Zere billen en wond na galop; taboe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lotje5lotje

Re: Zere billen en wond na galop; taboe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:35

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 19:53

bigone schreef:
Bjorn Borg boxers zijn erg fijn om mee te rijden, daarnaast zijn er ook speciale onderbroeken tegen het doorrijden te koop, hier zit een stukje zeemleer in, net als in fietsbroeken.
Sterkte ermee, doet soms erg zeer.

@Kim en Bigone, Waar koop ik die speciale onderbroeken?? De ruitersportwinkel waar ik vandaag was, kende ze niet en kon ze ook niet vinden op internet!

@Coco, welke creme is dat?

Wat rijbroeken met zeemleer betreft, dat helpt tegen schuiven, maar ik zit er een beetje mee dat ik dan dus 2 broeken heb zonder zeemleer, waar ik dan niet meer mee ga rijden... Zonde eigenlijk! Maar als het een probleem blijft, ga ik dat wel doen.
En broeken zonder achternaad, zelfde verhaal, helaas :j .

Ik ga morgen weer rijden, met een soort folie erop (inmiddels is het trouwens net genezen), en zal hier posten hoe het gaat!
Dank voor alle tips :D .
Laatst bijgewerkt door floor69 op 30-12-11 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:00

Pippaa schreef:
Hihi, ik zou niet met een wielrenbroek gaan rijden nee :P Zal er wel leuk uitzien, haha. Denk ook niet dat het lekker zit op zo'n breed paardenzadel. Het is speciaal gemaakt voor een smal wielrenzadeltje he ;)
Ik denk dat het inderdaad komt door wat je zelf zegt: Achterover zitten in combinatie met op en neer schuiven in het zadel. Ik denk dat je moet proberen wat rechter op te zitten. Ik heb er zelf ook problemen mee hoor, ik zit liever naar voren, maar dat is niet goed :o
Ik heb het trouwens ook wel een gehad als ik lang zonder zadel had gereden.
In ieder geval succes, en het komt dus wel vaker voor :)

Je kan gewoon rijden met een wielrenbroek hoor. Rijbroek erover en als je op je paard zit ziet niemand het. Doe er altijd 1 aan als ik een lange buitenrit ga maken.

Ik heb het 1 keer gehad op een manege paard zonder zadel. Bij dat beestje stak de ruggengraat nogal uit en dan in galop is niet lekker.
Sudocreme gesmeerd en het was zo weer weg :D

Kimkimmertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:02

rijbroek met zitvlak was voor mij de oplossing!

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:12

Ik heb dat als kind af en toe gehad. Erg pijnlijk en douchen na het paardrijden is dan een ramp! Ik denk dat het kwam doordat ik veel te veel achterover (lees: zo ongeveer in lighouding) in galop zat.
Nu nooit meer last van, eerder dat het aan de 'voorkant' open schuurt. Dit kan dan weer komen omdat ik dan teveel voorover zit of door het zadel.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 03:03

Bij mij werkt tegen door. Rijden een rijbroek met een leren zit vlak!

Wat je ook zou kunnen proberen is een bontje op je zadel!

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 18:06

Gisteren gegaloppeerd op een pony, zo'n lekkere brede haflinger. En nergens last van gehad!
Waarschijnlijk toch omdat deze gewoon heel anders liep dan het paard waar ik meestal opzit.

Ik ga zeker nog naar die second skin kijken, en het leren zitvlak hou ik in gedachten voor als het weer mis is.
Iedereen nog de beste wensen!

Noukie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:23

*** schreef:
ik heb dat als kind af en toe gehad. erg pijnlijk en douchen na het paardrijden is dan een ramp! ik denk dat het kwam doordat ik veel te veel achterover (lees: zo ongeveer in lighouding) in galop zat.
nu nooit meer last van, eerder dat het aan de 'voorkant' open schuurt. dit kan dan weer komen omdat ik dan teveel voorover zit of door het zadel.

ik heb ook dat het aan mijn 'voorkant' open schuurt. dat heb ik altijd als ik paardrijd. daar hou ik vaak een aantal dagen last van. ik heb echt geen idee hoe ik dat kan voorkomen. misschien iemand tips die ook dat probleem heeft?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:31

Voor lange buitenritten op een ander paard dan het mijne heb ik bij divoza een speciaal ondergoed van craft gehaald. Het is een boxershort met een zacht stuk erin genaaid. Ik heb vorige zomer een buitenrit van vier uur gemaakt op een niet al te fijn zadel, maar nergens last van gehad. Het is niet goedkoop, maar wel aan te raden!

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:39

Goed zweetopnemend sportondergoed scheelt al een stuk! Maar een wielrenbroek onder je rijbroek is wel de oplossing. Ik doe dat ook vaak bij lange ritten en het voorkomt een hele hoop ellende. Je moet er alleen geen onderbroek onder doen, en je moet voor de tijd ook geen laag creme of uierzalf o.i.d. op je zitvlak smeren omdat dat de poriën dicht zet. Waardoor je nog veel meer ellende krijgt te verduren aan je poeperd :D

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 19:39

Een klodder vaseline of bepanthen op de plek smeren voordat je gaat rijden helpt bij mij enorm. Naderhand verzorgen met bepanthen helpt voor mij ook, plekjes genezen snel.

Had er pas nog last van. Leasepaard op manege was kreupel en moest op ander paard. Halverwege de les voelde ik wat pijn komen, na de les deed achteroverzitten op stoel pijn. Thuis bepanthen erop en was vrij snel over. Week erna uit voorzorg ingesmeerd met bepanthen (zat op hetzelfde paard) en nergens last van.

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 21:35

@noukie en ***: zou wielrenondergoed niet ook voor de voorkant kunnen helpen? dat kussentje zit tenslotte ook aan de voorkant. overigens kom ik in mijn werk veel vrouwen tegen die een schaamlipcorrectie willen laten doen, omdat ze de binnenste schammlippen te groot vinden en er bij/na het rijden last van hebben. interessant is natuurlijk, of vrouwen zonder "te grote" schaamlippen ook last hebben na het rijden. ik in elk geval soms wel, en ik heb geen operatie nodig ;) .

@supervixen: craft kom ik tegen bij manlief, dat is dacht ik een wielrenmerk. daar ga ik eens even naar kijken. logisch trouwens, dat je dit soort problemen ook bij fietsers hebt, en dus ook de oplossing ervoor daar kunt vinden.

@danseresje: die zalf ga ik proberen, hoewel ik eigenlijk niet snap dat het preventief zou kunnen werken. veegt het er niet bij de eerste bocht al af?? :o?

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:37

Je kunt ook eventueel een panty dragen onder je rijbroek. Heeft mij goed geholpen bij mijn knieën en mijn nieuwe rijlaarzen!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 22:18

floor69 schreef:
@Danseresje: die zalf ga ik proberen, hoewel ik eigenlijk niet snap dat het preventief zou kunnen werken. Veegt het er niet bij de eerste bocht al af?? :o?

Het legt een soort beschermlaagje wat voorkomt dat het transpiratievocht wat in je onderbroek wordt opgenomen, je huid kan irriteren bij de bewegingen die je maakt. Denk een beetje aan babybilletjes. Die smeer je ook in tegen luieruitslag door natte luiers. Bij ons is het dus zo dat je gaat schuren tegen nat ondergoed, met flink wat irritatie als gevolg.

Heb er geen last van gehad dat het er na de eerste bocht vanaf geveegd is. Wel is het zo dat ik het niet 5 minuten van tevoren erop smeer, maar vlak voor ik thuis vertrek (zo'n 1,5-2u van tevoren).

Heb het ook gebruikt tijdens mijn paardrijvakantie en dagtochten en nergens last van! Voor mij geen dure rijbroeken met leren zitvlak, bontjes, speciaal ondergoed met zeem of andere zaken, maar gewoon een pot vaseline of een tube bepanthen!

Adamootje schreef:
Je kunt ook eventueel een panty dragen onder je rijbroek. Heeft mij goed geholpen bij mijn knieën en mijn nieuwe rijlaarzen!

Ik denk dat een panty juist voor extra schuring/irritatie kan gaan zorgen op de plekken waar ts last van heeft. Ik zou er zelf ook niet aan moeten denken.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:40

Ik heb het ook eens gehad. Van de een op de andere dag, toen ik echt heel kort paardreed (jaartje of zo). Had al weet ik veel hoe vaak op dat zadel gereden met die broek en op een dag had ik grote wonden. Gelukkig is het bij die ene keer gebleven en nooit meer terug gekomen, maar ik weet nog steeds niet wat het geweest is.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:44

Heb ik ook gehad, bleek gewoon dat het zitvlak van mijn rijbroek helemaal was versleten,
Heb er zalf gesmeerd en een nieuwe rijbroek gekocht! Geen last meer van gehad.

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:08

Door scoliose is mn rug zit ik echt op mn zitknobbels. Voor mijn gevoel zit daar alleen mn vel overheen en dan zit ik op het bot met als gevolg dat mn zitbotjes gewoon echt pijn doen als ik 3 paarden heb gereden. Het rijden van de vierde is dan niet echt prettig. Ik heb nu een bontje op mn zadel en dat scheelt echt stukken. Wel heb ik wel eens dat het openschuurt tussen mn billen van mn string. Ik vind boxers gewoon echt niet lekker zitten onder een (strakke) rijbroek. Een hipster was voor mij een goede tussenoplossing. Mijn oplossing voor jou is dus het al eerder genoemde bontje.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:14

Danseresje schreef:
Ik denk dat een panty juist voor extra schuring/irritatie kan gaan zorgen op de plekken waar ts last van heeft. Ik zou er zelf ook niet aan moeten denken.

Nee, juist niet, omdat de rijboek over de panty glijdt en de panty zit strak om het lichaam. Mijn instructrice zweert hierbij.

TS, je hebt speciale zalfjes voor zulke schuurplekken die als een tweede huid aanvoelen (zou je even moeten navragen bij de ruitershop).

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:14

Ik had dat vroeger heel erg, met die super fijne ribrijbroeken (die reden zo ontzettend fijn, maar daarna :())

Waar ik toen op ben gaan letten:
Bij rijbroeken:
- Goede rijbroeken waar de achterkant "strak" zit (dus niet te groot dat je op een vouw kunt gaan zitten enzo....)
- Ondergoed: zonder naden waar je zit... Je hebt ook van dat speciale rijondergoed, weet niet of dat wat is? (Ik ging gewoon voor de naadloze boxers)

Het kan ook nog aan het zadel liggen... Als je een eigen zadel hebt, kun je eventueel een goed passend bontje/siliconenomtrek halen.... Voor een manegezadel ehm... weet niet of die hoesjes op elk zadel even goed passen? (Waar ik reed, had je nog al veel verschillende zadels, logisch natuurlijk ;))

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 22:52

@Danseresje, ik heb er vandaag, bij gebrek aan de officiele zalf (nog geen tijd gehad om die te kopen) vaseline opgedaan. Ik snap wat je zegt over zweten enzo, ik heb het altijd na een tijdje flink warm tijdens het rijden dus die theorie kan kloppen.

@Kirov en anderen, wat is dat voor bontje dan eigenlijk? Ik zie nu zo'n bontje voor me dat we onder het zadel doen, maar dat glijdt toch alle kanten op??

@Serendip: speciaal rijondergoed heb ik niet kunnen vinden (zie eerder) maar vandaag was ik in de fietswinkel (kwam er toevallig langs en ben er even binnengelopen), maar ze hadden maar één damesslip met kussentje en dat kussentje kwam niet hoog genoeg aan de achterkant (logisch want het is voor de fiets en dat zadel heeft geen opstaande achterkant). Dat heb ik dus maar even vooruitgeschoven. Ook nog op de verlanglijst: uitbreiding van mijn gewone naadloze ondergoed, want dat zit dus vaak in de was als ik het nodig heb.

Maar nu het goede nieuws: lekker gegaloppeerd vandaag en nergens last van! Met zalf dus, dat wel. Maar ook geen beurs gevoel, dus ik denk dat mijn zit beter is. Terwijl er ook niet werd geroepen dat ik teveel voorover zat! Leuk toch! :)

Voel me nu dan wel weer een beetje :o? want misschien heb ik maar een paar keer last gehad en komt het niet meer terug, en jullie geven allemaal superlief tips en adviezen... :j maar dan zijn er vast ook anderen die hier iets aan hebben (hoop ik).

Sierra_Shaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:00

Eindelijk! Ben niet de enige! Boxershortje dragen helpt bij mij wel een beetje, maar ik ben degene die het schapenbondje op het zadel heeft uitgevonden wel zo ontzettend dankbaar!

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:30

Nog nooit gehad, probeer eens ander ondergoed..?