Paard is ALTIJD boos...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 17:56

Ik zou je dit zeer zeker aantrekken, maar niet persoonlijk.
Het lijkt mij een goed idee om je paard eens helemaal door te laten lichten door praktijk Den Hoek(http://www.holistischdierenarts.nl), zij kijken naar de lichamelijke gezondheid van je paard, maar ook naar de emotionele/mentale toestand.
Mijn paard(ook een merrie) was ook altijd super chagrijnig ed en daar bleek van alles mee aan de hand te zijn, dingen die al jaaaaaren speelden waardoor ze mensen is gaan associeren met pijn en daar word je uiteraard niet vrolijker van...

Dingen als "dat zijn merries/echte merriestreken/ed" vind ik echt onzin. 9/10 is er wel een onderliggende oorzaak te vinden.

Succes!

Mac

Re: Paard is ALTIJD boos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 10:57

Dat ben ik zeker met je eens, maar soms ... moet je gewoon accepteren dat een paard zo IS en er mee leren omgaan ipv het erger te maken door een paard verkeerd te benaderen of eindeloos te zoeken naar medische oorzaken terwijl de oorzaak van het gedrag bij jezelf ligt ;-) .

Is je merrie nu 100% sjaggie-vrij?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:11

Een dier gaat zeker niet uit zich zelf boos doen etc die oren achter uit is een waarschuwing een duidelijk teken van het paard dat die het er niet mee eens is, of bijv de pijn of het onconfertabele gevoel er nog is waardoor ze begonnen is met de oren hoefd helemaal niet maar het is er vast ooit wel geweest.

Een paard is een gewoonte dier dus als ze elke keer wanneer ze in contact is geweest met mensen zich niet prettig voelde en juist de stal haar fijne haven is zal ze aangeven dat ze jou of iedere ander mens daar niet in wil hebben. Dat is niet persoonlijk maar kan wel heel goed aangeleerd zijn dat het helpt, respecteer je paard laat dr lekker in dr stal als je niets met dr gaat doen. (er zijn genoeg mensen die in de stal gaan zitten of steeds hun paard aaien niet elk dier vind dat prettig)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:18

Mac schreef:
Dat ben ik zeker met je eens, maar soms ... moet je gewoon accepteren dat een paard zo IS en er mee leren omgaan ipv het erger te maken door een paard verkeerd te benaderen of eindeloos te zoeken naar medische oorzaken terwijl de oorzaak van het gedrag bij jezelf ligt ;-) .

Is je merrie nu 100% sjaggie-vrij?

Jup, alleen tijdens de hengstigheid is ze nog wat nukkig, maar ach dat ben ik ook als ik ongesteld ben ;) .
Ik ben het ergens wel met je eens, maar desondanks zou ik eerst wat dingen uitgesloten willen hebben, niet alleen medisch. Ook op het gebied van omgang, huisvesting, training en passende zadels/dekens ed.

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 20:11

Het is inderdaad de pony van mijn site :). Ze staat in een box met weefrek en raampjes tussen de boxen. In de wei is ze sowieso echt 'de merrie' zeg maar. Als je haar gaat halen en ze staat er nog niet zo lang in moet je wel een wortel bij hebben of zo, maar meestal komt ze. Tegen andere paarden is ze lief zolang ze maar de baas is.
Bedankt voor jullie reacties!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:35

Hoe oud zijn die filmpjes van je site? Voor of na de behandeling van de osteo?
Ik zie namelijk pijn op de filmpjes. En het lijkt mij dat daar een lichamelijke oorzaak voor is (wat anders?).

Helaas heb ik zelf ook een vergelijkbare ervaring. Ik had echt een geweldig paard, super lief en positief. Maar die werd ook steeds vaker chagrijnig. Niet echt duidelijk aan te wijzen wanneer, maar soms gewoon uit het niets. Ook werd ze chagrijnig tegen andere paarden, terwijl ze altijd super lief was tegen andere paarden. Ik ben echt met heel veel beleid met haar om gegaan, maar ik zag aan haar dat ze pijn had (je kunt het aflezen aan een paard, tenminste, ik denk dat soms te kunnen). De dierenarts (en chiropractor en acupuncturist) beweerde/beweerden dat er niet veel aan de hand was en ze geen pijn kon hebben. Maar ik wist het zeker. Ik kon niet meer zo genieten van haar (ik geniet altijd enorm als ik een blij paard zie).
Uiteindelijk bleek er wel veel mis te zijn (wat ik al die tijd al dacht), ze bleek heel veel pijn te hebben. (en we hebben haar moeten laten afmaken) Het is heel erg naar dat hulpverleners lang niet alles zien. Maar dat is eigenlijk ook onmogelijk.

TS, ik vind het heel goed van je dat je er over nadenkt +:)+ , en ik hoop dat je een oplossing vindt. En dat je misschien wel een blij paard krijgt!!

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 20:49

RomySjaan schreef:
In de wei is ze sowieso echt 'de merrie' zeg maar. Tegen andere paarden is ze lief zolang ze maar de baas is.

Dat is wel herkenbaar. ik heb ook zo'n dominantie merrie die heeel lelijk kan kijken op stal. Dat doet ze voornamelijk rondom etenstijd en tegen andere paarden. Ze was bij de vorige eigenaar ook niet goed uit de wei en bak te pakken. Het is lastig als je paard zo tegen je doet. Die van mij doet niet lelijk tegen me, maar kan wel erg zuchten en steunen als we iets gaan doen, soms al bij een wandelingetje. Ik werd daar ook onzeker van in het begin.
Ik heb wel gemerkt dat als ik zelf heel enthousiast doe, zij dat ook meer wordt. Je zit soms in een vicieuze cirkel, dat je je al bezwaard voelt dat je iets gaat doen en dat dan ook op je paard overbrengt. Ik ging steeds minder vragen en toen werd het een duffe boel. (indirect leer je je paard dat als het geen zin heeft, het ook niets hoeft te doen en wordt het alleen maar erger) Toen ik daar even doorheen prikte en haar wat meer liet doen, werd ze ook weer vrolijker.
Heeft ze op het deel boven het gebied waar je niet aan de buik mag komen een gevoelige rug?
Verder is die van mij gewoon chagrijnig als ze op stal moet, vindt ze niks aan.

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 21:06

@_Pansy_ Wat bedoel je met dat je ziet dat ze pijn heeft? Ze doet al zolang als ik weet boos. Ze is door iedereen al nagekeken, ook al bij oude eigenaren.
Als je bedoelt dat ze boos kijkt is dat (bijv. bij die kunstjes) omdat ik snoepjes heb en ze die gewoon heel graag wil.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:56

_Pansy_ schreef:
De dierenarts (en chiropractor en acupuncturist) beweerde/beweerden dat er niet veel aan de hand was en ze geen pijn kon hebben. Maar ik wist het zeker. Ik kon niet meer zo genieten van haar (ik geniet altijd enorm als ik een blij paard zie).
Uiteindelijk bleek er wel veel mis te zijn (wat ik al die tijd al dacht), ze bleek heel veel pijn te hebben. (en we hebben haar moeten laten afmaken) Het is heel erg naar dat hulpverleners lang niet alles zien. Maar dat is eigenlijk ook onmogelijk.

wie zag er uiteindelijk dan wel dat het paard pijn had? Gewoon interesse hoor, en wat maakte dat je hem/haar wel geloofd en de andere hulpverleners niet?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 01:20

TS, ik stuur je even een pb, morgen denk ik. :) Ik heb het filmpje van het springen bekeken.

Sallandval, ik zag dat het paard pijn had. Eigenlijk als enige. De fysio (een goede) zag qua beweging wat ik zag. Ze liep namelijk niet echt kreupel, maar wel moeizaam. (op het laatst zag nog niet iedereen het, het waren ook voornamelijk de achterbenen, en de meeste mensen kijken naar de voorbenen)
Ik geloofde de fysio, omdat ik het zelf zag en altijd had gezegd. Zij was de enige die zag wat ik zag. We hebben mijn paard nog laten behandelen (ook door de dierenarts, haar knie ging namelijk ook op slot), maar elke keer ging ze weer achteruit (terwijl ik alle tips opvolgde). Uiteindelijk heb ik gezegd dat ik ermee stopte, het kon gewoon niet meer (ze ging steeds meer achteruit). Ze had heel veel pijn, en ik kan niet met een paard werken die pijn heeft. En idd, toen was ik nog steeds de enige die beweerde dat ze pijn had. (Maar de fysio ontkende het niet)
En toen hebben we een laatste afspraak gemaakt, met de fysio en de dierenarts (de dierenarts zag intussen wel de slechtere beweging). En toen kwam eruit dat ze erge artrose aan het SI-gewricht had en waarschijnlijk de tussenwervelschijf tussen de laatste lendenwervel en het heiligbeen miste.
Dus toen hebben we haar af laten maken (het was nog niet heel erg zeker dat ze pijn had als ze in de wei liep, maar ik wist het wel zeker. En ze was nog maar 4). We hebben haar naar de slagerij in Nijkerk gebracht en toen mochten we bij haar kijken (toen ze geslacht was). En idd, de tussenwervelschijf miste. En.... dat levert heel veel pijn op werd ons verteld. En ook een flinke bewegingsbeperking.
Dat verklaarde dus het gedrag, de uitstraling (ik heb gepiekerd waarom zij nou niet zo vrolijk en onbevangen kon kijken, de andere paarden knappen allemaal op hier, zij knapte niet op), de enorme spieratrofie, de weinige lol in het werken, het mindere bokken/springen, etc. etc.

Maar uiteindelijk was ik dus de enige die echt zeker wist dat mijn paard pijn had.. (ja, bij het aanraken van het bekkengebied zag iedereen op het laatst wel dat ze pijn had. Maar bij het gewoon in de wei lopen kan natuurlijk niemand dat bewijzen) En na het slachten is het bevestigd.
(sorry, lang verhaal geworden, hoop dat ik de vraag zo goed beantwoord heb. Sorry voor het offtopic gaan, ik zal nu niet meer offtopic gaan :P )

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:51

Ze heeft een weefrek in haar box. In de wei doet ze heel anders dan op stal; dan is het natuurlijk niet meer 'haar' plekje en houdt ze zich een beetje gedeist. /3

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:05

Dat zure gedrag kan te maken hebben dat ze met rijden niet lekker in dr vel zit.
Je zegt zelf al op de wei en buiten haar wereldje is ze heel anders maar op de poetsplaats en stal is ze zuur.
Ook dat ze met aandrijven naar de galop zuur word kan erop duiden dat er iets niet fijn aanvoelt als ze deze handeling moet doen.Rijden,de poetsplaats,de box allemaal dingen die je paardje misschien ziet als "het aankomende pijnpunt"?
Misschien toch ergens een blokkade en is een sportmassage wel iets voor je pony?
Vaak is het zo dat bij zulke symptomen tóch ergens een blokkade zit,een paard kijkt niet zomaar zuur.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:08

Doet mijn ruin ook. Waarom weet ik niet maar ik negeer het gedrag. Hoe minder ik rijd hoe zuurder hij word. Hij moet echt aan het werk gezet worden. Sinds dat de osteo is geweest gaat het al wel een stuk beter.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:10

fjordjes schreef:
Sinds dat de osteo is geweest gaat het al wel een stuk beter.

Zie je,dat bedoel ik nou!
Er kan een blokkade zitten,paarden reageren nml puur en eerlijk. :j

Gaat het nu wel goed met je paardje?

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:38

Omdat wij fokken, rijd ik eigenlijk altijd merries. Die zijn allemaal aan elkaar verwant (zelfde moederlijn) en wij hebben eigenlijk nooit last van "merrie- gedrag". Het is ook net zoiets als zeggen: Alle vrouwen zijn chagrijnig! Volgens mij is het gedrag dus meer een karakterkwestie (Als het paard verder goed gezond is en goed gehuisvest enz.) dan dat het met het geslacht te maken heeft. Misschien gebruiken we het merrie- zijn teveel als excuus?

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 07:34

Ze is al 2x naar de osteo geweest en toen was alles goed. Nu zijn we aan het kijken voor en fysio voor haar. Elke vorige eigenaar zegt dat ze chagrijnig in haar stal was/is.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:22

Sommige paarden hebben dit nou eenmaal. Alleen is het wel vervelend als het jou paardje is en je al je plezier uit zo'n beestje moet halen. Je wil het helemaal leuk hebben en je krijgt elke keer een zure kop.
Mijn merrie ( de enige die ik ooit gehad heb :+ ) had dit ook. Wij hebben haar naar een box met een dichte deur verhuisd. Tralies tot boven en een bordje niet storen op de deur gedaan. De box was echt haar prive. Alle andere dingen als poetsen ed deden we buiten de stal. Dit heeft wel een heel stuk geholpen. Op hele erge dagen was het gewoon rijden, verzorgen en in de wei. Ik moet toegeven dat ik best wel eens gedacht heb: de volgende die zo doet gaat er gelijk uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:55

Osteo's, dierenartsen, kinesisten, misschien nog een psycholoogje er bij voor onverwerkte veulen-trauma's? Pap nooit gekent, moeder ga 'm op voor adoptie.. Paard voelt zich compleet ontworteld, weet haar eigen identiteit niet. Vraagt zich af of ze nog broertjes of zusjes heeft... :n Arm, arm ding... Helemaal alleen op we wereld... Je zou voor minder zuur gaan kijken.

Kóm op zeg. Paard is zuur. Doe je niks aan. Paard is verder wel aanhankelijk en doet wat je vraagt, op wedstrijd ziet ze veel, tuurlijk kijkt ze dan geïnteresseerd rond. Als er echt wat scheelde, zou ze het op wedstrijd ook doen. Accepteer het dier zoals het is.. Haar stal is háár stal, haar veilige rust plekje. Daar heb je haar als mens ook niet te veel te storen. Wil je tutten, neem haar dan mee naar en neutrale plek en respecteer haar eigen rust plekje.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:11

Ik heb er ook zo twee, beiden ruinen. Bij de ene weet ik (denk ik) de oorzaak wel, hij is enkel in de winter meneer chagrijn, omdat hij honger heeft (hij krijgt eten genoeg hoor, ligt 's ochtends vaak nog hooi over), alles saai is, we niet veel samen doen etc etc. Hij verveelt zich met andere woorden, gaat vanalles lopen afbreken en wordt chagrijnig (en ja, hij kan 24/7 buiten). In de lente is dat weer over en heb ik terug een vrolijk, speels paard. Of als hij zijn eten verslonden heeft en tijdelijk genoeg gegeten heeft :+

Mijn andere paard lijkt heel hard op jouw paard. Ik heb hem nu een half jaar (hij is 20) en hij komt van de manege waar hij altijd heel zuur was, heel hard beet, hij stond erom bekend dat je best z'n stal niet inging. Sinds hij hier staat is dat al enorm verbeterd, bij hem was het een combinatie van pijn (zijn rug) waardoor hij uitviel naar iedereen die de stal inging, veel teveel energie en veel teveel drukte (hij stond aan een doorgang en kon niet tegen al die mensen die altijd passeerden). Daar zou je dus nog naar kunnen kijken, of het niet te druk is rond de stal?

Bij hem is de ostheo ook al 2x geweest, heeft iets voor z'n lever gekregen, DA heeft check-up gedaan, ik wou alles uitsluiten. Omdat hij luchtzuigt ga ik nu nog proberen of hij misschien een maagzweer heeft en dit voor het zure gezorgd heeft. En verder heb ik er gewoon mee leren leven, zeg altijd grappend dat hij "toch zo'n zonnetje is vandaag" en negeer zijn kwaaie kop en blikkerende tanden, ik weet goed genoeg dat het bluf is en hij me toch nooit écht pakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:14

Dat is ook de reden dat ik geen merrie wil, zijn genoeg lieve merries, maar vaker zuur dan lief.
Ze houd niet van tutten. Haar box is haar terrein en poetsen en tutten aan haar lijf vind ze niet fijn...daar moet je het mee doen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:30

Ik heb altijd merries gehad (niet bewust) maar nooit een zure erbij gehad.Nu heb ik er 2 en die houden weldegelijk van tuttelen en aandacht enz.
Ik vind zuurheid meer een uiting dat het dier niet lekker in zn vel zit,zeker als die zuurheid de hele tijd aanwezig is.
Normaal is het niet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:05

Mijn merrie deed ook zo in stal. Al 5 jaar, dacht dat het bij haar hoorde.
Nu staat ze 2 weken op een nieuwe stal, waar ze ook in de winter buiten komt overdag (8 tot 10 uur) en waar ze bijna onbeperkt ruwvoer heeft.
En ze doet het nu bijna niet meer :)
Alleen nog als ik haar binnen zet overdag, en de rest buiten staat. Dan wordt ze weer boos en zuur. (zou ik ook zijn trouwens, als ik binnen moet staan en m'n vrienden zijn buiten).

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:30

Wij hebben er ook zo een. Bij haar is het haar karakter, ze is zo van veulen af aan (tegenovergestelde van haar moeder). Altijd heel vrolijk kijken als ik s'ochtends de stal inloop (eten! :P ), maar zodra je echt dichtbij komt, zuur gaan kijken. Het is niet alleen voernijd, ze doet zo in alle soort situaties, houdt er ook niet van om gepoetst te worden enz. Ze ligt ook nooit lekker in de groep, is of extreem onderdanig of juist op het agressieve af, als ze merkt dat een ander paard makkelijk over zich heen laat lopen.

Jaaaaren terug is ze een keer flink ziek geweest en dat waren de enige 14 dagen dat ze juist heel lief deed tegen me. :') Heb toen ook een week lang in de stal moeten slapen om haar in de gaten te houden en dat was geen probleem. Maar zodra ze zich weer beter voelde was het over met de vriendschap. :+

Een vriendin van least haar nu voor twee jaar, ze wou er graag een veulen van en ze heeft haar ook ingereden. Soms mis ik haar, maar iedere keer als ik bij die vriendin op bezoek kom en dan dat chagrijnige hoofd over de staldeur zie kijken, is het gemis weer over... :o We hebben thuis nog wel een tweejarige dochter van haar, en die is echt precies hetzelfde.... :') Terwijl ze nadat ze afgespeend is haar moeder niet meer gezien heeft.

Dus TS, het is óf iets medisch, of gewoon haar karakter...

RomySjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 16:42

Okee, ik ga ervoor dat het haar karakter is ;) . Ik doe al eigenlijk niets in haar stal, dus dat ga ik zo houden. Iedereen bedankt voor jullie reacties!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:49

Misschien een beetje raar, maar kan het zijn dat je te hard borstelt? Ik heb dat wel eens met een manegepaard gehad, die liep ook altijd te chagerijnen als er werd gepoetst maar je moest gewoon heel zachtjes doen, dat vond ze wel lekker.