Paard niet naar de paddock/ wei te brengen!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:20

Stardust07 schreef:
Als het draadje al open is word het echt zandhappen dat is zeker de optie niet, Hij loopt me met het naar de wei/ paddock lopen ook niet voorbij en blijft netjes achter mij.
Als ik na het rijden met hem door de (binnen) bak wil lopen is er ook geen probleem.
Als hij eenmaal in de paddock staat is hij rustig en staat heerlijk om zich heen te kijken.

Uiteraard moet ik hetzelf met hem oplossen en is dit niet de taak van de stalhouder.

Ik denk zelf ook dat hij altijd heb weg mogen sjeezen nadat het lijntje open was.

Ik ga zo weer even naar hem toe en dan neem ik een oud hoofdstel met dubbel gebroken watertrensje, teugels eraf en dan met korte halsterlijn oefenen. Niet dat hij als hij wel weer gaat op de halsterlijn kan gaan stappen en zo zn giegeltje pijn doen.

bij ons op stal hadden ze een fjord die dit deed. ze had toen ook vanalles geprobeerd en ze is vaak lang uitgegaan. toen was ze het ook zat.
dus eerste keer longeerlijn er aan zo dat je tijd heb om te reageren. toen lang ze nog steeds lang uit.
ze heeft toen een heel grote lus in de lijn gelegd en toen de fjord aan de race ging heeft ze hem om een stevig staand paaltje gegooid!
fjord heeft het nooit meer gedaan.... misschien niet de vriendelijkste manier. maar jou paard is zo groot en het is gewoon weg zo gevaarlijk.
dus misschien helpt het

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 17:21

opisop_shop schreef:
of een emmertje voer meenemen en bij de ingang van het hek voeren?
Even een hulpje vragen die binnen in de wei gaat staan met een emmer voer, paard losklikken (of nog beter, los touwtje door de ring inderdaad), paard omdraaien en voeren.

Ik deed het touw niet door de ring, omdat dat nog wel eens kan blijven haken door de kleine ring. ;) Mocht het paard zich toch willen losruken ben je niet snel genoeg om het touw in je handen te kunnen houden. Je moet maar 1 uiteinde goed vasthouden zodat in nood het touw gewoon los-'glijd' en niet met paard en al naar het weiland/ paddock verdwijnt.

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 08:13

Hoi ts,

Het 1e wat in mij op komt, is dat je paard bang is voor het schrikdraad.
Tikt het schrikdraad ook? Want misschien is het dan een optie om eerst het stroom eraf te halen voordat je hem in de paddock zet.
Misschien hebben de eigenaren voor jou hem wel eens een tik verkocht met het schrikdraad en paarden houden nou eenmaal niet van stroom en kunnen ze van in paniek raken.
Voorlopig zou ik het even met 2 personen doen...vlak voordat het schrikdraad open gaat, klik jij je halstertouw al los en een ander maakt het schrikdraadje open. Probeer hem zo lang mogelijk bij je te houden voordat je los laat.
Verder zul je hier echt mee aan de gang moeten en erop trainen net zo lang totdat hij er relaxed in loopt.
Maar ik zou eerst is even uitsluiten of het geen angst voor het schrikdraad is voordat je 1 van de adviezen hier aan neemt om de tong vast te pakken of de neus af te binden.
Zou namelijk alleen maar meer stress geven aan je paard en ook zou het niet eerlijk zijn als het hier om angst gaat!!!!
Bovendien, maak je zo ook geen vrienden met je paard hoor, die gaat jou alleen maar wantrouwen of word bang van je! Een hengstenketting kan prima helpen maar verder dan dat moet je niet willen gaan, zeker niet in dit geval.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:23

Geloof er niks van dat dit stress is van het schrikdraadje.
Paard is hierin gewoon niet opgevoed door de vorige eigenaar of misschien wel de eigenaar daarvoor.
En het is gewoon gevaarlijk.
Dat achteruit zetten is een goed idee, dan belonen met een snoepje en dan pas los.
Je zou het in de bak kunnen oefenen en dan later bij het naar de wei/paddock brengen.

Alleen wat doe je in die tussentijd? Ik zou dan toch en hoofdstel pakken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:30

je kan ook je paard omdraaien en achteruit de paddock in laten gaan en dan pas loslaten
je moet dan wel met 2man zijn om draad open en dicht te doen

ik heb een p[aard gehad wat zijn box instormde en heb dat opgelost door hem achteruit de box in te laten lopen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:33

Cowgirl schreef:
Geloof er niks van dat dit stress is van het schrikdraadje.
Paard is hierin gewoon niet opgevoed door de vorige eigenaar of misschien wel de eigenaar daarvoor.
En het is gewoon gevaarlijk.
Dat achteruit zetten is een goed idee, dan belonen met een snoepje en dan pas los.
Je zou het in de bak kunnen oefenen en dan later bij het naar de wei/paddock brengen.

Alleen wat doe je in die tussentijd? Ik zou dan toch en hoofdstel pakken.

Is stress niet heel vaak een teken van onopgevoed zijn? ;)
Bij mijn paard was het toendertijd een combinatie van graag naar haar vriendjes en angst voor een wit lintje (ze was toen een jaar of 2).
Echt, het was na 2 of 3 keer afleiden met een handje biks over. Niks geen toestanden van hoofdstel aan o.i.d. Dat is allemaal weer lastig. Ik neem tenminste aan dat je je paard niet met hoofdstel in de weide of de paddock loslaat ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:36

en wat als je het met de ketting doet en aan die kettig maak je een longeerlijn, als hij dan wegrent heb je nog wel iets vast om hem om te trekken.
ik weet eigenlijk niet of dat als gezegt is maar dan sorry

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:39

nicky_rilana schreef:
en wat als je het met de ketting doet en aan die kettig maak je een longeerlijn, als hij dan wegrent heb je nog wel iets vast om hem om te trekken.
ik weet eigenlijk niet of dat als gezegt is maar dan sorry

Een volwassen paard van 1.72 m.? Met kracht ga je het niet winnen ben ik bang ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Paard niet naar de paddock/ wei te brengen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:49

nou ik ken een paard en die dee dat ook en dat hebben we hem wel zo afgeleerd, en die is 8 of zo en ook 172

Stardust07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 16:56

Gister heb ik een halsterhoofdstel omgedaan (met bit) en hem zo naar de paddock gebracht, en tot mijn verbazing deed hij dit super.
Dit heb ik een x of 10 herhaald 1x had hij heel even iets van verdikkie ik ga maar na een korte brul van mij bleef hij wel bij me!
Daarna het bit eraf gehaald en het zo nog x geprobeerd en het ging goed.....maar voor hoelang he.

Ik blijf oefenen!!!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:56

nicky_rilana schreef:
nou ik ken een paard en die dee dat ook en dat hebben we hem wel zo afgeleerd, en die is 8 of zo en ook 172

Is dat paard nog steeds geschikt voor de sport ivm de (waarschijnlijke) nekblessure die hij/ zij daarbij heeft opgelopen?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:57

Ik denk net als Nolanda aan angst.
Voor schrikdraad, of misschien voor smalle doorgangen.

Ik wil je adviseren om schriktraining met hem te gaan doen. Door smalle openingen lopen. En een stuk schrikdraad gewoon in de bak zetten, zodat je daar rustig kan oefenen. Over zeil lopen is ook een leuke.
Dit zijn allemaal vertrouwensoefeningen die je kunnen helpen met dit probleem.

Woon je in Zuid-Holland? Want dan zou ik je kunnen helpen.

Stardust07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 16:59

Nee het is geen angst voor schrikdraad, want al leg ik die al tikkent neer daar geeft hij niks om.
Angst voor smalle openingen is het ook niet want soms moeten we door een gangetje waar net een paard tussendoor past en ook dat is geen probleem. Hij is voorderest (bijna) bomproef en niet bang te maken!
Laatst bijgewerkt door Stardust07 op 26-12-11 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:02

Hengstenketting over zn neus, en zo nodig er een flinke opdonder aan geven!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:03

Stardust07 schreef:
Nee het is geen angst voor schrikdraad, want al leg ik die al tikkent neer daar geeft hij niks om.
Angst voor smalle openingen is het ook niet want soms moeten we door een gangetje waar net een paard tussendoor past en ook dat is geen probleem. Hij is voorderest (bijna) bomproef en niet bang te maken!

Volgens mij is je probleem al opgelost toch? Nog een paar keer oefenen en dan zou het toch over moeten zijn?
Succes!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:12

Blijkbaar is hij wel degelijk opgevoed. Maar weet hij ook dondersgoed dat je hem met een halster niets kan maken!
Met dit soort paarden moet je af en toe weer een opfris cursus mee pakken. Dus even oefenen met een hoofdstel
Dan weet hij weer hoe en wat. En bij de 1 werkt het een week bij de ander een jaar. Beetje afhankelijk van het paard!

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:12

uryanne schreef:
nicky_rilana schreef:

Is dat paard nog steeds geschikt voor de sport ivm de (waarschijnlijke) nekblessure die hij/ zij daarbij heeft opgelopen?

ja hoor, hoeft niet meteel allemaal met lop geweld, ik ben maar 17 he en toen was ik 15.

Stardust07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 17:13

Opgelost weet ik niet, want heb dit pas 1 dag geprobeerd....straks weer naar meneer en weer proberen uiteraard!

Hier een foto van het gevaarlijke paard!!!

Afbeelding

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:13

ik zou hengstenbit gebruiken. Mijne vos doet het ook altijd en onmogelijk om tegen te houden. nu met gebruik van hengstenbit kan ik haar veilig in wei en ze mag pas lopen als ik het bit eraf doet. Wat uw paard doet is wel levensgevaarlijk dus is er niemand die je kent die hengstenbit heeft en die je mag proberen?

http://www.google.be/imgres?q=hengstenb ... x=73&ty=57

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:16

Eerst maar eens een hoofdstel proberen, met bit heb je altijd meer te zeggen.
En anders eventueel een halstertouw om de neus heen, niet zo lief, maar wel handig.

Je kan ook proberen zodra hij versnelt m direct achteruit te zetten.

Heb ook eens een aantal keer een paard moeten brengen naar de wei, wat je ook gewoon meesleurde. maar dat was n haflinger van 1,50 :o
Direct achteruitzetten en zorgen dat je tussen neus en schouder blijft lopen, werd mij toen gezegd.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:19

Waarom niet een paar worteltjes in stukjes snijden en hem steeds bij de opening met een herkenbaar commando worteltje geven en dan pas loslaten. Hij zal dan uiteindelijk op zijn worteltje gaan wachten wat ie soms wel en soms niet krijgt ;-)

Stardust07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 17:23

Tijd om achterwaards te zetten is niet mogelijk....weg is echt weg.
Worteltjes snoepjes appeltjes end heb ik geprobeerd en nee daar wacht hij niet op hoor!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:26

Ook niet nu je het met hoofdstel doet? Ik dacht dat je zei dat hij rustiger was, nu. In stress reageert een paard niet op voedsel, maar wanneer je hem vanuit een kalme situatie met lekkers volstopt zal hij dit wel onthouden.;-)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:30

Er staat bij mij een grote Tinker merrie op stal en die flikt het op de meest onverwachte momenten.
Onze oplossing is dus de hengstenketting onder de kin doorhalen.
Toevallig een keer het fototoestel standby en daar komt ze aanrennen met touwtje over de rug.

Afbeelding

Stardust07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 17:33

Gister heb ik uiteraard met worteltjes beloond toen hij zn halsterhoofdstel inhad met bit en toen wachte hij inderdaad wel. Ik denk dat hij vroeger op zn lazer heeft gekregen want als hij zich losrukte na een poging tot in de paddock zetten was hij ook moeilijk te vangen...hij lijkt me dan heel angstig voor klappies.
Mede doorom wil ik het op een vriendelijke manier aanpakken.

Dus niet door zijn tong vast te pakken en een hengstenketting over zijn neus en daar een ruk aan te geven.