paard erg aan het verharen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: paard erg aan het verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:34

Die van mij komt ook echt met de dag meer haar vanaf... Niet meer tegenop te poetsen. Heb ik eindelijk al die irritante losse haren weggeborsteld, liggen de volgende alweer op zn vacht :') (overigens haal ik alleen de harde en zachte borstel erover, rossen doe ik niet in de winter, dus daar ligt het niet aan). Snap er geen hout meer van want de andere 2 verliezen nog steeds geen haar!

Die van mij is er kennelijk van overtuigd dat het níet meer gaat vriezen :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:45

Ik snap er niks meer van.
Vanmiddag liep ik complimentjes uit te delen aan de verzorgmeiden dat mijn paardjes er zo mooi glimmend er bij staan.
Waarom verharen ze bij mij niet ??

Even wat algemene gegevens.
Voor het laatst ontwormd half november met moxidectine, prasiequantel. (taal foutje ?)
Krijgen, 3 X daags, hooi of voordroog van de maand september.
Krijgen 1 X daags een halve tot een volle schep granenmix van de Hyppostar.
Een paar keer per week wat winter penen, brood korsten en soms bloemkool afsnijsel.
Komen elke dag een paar uur buiten in de bak, drijfnat en dan gaan de dames gaten graven, soms een halve meter diep.
Er zijn een paar die gereden worden, matige training, wedstrijd seizoen ligt toch stil. ( western)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:54

Hier gaan ze gelijk op met ontwormen (en recent ontwormd aangezien ze wormen hadden, heb je met die veulens, zucht..) dus daar zit het hem niet in...
Hooi krijgen ze allemaal even veel (praktisch onbeperkt, goede kwaliteit mooi droog hooi). Alledrie hele dag lekker buiten en alledrie (duhh) niet in training oid. Eentje is als veulen geschoren (en veel op show geweest) maar die heeft even dikke vacht als de andere, die van veulen af aan op het land heeft gestaan. Die van mij is dus als enige aan het verharen en zit qua eerste levensmaanden tussen de andere 2 in.
Enige andere is het voer; Umoyax krijgt nu muesli en de andere 2 brok (bedoeling was andersom maar daar waren de mannen het niet mee eens, de één liet de muesli staan en die van mij moest zn brokjes niet :') ).

Als ik hier kijk is de brok de enige andere factor, al het andere kan het niet aan liggen. Oh, en de andere 2 hebben voor hun stallen een smal pad met dán de buitendeur (die openstaat) en die van mij heeft een buitenstal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:06

Hier beginnen ze normaal eind jan. begin feb. en tot nu toe komt er weinig tot geen haar vanaf. Alles normaal dus, al trekken ze zich niet super veel aan van het weer, want vorig jaar met de sneeuw begonnen ze ook rond dezelfde tijd.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:12

Sinds de zomer eigenlijk nog niet weer gestopt met verharen :') Eerst her een der haren nu hele bossen.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:20

Volgens mij ligt het ook echt aan het weer want hoewel het niet echt zomers is, is het ook niet enorm koud voor de tijd van het jaar. Op de manege waar ik rij lijken de paarden nog niet echt hun haren te verliezen maar het kan goed zijn dat het van paard tot parrd afhangt hè :) Om even een vergelijking te maken: ik heb twee katten waarvan één meer haar verliest dan de ander en die leven samen, alleen komt de één meer buiten dan de ander (de ene is dan ook een echte salonkat :P ). Dus het zou me niks verbazen als het afhangt van het paard zelf, de ene zal al wat sneller zijn haren verliezen dan de ander :)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:21

Ik had gister ook ineens weer een borstel vol zitten met haren van mijn pony, nou is dat volgens mij niet verkeerd met hem heb een fjord en het lijkt nu wel een ijsbeer!!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:42

Oh maar dat zal ook zeker uitmaken, het ene paard of het andere... mn hond is ook al de hele winter aan het verharen. Nu komt die uit Spanje en is dit haar eerste winter hier dus dat zal misschien ook nog invloed hebben...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:09

Even terug komend op mijn verhaaltje hierboven.
Mijn bonteTinkerhengst begint nu wat witte haren te verliezen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:27

Mijn paard is ook vreselijk aan het verharen. Normaal verhaart ze heel geleidelijk maar het lijkt wel of ze nu veel sneller verhaart. Ze heeft er ook echt last van. Zodra ik haar deken (200 gr) af doe begint ze zich zelf direct te jeuken en ze vind het poetsen (ik poets haar iedere dag ruim een kwartier om van alle haren af te komen) heerlijk, terwijl ze er normaal een hekel aan heeft. Ik laat haar wanneer het kan even lekker rollen in de bak dan is ze even van de jeuk af..
Ik vraag me af of er nog meer is wat ik kan doen om het voor haar zo dragelijk mogelijk te maken.
Iemand tips?

Rosan2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:34

Mijn lievelingspaard, is nu echt heel erg aan het verharen, als je hem poetst licht de hele vloer volxD

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:30

mijn oudje wordt op de moment gek van het jeuk, daar haal ik dagelijks een hoeveelheid af waar ik knuffeldieren mee kan vullen :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:18

feliciaa schreef:
Mijn paard is ook vreselijk aan het verharen. Normaal verhaart ze heel geleidelijk maar het lijkt wel of ze nu veel sneller verhaart. Ze heeft er ook echt last van. Zodra ik haar deken (200 gr) af doe begint ze zich zelf direct te jeuken en ze vind het poetsen (ik poets haar iedere dag ruim een kwartier om van alle haren af te komen) heerlijk, terwijl ze er normaal een hekel aan heeft. Ik laat haar wanneer het kan even lekker rollen in de bak dan is ze even van de jeuk af..
Ik vraag me af of er nog meer is wat ik kan doen om het voor haar zo dragelijk mogelijk te maken.
Iemand tips?

Geen deken opleggen.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 11:20

ik vind het nog steeds raar, maar ben wel blij dat de mijne niet de enige is, aangezien ze altijd wat aparts heeft :+ ondertussen staat ze trouwens al bijna in haar zomervacht, behalve de hals en onder haar buik. hals wil nog niet verharen en de ze luie poetser is nooit zo fanatiek onder de buik geweest :')

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:04

Ariebren schreef:
feliciaa schreef:
Iemand tips?

Geen deken opleggen.

Maarja ik kan toch niet nu de deken er af halen? Ze heeft de hele winter (voor zover het winter is geweest) een deken op gehad. Het verharen kost haar al extra energie dus zonder deken gaat ze zeker afvallen of wordt ze verkouden..

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:13

Mijn New Forest heeft er nog geen last van, en mijn Shetlandpony begint ook al een beetje uit zijn berenvachtje te komen. Staan allebei 24/7 op de wei, en volgensmij licht dit toch allemaal aan deze 'rare' winter.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:11

En nu schijnt het toch nog winter te gaan worden.. staat mn uk straks in een dun vachtje maar om er nou een deken op te leggen... hoe doen jullie dat als het inderdaad nog koud wordt?

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:36

Mijn pony is ook al aardig aan het verharen inderdaad, maar hij is er nog (lang) niet doorheen.
Heb er nu een 200grams op liggen, hou ik ook zo - zeker omdat het binnenkort gaat vriezen.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 20:10

@amyz, ik heb er nog gewoon 200g opliggen en als het echt kouder word en ze laat ook zien dat ze het koud is doe ik er gewoon een dikkere op :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:28

Ik zit idd ook flink te dubben.. Umoyax is natuurlijk nog geneens een jaar dus wil liever geen deken opleggen, maar als hij echt laat zien dat hij het koud heeft.... T wordt een showpaard dus volgend jaar gaat hij sowieso onder dek, daar hoef ik het niet om te laten :) Doe t alleen liever nog niet maar ga hem ook geen kou laten lijden...

Toch vind ik het maar gek hoor! Een van de andere veulens is ook al voorzichtig begonnen met verharen...

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:41

Kun je niet gewoon een extra deken opgooien als je ziet dat je paard het koud heeft?
Om dat bij voorbaat al te doen lijkt me niet nodig, tenzij het ineens heel hard gaat vriezen.

Die van mij verhaart ook alweer (staat altijd zonder deken), heb gehoord dat het niet aan het weer ligt, maar aan de lengte van de dagen.
En aangezien we de kortste dag alweer gehad hebben is het dus best logisch dat ze nu alweer een beetje beginnen met uitharen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:43

Ga idd ook niet nu al een deken opgooien want voor hetzelfde geld valt het alles mee :) Liever niet dan wel, hij zal toch ook weerstand op moeten bouwen :)

Dat van de lengte van de dagen weet ik idd, maar het lijkt me toch ook dat het ergens wel gebaseerd is op het weer? Ik bedoel, lengte van de dagen zal hier anders samenhangen met de temperatuur dan in bijv Amerika (ik noem maar een dwarsstraat) dus daar zal toch nog wel een variabele in zitten? Klimaat verandert ook steeds en het lijkt me toch dat een paard zich daarop aan moet passen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:28

Ergens staat mij iets bij dat rond de jaarwisseling de paarden hun wintervacht gaan vervangen door een nieuwe winter vacht.
In de zomer gebeurd dat ook, alleen de zomer vacht wordt vervangen door een nieuwe zomer vacht.
En dat valt bijna niet op.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:31

Volkomen normaal; na de korste dag wordt er gestart met de aanmaak van zomervacht onder de haren :-)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:35

Arabesk schreef:
Volkomen normaal; na de korste dag wordt er gestart met de aanmaak van zomervacht onder de haren :-)

Jij zegt het.
Ik heb diverse jaren dat verharen rond de kerst meegemaakt.
Maar ook, net zoals nu, niet.