Paarden VS Vuurwerk... Wat doen jullie er tegen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loran_Nolen

Re: Paarden VS Vuurwerk... Wat doen jullie er tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:53

Hier wordt het vooral extra controle + extra hooi in de avond..
Mijn draver is momenteel niet bang voor het geknal, dus verwacht bij hem geen problemen.
De shet is met zijn 6 maanden echt bomproof, geeft er niets om.
de haflinger schrok er in het begin erg van, maar doordat de andere 2 rustig blijven, werkt dat ook op hem door.
Ze staan morgen de hele dag op stal, ws. dat ze van 7-10,00uur er even uit gaan benen strekken, en hun stallen weer netjes.

Dinsdag was ik wel behoorlijk pissig. Paarden stonden in de wei, en er kwam een jongen aangefietst, die een par rotjes richting hun gooide. Gelukkig hadden ze de aandacht bij het gras.. Hebben ze daarna eerst in de bak gezet, en vanaf 2 jan. is de weide weer beschikbaar voor hun.

Wordt hier de eerste keer dat ik het zelf meemaak met de paarden, ze staan bij huis, maar overal schieten ze vuurwerk middels vuurwerkpistool. Dus ik ben benieuwd..

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:07

waren die van mij maar zo rustig |( Me ouwe merrie is nu al hellemaal over de pis buiten gaat het goed in de bak maar savonds staan ze altijd binnen

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:17

Paardjes zijn gelukkig niet zo heel angstig voor vuurwerk, staan nu ook nog lekker rustig buiten in de paddock :) morgen ga ik ze heel vroeg buiten zetten (ze zijn 's nachts altijd op stal, overdag in de paddock) en als het mij te dol word met het vuurwerk of als ze onrustig worden ga ik ze binnen zetten.
Lekker de radio aan op stal en ik geef ze om 20.00 een kleine pluk kuil en om 23.30 nog een flinke pluk erbij zodat ze lekker aan het knagen zijn :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:23

Vandaag het laatste stuk van onze buitenrit even door het dorp gegaan, wil je geloven dat ik harder schrik van dat geknal dan die paarden? We liepen op nog geen 10 meter van een paar jongens die wat afstaken en paardlief stond er heel vrolijk naar te kijken. "Oh... Da's wel interessant op zich."
:')

Dus vannacht lekker op de wei die het verst van het dorp af is, daar zullen ze zich prima vermaken, en ik blijf er dan zelf ook bij, gezellig op stal wat drinken en doen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:31

Doe niks, die van ons is letterlijk bomproof en geeft er niks om. De hond is helaas een heel ander verhaal.

joyce_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:35

Die van ons staan lekker opstal allemaal zoals elke avond :D

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:36

Hier staan ze overdag gewoon op de wei tot een uur of 17.00u en ben van plan morgen gewoon te gaan rijden.

Met de laatste voerbeurt rond een uur of 23.00u gaan de bovendeuren dicht en veel hooi en de radio aan,dan gaan we na het klapperen bij de paarden kijken,die van mij vind het vuurwerk wel prachtig om te zien,en ja ze moeten ook geen klappers voor haar voeten gooien natuurlijk is logisch dat ze dan schrikken maar van afstand heeft ze er weinig moeite mee.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:39

De bovendeuren gaan dicht omdat er dan niks naar binnen kan vliegen en niet omdat de paarden bang zijn overigens,ben dit jaar ook oud en nieuw op stal aan het vieren,gezellig!!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:24

Gypsy schreef:
Vandaag het laatste stuk van onze buitenrit even door het dorp gegaan, wil je geloven dat ik harder schrik van dat geknal dan die paarden? We liepen op nog geen 10 meter van een paar jongens die wat afstaken en paardlief stond er heel vrolijk naar te kijken. "Oh... Da's wel interessant op zich."

Mja, daarom laat ik ze, als het geknal begint, maar staan. Ik ben dan diegene die het liefst keihard terug naar stal rent terwijl paardlief hooguit wat verveeld omkijkt. Het zou zo zonde zijn als ik ze met mijn neurotisch gedrag zou aansteken...

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:14

Orchidee21 schreef:
licht aan en radio aan en plukje hooi. maar bang zijn ze er nie voor. (tenzij het echt los barst maar dat gebeurd hier alleen als we dat zelf doen, de rest van de buren is minimaal 60+...)

Enne bedankt he!! :P BUUF!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 01:17

Hier is het geen enkel probleem. Heb zelfs een keer gehad dat van die stomme ettertjes rotjes naar m'n haf hebben gegooit toen ik aan 't rijden was, ze keek nog niet op of om (en ik schrok me de ellende) je kunt wel begrijpen dat ik die rotjochies even goed uitgefoeterd heb!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:10

Verplaatst van [PF naar SV]

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 11:40

Ods schreef:
Verplaatst van [PF naar SV]

Uh, klein vraagje: waarom? naar mijn weten is vuuwerk afsteken (landelijk dan!) maar ééns per jaar. En dat is meestal rond oud en nieuw, dus met de feestdagen... :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:15

Aangezien dit paardgerelateerd weer is, hoe je om gaat ten opzichte van je paard. Omdat het niet het hele jaar door is is het "seizoensgebonden", daarom staat het op SV. Hier staan ook meer topics al over vuurwerk met paarden. ;)

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:18

NatasjavE schreef:
Bij ons gaat het licht aan en gaat de radio aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:29

Die van mij kan het nog wel eens eng vinden maar staat buiten in een heel groot weiland met een tinker die gelukkig wat rustiger is.
Ik hou haar gewoon buiten omdat ze daar niet gewend is aan de stal, en geef haar een pluk hooi extra.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:43

Pluizebolpum schreef:
Gypsy schreef:

Mja, daarom laat ik ze, als het geknal begint, maar staan. Ik ben dan diegene die het liefst keihard terug naar stal rent terwijl paardlief hooguit wat verveeld omkijkt. Het zou zo zonde zijn als ik ze met mijn neurotisch gedrag zou aansteken...

Haha zo erg heb ik het gelukkig niet. :=
Ik "bibber" alleen af en toe bij de harde knallen. Krijg ik zo'n verveelde blik van paardlief terug... "Stel je niet aan baas."

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:46

bovenluike dicht ivm evt vliegende pijlen, radio aan, en verder zoeken ze het maar uit. Als ze willen flippen doen ze dat maar alleen, zie ik ze om half 1 wel weer. Ik heb een fjord op stal, en van stalgenootje een x fjord/arabier welsh, en die kan zich erg druk maken, maar ja, het is maar even, en ze moet zich er maar even door heen slaan. Mijn fjord geeft haar op dat moment wel steun

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:58

karev schreef:
bovenluike dicht ivm evt vliegende pijlen, radio aan, en verder zoeken ze het maar uit. Als ze willen flippen doen ze dat maar alleen, zie ik ze om half 1 wel weer. Ik heb een fjord op stal, en van stalgenootje een x fjord/arabier welsh, en die kan zich erg druk maken, maar ja, het is maar even, en ze moet zich er maar even door heen slaan. Mijn fjord geeft haar op dat moment wel steun

Jij hebt zeker nog nooit een paard écht zien flippen in z'n stal?? |o

Ik heb een arabiertje hier staan, samen met een shetlander.
shetlander is geheel bom-proof en vind alles wel best qua knallen, helaas geldt dat voor m'n arabier niet. die is de hele dag al heel erg onrustig en schrik overal van. Ik zorg dat ik er iets voor 12 ben en dan hebben ze om 12uur beide een grote bak slobber voor hun neus staan en hoop ik dat ze rustig blijven.
m'n shetje helpt me vast wel met hem rustig houden :D

allemaal een gelukkig nieuwjaar gewenst!

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:01

Die van ons gaan 1 dag naar de manege, waar bijna geen vuurwerk word afgestoken, ben je zo'n 5€ kwijt bij ons, maar dan weet je zeker dat ze goed staan. :j

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:05

Hier stonden ze tot 6 uur lekker buiten, daarna zijn ze naar binnen gehaald. Nu staan ze met de lichten en de radio aan op stal, vanavond om 11 uur/half 12 krijgen ze nog extra hooi.
De paarden zijn hier allemaal vuurwerkproof, op eentje na. Die vindt het allemaal wat spannend, dus we houden het allemaal goed in de gaten. Nu staat ze rustig aan haar hooi te knabbelen, maar 't vuurwerk is ook even gestopt (volgens mij is 't etenstijd).

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 20:35

Op stal met de luiken dicht,maar ze zijn niet zo bang van vuurwerk en die karbietschieters dus... ;)
Maar overdag hebben ze met zijn allen buiten gestaan zodat ze al wat konden rennen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 02:19

iklieftponys schreef:
karev schreef:

Jij hebt zeker nog nooit een paard écht zien flippen in z'n stal?? |o

Ik heb een arabiertje hier staan, samen met een shetlander.
shetlander is geheel bom-proof en vind alles wel best qua knallen, helaas geldt dat voor m'n arabier niet. die is de hele dag al heel erg onrustig en schrik overal van. Ik zorg dat ik er iets voor 12 ben en dan hebben ze om 12uur beide een grote bak slobber voor hun neus staan en hoop ik dat ze rustig blijven.
m'n shetje helpt me vast wel met hem rustig houden :D

allemaal een gelukkig nieuwjaar gewenst!

de vraag van TS is niet of ik-we wel eens een paard heb zien flippen, maar wat ik-we doe om het te voorkomen. Nou dat wat ik opschrijf dus..

je kan ze sederen, maar als je ervoor kiest om dat niet te doen, zullen ze het echt zelf uit moeten zoeken. Ik ga er echt niet bij in om ze gerust te stellen. Heb liever dat zij alle 4 de benen breken dan dat ik het niet na kan vertellen. Nuchter noemen ze dat.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:13

HorseyDude schreef:
Uh, klein vraagje: waarom? naar mijn weten is vuuwerk afsteken (landelijk dan!) maar ééns per jaar. En dat is meestal rond oud en nieuw, dus met de feestdagen... :)

Neonlight heeft het eigenlijk al precies verwoord waarom we dit hebben gedaan maar toch even een reactie dat ik je vraag niet heb genegeerd :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:27

Nou hier een prima jaarwisseling voor de paarden gehad, iets na twaalven meteen naar de paarden gegaan, die waren wel aan het draven in de wei, maar geen paniek. Paardlief kwam even naar me toe. "Baas dit is wel heel veel, wat moet ik hier nu mee?" Maar binnen no-time stond het spul gewoon weer te eten eigenlijk. :)