hoeven leren geven hoe ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dapperedodo

Re: hoeven leren geven hoe ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:51

ik had het probleem ook had een verwaarloosde 1,5 jarige gekocht die alleen het land kende. dus rustig begonnen met poetsen van de benen later op de hoef tikken en later optillen idd eerst naar voren halen steeds kleine stukje maar bij mij was wel haast want moest echt heel dringent naar hoefsmid. na een 2 weken snapte die het benen optillen maar hij rukte zich steeds los zelf niet de kracht hebben voor vast te houden toen was hoefsmid geweest alles uitgelegd en naa het bekappen nooit meer problemen mee gehad ik moest hem gewoon over een soort riggel helpen zeg maar omdat ie het eng vond voor lange tijd zn been optillen dus hoefsmid heeft me daar erg mee geholpen.

mischien heb je der wat aan mijn verhaal en suc6 veder

Meikeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 22:14

Ik had een verzorgpony (die verkocht is)
Hij gaf zijn hoefjes ook nooit. Steeds als ik
kwam pakte ik zijn hoef heel even op en dat
steeds herhalen. Ik kon hem steeds Iets langer
vasthouden , maar toen ging ie weg.

Succes! :d

boenmiedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 19:38

Flowerr schreef:
Uhm nou ik denk gewoon voetje vragen en anders optillen? ;)

eum ik doe dat constant. ik heb al gezegt dat het niet gaat dat ze direct haar been naar beneden doet

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:37

Ik had ook een periode bij mijn paard
dat ie lastig zijn achterste hoeven
optilde, maar je moet gewoon goed met je schouder
aanleunen en dan de hoef proberen op te tillen.. als ze het goed doet, belonen?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:33

Wat ik ooit ergens heb gelezen en daarna altijd met veel succes heb toegepast bij verschillende paarden (zowel veulen als volwassen) is het ze gewoon uítleggen... Hoe zou jij het vinden als iemand zonder verdere uitleg een touw om je been bindt en het onder je vandaan sjort? Ook niet zo grappig denk ik :+

Gewoon stapje voor stapje en belonen voor de kleinste poging.. Altijd de ''hulp'' geven voor het voetje geven (en idd handigste is altijd in een vaste volgorde). Dan stapje voor stapje.. Beginnen met zorgen dat het gewicht verplaatst wordt van het been af dat je vraagt, in het begin even helpen door je gewicht een beetje in de strijd te gooien. Als dat goed gaat zorg je dat dat voetje even van de grond af komt en dat steeds verder uitbouwen... Áltijd belonen op het moment dat het been in de lucht is (daar ging ik een keer de fout in, en me maar afvragen waarom dat paard het keurig deed maar haar been onmiddellijk weer neerzette :') ) en dus belonen voor de kleinste poging die je paard doet om te doen wat je vraagt.
Paarden hadden het meestal binnen no time door. Veulen deed er iets langer over dan de volwassen paarden, maar goed, dan vraag je het ook niet elke dag, veulen moet al genoeg leren.. Mn huidige veulen heb ik het denk ik 3x mee geoefend en die verplaatst zn gewicht er al af als ik het vraag :) Volgende stap is dus optillen.

Rust en geduld :) Had er uiteindelijk altijd paarden aan die keurig optilden als ik naar het been wees, niet dat eeuwige gesjor aan de benen, heerlijk! Al snap ik wel dat het soms gewoon even niet anders kan omdat er dringend bekapt moet worden, daar doe je ook weinig aan :)

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:41

Hoeven naar voor optillen, en dan goed belonen

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:44

boenmiedy schreef:
hallo allemaal,
ik heb overlaatst een fokmerrie gekocht van 6jaar ze is onder het zadel geleerd maar nu is het probleem dat ze haar achterhoeven niet wil geven.
het probleem is omdat ze een fokmerrie is heeft ze nooit geleerd om haar achterhoeven te geven ze snapt dat gewoon niet .
ik zeg het woord voetje, aan de haren trekken (weet niet hoe ik het echt moet zeggen)
ze heeft haar voeten wel een beetje maar na veel zwoegen en zweten doet ze haar hoef omhoog en zet al haar gewicht er terug op.

ik ben radeloos hebben jullie tips voor mij ? alvast bedankt x

Heb jij een 6 jarige fokmerrie gekocht?

Ik kijk bij je berichten en zie dat je altijd zonderzadel rijd en zeker op je verzorgshetjes...

Ik weet niet hoe oud je bent maar als je nog erg jong bent zou ik helemaal niet aan zo'n paard gaan lopen klooien..

Waarom moet het dier persee voeten geven? Heeft hij nooit hoeven doen....?

boenmiedy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:56

S_en_Z schreef:
boenmiedy schreef:
hallo allemaal,
ik heb overlaatst een fokmerrie gekocht van 6jaar ze is onder het zadel geleerd maar nu is het probleem dat ze haar achterhoeven niet wil geven.
het probleem is omdat ze een fokmerrie is heeft ze nooit geleerd om haar achterhoeven te geven ze snapt dat gewoon niet .
ik zeg het woord voetje, aan de haren trekken (weet niet hoe ik het echt moet zeggen)
ze heeft haar voeten wel een beetje maar na veel zwoegen en zweten doet ze haar hoef omhoog en zet al haar gewicht er terug op.

Ik kijk bij je berichten en zie dat je altijd zonderzadel rijd en zeker op je verzorgshetjes...

Ik weet niet hoe oud je bent maar als je nog erg jong bent zou ik helemaal niet aan zo'n paard gaan lopen klooien..

jaah ben dat vergeten veranderen ze moet voeten geven omdat op de manege hebben we geopad dus dat moet proper blijven en ook ik ga er wandelingen meedoen dus kan er soms een steentje inzitten en vroeger moest ze dat inderdaad niet doen omdat ze op de wei liep. nu is het een werkpaard geworden.....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 07:39

S_en_Z schreef:
boenmiedy schreef:
hallo allemaal,

Elk paard moet toch gewoon zijn voetjes kunnen geven?? Is wel zo handig voor de hoefsmid en dierenarts wanneer die er aan te pas moeten komen..