help. mijn paard staat niet stil

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:57

larissa288 schreef:
marjootje schreef:
Wij leren onze paardjes altijd dat ze direct na het opstappen van de ruiter een paar brokjes krijgen.
We oefenen dit dan door hem te laten vasthouden door iemand, net zo lang tot ze het truckje kennen
En bij ons blijven ze nu allemaal braaf staan, enzo gauw we in het zadel zitten kijken ze al achterom van waar blijven die brokjes, werkt prima.

hha die is best slim

alleen gaan ze dan happen en bedelen ?

Als dat consequent doet alleen bij het opstappen, dan weten ze dat precies, en valt dat happen en bedelen heel erg mee.

LastDream

Re: help. mijn paard staat niet stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 16:37

ok. ga het proberen

JannekeGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:47

Mijn paard deed het ook. Ik heb met heel veel geduld alle mogelijke tips uitgeprobeerd. Van brokjes tot vasthouden en zelfs het paard in de hoek van de bak zetten en dan opstappen. De meeste oplossingen werkten even en daarna was hij zo slim om telkens weer een trucje uit te halen om toch weg te kunnen lopen. Verterinair mankeerde hij niets, ik heb hem helemaal na laten kijken om uit te sluiten dat er een lichamelijke oorzaak achter zat.
Bij de vorige eigenaar is hij erg verwaarloosd en hij miste een stuk opvoeding en hij heeft angst voor mensen. Dat stukje was redelijk snel opgelost maar het weglopen bij het opstappen bleef.

Wat bij mijn paard uiteindelijk gewerkt heeft is naast hem blijven staan en wachten tot hij vanzelf stilstaat. Ik verzet geen stap en zodra hij gaat lopen houd ik de teugel vast en loopt hij om mij heen te draaien. Ook in z'n achteruit, en dat vond ik het lastigst omdat je hem dan slecht in een rondje om je heen kan laten lopen. Bij het achteruit gaan gebruikte ik een zweepje, niet om hem te slaan hoor maar gewoon m hem even op zijn billen aan te tikken zodat hij weer naar voren gaat. Het heeft echt wel veel tijd gekost voor het lukte, maar de aanhouder wint. Het is echt heel moeilijk om pas op te stappen als hij stilstond. Soms stond ik er wel een kwartier naast voor ik er op kon klimmen maar voor mij en voor mijn paard werkte dit het best. Hij is nogal ongeduldig dus dat draaien op dat kleine cirkeltje is ie best snel zat. Het moeilijkst is om consequent te blijven.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:58

Mooi,aan deze tips heb ik ook wat.zit met het zelfde probleem.alleen wilt die van mij echt bijna nooit stil staan.
Thanks,zal jullie tips maar eens gaan uitvoeren.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 20:42

lies1994 schreef:
Mooi,aan deze tips heb ik ook wat.zit met het zelfde probleem.alleen wilt die van mij echt bijna nooit stil staan.
Thanks,zal jullie tips maar eens gaan uitvoeren.

Hoopvoor je dat het werkt :j

Young_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:45

Wij hadden dat in het begin ook, en toen heeft iemand haar vast gehouden tot dat het goed ging. Als ze meteen weg wil dan kan je ook proberen even snel uhh te zeggen en soms staan ze dan meteen stil maar als je pony actief is dan helpt dat niet altijd.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 20:46

Ja die is wel slim?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:52

Ja ik hoop het ook:p uuh roepen enzo helpt niet,daar luistert ze totaal niet naar.maar ik zal wel jullie tips volgen. Je weet maar nooit!

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 13:51

lies1994 schreef:
Ja ik hoop het ook:p uuh roepen enzo helpt niet,daar luistert ze totaal niet naar.maar ik zal wel jullie tips volgen. Je weet maar nooit!

ik doe met je mee :P

Webbie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:53

Ken er nog een, zette hem wel tegen de hoek van de bak aan!

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 14:14

we hebben geen bak

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:17

TS, hoe gaat het er inmiddels mee?

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:20

Dit probleem heb ik ook een tijd gehad, heb al verschillende dingen geprobeert, in de hoek zetten, met de kont richting de afrastering (ze liep veel achteruit, waardoor ze dit niet meer kon) Maar ik had het idee bij haar dat ze dit deed om vervelend te doen oid. Je moet natuurlijk wel kijken waarom ze weg wil galloperen? Uit angst? Dan is de manier waarop ik het je ga beschrijven misschien geen goed idee. Maar als ze het puur doet omdat ze geen zin heeft oid dan is het misschien wel een goede manier. Deze manier heb ik geleerd van mijn instructrice. Ik zeg ho als ze stil moet staan, doet ze dat niet? Pak ik 1 teugel en prik ik haar net iets voor dr bil, dan moet ze van mij om dr as draaien, geloof me dat zijn ze snel zat. Dan zeg ik als ze stilstaat (wanneer ze dat mag van mij) zeg ik opnieuw 'ho'. Staat ze dan stil en kan ik netjes opstappen, beloon ik haar uitbundig. Dit heeft bij mij de eerste keer 10 min. geduurt voordat ik het gewonnen had, maar ze snapt het woordje 'ho' nu heel goed :P. Soms probeert ze het nog wel eens hoor, gewoon consequent zijn en weer rondjes laten lopen om dr as, dan denkt die van mij; oké oké sta al stil :P Succes!

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 14:21

ikmag weerin de kerstvakantie

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:30

Danique91 schreef:
Dit probleem heb ik ook een tijd gehad, heb al verschillende dingen geprobeert, in de hoek zetten, met de kont richting de afrastering (ze liep veel achteruit, waardoor ze dit niet meer kon) Maar ik had het idee bij haar dat ze dit deed om vervelend te doen oid. Je moet natuurlijk wel kijken waarom ze weg wil galloperen? Uit angst? Dan is de manier waarop ik het je ga beschrijven misschien geen goed idee. Maar als ze het puur doet omdat ze geen zin heeft oid dan is het misschien wel een goede manier. Deze manier heb ik geleerd van mijn instructrice. Ik zeg ho als ze stil moet staan, doet ze dat niet? Pak ik 1 teugel en prik ik haar net iets voor dr bil, dan moet ze van mij om dr as draaien, geloof me dat zijn ze snel zat. Dan zeg ik als ze stilstaat (wanneer ze dat mag van mij) zeg ik opnieuw 'ho'. Staat ze dan stil en kan ik netjes opstappen, beloon ik haar uitbundig. Dit heeft bij mij de eerste keer 10 min. geduurt voordat ik het gewonnen had, maar ze snapt het woordje 'ho' nu heel goed :P. Soms probeert ze het nog wel eens hoor, gewoon consequent zijn en weer rondjes laten lopen om dr as, dan denkt die van mij; oké oké sta al stil :P Succes!

Die had ik nog niet gehoord.zal het eens uitvoeren :P

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 20:55

lies1994 schreef:
Danique91 schreef:

Die had ik nog niet gehoord.zal het eens uitvoeren :P

Dit is ook een goeie methode, stilstaan is rust, dus beloning.

Is wel even heel wat anders, maar zo doen wij trailer laden, zo kunnen we paard zonder hulp alleen laden, en ze lopen er zonder begeleiding zelf in, werkt heel goed.