Hoe reageren jullie paarden op vuurwerk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:43

Bij ons stonden ze tot 2 jaar geleden altijd gewoon buiten, nu gaan ze naar binnen.
2 jaar geleden was het hier echt heel heftig met onweer en waren de pony's behoorlijk aan t racen met zn allen. 's ochtends hadden we een pony met een scheurtje in haar schedel en een deuk in haar oogkas. We denken dat ze ergens tegenaan gelopen is, maar er lagen ook een paar vuurpijlen in het weiland dus je weet het nooit. Tzag er in ieder geval heel eng uit :=

Dusja nu gaan ze allemaal naar binnen en daar blijven ze ook wel rustig :)

jendemen25

Re: Hoe reageren jullie paarden op vuurwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:58

een aantal jaren geleden waren er bij ons in de buurt 3 paarden net na 00.00uur losgebroken uit het land waar ze stonden en renden het hele dorp door... uiteindelijk met een groepje de paarden weten te vangen, die gaan dus ook op stal voortaan.

mijn fjord heb ik nu 7 maanden, staat 's nachts altijd in een buitenbox bij een woonhuis. wel vlak aan de bebouwde kom en een hoop plekken waar hangjongeren zitten te klooien met vuurwerk....
ik zet een beetje extra hooi klaar en als de boer dat om kw voor 12 zou willen voeren (ze blijven meestal thuis gelukkig) ben ik erg blij :) morgen even navragen wat ze elk jaar doen voor de paarden....

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:03

Mijn paard is dit jaar voor het eerst bij mij en heeft nu een stalluik waardoor die alles kan zien. Hij staat al de hele avond naar buiten te kijken wat er wel niet allemaal aan de hand is. Eten was ineens niet zo interessant, maar al dat geknal en al die lichtjes wel. ;)
Morgen overdag gaat hij gewoon naar buiten, zet alleen een stukje land af zodat hij niet bij de weg kan. Zie ze er wel vooraan om vuurwerk in de wei te gooien anders.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 02:53

Die van mij wil er naar toe, gezellig meefeesten :+ .

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 03:59

Ik laat mijn pony er bij staan zoals hij er altijd bij staat!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:20

Tsss, dat bedoel ik helemaal niet, ik bedoel , is je paard bang van vuurwerk? Ik heb ooit een pony gehad die vond vuurwerk schitterend, sommige moeten juist op de weide om te rennen weetjewel ;)

suuzepuus schreef:
Lieshorses schreef:
Wij houden hem altijd op de weide , met heel veel hooi vind hij het vuurwerk bijna mooi :)
Maarja het
Ligt maar net aan wT voor soort paardje je hebt he

Tja.. ik heb 3 heel verschillende paardjes.... een kwpn, een shetje en een koudbloed....

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:22

Ik vind... Paarden vinden het meestal binnen fijner, alleen stel de boel gaat in de fik?
Het gebeurd natuurlijk niet snel , maar het kan best deze 2011/2012 worden!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:38

Onze drie blijven buiten , zoals ieder jaar .
Dat gaat altijd goed , er word niet echt veel geknald in de buurt .
Mijn paard vind het erg interresant , loopt over de wei en kijkt naar boven .
De twee tinkers schokkelen dan achter hem aan .

love_urla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:47

Die van mij gaat gewoon zoals altijd, de hele dag naar buiten en rond 5 uur naar binnen :) Sowieso is dit bij ons verstandiger, aangezien hij net aan het randje van het dorp staat, en daar erg veel word afgestoken ;)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:52

Hier zijn ze al redelijk lang aan het knallen enz. maar wij rijden gewoon door, de eerste paar keer schrikken ze maar daarna is de schrik er ook vanaf hoor. Vanacht gaat bij ons de radio aan en de lichten blijven aan zodat ze de flitsen niet zien.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:55

1 is er bij ons echt superbang, die gaat om 5 uur ongeveer de groote schuur in bij 4 andere paarden, en ze krijgt een rustgevend middel van de dierenarts..
onze andere 2 blijven wel gewoon in hun uitloopstal, ook hun krijgen rustgevend middel van de dierenarts, en dan gaat het prima :j

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:00

Hier gaan de paarden overdag wel naar buiten.

M'n 2 ruinen reageren wel relaxt , alleen heeft één bij het vuurwerk met die fluitgeluiden het idee dat er iemand naar hem staat te fluiten en daarvan staat hij dus wel regelmatig om zich heen te kijken :')
Mijn jongste die dit jaar gekocht heb staat ook vrij relaxt , maar scheelt natuurlijk veel dat die andere 2 zo cool zijn.

Ze gaan vandaag alleen wel wat vroeger naar binnen en vanavond ga ik nog controleren :)

Hennyber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:51

Die van ons is Bomproef /3

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:54

Die van mij reageren er niet op.
Met de ene kan ik volgens mij vannacht om 12.00 gewoon op buitenrit :+
De ander trekt zich er ook niks van aan.
Gisteren was ik wat aan het rommelen in de stal en heel dichtbij een keiharde knal.
Dus ikzelf schrok ervan, paardjes draaide nog niet met hun oren.
Nee hoor, daar maak ik me geen zorgen over vannacht.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 10:30

Die van mij stond vanacht lekker naar buiten te kijken :+

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 10:33

Hier stonden ze allemaal binnen.
Ze kregen iets voor 12 uur allemaal een flinke plak hooi.
Ze vonden het allemaal wel prima :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 10:34

hafjelinger schreef:
Wij hebben al 6 jaar paarden en ik heb ze nog nooit binnen gehad met nieuwjaar :) Mijn ervaring is dat als ze lekker kunnen lopen en alles is zoals altijd dat ze dan gewoon rustig blijven. Wij controleren wel elk jaar maar eigenlijk staan ze altijd te slapen of hooi te eten als we aankomen.

Ik zou je paard sowieso niet ineens op stal zetten als ie normaal buiten staat, dan haal je hem uit de vertouwelijke situatie zegmaar.

Hier net hetzelfde. Paarden stonden vannacht om half 1 zelf lekker relax naar het vuurwerk te kijken :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 10:36

Vrij relaxed, alleen toen kinderen doelgericht naar ons gingen gooien begon hij wel te snuiven(zo heerlijk knorrend door zijn neus blazen wat hij doet als hij iets spannend vind) maar verder ook niks raars

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 10:45

Onze paarden hebben er de afgelopen jaren niet hun hoeven voor omgedraaid maar dit jaar was een drama ..
Afgelopen april hebben wij nieuwe buren gekregen die schijnbaar nogal dol zijn op zwaar vuurwerk.
Het begon om 20.00 en ging door tot 02.00 , met een orgie van geknal om 24.00

Onze paarden vlogen letterlijk tegen de muren op van al dat lawaai dat zich letterlijk afspeelde boven hun hoofd.

Toen wij naar de buren liepen waren hun gasten niet bepaald vriendelijk of hadden enig begrip voor het welzijn van 12 paarden die op nog geen 50 meter afstand totaal uit hun stekker stonden te gaan.
Na wat zeer snuggere opmerkingen "dat je dan maar niet op het plattenland moet gaan wonen want dat zij het al jaren zo doen en dat je maar eens in Amsterdam moet gaan kijken" ( grappig detail , wij zijn 3 jaar geleden vanuit Amsterdam naar Drenthe verhuisd) ben ik maar weggelopen en heb geprobeerd te rust in de stal weder te laten keren.

Uiteindelijk stond alles rond half drie weer redelijk opgedroogd te eten, en was mijn humeur behoorlijk verpest.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 10:53

Die van mij vond het niet heel eng. Hij stond wel echt te kijken van wat is dat, maar ik heb hem hooi gegeven, en toen was hij daar mee bezig :+ dus niks ergs gelukkig. Ik had hem binnen staan.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:48

Wij wonen hier sinds bijna anderhalf jaar en de paarden staan hier nog geen jaar dus ik had nog geen ervaring met de paarden hier en oud en nieuw. Alleen vorig jaar was er geen vuurwerk op de buurt te bekennen dus dat had ik nu ook verwacht. Bij mijn ouders, waar de paarden voorheen stonden, ook niet dus ze waren ook niks gewend.
Nu was ineens de hele buurt thuis én met vuurwerk! En niet zo'n beetje ook.... Mijn shettie stond wel rustig, alleen met de oortjes naar achter. Maar mijn paard sprong letterlijk bij de muren omhoog, arm beest.. bij elke knal/fluit leek het net al werd ze zelf beschoten. Ze schrok zich ook lam toen ik de stal binnenkwam. Beetje hooi gegeven, maar daar was geen tijd voor. Maar kon het me wel voorstellen, de vuurpijlen van de overburen maakten zo'n lawaai, 't was net al kwamen ze de stal binnen. Gelukkig was het rond een uur of 2 weer rustig en werd ze daarna ook meteen weer rustig. Vanmorgen zag ik dat ze zelf vannacht nog lekker gelegen heeft in de box dus gelukkig geen langdurige stress.

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:19

Die van ons hebben de hele nacht binnen gestaan vooral omdat ons dorp zelf ook vuurwerk zou afsteken.
Blijkt natuurlijk dat ze het veld achter onze weide ideaal vonden, met als resultaat dat we het de hele tijd hoorde knetteren op het dak van de stallen...
2 van onze paarden stonden gelukkig half in slaap! _/-\o_
Mijn ruin was niet zo gerust en stond de hele tijd in het achterste van zijn stal te beven.
De jongste merrie was het ergste, ik had haar nog nooit zo bang gezien! :(:)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:21

Nou hier stond alles gewoon buiten waarvan ook 2 nieuwe paarden en niets aan dehand.
Ze staan echt letterlijk in een woonwijk en ook genoeg illegaal vuurwerk hier. Tjha duitsland is 5 min hier vandaan. Volgens mij vonden ze het eerder mooi om te zien dan dat ze bang waren.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:22

Ik heb alles gedaan zoals altijd. De hele dag horen ze knallen buiten en ze doen er helemaal niets op uit.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:12

Onze paarden stonden ondanks dat er behoorlijk geknald werd rustig te grazen om 00.15 .