Niet stilstaan bij opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Re: Niet stilstaan bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:55

Het is een veelvoorkomend probleem, ons jonge paard doet het ook. Het is een beetje angst, een beetje onzekerheid en een beetje ondeugendheid bij het paard. Als je zelf onzeker bent, gaat het niet lukken. Hij loopt ook de hoek uit, of duwt de begeleider weg, iets wat hij alleen bij opstappen doet. Hij is heel braaf als je er eenmaal op zit. Wij pakken het geregeld met zijn drieën aan. Begeleider ernaast die hem aan het halster vasthoud, amazone die via een krukje rustig opstapt en daar de tijd voor neemt, en iemand erbij, die even kan bijspringen waar nodig. Doe dit soort dingen met ervaren mensen.

Het is i.m.o. ook geen raar idee om je paard zijn hals flink in te laten buigen en dan op te stappen. Dat wordt veel gedaan en zo kan een paard ook leren stilstaan. Trek echter niet in de mond, het moet een goede ervaring zijn en blijven.

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 19:20

Iedereen hartstikke bedankt voor de tips! Gaan we uitproberen. In de hoek zetten of vastzetten ben ik zelf geen voorstander van. Het moet wederzijds vertrouwen zijn en dat wil ik niet beschadigen. Een aantal zaken deden we al. We zijn altijd met z'n tweeën bij het opstappen dus dat scheelt weer. Hij is heel braaf. Als we eindelijk zitten blijft hij netjes staan ;). Ik denk dat het idd met zijn jeugdigheid, onbalans en nog niet het juiste zadel te maken heeft. We blijven rustig oefenen. Het duurt ook niet zo lang om op te stappen hoor, meestal lukt het met drie à vier keer proberen maar we zijn het gewoon niet gewend. Ons andere paard deed dit nml niet.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:52

Wie heeft mijn paard ingelicht? :+

Ik denk laten we dat met iets lekkers dan maar eens proberen..

Ik zet hem in de bak, laat hem stilstaan en geef hem wat lekkers 'braaf paard'. Ik zet mijn voet in de beugel en...

Hij blijft stokstijf stil staan :oo

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 23:10

Ga het morgen meteen proberen! Ben nietvan de snoep maar als dat werkt...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:10

maggie37 schreef:
Ga het morgen meteen proberen! Ben nietvan de snoep maar als dat werkt...

Haha ik ook niet! Maar hij had het meteen door :+

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:33

Ha, die van mij eet het snoepie op en draait zijn kont weg!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:34

Sst Jetta straks leest die van mij mee!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:51

Die van mij heeft geen internet in zijn stal! :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:52

Nog een laatste tip, zorg dat je vlot er op klimt en rustig gaat zitten.Op het moment dat jij met je gewicht nog aan een kant aan het paard hangt kan een jong der zijn balans niet houden. Om het evenwicht te herstellen stapt hij dan weg. Wees dus snel en zacht bij het opsteigen zet hij toch een stapje dan stilzetten en nog een beetje rommelen aan het zadel met je gewicht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:53

PercyLeen schreef:
Wie heeft mijn paard ingelicht? :+

Ik denk laten we dat met iets lekkers dan maar eens proberen..

Ik zet hem in de bak, laat hem stilstaan en geef hem wat lekkers 'braaf paard'. Ik zet mijn voet in de beugel en...

Hij blijft stokstijf stil staan :oo

Ja het werkt echt goed, alleen geef ik zelf het snoepje altijd pas als ik er op zit en hij nog steeds stilstaat, anders kunnen ze inderdaad snoepje nemen en dan alsnog wegdraaien ;)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 04:40

Mijn paard kan ook maar met momenten stilstaan. Echt irritant soms (:

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 11:57

Die van mij staat stil als ik zonder krukje opstap, maar met krukje zet ie steeds een stapje naar achteren of opzij! Ik dacht eerst dat ie bang was voor het krukje maar als ie de kans krijgt gooit ie 'm om! Dus bang is ie er niet voor. Omdat het een jong paard is wil ik met een krukje opstappen omdat het beter is voor zijn rug (ik ben niet zo'n lichtgewicht meer:-)) Heeft iemand tips?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:48

pennie17 schreef:
Die van mij staat stil als ik zonder krukje opstap, maar met krukje zet ie steeds een stapje naar achteren of opzij! Ik dacht eerst dat ie bang was voor het krukje maar als ie de kans krijgt gooit ie 'm om! Dus bang is ie er niet voor. Omdat het een jong paard is wil ik met een krukje opstappen omdat het beter is voor zijn rug (ik ben niet zo'n lichtgewicht meer:-)) Heeft iemand tips?

Eerst als grondwerk/ vrijheidsdressuur oefening leren dat ie stil moet staan naast het krukje (gevoleig voor voer = voerbeloning geven!).
Dan dat ie stil moet staan als je erop gaat staan en er weer af.
Dan dat je erop staat en hangt
En dan dat je gaat zitten.

Niet allemaal op 1 dag... neem er de tijd voor! Zo heb ik het met die van mij ook gedaan...
Die van mij wil nu met moeite vertrekken als ik geen snoeppie in mijn zak heb als ik eenmaal zit :+

fabienne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:59

Die van mij gaat pas lopen als ik in de beugel hang. Dat is ook super irritant. Iemand hier een oplossing voor? Ik kan hem niet te kort pakken tijdens het opstappen anders loopt hij bij voorbaat al achteruit.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:01

fabienne85 schreef:
Die van mij gaat pas lopen als ik in de beugel hang. Dat is ook super irritant. Iemand hier een oplossing voor? Ik kan hem niet te kort pakken tijdens het opstappen anders loopt hij bij voorbaat al achteruit.

Dat doet die van mij ook. En die van mij deed het gisteren dus super met een snoepje :+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:15

fabienne85 schreef:

soepeler en vanaf een hoger krukje opstappen? klinkt mij als onbalans wat hij moet compenseren(zoals met de meeste paarden waarop niet op de stappen is..)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:41

Maar Smurffie die van mij doet hetzelfde (wordt dit jaar 7) en wandelt dus weg bij een krukje. Hij blijft uiteindelijk(!) ook prima staan en verzet geen stap als ik op stap. Dus of het bij elk paard onbelans is betwijfel ik.

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:41

Die van ons heeft ook internet. Vandaag snoepje mee, rustig de tijd genomen om hem op vier benen te laten staan, snoepje voor zijn neus houden, rook zo lekker dat mijn dochter er in 1 keer op kon! Snoepje daarna gegeven. Hij helemaal blij ( krijgt hij nooit ;)) en wij ook! Eerst dit oefenen en dan gaan we oefenen dat degene die rijdt het gaat geven.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:22

Nou ben blij om te horen dat het met een snoepje werkt!
Paarden zijn nou eenmaal snoepkonten :+

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:45

En dan zit je er eindelijk op....nu eraf! Doet ie ook zo onmogelijk! Hij is niet bang voor krukjes en mensen enzo aan de zijkant, maar als er iets op/af beweegt! Nou ja, daar moeten we dus mee aan de slag, anders moet je je leven lang op je paard blijven zitten!

maggie37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 19:58

Ha, ha, ha, gelukkig hebben we dat probleem niet maar wat niet is..... Misschien snoepje geven voordat je afstapt ;)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:46

Hap-slik-weg.....en zo vlot ben ik nog niet....trainen dus!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:42

En dus heb ik hem afgelopen zondag flink op zijn mieter gegeven. Klaar met die onzin, stilstaan en geen geintjes. Ik richt ons jonge beest samen met mijn dochter af. En we hebben vaker samen poonies onder het zadel beleerd. Maar die van ons......grrrrrr!
En na een tik en stemverheffing was ie even aan het nadenken. En koos hij ervoor om stil te staan. We hebben niets geforceerd, maar we zijn allebei een aantal keren het krukje op en af gestapt, hem op rug en kont beklopt en geaaid, aan het zadel en de stijgbeugel gemorreld.....geen kik! Dat hij het toch spannend vond bleek wel, na afloop tijdens het aan de hand stappen moest ie flink schudden en zuchten! Natuurlijk hebben we hem de hemel in geprezen!
Vanavond verder....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:04

Eerst leren stilstaan naast de opstap dmv chairgame
http://www.youtube.com/watch?v=W7pWTX0GNcQ

Bij opstappen belonen...
Eerst hangen, snoepje, weer eraf
Later gewicht op beugel, snoepje, weer weg.
Uiteindelijk erop zitten, snoepje (gewoon vanuit het zadel, kun je meteen paard leren reageren op lichte druk van 1 teugel om daarmee aan te geven aan welke kant het snoepje komt... prima voorbereiding voor one rein stop, zeker als je snoepje afwisselend li en re geeft)

Heeft hier nog altijd perfect gewerkt.
:)

Paarden vinden het ook nog eens leuk ook. Ze gaan zelf al naast de opstap staan. Heel handig.
(ik speel af en toe evengoed de chairgame, om het erin te houden. Kwestie van motiveren)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:04

Ja, Liljebo, dat hebben we allemaal braaf gedaan. Vond nl alles eng. Krukje, iets dicht naast hem...alles opgelost door aanraken van enge ding/persoon en dan een snoepje, naast hem bewegen en rommelen aan het zadel en dan snoepje, op krukje gaan staan en belonen met snoepje....alles stap voor stap. Maar dan toch .... Bij hem wilde het gewoon niet.
Nu wordt ik niet zo erg snel boos en heb engelengeduld, maar nu moest ik dus doorpakken en dat heb ik gedaan. Met resultaat en zonder trauma voor paard en berijder. Hij is een beetje onzeker, weet hij ook veel? Ik denk dat ie het wel fijn vond, die plotsklapse duidelijkheid.