Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Goia schreef:Ik denk dat grondwerk met jouw paard wel zou kunnen helpen, heb er persoonlijk geen ervaring mee maar heb er al veel goede dingen over gehoord =)
En zouden stemhulpen aanleren (aan de longe aanleren) ook niet helpen ?
Ook heb ik al gelezen over de one rein stop, maar ik denk enkel bitloos te gebruiken
Amigo20 schreef:Bedankt allemaal, ik zal even wat meer info geven.
Sinds ik hem heb doet ie al. Moeilijk met stoppen, alleen in het begin reed ik meestal in de wei/bak, maar daar stopt ie gewoon normaal en met longeren reageert ie op het commando hoooo, en ik doe ook VD met hem. Maar als ik ga buitenrijden reageert hij niet goed op teugelhulpen, of ik nou met of zonder bit rijd of met. Of zonder zadel, dat maakt niet uit, het probleem blijft er, dus aan het tuig zal het niet liggen, hij wil altijd graag zijn eigen kant op of omkeren, en het maakt niet uit of het in stap draf of galop is hij wil niet goed stoppen in welke gang dan ook, en hij is ook niet alleen want ik rijd altijd samen met me buurmeisje.

Amigo20 schreef:Bedankt iedereen voor de tips.
@ waratje
Bedankt, dat is denk ik wel een goed idee, dat ga ik morgen uitproberen
@ AdnerB
Nee, ik heb geen les, want de pony staat bij mij aan huis, bedankt voor de info, ik weet niet zo veel van hulpteugels omdat ik ze liever niet gebruik maar ik heb er niks tegen maar meestal denk ik zo van: dat je een paard bvb zelf aan de teugel moet krijgen inplaats van met een hulpteugel maar als het nodig is heb ik er niks op tegen, maar vandaar dat ik er niet zo veel van weet.
, maar me buurmeisje heeft geen problemen met stoppen, alleen mijn pony doet het.
. Haha maar anders was het wel een goed idee.fjordnina schreef:lautje1996 schreef:Misschien zou je er een hulpteugel aan kunnen doen martingaal,thiedeman of slof zodat je meer controle heb
Tuurlijk, hoe ging het ook alweer? Waar de kunde van de ruiter stopt beginnen de hulpteugels?
Voordat je naar buiten gaat moet je de pony onder controle hebben, zo niet dan moet er gewoon extra geoefend worden in een afgezette ruimte. Dit kan de bak zijn, maar ook een flink weiland om wat meer een buitenrij-effect te creëren.
Ga constant oefenen met remmen. Wordt je bewust van je ademhaling en je zit op het moment dat je langzamer wil.
lautje1996 schreef:Een thiedeman misschien heb je toch meer controle ,een slof is wat 'scherper'
Als de betreffende lesgever ziet van 'Hé, maar dit en dit gaat verkeerd, als je nou dit en dit eens gaat proberen' dan schiet je al een heel eind op.
Amigo20 schreef:Waar slaat die reactie op, jij kent mij en mijn pony niet hoe zou je dan moeten weten dat ik les nodig heb, en als ik niet op les mag kan ik daar niks aan doen, en zoals je kunt lezen heb ik hiervoor heel lang op maneges gereden en ik heb al mijn hele leven pony's, alleen dit is de eerste keer dat ik het probleem heb dat een pony niet wil stoppen, drm vraag ik hulp op bokt, is dat zo raar of zou ik op mijn leeftijd al alles moeten weten. En ik klooi helemaal niet aan, als ik zou aanklooien zou ik geen hulp op bokt vragen maar zelf maar wat uitproberen.
@ rox en wilvy bedankt, aan zulke reacties heb ik wel wat ..