wat doen met dit oude paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tweety27

Re: wat doen met dit oude paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:39

En laat de dierenarts even komen kijken!

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 22:41

hij stond altijd binnen en op stal in een dikke laag stront. de stal werd pas opgeruimd als de deur niet meer normaal dicht kon. (tot halverwege zijn benen dus in de drek)
hij mocht alleen naar buiten als hij werd gemend dus 1 keer per week een uurtje rennen voor de kar. en 1 keer per week een half uurtje aan de stapmolen.
dat vind ik dus een rotleven.

hij werd verder altijd gelagen met een prikstok als zweep met t mennen & in de box als de baas vond dat hij niet ver genoeg in het hoekje van de stal stond.

nu longeer in hem 2 keer soms 3 keer in de week in een binnenbak.
zo loopt t niet al te zwaar voor hem & blijft hij toch zijn conditie behouden.

nou vroeg ik me af of er ook nog andere dingen waren die ik kon doen met hem die leuk en haalbaar zijn. vooral voor hem !
p.s. de veearts is net nog geweest en heeft hem gezond verklaard

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:41

ikke_draver schreef:
maar omdat hij dus nog levend genoeg is wil ik hem niet laten versloffen

volgens mij vraagt de TS letterlijk wat ze met hem kan gaan doen behalve rijden en mennen.
ze vraag niet of ze hem in moet laten slapen of moett laten leven. :+

je zou er simpele grondwerk oefeningen mee kunnen doen? of gewoon mee wandelen en wat longeren?
of werken aan de lange lijnen bijvoorbeeld :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:42

Hij krijgt veel te weinig eten. 2 maal een ruifje hooi? Hier krijgen de oude paarden van 26, 27 (verjaren beiden binnenkort) en van 21 ieder een halve baal hooi per dag.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:43

Geef hem sowieso Senioren slobber als hij mager begint te worden.
Lekkere warme slobber,daar knappen ze zo van op.
Geef hem gewoon een goede oude dag,knuffelen,aandacht geven,borstelen.
Je paard zal hier van genieten,en je krijgt er zoveel liefde voor terug!
Zolang hij geen pijn heeft en nog een volwaardig paarden leven,lekker laten genieten.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:44

Weet je dat ik dat hele verhaal over zijn verleden niet geloof? Het paard komt dus van een professionele accomodatie, waar ook een trainingsmolen aanwezig was. Op dergelijke stallen wordt een paard echt niet twee keer in de week van stal gehaald om even een uur te worden afgejakkerd voor de kar en een keer in de week even in de trainingsmolen te lopen. En een prikstok als zweep, hahaha!
Ik zou wel heel graag willen weten op welke stal dit was. Stuur me maar een pbtje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:45

Voorla heel veel ruwvoer! Laat de tanden checken en zolang ze goed hooi eet, is dat te verkiezen boven seniorenslobber.
Van warme slobber worden ze niet altijd dikker hoor. Je moet een combinatie zoeken, zolang de tanden nog goed zijn, zou ik hooi prefereren.

moonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:46

Een paard word ook gewoon heel chagerijnig van dit weer, laat idd een DA langs komen en laat het gebit ook goed controleren.
Een paard voelt zich pas echt oud als er eerst van alles met hem gedaan word en dan ineens niks mee gedaan.
Mijn vorige pony had ook geen fijn leven gehad maar toen ze bij mij kwam (was ze al ruim 25) vond ze het toch wel fijn om even er op uit te zijn, al is het maar een wandelling. In de winter was ze ook erg sloom en niet zo vrolijk maar dat kwam omdat ze veel energie nodig had om warm te blijven en ze vinden het weer niet zo fijn. Ik gaf mijn pony altijd slobber en daar knapte ze ontzettend van op.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 22:47

lange lijnen net zoiets als mennen zonder kar ( zoiets ongeveer )
ik ga beginnen met grondwerk met hem vanaf vrijdag met een ander meisje die er wat meer verstand van heeft qua NH enzo.

slobber wil hij niet veel van eten brokjes weer wel.
dus hij krijgt brokjes.

in onze ruif gaan ongeveer 3 plakken van een hooibaal.
dus op een dag 6 plakken = gelijk aan een halve baal hooi.
tussen de middag heeft hij ook een hoopje kuil ongeveer een halve ruif.
hij staat overdag in de bak met een stukje gras (staat nog best veel gras op t land)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:49

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:51

Nou het verhaal klinkt nu al een stuk beter. Nu nog met wat meer respect over hem praten (te levend om te laten versloffen haha).
Vind hij het niet leuk om lekker wandelingen te maken buiten?

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:52

piezze schreef:
Nou het verhaal klinkt nu al een stuk beter. Nu nog met wat meer respect over hem praten (te levend om te laten versloffen haha).
Vind hij het niet leuk om lekker wandelingen te maken buiten?

Inderdaad.
Ik zou met zo'n oudje niet meer beginnen met allemaal nieuwe dingen aanleren en NH-toestanden, je kunt beter een paar laarzen aantrekken en elke dag een flinke wandeling ermee maken.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:54

ikke_draver schreef:
lange lijnen net zoiets als mennen zonder kar ( zoiets ongeveer )
ik ga beginnen met grondwerk met hem vanaf vrijdag met een ander meisje die er wat meer verstand van heeft qua NH enzo.

slobber wil hij niet veel van eten brokjes weer wel.
dus hij krijgt brokjes.

in onze ruif gaan ongeveer 3 plakken van een hooibaal.
dus op een dag 6 plakken = gelijk aan een halve baal hooi.
tussen de middag heeft hij ook een hoopje kuil ongeveer een halve ruif.
hij staat overdag in de bak met een stukje gras (staat nog best veel gras op t land)

Heb je de slobber van Senior Priores al geprobeerd, de ervaring leert dat deze vele malen smakelijker is dan de gewone slobber. Probeer dit, want dan komt hij in ieder geval aan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:54

knappe DA die een paard zoals jij beschrijft (23 is niet stokoud!) gezond verklaart op het eerste gezicht. Een bloedproef kan een hoop duidelijkheid geven.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:56

Ik dacht dat de kerstvakantie nog niet begonnen was maar misschien heb ik het mis?

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:57

Vind de DA ook dat je er niet meer op kan rijden? Ook niet rustig aan bijvoorbeeld stap-draf buitenritjes?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:58

Mist schreef:
knappe DA die een paard zoals jij beschrijft (23 is niet stokoud!) gezond verklaart op het eerste gezicht. Een bloedproef kan een hoop duidelijkheid geven.

Dat is idd een goeie DA, zou inderdaad een bloedproef laten doen

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:01

Een goeie wormenkuur kan ook wonderen doen, en een scheutje olie over het voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:04

Heel eerlijk laten mensen de oudjes niet meer van binnen naar buiten keren door een dierenarts. Vage kreupelheden worden nog wel eens afgedaan als artrose.
Tuurlijk een paard wordt oud, met de daarbij behorende kwaaltjes en ja, vooral als het lichamelijk wat minder wordt, kan rijden vervelend en teveel worden voor een oud paard.
En nee, 23 is niet stokoud, maar goed op leeftijd.
Oudjes herstellen veel minder snel, komen minder snel aan, hun vachtkwaliteit is niet altijd optimaal, vaak hebben ze slijtage. Dus je kunt hem ook niet behandelen en van hem verwachten dat ie er altijd even fit bij loopt. Zie je bij oude mensen ook niet. De een heeft er meer moeite mee dan een ander. Je hebt het paard vier jaar, dan zie je dat toch ook aaankomen.
Ga met hem wandelen, gooi een dikke deken op zodat zijn kacheltje wordt warmgestookt en hij zijn energie in vet om kan zetten. Met oudjes heb je veel vaker zorgen dan profijt, welkom in de oude paarden wereld.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 23:09

ja de da heeft ook een proef gedaan voor zijn gezondheid en van alles en nogwat gemeten.
en dat was allemaal goed.

Seniores Priores heeft hij een tijdje gehad maar hij lust t blijkbaar niet echt want hij eet een paar happen en de rest blijft gewoon in zijn bak liggen.
hij krijgt lijnzaad olie door zijn voer vanwege zijn vacht & een wormenkuur heeft hij ook al gehad een maand terug ongeveer.

ik ga eens kijken morgen wat hij van wandelen vind.
( ga morgen tog iets met m doen & heb tog tijd zat )

@ Mindim
ja dat is idd goed van wat de wereld inhoud ja.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:11

Hij kan best gewoon "op" zijn, Ikke-draver. Het is een hele leeftijd en als het om een paard gaat wat altijd hard heeft gewerkt, zou dat op zich nog niet eens zo gek zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:59

Nog een toevoeging, laat zijn gebit is nakijken, ik durf een wedje te leggen dat de oude man zijn gebit niet goed is waarddoor hij slecht kan eten en daardoor afvalt.

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 20:43

@ joolien rond 20 november is zijn gebit nog nagekeken door de tandarts & er was niks aan de hand.

@ In_Black ja dat gok ik wel aangezien er verder niks is qua gebreken.
en hij is als draver gebruikt dus vind ik t niet gek als hij "op" is

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:48

Sommige paarden zijn op als ze 18 zijn en anderen pas op hun 30e. Dit heeft er niks mee te maken of ze gekoerst hebben of niet.
Het is op zich heel makkelijk om er achter de komen of je paard veel heeft gekoerst of juist niet, wat is de officiele naam?

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 22:07

@ in_black

hij is van ras een fries & hij heeft meegedaan met die friezen koersen.
verder werd hij bij die man waar hij weg komt gebruikt om lekker hard te crossen.
dus hij weet niet beter dan dat hij mega snel moet gasgeven.