Zweepje wisselen tijdens f proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:08

lovey_ou schreef:
Pippaa schreef:
Ik heb strafpunten gekregen toen ik groette met het zweepje in mijn rechter hand. Maar dat was vroeger ;) En gewoon op een manege wedstrijdje. Ik weet niet hoe het zit met f proefjes. Maar waarom wil je de zweep van hand wisselen? Die kan je toch gewoon in een hand houden? Succes in ieder geval!

Je moet ook niet je zweep vasthouden als je met rechts groet :') Je moet hen net he linkerhand pakken net als je teugel die blijft toch ook aan de rechterkant van de hals zo moet je ook je zweep vastpakken

Ik was toen nog heel klein en dom, en het was m'n eerste of tweede wedstrijdje.
Én op de een of andere manier kreeg ik het ook nog voor mekaar om een keertwending die we de avond ervoor hadden geleerd, compleet te vergeten hoe die moest :P Tja, zo was ik toen dus (jaar of 9).

En ik zal eens kijken hoe ik dat met m'n zweep zo heb, ik heb m'n handen dan gewoon netjes rechtop :?
Ik rijd ook geen wedstrijden dus het is ook meer voor mezelf, maar ben toch benieuwd.

Anoniem

Re: Zweepje wisselen tijdens f proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:09

Nee, je kunt echt beter je zweep in je linkse hand houden.
Wisselen geeft een heel storend beeld, en met rechts moet je groeten ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:31

xx_denise_xx schreef:
Nee, ik heb dit laatst toevallig aan de jury gevraagt. Het mag officieel echt niet, Vooral niet groeten met zweep in je handen

Edit: Inderdaad wordt daar in een F1 proef niet naar gekeken

Zo zie je maar weer hoe jury's verschillen.
Je mag tijdens de proef echt wel je zweep overpakken, mits je daarmee het dier niet stoort. Ik zou het dus alleen doen als het echt nodig is. Stel je voor dat je je zweep niet overpakt en je hebt hem nodig bijv. bij het aangaloperen, hoe kun en wil je dan een juiste zweephulp geven met je zweep in je buitenhand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:33

Naja, het is vrij lastig om je dier niet te storen omdat je toch even met de teugels rommelt :+
Dus zelf ben ik er niet zo'n voorstander van, zelfs thuis in de bak laat ik hem gewoon in één hand.
Als je zo'n moeilijk paard hebt wat inderdaad dat extra tikje nodig heeft, kan ik het wel begrijpen. Echter zijn er veel ruiters die denken dat het noodzakelijk is telkens te wisselen :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:38

Dat is inderdaad ook niet handig, omdat er wel 1000 keer van hand veranderd wordt tijdens een proef :) Maar om te stellen dat het niét mag... Het mag, maar doe het dan correct en alleen als het nodig is zou ik zeggen. Tenminste: dat stel ik het meest op prijs als ik in het juryhuisje zit :)

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 18:48

Dankjewel allemaal! Ik denk dat ik 'm gewoon
in m'n linkerhand houd. Denk dat dat ook het
netst staat.

Iemand nog tips voor de F1?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:50

Ilja000 schreef:
Dat is inderdaad ook niet handig, omdat er wel 1000 keer van hand veranderd wordt tijdens een proef :) Maar om te stellen dat het niét mag... Het mag, maar doe het dan correct en alleen als het nodig is zou ik zeggen. Tenminste: dat stel ik het meest op prijs als ik in het juryhuisje zit :)

Ik zeg ook niet dat het niet mag :D

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:55

Kruimeltje86 schreef:
Iemand nog tips voor de F1?

Netjes door de hoek rijden, op tijd van been wisselen, goed vooruit blijven kijken, op 't goede been lichtrijden en voordat je van de hoefslag stuurt eerst kijken waar je heen wil gaan sturen. :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:56

Jij niet Bizzy,maar velen andere wel!
@Donkerblauw: op het juiste been hoeft nog niet per se in de F1. Da's pas vanaf de F3.

Netjes zitten, goed de hoeken in en je figuren zo netjes mogelijk.

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 23:20

Dankjewel allemaal! Gaat helemaal goed komen
hoop ik :-)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:45

xx_denise_xx schreef:
xxMaxx schreef:
Bij hand veranderen, wisselde ik altijd de zweep naar de binnenhand..

dit mag officieel niet

Sterker nog je moet wisselen, zweep dient altijd aan de binnenkant gehouden te worden. Tevens dient de zweep daar gehouden te worden waar een extra hulp verlangd wordt.
Geloof dat veel mensen niet eens weten waarom ze een zweep in de hand hebben en waar het ding voor dient als ik het af en toe zo hier de discussies lees over dit terugkerende onderwerp.

Daarnaast is het wel zo prettig voor de mensen naast de bak, je lezer en het jurylid in het hok dat je zweep geen ogen uitprikt, kopjes van tafel zwiept, de ruit bijna intikt of de hele proef langs de bakrand schuurt.

Een zweep gebruik je om een extra hulp te kunnen geven aan die kant waar je beenhulp niet genoeg doorkomt. Dat is doorgaans aan de binnenzijde (wijken, wendingen enz).

Niet mogen wisselen, en dat dat officieel is, is de grootst mogelijke onzin die er bestaat. Een zweep is een hulpmiddel, geen decoratieding wat bij je uitrusting hoor ;) Heb je geen zweep nodig, dan rij je gewoon lekker zonder.

Bij van hand veranderen wissel je dus idd je zweep naar de binnenhand (uiteraard wel op een nette manier en niet zo dat je in de knoop raakt met je teugels vlak voor de wending) zodat je het binnenachterbeen kunt activeren indien nodig.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:49

Bizzybijtje schreef:
Naja, het is vrij lastig om je dier niet te storen omdat je toch even met de teugels rommelt :+

Nee hoor, kwestie van oefenen en de makkelijkste manier voor jou vinden en weten waar je een moment hebt om te wisselen (dus niet tijdens je middendraf en wel op tijd voor de wending, net als bij wisselen van been bij lichtrijden).

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:40

Vippie schreef:
Bizzybijtje schreef:

Nee hoor, kwestie van oefenen en de makkelijkste manier voor jou vinden en weten waar je een moment hebt om te wisselen (dus niet tijdens je middendraf en wel op tijd voor de wending, net als bij wisselen van been bij lichtrijden).

Dit is ook iets wat dus veranderd is met de jaren.
Vroeger moest op precies op de X van been verwisselen.
Nu moet je een aantal passen vóór dat je de hoek in gaat pas van been verwisselen.
Ik vond dit zo apart. Maar wel blij dat de instructrice mij dit zei, want had 11jaar geen f proef meer gereden dus toen vertelde ze me wat er veranderd was enzo...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:37

Tja, vroeger reed je een slangevolte peervormig en nu niet meer. Vroeger was toen en de ontwikkeling heeft niet stil gestaan. Gelukkig maar!
Van been wisselen aan het einde van de diagonaal is helemaal niet zo raar. Vaak moet je een paar passen verruimen en je kunt niet middenin het verruimen van been wisselen. Dus als je dan altijd aan het einde van been wisselt,vergeet jeh et ook niet snel.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:07

Vippie, er staat nergens in de reglementen in welke hand je je zweep moet houden en ook niet dat je verplicht moet wisselen.
Het enige wat vermeld staat is dat je met groeten de zweep in je linkerhand moet hebben.

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 17:59

Kleine update: ben vandaag 2e geworden met
229 punten. Op naar de F2.

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:53

gefeliciteerd! :D
Volgens mij mag je gewoon je zweep wisselen als je het paard maar niet stoort.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:00

Bontjee schreef:
gefeliciteerd! :D
Volgens mij mag je gewoon je zweep wisselen als je het paard maar niet stoort.

Ja het mag wel. :j

Alleen sommige ruiters/amazones kunnen dat irritant vinden om steeds bij elke wending je zweep te wisselen.
Ik heb veel van hand veranderen in mijn proef, denk maar niet dat ik me zweepje 10395823095843x ga verwisselen. Ik hou hem meestal in mijn linkerhand, is makkelijker :D

Trouwens; GEFELICITEERD met je punten :D mooi aantal hoor!!

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 21:15

Ik heb het vanochtend nog even gevraagd aan
m'n instructrice gevraagd en ze heeft gezegd
dat ik het zweepje gewoon links moest houden.
Ging wel prima eigenlijk.

Romee_Sifra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:16

neee..
moet je in je linker hand houden..

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:18

Kruimeltje86 schreef:
Kleine update: ben vandaag 2e geworden met
229 punten. Op naar de F2.

Gefeliciteerd! Nette punten heb je gereden. :)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 08:11

KarinvdM schreef:
Vippie, er staat nergens in de reglementen in welke hand je je zweep moet houden en ook niet dat je verplicht moet wisselen.
Het enige wat vermeld staat is dat je met groeten de zweep in je linkerhand moet hebben.

Jazeker wel, maar niet een wedstrijdreglement (die behelst alleen de wedstrijdregels), in er bestaat ook nog zoiets als een basis voor het paardrijden waar je dit soort dingen hoort te leren (zal eens eens kijken of er in het rode boekje iets staat). Helaas is het met die basis erg slecht gesteld de afgelopen 15 jaar. Zelfs instructeurs weten de basis niet eens meer en het waarom achter sommige oefeningen en hulpen, te triest.

Net als idd been wisselen, dat is altijd al aan het eind van de diagonaal geweest ivm oefeningen die je op die diagonaal moet doen. Tegenwoordig is het helemaal hip om het in de wending na de letter te doen, wie dat verzonnen heeft geen idee zie het steeds meer en meer. Voorheen was idd wissel op de X helemaal hip.

Maargoed de discussie ging hier over de zweep ;-)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:08

Hier wordt geadviseerd zweep in 1 hand houden, bij uitzondering wisselen. Dus ik doe het vaak net voor ik aangallopeer, omdat die manegepony anders wisselt als je buitenachter aantikt.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:21

het mag wel gewoon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:24

Mijn moeder is FNRS-jury en ik heb dit toevallig twee weken geleden nog aan haar gevraagd, juist omdat er inderdaad veel misverstanden over bestaan.

De FNRS verbiedt het niet, maar om een onrustig beeld in je proef te voorkomen wordt zweep wisselen wel afgeraden. Als je je zweep in één hand houdt ziet dat er rustiger uit. Om te voorkomen dat je groet met je zweep in de rechterhand, wordt daarom aanbevolen de zweep in je linkerhand te houden en niet te wisselen.