Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maarja, ik vind het gewoon gevaarlijk iedere keer die bomen en langs het pad springen om maar niet in een plas te hoeven. Hij diend buiten echt maar te luisteren. 
)
Chaos schreef:Persoonlijk vind ik het bericht uit op een gevalletje frustraties doorvoeren op het paard en dit topic geeft mjn het gevoel dat het gerechtvaardigd gedrag is van een ruiter want we maken allemaal wel eens fouten...
Je hoort een paard niet te strafffen voor hulpen die het niet begrijpt. Als je als ruiter boos of gefrustreerd raakt stap dan af en stop.
Een keer op de rem zetten mag, een keer in de vooruit schoppen ook, een keer afstraffen mag ook. Maar als.die.afstraffing een half uur duurt en je als ruiter door bijv. woede dubbele signalen afgeeft dan ga je Imo veel te ver......
Wat ik doe als het even niet lukt is óf stoppen en de volgende keer weer proberen, of even 10 minuutjes stappen en dan weer oppakken. De frustraties moet je zien kwijt te raken, het is anders niet eerlijk tegenover je paard en dat is het laatste wat je wilt, toch? Heleennn schreef:Mijn pony liep vandaag met het opzadelen gewoon weg... In een drafje door de gang! Ik erachteraan en hij liep alleen maar sneller... Toen ik hem te pakken kreeg heb ik even een paar flinke snokken in zijn mond (met bit)
gegeven en een tik op zijn neus met mn platte hand ... Hij kon het wel ff gebruiken denk ik... Maar ooh wat voelde ik me schuldig
).
Knert schreef:met de kans dat ie de volgende keer nog langer en harder wegloopt.
ik zelf zou dan nooit belonen, maar ook zeker niet straffen. Ben allang blij als ik ze weer kan pakken.
Maar nu is het mijn beurt:
Mijn merrie geen ontzag voor stroom, nooit gehad ook. Zolang ik haar ken. Ook na het ophogen middels een extra lint deed het niet. Heb haar heel wat houdinie capriolen zien uitvoeren terwijl ik er afwachtend naast stond wanneer ze nu eindelijks stroom kreeg.
Regelmatig heb ik haar elders op mogen halen. (springt en rolt er erg gemakkelijk tussen onder en bovendoor...en geloof me op haar dooie gemak).
Dus toen ik een nieuw zwaarder apparaat van ruim 10 Kilovolt heb aangeschaft waarop 32 km lint kan, heb ik alles behalve gewacht op dat stevige regenbuitje over was. De normaliter beschermende manen waren dit keer toevallig ingevlochten door haar verzorgmeisje en waren zeikend nat geworden. Ik ben lekker onder het afdakje wezen kijken (wetend haar slechts 10min zou kosten om opnieuw (inmiddels zeikend nat) een poging te wagen, Niet begreep wat het was en het zeker enkele keren heeft geprobeert...waarop ik kostelijk heb toegekeken.).
Een houdinie is het nog wel, maar wel voorzichtiger met lint. Gna gna gna

nicky_rilana schreef:ik weet zeker dat iedereen wel iet fout heeft gedaan, maar sommigen willen het gewoon niet zien. ik vindt dat je best een fout kan maken, want daar ben je mens voor, maar het belangrijkste is dat je van je fout leerd en dat je het ook ziet want je fout deed.
.