkom).

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:55

clairew schreef:
wie gratis modderbad wil is trouwens welkom).

Vertel,waar mogen we je zoeken?

Modderkuur schijnt goed te zijn :D

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:42

En waarom ben je dan zo gefrustreerd Clairew? Het dier vertoont volkomen normaal en gezond veulengedrag.........

jaxbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:15

Zeker VEEL GEDULD hebben. Heb het ook al geprobeerd met veulens die verkocht moesten worden.
Van de minste aanraking of iets anders dat goed wordt gedaan dooor het veulen, beloon het door hem iets lekkers te
geven en hem dan gerust te laten.
Veel succes