Veiligheidshoedje vanaf B dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik zou (in de toekomst) over willen stappen van de veiligheidscap naar de veiligheidshoed

JA
23 (17%)
NEE
105 (82%)

Totaal aantal stemmen: 128

Didtje

Re: Veiligheidshoedje vanaf B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:58

Vroeger werd er standaard met een hoedje gereden, pas later kwam de cap.
Toen ik 19 geleden ben begonnen met paard rijden was de cap er nog niet met veiligheid band.
Die kwam toen later dat jaar pas uit.
Toen ik de sport in ging was het zelfs normaal dat als je ooit Z1 was geweest je gewoon met een hoedje starten.
Dat is volgens mij 6 jaar geleden besloten cap tot M2 pony en paarden.
Van af vorig jaar ook geen hoedje meer bij de Pony's.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:50

@Nikka, in de randstad, en dan omgeving tussen Haarlem en Leiden in, kwam het daar overal tegen.
Toen ik 26 jaar geleden met paardrijden begon waren er ook nog van die ouderwetse caps met elastiek die toen zelfs boven de klep gedragen werden en niet onder je kin, zelfs op de manege, waar het toen wel verplicht was tijdens de lessen een cap te dragen. Daarbuiten droeg niemand een cap eigenlijk, misschien als je ging springen.
Volgens mij is die keuze nooit vrij geweest als je al eerder Z1 geweest was met hoedje, maar alleen vanaf dat je daadwerkelijk klasse Z start.
Alleen dus die periode zo'n 10 jaar geleden dan dat er vrije keuze in was.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:10

Nee, ik vind een hoed met een tuigje werkelijk spuuglelijk!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 20:53

Superleuk meiden, om jullie reacties te lezen.
Verbazend ook, omdat er een hele ophef was toen het normale hoedje afgeschaft werd... Ik had echt veel meer "overstappers" verwacht!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:54

Je hebt gelijk. Ik ook eigenlijk. :)
Of wellicht zijn ze er wel maar reageren ze nu niet.
We zullen het zien. Ben erg benieuwd.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:56

Ik vind ze echt super lelijk. Ik blijf gewoon vrolijk met cap rondrijden, ook in het Z. :)

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:58

Iemand die met veiligheidshoedje in de B dressuur zou komen aanzetten zou ik persoonlijk stiekem uitlachen :')
Maar wanneer de hoedjes straks niet meer mogen, vind ik dit wel een goede oplossing voor het Z! :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:01

yliljeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:04

zelf zou ik nooit zo'n hoedje dragen.
ik geloof helemaal niet dat die beschermender is dan de cap. de cap moet het beschermst zij n

yliljeey

zelf zou ik nooit zo'n hoedje dragen.
ik geloof helemaal niet dat die beschermender is dan de cap. de cap moet het beschermst zij n

yliljeey

sorry 2x

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 06:54

Als ze eens beginnen om iets anders te verzinnen voor dat foeilelijke tuigje, wil ik er nog wel over nadenken. Maar anders, no way. Ik vind dat tuigje echt geen gezicht onder een hoedje.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 07:57

Sansje schreef:
Heb vroeger idd mensen regelmatig met hoedje zien rijden in de lagere klasses. Ik kan me alleen herinneren dat er altijd wel wat besmuikt gelachen werd om mensen die in de B of L met een hoedje rondreden. Bij ons op de manege was er een dame die dat deed en die werd in de wandelgangen 'het hoedje' genoemd. Ik blijf wel lekker met m'n cappie rondsturen.

Zoals ik het mij herinner was het iets dat bij de NBVR vrij gangbaar was, maar wat je bij de KNF en de NKB inderdaad gewoon niet deed omdat het niet zo hoorde.

De generatie voor wie ik nu wartaal uitsla moet maar even googelen :D

yliljeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 07:58

Equimotion schreef:
Sansje schreef:
Heb vroeger idd mensen regelmatig met hoedje zien rijden in de lagere klasses. Ik kan me alleen herinneren dat er altijd wel wat besmuikt gelachen werd om mensen die in de B of L met een hoedje rondreden. Bij ons op de manege was er een dame die dat deed en die werd in de wandelgangen 'het hoedje' genoemd. Ik blijf wel lekker met m'n cappie rondsturen.

Zoals ik het mij herinner was het iets dat bij de NBVR vrij gangbaar was, maar wat je bij de KNF en de NKB inderdaad gewoon niet deed omdat het niet zo hoorde.

hallo,
ook best zielig voor dat vrouwtje '' het hoedje''
maarja zoals ik al zei lijken mij de caps ook veel lekkerder zitten, veel beschermender en mooier:P

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 08:16

Equimotion schreef:
Sansje schreef:

ik reed idd bij de nbvr en zag altijd veel hoedjes.
De mijne stamt ook uit die tijd. Ik heb ook in het M rondgehobbeld met mijn hoedje.
Toen het niet meer mocht baalde ik wel.
Nu ik weer in het M zit zou ik hem graag weer dragen,maar helaas mag het niet...
Nu al er mooie hoedjes komen,ja hoor doe mij maar hoed. Mits betaalbaar.
Cap veiliger? Tja ach veiligheidhoedje is niet voor niets goed gekeurd.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 08:47

Equimotion schreef:
Sansje schreef:

Ik kan me ook iets herinneren dat het een bolhoedje was en als je een bepaalde klasse had bereikt was het een halfhoog hoedje en in de Z een hoog hoedje

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:47

Volgens de "klassieke" kledingregels van buiten de sport, die later bij het ontstaan van de dressuursport ook in gebruik zijn genomen, rijd je met een bolhoed bij een korte jas en met een hoge hoed bij een slipjas. In Engeland zag je dat voor een paar jaar terug nog heel duidelijk terug, nu hebben ze daar ook de veiligheidshelmen natuurlijk geintroduceerd.
In een aantal andere landen in Europa mag je ook pas met hoed rijden vanaf de klasses waarin met slipjas wordt gereden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:52

astridastrid schreef:
Verbazend ook, omdat er een hele ophef was toen het normale hoedje afgeschaft werd... Ik had echt veel meer "overstappers" verwacht!

Zijn de gewone hoeden al helemaal afgeschaft dan?? (ik heb er geloof ik iets niet helemaal meegekregen..? )

Ik vind dat tuigje eronder lelijk.. maarja.. ik vind mijn cap nog lelijker :') We zullen t wel zien als ik straks Z ga starten. Ik vind hoedje ook raar
onder het Z btw.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 09-12-11 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:53

Voor de basis wel vanaf 1 april (ZZ-zwaar ook?)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:53

Schandalig eigenlijk.. net of Anky nooit van dr paard gevallen is :') (vaak genoeg uitgebreid in het nieuws geweest)

Dan moeten ze het in ALLE klassen afschaffen incl. GP.

Vind het belachelijk.. de mensen die genoeg geld hebben mogen dan met hetzelfde hoedje rijden en wij die allemaal dromen van ooit in de subtop te starten en maar 1 paard hebben en/of weinig "geld" moeten iedere keer maar iets nieuws aanschaffen dat hartstikke duur is omdat KNHS/FNRS weer iets "verbied" en we er anders niet mee mogen rijden.

Toen ik een jong meisje was heb ik me helemaal rot getraind hopende ooit in het Z te mogen want dan mocht ik met hoedje... -O- (oke.. ben er ook gekomen.. maar nu heb ik wel n beetje hetzelfde eigenlijk)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 09-12-11 09:57, in het totaal 2 keer bewerkt

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:55

Volgens mij wennen we er wel aan.. Want wat vonden we de veiligheidscaps vreselijk toen die verplicht werden. Zo lelijk... En kijk nu eens. Ze zijn ook wel wat charmanter geworden, dat ook... Maar datzelfde zal met de veiligheidshoedjes ook wel gebeuren.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:57

Ik denk dat ik tegen die tijd gewoon een tuigje aan mn huidige hoedje vastnaai :')

Net echt. Scheelt me weer in de kosten. Ik zie ze er toch niet snel op controleren

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 09:58

Hoe zit het eigenlijk met mennen ... Mag daar straks ook niet meer met dressuurhoedje gestart worden in de dressuur? Voor de vaardigheid is het al verplicht om met cap te starten, maar met dressuur mag je met hoedje starten en dat doe ik dus ook.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:00

Sansje schreef:
Volgens mij wennen we er wel aan.. Want wat vonden we de veiligheidscaps vreselijk toen die verplicht werden. Zo lelijk... En kijk nu eens. Ze zijn ook wel wat charmanter geworden, dat ook... Maar datzelfde zal met de veiligheidshoedjes ook wel gebeuren.

Ik vind ze nog steeds spuuglelijk.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 11:16

astridastrid schreef:

Ik was voor gelijkheid, dus iedereen met veiligheidscap! Maakt mij verder niet uit in welke klasse men vervolgens een veiligheidshoedje op zet, ik zou het zelf niet in de lagere klasses doen,, en mss wel helemaal niet.