Ik ben een aso ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:30

Ik heb in de loop der jaren zelf kennis op gedaan, ik kan niet overweg met een traag paard. Dan kon ik vroeger wel is mij geduld verliezen. Ik heb nu een kwpn merrie met veel procenten volbloed, een flink rillerig ding. Ik verlies nu nooit meer mijn geduld en we zijn echt op elkaar in gespeeld, ondanks dast zij wat snel van slag is.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:42

Ik zal eerlijk bekennen dat ik op mijn 12/14e nog weleens heel onredelijk heb gedaan richting een pony.
Met die leeftijd schiet je toch sneller uit je slof, onwetendheid enz.
Op de leeftijd van 18 of zoals TS 20, was ik daar toch echt wel van genezen!
En je hebt dan het verschil tussen een goeie tik verkopen of zo'n heel gevecht aan gaan.
Ik pak de mijne er veel harder mee als hun lopen te etteren en ik gewoon rustig blijf.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:07

Ik zet ook wel eens een pony op zijn plaats. En trok af en toe in de mond, toen reed ik ongeveer 1jaar op de manege denk ik. Ondertussen geef ik eens een tik met de zweep of schop ik eens in zijn buik. Pony weet dan echt wel dat hij moet luisteren ;)
Ik probeer dit zoveel mogelijk te beperken omdat meestal als hij niet wilt luisteren het aan de ruiter ligt maar ik weet maar al te goed wanneer hij gewoon moeilijk doet en niet wil luisteren. En dan komt hij wel eens in de moeilijkheden. :D

kiki1976

Re: Ik ben een aso ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:54

Ik heb mijn merrie 1x een goede harde knal gegeven met een plastic bladhark. Spijt? NEE!
Ik was poep aan het scheppen in de weide en ze kwam zoals altijd achter me staan te neuzen. Dit doet ze dagelijks dus niets vreemds aan. Maar die ene keer kwam ze aanlopen en beet direct in m'n zij. Tja actie reactie en ze had hem te pakken ook! Maar ze heeft het ook nooit meer gedaan...

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:37

ow ik beken, ik werd van de week ffkes boos in het bos. Meneer vertikte het om door plassen heen te gaan, met als gevolg dat ik constant tegen een boom zat of we weg gleden omdat het pad gewoon niet goed genoeg was om langs de plassen te gaan. Toen ik voor de zoveelste keer mijn knie richting een denneboom zag gaan werd ik wel ffkes boos en zowaar nog bozer toen meneer toen maar besloot om om te draaien en terug naar huis te kachelen. Even een klein gevecht en toen dacht 600 kg aan pony weer dat ik de baas ben buiten (ik weet wel degelijk dat als hij een keer doorzet ik het wel kan vergeten, maar laten we hem dat vooral niet vertellen). Rest van de rit ging hij prima overal doorheen en was hij op twee pinken te rijden. Maar ik voel me altijd wel ffkes rottig dat het zo moet, tenslotte is dan omdraaien echt omtrekken en is dan nog niet door plas een paar flinke zweegslagen := maarja, ik vind het gewoon gevaarlijk iedere keer die bomen en langs het pad springen om maar niet in een plas te hoeven. Hij diend buiten echt maar te luisteren.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:40

Ja... ik ook... Dat heb je hè... Ik ben ook maar een mens!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:42

Goh zo herkenbaar :')
Had vroeger echt een snertpony die steeds bokte (en voor ik bokt over me heen krijg : lichamelijk was er niets aan het handje). Had toen les en 'moest' bij elke bok eens flink tikken met de zweep. Gaf soms wel vreemde en hilarische toestanden bok-tik-bok-tik-bok-tik haha. Ik was toen 10 trouwens en de methode heeft geholpen. Pony loopt nu manegelessen en is het bokken toen wel afgeleerd.
en verder herinner ik het me wel dat als ponylief op m'n voet ging staan, ik ook vrij tot zeer fel kon reageren _O-

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:42

Mijn pony liep vandaag met het opzadelen gewoon weg... In een drafje door de gang! Ik erachteraan en hij liep alleen maar sneller... Toen ik hem te pakken kreeg heb ik even een paar flinke snokken in zijn mond (met bit := )
gegeven en een tik op zijn neus met mn platte hand ... Hij kon het wel ff gebruiken denk ik... Maar ooh wat voelde ik me schuldig :n

Lieffiefi

Re: Ik ben een aso ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:46

Ik heb er ook weleens 1 een tets verkocht, natuurlijk.

Maar, even als voorbeeld, laatst schrok er 1 zich wezenloos toen ik hem uit de wei haalde, ruin gebruikte mijn voet om zijn achterhoef op af te zetten in een galop, en sleurde mij de wei door.
Gevolg voor mij, met spoed huisarts, Derbylaars naar de klote, een stuk van mijn bot geschraapt, een ader volledig doorgescheurt evenals de pees van mijn grote teen.
Maar dan straf ik hem niet, mijn fout was al het schrikdraad, hij kreeg een aai over zn bol met de woorden; ''sssttt schat, het is goed.'', ookal was ik dodelijk misselijk van de pijn.

Vroeger ook niet, ik jankte alleen maar... Als een paard me beet of wat dan ook....

Alleen als mn paard soms naar me slaat, dan kan ze eerst een flinke toespraak krijgen, dan is het al over, maar bij de tweede keer word t wel een tets...

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:48

Ik krijg het nooit over mijn hart te slaan of te straffen met geweld en dat zal nooit veranderen. Ik werk enkel met zachtjes vragen en uitbundig belonen als het lukt...
Ik zal je zeggen, dat lukt wel, tot je teveel over je heen laat lopen.
Soms wilde ik dat ik eens wél duidelijk overkwam.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:49

Persoonlijk vind ik het bericht uit op een gevalletje frustraties doorvoeren op het paard en dit topic geeft mjn het gevoel dat het gerechtvaardigd gedrag is van een ruiter want we maken allemaal wel eens fouten...

Je hoort een paard niet te strafffen voor hulpen die het niet begrijpt. Als je als ruiter boos of gefrustreerd raakt stap dan af en stop.

Een keer op de rem zetten mag, een keer in de vooruit schoppen ook, een keer afstraffen mag ook. Maar als.die.afstraffing een half uur duurt en je als ruiter door bijv. woede dubbele signalen afgeeft dan ga je Imo veel te ver......

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:50

Chaos schreef:
Persoonlijk vind ik het bericht uit op een gevalletje frustraties doorvoeren op het paard en dit topic geeft mjn het gevoel dat het gerechtvaardigd gedrag is van een ruiter want we maken allemaal wel eens fouten...

Je hoort een paard niet te strafffen voor hulpen die het niet begrijpt. Als je als ruiter boos of gefrustreerd raakt stap dan af en stop.

Een keer op de rem zetten mag, een keer in de vooruit schoppen ook, een keer afstraffen mag ook. Maar als.die.afstraffing een half uur duurt en je als ruiter door bijv. woede dubbele signalen afgeeft dan ga je Imo veel te ver......

Mee eens... er zijn en blijven uiteraard grenzen..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:54

Och ik ken dit wel, heb het vaak genoeg in de les als ik iets wil uitleggen en (in mijn ogen op dat moment) het paard niet de moeite wilt nemen gewoon even te lopen. Zo ook wel eens van mijn fiets geslagen of omdat ik te kwaad was de stal uit gemept, nouja dan weet je wel weer even waar je aan toe bent.

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:55

ik geef mijn pony ook weleens een flinke trap, maar ik geef liever een trap dan de hele tijd tikjes geven. Vind he took geen mishandeling want ik merk sinds ik mijn pony wel op zijn donder durf te geven onze band veel beter wordt.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:56

Ik beken ook hoor.

Mijn ex-bijrijdpaard had wel eens de neiging om met galop, niet meer te willen stoppen en richting uitgang te bulderen.
Ja. Dacht het niet. Dan wordt ze toch echt omgetrokken... of dan het bit door de mond gaat of niet..

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:56

Ik heb wel eens dat het absoluut niet wil, en dat je gewoon ontzettend gefrustreerd op het paard zit. Daardoor kán je wel eens het gevoel krijgen dat je het liefste even een ontzettende ruk in de mond geeft, of een tik. Maar als je dat gevoel krijgt moet je maar denken, dat het er toch niet beter op wordt. Je wordt zelf gefrustreerder, paard gaat alleen maar meer in protest en uiteindelijk bereik je er niks mee :) Wat ik doe als het even niet lukt is óf stoppen en de volgende keer weer proberen, of even 10 minuutjes stappen en dan weer oppakken. De frustraties moet je zien kwijt te raken, het is anders niet eerlijk tegenover je paard en dat is het laatste wat je wilt, toch?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:01

Heleennn schreef:
Mijn pony liep vandaag met het opzadelen gewoon weg... In een drafje door de gang! Ik erachteraan en hij liep alleen maar sneller... Toen ik hem te pakken kreeg heb ik even een paar flinke snokken in zijn mond (met bit := )
gegeven en een tik op zijn neus met mn platte hand ... Hij kon het wel ff gebruiken denk ik... Maar ooh wat voelde ik me schuldig :n

met de kans dat ie de volgende keer nog langer en harder wegloopt.
ik zelf zou dan nooit belonen, maar ook zeker niet straffen. Ben allang blij als ik ze weer kan pakken.

Maar nu is het mijn beurt:
Mijn merrie geen ontzag voor stroom, nooit gehad ook. Zolang ik haar ken. Ook na het ophogen middels een extra lint deed het niet. Heb haar heel wat houdinie capriolen zien uitvoeren terwijl ik er afwachtend naast stond wanneer ze nu eindelijks stroom kreeg.
Regelmatig heb ik haar elders op mogen halen. (springt en rolt er erg gemakkelijk tussen onder en bovendoor...en geloof me op haar dooie gemak).

Dus toen ik een nieuw zwaarder apparaat van ruim 10 Kilovolt heb aangeschaft waarop 32 km lint kan, heb ik alles behalve gewacht op dat stevige regenbuitje over was. De normaliter beschermende manen waren dit keer toevallig ingevlochten door haar verzorgmeisje en waren zeikend nat geworden. Ik ben lekker onder het afdakje wezen kijken (wetend haar slechts 10min zou kosten om opnieuw (inmiddels zeikend nat) een poging te wagen, Niet begreep wat het was en het zeker enkele keren heeft geprobeert...waarop ik kostelijk heb toegekeken. }> ).

Een houdinie is het nog wel, maar wel voorzichtiger met lint. Gna gna gna }>

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:06

Knert schreef:
met de kans dat ie de volgende keer nog langer en harder wegloopt.
ik zelf zou dan nooit belonen, maar ook zeker niet straffen. Ben allang blij als ik ze weer kan pakken.

Maar nu is het mijn beurt:
Mijn merrie geen ontzag voor stroom, nooit gehad ook. Zolang ik haar ken. Ook na het ophogen middels een extra lint deed het niet. Heb haar heel wat houdinie capriolen zien uitvoeren terwijl ik er afwachtend naast stond wanneer ze nu eindelijks stroom kreeg.
Regelmatig heb ik haar elders op mogen halen. (springt en rolt er erg gemakkelijk tussen onder en bovendoor...en geloof me op haar dooie gemak).

Dus toen ik een nieuw zwaarder apparaat van ruim 10 Kilovolt heb aangeschaft waarop 32 km lint kan, heb ik alles behalve gewacht op dat stevige regenbuitje over was. De normaliter beschermende manen waren dit keer toevallig ingevlochten door haar verzorgmeisje en waren zeikend nat geworden. Ik ben lekker onder het afdakje wezen kijken (wetend haar slechts 10min zou kosten om opnieuw (inmiddels zeikend nat) een poging te wagen, Niet begreep wat het was en het zeker enkele keren heeft geprobeert...waarop ik kostelijk heb toegekeken. }> ).

Een houdinie is het nog wel, maar wel voorzichtiger met lint. Gna gna gna }>

Heerlijk _O-

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:09

Als mijn paard vervelend is dan krijgt hij er ook wel eens van langs, waarna de rust weer wederkeert en de rollen weer verdeeld zijn.
Ik chef, hij niet...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:09

knert; ik ken hem; en weglopen zal hij in het vervolg niet meer proberen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:13

ik doe ook wel eens ooit iets wat niet door de bocht kan.
mijn paard is een alfa merrie en ze weet presies wanneer er iemand andres op gezeten heeft.
ze mag dan bij iemand anders net meer haar zin. als ik haar dan weer rij en ik wil afremmen loopt ze gewoon door, rem ik dan nog iets harder loopt ze vaak nog door, (veel mensen op bokt vinden dit niet goed, maar wat moet ik dan?) dan trek ik haar 1x op de rem, en ze weet het weer.
ik heb ook wel eens ooit gehad dat ze geen contra galop wilde, 1x deed ze het en toen wilde ik het nog een keer doen en toen naaide ze er uit. nou ik haar stil gezet om geraait en nog een keer, naait ze er weer uit. ik heb van alles gebrobeert, losser maken, korter of langer niks hielp, toen heb ik mij slof gepakt, en het was in 1x over.
ik heb haar 1x met de zweep geslagen omdat ze in het bos omdraaide, maar dan is het echt geen slacht partij of zo. ik kan niet met dressuur zweep rijden want, als ik haar dan een keertje aan tik naait ze er ook uit. ik heb nooit iets met die zweep gedaan maar toch is ze er bang van. vaak ik het al genoeg als ik hem er bij pak dan weet ze het alweer.
ik weet zeker dat iedereen wel iet fout heeft gedaan, maar sommigen willen het gewoon niet zien. ik vindt dat je best een fout kan maken, want daar ben je mens voor, maar het belangrijkste is dat je van je fout leerd en dat je het ook ziet want je fout deed.

Kippie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:19

Ik beken ook, want ook ik ben zeker niet heilig! Heb in al die jaren ook zeker wel wat schoppen en klappen uitgedeeld zowel op als naast het paard en heb er zeker geen spijt van! Sla of schop echt niet zomaar maar als ze hem verdienen krijgen ze hem goed ook!!! en jullie kunnen zeggen wat jullie willen maar ik denk dat er niemand op bokt is die nog nooit een pony/paard wat "harder" (is een groot begrip) heeft aangepakt.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:21

nicky_rilana schreef:
ik weet zeker dat iedereen wel iet fout heeft gedaan, maar sommigen willen het gewoon niet zien. ik vindt dat je best een fout kan maken, want daar ben je mens voor, maar het belangrijkste is dat je van je fout leerd en dat je het ook ziet want je fout deed.

Amen _/-\o_
vind sommige reacties hier dan ook overdreven..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:22

Zo wat ben ik blij dat ik niet ben zoals sommige hier beschrijven.

Ik lees echt dingen waar mijn maag van omkeerd. Geloof je serieus dat een paard iets doet om je dwars te zitten en je boos te maken?

Volgens mij snap je het dan niet helemaal hoor!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:25

Ik ben ook wel eens onaardig voor de paarden die ik rijd.
Een tijd terug reed ik een paard wat constant in galop wou, en als hij dan in galop ging, was het alleen maar bokken en de bocht afsnijden.
Toen hebben we heerlijk heel lang gegalopeerd, toen wou het paard niet meer, maar hij moest door. Dat kende hij niet :+.