Dikke vacht en toch deken op i.v.m. regen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:45

Is het geen optie om je paard afentoe een paar uur binnen te zetten zodat hij goed kan drogen en eventueel kan liggen op een droge plek ?

Gini

Re: Dikke vacht en toch deken op i.v.m. regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:53

Of je een regendeken op moet doen of niet, moet je aan je paardje zelf zien.
Mijn paard (2.5j) heeft maar een gemiddelde wintervacht. Koude redt ze meestal nog wel. Maar regen heeft haar meteen te pakken, ze rilt, staat met haar kop laag en je ziet dat ze alle energie die ze binnenkrijgt meteen weer moet opgebruiken aan het zich warm houden. Spelen, zelfs gewoon om zich heen kijken zit er dan niet meer in. Ik vind dat niet paardwaardig (wat paardnatuurlijk ook zegt ;) ), ze heeft het dan gewoon pokkekoud punt. Als het dus nodig is leg ik haar een dikkere regendeken op (heb er een van 200 en 300 grams naargelang de temperatuur). Een 0 of 100 grams regendeken zou ik niet doen. Je pakt dan namelijk haar eigen vachtwerking af, maar geeft daarbij niets in de plaats.

Conclusie: als je aan de dekens gaat, neem dan een goed gevulde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:54

MiniMouse schreef:
Als hij dag en nacht buiten staat en je wast, rost hem niet.
Dan heeft hij een vet laag in zijn vacht die hem warm en droog houd.
Geen probleem dus dan!
Lekker zo laten staan...worden ze groot en sterk van :D

Vacht moet los zijn om optimaal te kunnen functioneren. Vlekken hoef je je niet druk om te maken, maar aangekoekte modder, mest en aaneengeplakte haren door opdrogen na een bui wel. Borstel er over mits vacht droog is! maakt dat paard zich beter warm houd. Wassen is geen optie inderdaad ivm huidvet wat voor waterdichtheid zorgt.

@TS: zolang paard niet staat te bibberen, rainrot ontwikkeld of snel gaat afvallen (totaal ong. 10% over de 3 wintermaanden is geen probleem) is een deken overbodig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:57

tamary schreef:
@TS: zolang paard niet staat te bibberen, rainrot ontwikkeld of snel gaat afvallen (totaal ong. 10% over de 3 wintermaanden is geen probleem) is een deken overbodig.

Met de laatste twee ben ik het niet eens, dan ben je al lang te laat vind ik. Dat is in mijn ogen hetzelfde als zeggen: zolang de hoeven niet omhoog beginnen krullen is een hoefsmid overbodig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:01

Beide zijn een indicatie van onderliggend probleem als verminderde weerstand of problemen met voeropname en dat is niet altijd van te voren zichtbaar. Daarnaast zegt het niks over de voorgaande jaren of een paard dit jaar deze problemen wel of niet ontwikkeld. Je moet je paard kennen en elke dag controleren hoe lang je hem/haar ook al hebt en hoeveel of weinig er ook veranderd in de manier van houden/voeren/etc.

Tess_Dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:06

Ik heb het zelfde probleem:$ Mijn shetlander is namelijk bont en is het meest wit, hij staat meestal buiten en kan als hij wil naar binnen. Alleen omdat het zoveel regent en ander vies weer si word hij zo snel vies en nat:( Kan ik een regen deken kopen of is dat echt te warm? ik heb wel een fleece deken maar waar kan ik ie het beste voor gebruiken?(niet om op te doen en op te laten hoor)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:19

Heb je geen kans op rain rot,als een paard langdurig nat is?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 17:08

TS, bij mij lagen de dekens op de rug nooit strak er op maar 'leunde' deze altijd een beetje op de schoft en kont waardoor het stuk daartussen niet direct in aanraking was met de vacht, snap je ;)?

IK vind een dikke winterdeken (welke hier door sommigen wordt geadviseerd) echt een dikke NO-NO :n . Als je paard al een dikke vacht heeft (de mijne staat net sinds twee weken niet meer te zweten :D) en je legt er een dikke deken op, kan je paard het veel te warm krijgen maar omdat je een deken oplegt kan hij die warmte niet kwijt. De vacht transporteert het zweet naar buiten, de binnenkant van je deken wordt nat...Gevolg: ziek paard! Als je dan tóch een deken op wil doen, zou ik een ongevoerde of licht gevoerde regendeken op doen.

TS dan snap ik het wb de windbreker. Ons werd verteld dat de gemeente zelfs dat niet goedkeurd...

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 17:58

@sees, ik snap wat je bedoelt met de deken. Op beide punten.
Misschien mag bij ons een windbreker ook niet, maar dat is in ieder geval veiliger dan een echte schuilstal.

fairmaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:08

Ik heb net mijn driejarige vanmiddag toch even onder een regendekje gezet. Het is hard aan het waaien en eigenlijk nonstop aan het regenen en hij was toch wat koud. Hij staat voor de rest ook 24/7 buiten met af en toe eens een nachtje op stal. :)
Een regendekje kan, mijns inziens, heus geen kwaad, mits je hem er niet dagen achter elkaar op laat :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:04

Lekker regendeken op doen......

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:20

staat de rest van de stal ook overdag buiten, anders kun je ze misschien afwisselen, dus dan die twee buitenpaarden in een stal van een paard die op dat moment buiten staat?
Of staat de rest 24/7 binnen nu?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 00:59

Hij krijgt komende week de windbreker hoorde ik vandaag.
De andere paarden staan meer binnen door het weer. Overdag op stal zou wel kunnen, maar is niet ideaal aangezien hij dan o.a. alleen moet staan.

Maar het is nu weer wat droger en de windbreker komt eraan, dus het is al iets minder erg.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:23

Mijn paard staat overdag buiten, ook zonder deken.
Ik heb wel een 100 grams regendeken besteld om achter de hand te houden. Mochten er nu dagen komen waarbij het constant hard regent en er veel wind is dan krijgt ze die wel op.
Ze staat namelijk in een kleine paddock zonder schuilmogelijkheden.