Paard staakt op buitenrit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 19:01

De eerste keer, stopte ze vanuit een flinke draf! Een sliding stop waar je U tegen zegt. Paard met de achterbenen 50 cm de grond in, en ik zat op haar nek.

Dus dat is in theorie een goed idee...Maar dat werkt niet in de praktijk, ze gaat gewoon vol in de ankers, of dat nou vanuit, stap, draf of galop is.

Ik probeer er juist geen aandacht aan te geven, en let er ook op dat ik niet gespannen zit, of iets anders doe dan anders, juist omdat dit een paard is, wat daar op gaat reageren.

Ik ga volgende keer nog een keer proberen om helemaal niets te doen, wellicht het zachtjes tikken met het zweepje op haar kont. Als dat niet werkt en het weer dramatisch wordt dan stap ik af.

Als ik zeker weet dat ze aan het klieren is krijgt ze een schup voor haar kont. Als ze echt bang is dan loop ik wel een stukje voor, en stap na 20 meter weer op. Ik heb gelukkig een paard wat in de hand super braaf en volgzaam is. En ook niet zo groot, dus ik stap zo weer op gelukkig.

Dan wordt het alleen bekijken wat ze de keer daarop doet.

Ik hou jullie op de hoogte.

kim345

Re: Paard staakt op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:14

Hoe ging dat spreekwoord ook alweer? Als je het over de duivel hebt...?
Nadat ze een hele tijd netjes over de brug wilde was het vandaag weer raak. Niks willen behalve omdraaien en stijgeren. Grrr.
Maar eerste brug niet afgestapt. Tweede brug wel en net voor de brug weer opgestapt. Toen weer normaal verder gereden.

Ik zie smurf wel een beetje terug in jouw paard, als ze nietwil en je hebt een beetje vaart moetje stevig zitten voor die sliding stops... Laat ik maar zeggen dat het paarden zijn met een gebruiksaanwijzing... :')

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 00:18

En laat ik nou bezig zijn haar om te scholen naar western!

Maar reining was niet de bedoeling. Zijn haar beentjes te iel voor naar mijn idee. Maar kan dus blijkbaar best, ook zonder sliding ijzers.... :=

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:11

:( Het moet toch niet gekker worden. Gister werd het helemaal erg!

Weer hetzelfde liedje. Ze rijdt voorop, ineens gaat ze in de ankers en wil niet meer verder, zonder duidelijke oorzaak. Bij iedere aanraking gaat ze harder achteruit. Dus eerst maar even gewacht...... Daarna zachtjes aangedreven. Geen reactie. Daarna de tip van iemand hiervoor : zachtjes en continue met het zweepje op haar kont tikken. Ook geen effect. Nog een keer goed aangedreven, en een tik verkocht. paard geeft weer een rotbok en gaan keihard achteruit en gaat weer lopen meppen...

Weer even gewacht. Toen afgestapt. 20 meter gelopen en weer opgestapt. Zit ik erop, wil ze weer niet lopen. Toen heb ik haar echt een zwieperd verkocht en heb ik heel hard gebruld dat ze een stomme ezel was :o ... En toen ging ze op een drafje lopen... Ik helemaal blij *\o/* Na een paar meter een schouderklopje, en braaf paard geroepen.

Maar na ongeveer 50 meter doet ze het weer!!!!! :( {:)-:( -:(- Ik drijf haar flink aan, want ik begin het nu wel echt goed zat te worden want ze is gewoon aan het keten. Gaat ze weer stijgeren en weet ze zich op een haal smal uitgesleten paadje om te draaien! Ik kan haar dus ook bijna niet meer omgedraait krijgen want het pad is te smal om op te draaien! Dus weer afgestapt, sta ik daar met een dubbelgevouwen paarrd met het zweet op mijn rug, mijn best te doen om haar weer zonder gebroken been goed om op het pad te zetten, GAAT DIE STOMME EZEL STAAN TE VRETEN! -:(- AHHHHH!

Ik ontplofte bijna. Maargoed paard goed om, ik weer erop, gaat ze weer achteruit lopen en meppen. Dus mijn vriendin geeft haar vanaf haar paard een enorme mep op haar kont ( uit zelfverdediging ) en ze schrikt dus gaat dus weer vooruit, ik probeer haar voorwaarts te houden in draf. Maar 10 meter verder begint het weer van voor af aan. Achteruit, trappen, steigeren, bokken als een malle. Dus ik heb het opgegeven. Ik ben als de dood dat ze het paard van mijn vriendin kreupel trapt, of dat we samen omvallen, want ze steigert echt heel hoog.

Dus mijn vriendin met haar paard voorop. Een heel stuk verder wilden we een stukje gaan draven, gaat ze me toch weer als een debiel lopen bokken! Dus wij weer gaan stappen. En een heel stuk verder nog een keer aandraven, gaat ze weer als een gek tekeer! Dus, we hebben de rest van de rit maar gestapt. Toen we weer het bos uitkwamen en op de weg reden heb ik wel nog een heel stuk gedraafd en toen was er niets meer aan de hand.

Thuis aangekomen heb ik gelijk mijn zadel en pad en mijn singel gecontroleerd op scherpe stukjes enzo, maar er was echt geen reden te vinden voor dit apen gedrag.

Wat moet ik nou doen? Mijn vriendinnen zeggen doorpakken. Ik heb ook wel door dat ze gewoon strontvervelend is, maar ik heb geen zin om onder mijn paard te belanden, eraf te lazeren, of mijn W.A. verzekering te moeten bellen omdat ze een ander paard kreupel schopt.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:16

Eens alleen op pad?

Als ze gaat staken afstappen en aan de hgand langs het vervelende stuk. Dan weer opstappen en terugrijden. Nogmaals omdraaien en weer proberen. Lukt het weer niet weer afstappen.
Steeds herhalen en niet opgeven. Kan best zijn dat je er een uur mee bezig bent.
Ik heb het ook eens gedaan. Mensen keken me raar aan want ben zeker 7 keer langsgereden :P

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:13

Zullen we eens met zijn 2en op pad? Dat schat wat makkelijker in!

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:46

Heel vervelend en vooral ook gevaarlijk is dit. Ik herken dit gedrag. Ik kom vaak op proffesionele stalen en daar heb je ook kundige en proffesionele ruiters :D die dit soort ongein van paarden, vooral jonge paarden, heel snel de kop indrukken. Het heeft idd. te maken met leiderschap. Hoe ze het daar aanpakken zal velen van ons tegen de borst stuiten maar het werkt wel. Rijden, rijden en nog eens rijden. Geen prutsmuts, aanpakken en zweep erover als de paarden ergens niet langs willen. Never toestaan dat ze achteruit lopen. Het gaat er soms raar aan toe en een gemiddelde ruiter had al tig maal zand lopen happen of achterover geslagen met paard en al. Dit klinkt misschien heel bruut maar het werkt wel. En de ruiters waar ik over praat rijden echt mee in de top, zowel nationaal als internationaal. Soms is het maar goed dat je niet altijd weet wat er achter de schermen gebeurd om een paard gehoorzaam te krijgen om een parcours te kunnen springen. Want daar draait dit ook om, gehoorzaamheid. Met grondwerk los je dit probleem ook echt niet op, aanpakken en doorpakken wel. Ik begrijp dat jij hier niet consequent in durft te zijn, wat heel logisch is! Aan ongelukken heeft niemand iets. Vraag een proffesional, welke dit aandurft en laat degene met jou paard op buitenrit gaan een aantal keren. Als je dit probleem niet oplost zijn buitenritjes niet meer ontspannen en dat hoort het wel te zijn. Voor zowel paard als ruiter. Succes en doe voorzichtig!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:08

Caira schreef:
Zullen we eens met zijn 2en op pad? Dat schat wat makkelijker in!

Ja dat lijkt me een goed idee. Eens even iemand met een frisse kijk erop.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:09

lucybakker schreef:
Heel vervelend en vooral ook gevaarlijk is dit. Ik herken dit gedrag. Ik kom vaak op proffesionele stalen en daar heb je ook kundige en proffesionele ruiters :D die dit soort ongein van paarden, vooral jonge paarden, heel snel de kop indrukken. Het heeft idd. te maken met leiderschap. Hoe ze het daar aanpakken zal velen van ons tegen de borst stuiten maar het werkt wel. Rijden, rijden en nog eens rijden. Geen prutsmuts, aanpakken en zweep erover als de paarden ergens niet langs willen. Never toestaan dat ze achteruit lopen. Het gaat er soms raar aan toe en een gemiddelde ruiter had al tig maal zand lopen happen of achterover geslagen met paard en al. Dit klinkt misschien heel bruut maar het werkt wel. En de ruiters waar ik over praat rijden echt mee in de top, zowel nationaal als internationaal. Soms is het maar goed dat je niet altijd weet wat er achter de schermen gebeurd om een paard gehoorzaam te krijgen om een parcours te kunnen springen. Want daar draait dit ook om, gehoorzaamheid. Met grondwerk los je dit probleem ook echt niet op, aanpakken en doorpakken wel. Ik begrijp dat jij hier niet consequent in durft te zijn, wat heel logisch is! Aan ongelukken heeft niemand iets. Vraag een proffesional, welke dit aandurft en laat degene met jou paard op buitenrit gaan een aantal keren. Als je dit probleem niet oplost zijn buitenritjes niet meer ontspannen en dat hoort het wel te zijn. Voor zowel paard als ruiter. Succes en doe voorzichtig!

Ken je iemand? ;) Of kan ik dit beschouwen als open sollicitatie ? :D

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:33

Haha, nee dit is geen open sollicitatie :D Ik weet uit ervaring hoe gevaarlijk en vooral frusterend deze situaties kunnen zijn. Je moet echt iemand op je paard zetten op buitenrit die met overtuiging rijdt en nog belangrijker die weet waar hij of zij mee bezig is.