mijn paard wil de wasplaats niet op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:34

desi_urly schreef:
@ _caitlin ,
iedereen spuit af met deze temperatuur maargoed haha ,

kom op jongens we springen met z'n alle in de sloot dan komt TS er achter aan.
(een beetje flauw natuurlijk, maar het argument is ook wel kort door de bocht)

Een paard is een paard geen mens een beetje modder gaat hij niet dood van.
Als het droog is valt het er zo af.
Tuurlijk ben ik het met je eens dat tie het moet leren/kunnen. maar dan zou ik toch een warmere periode nemen.
vraag aan de stalhouder of hij een ring aan de achterkant maakt zodat je hem zo vast kan zetten.
Draai het om hou jij je paard vast en je moeder spuit zijn pootjes af.
of zet de slang een klein beetje aan en leg hem alvast op de plek waar jij komt te staan. hou je paard en slang beiden vast.

desi_urly

Re: mijn paard wil de wasplaats niet op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 18:41

@ kvika , ja ik moet het indd ook met een warmere periode doen , maar als ze helemaal onder de blubber zit tot dr buik aantoe irriteer ik me daaraan , want ja ze is licht en ja je ziet die blubber dus supererg , heb ik een paard met bruine benen en een bruine buik , nee niet erg mooi
maar ik ga dr nu gewoon nietmeer afspuiten en dr gewoon in de wasplaats poetsen ,
en etengeven zodat ze eraan went en niet denkt ; ''oh nu word ik gewassen dat is eng''
en die eigenaar gaat echt geen ring voor mij alleen maken ,
elk paard staat gewoon goed behalve zij , ze is gewoon appart
en me moeder durft dr voeten niet aftespuiten -.- , alleen vasttehouden , maarja ze houd dr dan niet omdat ze oersterk is en je gewoon meesleurt ,
ik heb gister geprobeert om de slang vasttehouden en urly , maar als ik dan dr achterbenen ging doen schoot ze naarachter , geen succes dus , maar ik wacht dr nu gewoon mee
dan is ze maar bruin :P

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:51

Laat die wasplaats voorlopig maar zitten. Het heeft blijkbaar niets met water te maken, maar met het feit dat ze vast moet staan aan een ketting. Dat doet ze bij haar stal ook niet las ik, dus dan is dat je startpunt.
Daar ga je mee oefenen en wat er ook gebeurt, over/door je heen lopen is een absolute no go. Heb je een leadrope? Daarmee ga je gewoon voor haar neus zwaaien. Loopt ze in het zwaaiende touw dan leert ze direct dat ze daarvoor op moet letten en dat ze daar niet heen kan. Heeft ze in de gaten dat ze hier zelf verantwoordelijk voor is, dan wordt het inparkeren al een stuk makkelijker.

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 18:56

@ fjordnina tussen de kettingen staan op stal ging goed , totdat mn vriendin een dekje op dr legde , toen ging ze helemaal uit dr dak , ik dacht even dat die kettingen zouden breken toen :') ,
toen nog een x vastgezet en geprobeert , liet het dekje aan dr zien , rustig aaien , rustig het dekje op dr leggen , maar weer ging ze uit dr dak , misschien het idee dat ze ''opgesloten'' staat vind ze eng ? , want ze staat dan in een pad gewoon , waar ze alleenmaar vooruit kan dus niet opzij / naar achter
want ze wist wel gewoon dat ik het dekje op dr legde , maar zodra die op dr lag ging ze uit dr dak ?
dan gaat ze steigeren , met 4 benen in de lucht , dus liet ik het maar zitten , voordat ze een levenslang trauma had :') ,
en nu poets/zadel ik dr gewoon buiten aan een ring , en is alles goed , schrikt ze niet , doet ze niks verkeerd ?
groetjes

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:58

Kun je haar in de wasplaats dan niet ook gewoon vastzetten met het halstertouw? Het kan best zijn dat ze in paniek raakt als ze niet kan draaien met haar lijf/hoofd?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:14

inderdaad rustig opbouwen.

Beginnen met poetsen zonder de kettingen er aan. Als ze daar braaf mee is kun je de ketting eerst eens als extra er aan doen maar houdt haar wel zo dat bij paniek je de kettingen snel los kan doen en nog een paard vast hebt, dus eerst het halstertouw er aan laten.

Daarna als ze dat wil beginnen met de slang oppakken, braaf, stapje verder en deze ook langs en over haar lijf bewegen. Braaf, weer een stapje verder en de slang aan doen zonder dat het water haar raakt. Zo uitbouwen naar hoefjes afspoelen en steeds wat hoger.

Dit heeft tijd nodig. Voor deze winter moet je maar accepteren dat ze soms erg vies is. Je hebt haar neem ik aan niet alleen voor de sier. Functioneel is modder niet erg, als het droog is poets je het er zo af.

Heb zelf een haf, die ziet er ook niet uit in de winter maar zolang ik geen wedstrijden rijdt zal het me een zorg zijn, laat haar maar leker paard zijn, geen barbie.

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:16

@ fjordnina , nee dat kan niet want dan kan ze draaien en is ze weer uit de wasplaats ..

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:17

@ MarliesV , ja ik ga het ook rustig aan doen nu :) ,
bedankt voor je tips

Flowerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:11

Pony van de vriendin van mijn broer wil dit ook absoluut niet. Ze blijft gewoon beetje bij beetje proberen en belonen als of ze de hoofdprijs heeft gewonnen. :)