ILU schreef:eigenlijk kun je er niet heel veel aan doen, je hebt het met dat paard of je hebt het niet
Ben ik het niet mee eens, tot op zekere hoogte.
(er zijn namelijk paarden waar ik niet in wil investeren, dus zal ik daar ook geen band mee krijgen.)
Als je een paard leuk vind en daar een band mee wil krijgen (of klik, of hoe je het ook noemen wil),
is dat niet iets wat je er zomaar bijkrijgt in mijn ogen.
Het is namelijk iets waar je aan moet werken.
Respect hebben voor het dier, consequent zijn en eerlijk, dat zegt niet dat alles leuk en aardig moet zijn,
maar op die voorwaarden kan je samen aan het werk.
En als je tijd (en of geld) investeerd in je relatie met een dier, dan krijg je daar wat voor terug.
Geduld hebben moet je ook nog, want het is niet zo dat die band er vandaag op morgen is,
kan weken, maanden, jaren duren.
En misschien is de band wel specialer, naar mate hij meer moeite heeft gekost (of dat nou in tijd is of op een andere manier).
Met mijn fjord had ik niet een hele hechte band, vond haar heel leuk, nooit gedacht dat ze bij mij zou komen wonen.
Toen kwam ze als verzorgpaard, met de bedoeling terug te gaan.
Anderen kochten een paard en er was van alles mis mee, van lieverlee, ben ik mijn fjord gaan waarderen,
leerden we elkaar kennen, maakten we dingen mee...
Zo groeide onze band. (en nee, ze is totaal geen knuffelpaard, ik vind dat ook niet van belang bij een band,
een band is voor mij wat anders dan een kroelend paard.)
En nu? Die beige dame heeft haar pensioen verdiend, met al het harde werken wat ze voor me heeft gedaan.
Ondertussen kwam paard nummer 2, wel mijn type in aantal opzichten (niet alle), en nu anderhalf jaar verder,
kan ik zeggen dat we een band krijgen.
Nee, die band is nog niet hetzelfde als met Sjollie, maar dan moet je ook wel van goede huize komen, wil je die evenaren.
Maar ook hij heeft zijn bijzondere eigenaardigheden, waar je hem om kan vervloeken of liefhebben.
(en nee, het gaat hier niet altijd over rozen, rijdt niet voor niets met een b.p.
en toch is het een paard,
waarmee ik een band heb die alleen maar groeit vanaf het begin. In tegenstelling tot mijn Sjollie is hij wel weer een
gezelligheidsdier, die je aanwezigheid appricieerd.)
Aan een band / klik, moet je werken, net zoals in welke relatie dan ook.
En dat betekend dat het best wel eens frustrerend is, maar als het daarna goed gaat is het des te mooier!
Samen weer een overwinning behaald!