Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
micha_a schreef:Dus eigenlijk gewoon blijven doen wat ik tot nu toe altijd doe en als hij hapt afstraffen? Maar kan het zijn dat hij ineens omslaat en iets tegen mij heeft? Of kan het gewoon simpelweg zijn dat hij chaggo wordt van die wind en regen?
Poeky schreef:Tijdens het aansingelen af zadelen bijt ze nooit. Het vaakste bijt ze als ik bij het grondwerk haar voorhand laat wijken, dus simpelweg als ik druk zet op haar nek.
of nee, maar ik bedoel, ik ga niet schreeuwen ofzo) Dus dan blijf ik dat maar gewoon doen, mocht hij daar niet op reageren kan hij wel een mep verwachten, maar niet op zijn hoofd aangezien hij al vrij schuw is bij zijn hoofd.Pentax schreef:Heel hard brullen en een klap geven, dat is ze ook bij jou van plan. Duidelijk je grenzen aangeven.
Laten schrikken werkt heel goed.
micha_a schreef:Verwarring is het zeker niet, want ik kom gewoon naar hem toegelopen, zoals ik altijd doe. Verveling is het ook, niet want het is al meteen als ik kom.
.

) Het is nota bene haar vriendinnetje, maar ze was boos, liep langs haar vriendin en kuurde haar frustratie uit op Hälga (aan de kant, of ik schop je aan de kant grmbl)VivaLaVida schreef:of gewoon geen snoepjes geven?
Wbt de dominantie: ik heb wel het idee dat je een opdringerig paard moet laten zien wie de baas is.
Ik had geen snoepjes in mijn zak en hij heeft de hele tijd niet gehapt of zijn oren in zijn nek gelegd. Ik was wel een beetje erg alert dus de eerste vijf minuten dacht ik bij iedere beweging van zijn oren dat hij zijn oren in zijn nek ging leggen, maar dat was natuurlijk niet zo, hij is gewoon erg alert op geluid. Poeky schreef:@liljebo: verwarring is het niet, dat ben ik echt zeker. Ze is heel erg slim, wat natuurlijk niet betekent dat ze iets niet kan snappen, maar ik weet perfect hoe ze reageert als ze iets niet snapt, en dat is niet door te bijten.
De oefening kent ze ook al een hele tijd en deed ze altijd perfect, maar ik deed die oefening niet vaak, en plots was het dus mis en wou ze niet meer. Ik blijf niet constant hetzelfde vragen, maar als ik dat vraag en ze legt haar oren plat ga ik niet meteen stoppen, anders beloon ik haar ook een stuk voor dreigen.
)
Terugdeinzen als ze probeert te bijten, ik doe in ieder geval mijn best om dat niet te doen.
Nee meestal blijf ik op m'n plaats staan en maak direct duidelijk dat ze niet mag bijten.
Het kan wel zo zijn dat het aan die kant moeilijker voor haar is om te wijken en dat geeft ze aan.
Ik reed al sinds mijn 4e te paard op een manege, maar daar heb ik nooit echt iets geleerd over goed omgaan met paarden, dus nu moeten we eigenlijk van 0 beginnen.
)