Mijn paard bijt zonder duidelijke reden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:48

je paard eens goed op zn plek zetten als hij dreigt je te bijten. En aan de andere kant, ergens een grens trekken met je spelletjes, niet je paard teveel lastigvallen. Grondwerk is dan een (bijv)halfuur durend iets waarbij je blijft vragen: wie is de baas? Wie is de baas?
Valt me echt op dat sommige mensen maar door blijven gaan, ook al geeft het paard toe. Dan trigger je hem alleen maar om geirriteerd te raken. Kort en duidelijk, dat snapt een paard..

Skyex

Re: Mijn paard bijt zonder duidelijke reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:11

Dus eigenlijk gewoon blijven doen wat ik tot nu toe altijd doe en als hij hapt afstraffen? Maar kan het zijn dat hij ineens omslaat en iets tegen mij heeft? Of kan het gewoon simpelweg zijn dat hij chaggo wordt van die wind en regen?

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:14

micha_a schreef:
Dus eigenlijk gewoon blijven doen wat ik tot nu toe altijd doe en als hij hapt afstraffen? Maar kan het zijn dat hij ineens omslaat en iets tegen mij heeft? Of kan het gewoon simpelweg zijn dat hij chaggo wordt van die wind en regen?

Nee je ziet ook hoe paarden tegen elkaar doen toch, paarden blijven het toch soms proberen bij de baas (hoofdpaard) even kijken of ze het redden, alleen tik op de neus zou ik niet doen, dan zou ik eerder zeggen een trap tegen borst of kont..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:17

mijn paard (merrie) kon ook zo chaggo zijn. Nog steeds weleens hoor, dat is gewoon haar karakter, ze kijkt vaak gewoon zuur zonder reden.
Prima, zo lang ze niet dominant op me af komt, mijn persoonlijke ruimte niet zomaar betreedt, me niet om beukt, me niet bijt enz.
Bijten heeft ze weleens gedaan, en omver lopen ook. Heb haar toen letterlijk op haar plek gezet (in de hoek vd stal) en haar daar laten staan zonder dat ze een stap mocht verzetten, terwijl ik verder ging met de deken op doen. Daarna ook gelijk naar buiten begeleid, dus niet langer laten staan dan nodig is. Mijn merrie houdt niet van gepruts en gedoe dus dat respecteer ik ook. Bijv aansingelen vind ze echt niet leuk. Dat ga ik dan ook niet tig keer herhalen tot ze normaal doet. Zuur kijken tijdens het singelen mag van mij, zo lang ze maar niet gaat dreigen. Dan straf ik haar af en ga gewoon verder met singelen. Maar ik houd het zo kort mogelijk. Anders is het gewoon pesten....

Als afstraffing: bij dominant tegen je opbotsen,duwen enz: je paard achteruit zetten, hierbij je stem goed gebruiken. Jij verdrijft hem dan van zijn plek.
Bij bijten krijgen ze van mij een klap en zet ik ze achteruit. En stemgebruik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:27

Poeky schreef:
Tijdens het aansingelen af zadelen bijt ze nooit. Het vaakste bijt ze als ik bij het grondwerk haar voorhand laat wijken, dus simpelweg als ik druk zet op haar nek.

Dat is iets wat je zeker bij de dames nogal eens ziet en in de tijd dat ik nog overtuigd parelli was, werd dat door hen als dominantie betiteld.

Nu is het hele dominantie verhaal toch al een broodje aap verhaal, maar dat wist ik nog niet.
Onlangs kwam ik met mijn nieuwe merrie weer voor het zelfde te staan. Oren in de nek bij voorhand (willen) laten wijken etc.
Alleen train ik tegenwoordig op een hele andere manier en ben ik alweer een beetje wijzer, waardoor ik ook niet in het hele dominantieverhaal geloof (dominantie tussen verschillende diersoorten bestaat niet)

Gezien mijn paarden in een vroeg stadium leren targetten en dat voor de merrie bekend is, besloot ik het op die wijze te proberen. Ik liet wijken met target en zette daar de cue 'lichte druk op voorhand' bovenop. En zie daar... ze snapte heel snel de bedoeling en week al heel snel op slechts lichte druk op de schouder, zonder oren in de nek, zonder te happen.
Het was dus niets anders dan verwarring.

Eigenlijk zijn dit soort dingen vrijwel altijd verwarring. Zeker een paard wat heftig reageert/vlugge bewegingen/snel happen etc is eenvoudigweg verward. Je kunt het gedrag eruit meppen, maar je kunt ook realiseren dat je paard je onduidelijk vindt en verward en gefrustreerd raakt en dat je het beter zult moeten uitleggen,

Overigens gaat gedragsbioloog Andrew Mc Lean daar ook op in. Misschien eens een tip om zijn visie te bekijken?

Daar komt overigens bij dat je een paard niet eindeloos moet vervelen met steeds dezelfde oefeningen bij het grondwerk. Vooral merries kunnen daar behoorlijk sjagrijnig van worden, omdat het voor hun zinloos machtsvertoon is. Doe niet meer dan nodig om iets aan te leren/je punt duidelijk te maken.

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:38

Ik merk dat ik hem met mijn stem zelfs nog wel kan 'straffen' hij reageert daar gewoon al heel goed op. Ik zeg gewoon heel streng: Uh!! (of zoiets ;) of nee, maar ik bedoel, ik ga niet schreeuwen ofzo) Dus dan blijf ik dat maar gewoon doen, mocht hij daar niet op reageren kan hij wel een mep verwachten, maar niet op zijn hoofd aangezien hij al vrij schuw is bij zijn hoofd.

Verwarring is het zeker niet, want ik kom gewoon naar hem toegelopen, zoals ik altijd doe. Verveling is het ook, niet want het is al meteen als ik kom.

Dankjewel in ieder geval voor het meedenken en ik blijf hier gewoon nog meelezen wie weet wat ik er van opsteek.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:41

Pentax schreef:
Heel hard brullen en een klap geven, dat is ze ook bij jou van plan. Duidelijk je grenzen aangeven.
Laten schrikken werkt heel goed.

Dat zou ik doen, want paarden onderling doen dat ook, duidelijke taal en erg universeel dat iedereen begrijpt.

Het kan gevaarlijk worden dus dit moet je niet pikken.

Maar dat ligt ook aan de situatie. Belangrijkst is duidelijkheid en vooral eerlijk zijn naar je paard toe.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:55

micha_a schreef:
Verwarring is het zeker niet, want ik kom gewoon naar hem toegelopen, zoals ik altijd doe. Verveling is het ook, niet want het is al meteen als ik kom.

.

Ik reageerde vooral op TS. Maar voor alle duidelijkheid.... alleen al de manier waarop je naar een paard loopt, kan voor verwarring zorgen.
Het is ook mogelijk dat datgene wat je met hem doet voor verwarring of frustratie zorgt. Jouw komst is dan de link naar die frustraties.
Kortom... het is vaak niet zo simpel.
Een ding is zeker: een paard doet niet zomaar iets. Het heeft altijd een reden. Niets zo eerlijk als een dier.

*edit* nog even door je post gelezen... mbt snoepjes in je zak. Je paard kan ook gefrustreerd worden van het 'random' geven van snoepjes. Voor een paard is het logica om te reiken naar snoep, als het weet dat het in je zak zit en kan gefrustreerd raken als het niet mag. Het kan helpen om snoep alleen te geven na een vast signaal/woord/teken (bridge) bv op moment van voorbeeldig gedrag,

En als laatste aanvulling...je krijgt terug wat je geeft. Als je een paard niet vertrouwt, kun je ook niet verwachten dat het paard jou vertrouwd. Een paard voelt zoiets nl feilloos aan.

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:11

Ik ga in ieder geval de snoepjes uit mijn zak laten en idd eens bedenken om het alleen bij een bepaald woord wat ik zeg te geven. Wat ik logisch vind is dat als hij zich goed gedraagd bv braaf, te zeggen en dan een snoepje te geven. Maar wat als ik dan het woord zeg en geen snoepje geef, is dat dan weer tegenstrijdig?

En wat je laatste opmerking betreft, daar zit het hem denk ik ook wel in. Want ik merk dat ik er angstig van begin te worden en dat voelt hij natuurlijk ook heel goed aan... Moeilijk... Nouja, mijn man gaan vanavond mee en die is helemaal niet bang, dus ik ben benieuwd hoe hij zich dan gaat gedragen...

Wat er nu alleen nog in mij op komt is, dat ik het raar vind dat ik alles al drie maanden op dezelfde manier doe en dat hij dit gedrag nog niet één keer heeft vertoond. Het enige dat veranderd is, is het weer op dit moment en dat hij nu met al die regen geen beweging krijgt. Zou het daar aan kunnen liggen en reageert hij dit dan op deze manier af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:19

of gewoon geen snoepjes geven?

Wbt de dominantie: ik heb wel het idee dat je een opdringerig paard moet laten zien wie de baas is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:25

Ja en ja. :)

Eerst het snoepje... als je een woord als bridge gaat gebruiken, dan is het verstandig om een woord te gebruiken wat je normaal gesproken niet gebruikt en dus ook niet per ongeluk in een ander verband kunt gebruiken. Tenminste... als je in het vervolg graag optimale duidelijkheid wil creeeren.
Leert je paard Braaf=snoepje, dan zal hij idd gefrustreerd raken als dat dan weer opeens niet zo is. Dan heeft het woord als bridge ook geen betekenis meer.
Dus als je op die wijze hem toch af en toe met een snoepje wil belonen, gebruik dan een woord wat je niet per ongeluk gebruikt (bv engels woord of zo) en ben consequent; gebruik het bij uitmuntend gedrag wat hij bv zomaar opeens vertoont (dan ga je zoeken naar gedrag wat je kunt belonen en dat is alleen maar positief... het is beter om de dingen eruit te pikken die goed gaan, dan te focussen op de dingen die niet goed gaan)

En ja, als je paard op dit moment geen beweging krijgt en die behoefte wel degelijk heeft, is dat inderdaad een goede reden tot frustratie.
Zou alleen handig zijn dat het niet op jou gericht is (uhuh... zeggen als 'nee' is nooit een probleem... je mag best aangeven wat je niet wilt)

Ik kan je daarin een voorbeeld geven. Mijn merrie Silja heeft een gruwelijke hekel aan harde wind. Wordt ze strontsjagrijnig van (en nerveus). Laatst wilde ik de agility course van november vastleggen op film en die dag waaide het hard. Omdat het stuk wat ik kan afsluiten erg modderig was, liepen de andere paarden gewoon in de wei, waar ik ook de agility oefeningen deed.
Nu kennen Silja en ik elkaar al best lang. In het begin heb ik ook wel eens haar tanden in mijn schouder gehad (het is waarschijnlijk niet de meest simpele merrie) maar tegenwoordig gebeurt dat allang niet meer. Maar ja... paard boos en ze moet zich ergens op uitkuren. Ik was geen optie.
In haar geval was dat op dat moment het andere paard, waar ik toevallig voorbij liep (staat ook nog vast op film :+ ) Het is nota bene haar vriendinnetje, maar ze was boos, liep langs haar vriendin en kuurde haar frustratie uit op Hälga (aan de kant, of ik schop je aan de kant grmbl)

Het is net als bij mensen... de baas gaat tekeer tegen zijn werknemer en de werknemer gaat thuis te keer tegen zijn vrouw, die op haar beurt weer haar kinderen op de kop geeft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:27

VivaLaVida schreef:
of gewoon geen snoepjes geven?

Wbt de dominantie: ik heb wel het idee dat je een opdringerig paard moet laten zien wie de baas is.

Je moet heldere, goed te begrijpen regels hebben voor het paard, om verwarring te voorkomen.
Heeft niets met dominantie te maken. Wel met duidelijkheid en ervoor zorgen dat het paard altijd weet waar het aan toe is en wat het kan verwachten.

En last but not least... altijd voorkomen dat opdringerigheid wordt beloond, want beloond gedrag herhaalt zich. En laat nu veel mensen opdringerigheid vaak onbewust belonen...

Janet_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:34

Mijn jonge paard van 3,5 bijt soms ook vanuit het niets, het was in het begin erger (heb hem nu bijna 2 maanden) maar elke keer als hij het probeerde stak ik mijn hand omhoog en riep EH. Nu weet hij dat het niet mag, hij probeert het nog wel eens maar gewoon even opletten en snel reageren. Het komt waarschijnlijk door het wisselen denk ik, en mijn paardje is ontzettend aan het puberen heb ik het idee dus hij vind alles interessant om te onderzoeken (helaas is dat vaak met z'n mond) :P

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 23:23

Vanavond met man naar paard geweest, we waaide zowat omver op de boerderij, maar goed, je moet er wat voor over hebben ;) Ik had geen snoepjes in mijn zak en hij heeft de hele tijd niet gehapt of zijn oren in zijn nek gelegd. Ik was wel een beetje erg alert dus de eerste vijf minuten dacht ik bij iedere beweging van zijn oren dat hij zijn oren in zijn nek ging leggen, maar dat was natuurlijk niet zo, hij is gewoon erg alert op geluid.

Toen we weg gingen heeft hij echt weer even laten weten waarom ik zo kan genieten van het verzorgen van hem. Zijn bovenste staldeur zat dicht omdat het haakje waarmee het aan de muur vast gezet wordt was verbogen. Toen ik even het paardje in de stal naast hem ging aaien hoorde hij mijn stem denk ik want hij kwam met zijn neus over de muur tussen de stallen in (2 meter hoog ofzo) en toen ik hem aaide hinnikte hij zachtjes. Toen mijn man hem riep kwam hij helemaal niet meer. Misschien een beetje rare redenatie, maar dat geeft mij echt het gevoel alsof hij toch heel positief op mij reageert.

We hebben besloten om hem alleen nog maar snoepjes met behulp van de clicker te geven en ook niet zomaar de hele tijd. Of in een voerbak een snoepje te doen.

Dankjewel in ieder geval voor de tips. Ik hoop dat het de volgende keer als ik alleen ga ook weer goed ga.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 07:48

Als je werkelijk met de clicker wil gaan werken in de toekomst, kan ik je aanbevelen goed in te lezen op dat onderwerp.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon goed gedrag belonen met bridge en snoepje, als je dat graag wilt. Zorg wel dat er na datgene wat je bridge is, altijd een beloning volgt. Wil je dat eventjes niet, dan gewoon ook niet de bridge gebruiken, maar een ander complimentje of een krabbeltje op de schoft.

Heel fijn dat het nu goed ging en dat je er weer een goed gevoel bij hebt. Laat de moed niet zakken als er weer probleempjes komen, want je loopt altijd in de loop der tijd tegen nieuwe dingen aan. Zie het gewoon als leermomentjes. Als altijd alles perfect gaat, leer je niets.

Heel veel plezier met je paard

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:11

Ha mijn paardje was ook braaf! Heb haar gewoon heel nuchter en normaal benaderd en net gedaan of mijn neus bloedde als ze ergens aan wilde zitten en haar gewoon rustig gecorrigeerd.
Met poetsen was ze heel braaf en geduldig en ook in haar stal was ze lief (zat eten in haar bak dus dat helpt..).
Stormde als een gek maar dat deed haar helemaal niets! We hebben carrousel gereden met een groep en dat vond ze superleuk. Ze was heel braaf en relaxed...

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 12:09

@liljebo: verwarring is het niet, dat ben ik echt zeker. Ze is heel erg slim, wat natuurlijk niet betekent dat ze iets niet kan snappen, maar ik weet perfect hoe ze reageert als ze iets niet snapt, en dat is niet door te bijten.
De oefening kent ze ook al een hele tijd en deed ze altijd perfect, maar ik deed die oefening niet vaak, en plots was het dus mis en wou ze niet meer. Ik blijf niet constant hetzelfde vragen, maar als ik dat vraag en ze legt haar oren plat ga ik niet meteen stoppen, anders beloon ik haar ook een stuk voor dreigen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:20

Tja, het is voor mij ook moeilijk te beoordelen vanachter het scherm. Een ding kan ik meegeven...
Ik heb onlangs een trainingsdvd bekeken, waarbij een paard met probleem werd getraind middels positief reinforcement. Je zag het paard verbeteren tijdens de training. De trainer gaf goed uitleg en de eigenaar nam het over. Het ging even goed, en toen opeens reageerde het paard met wat stress. Ogenschijnlijk was er geen verandering. Maar de trainer kon precies het probleem duiden en liet dat zien met stilstaande/vertraagde opname en het ging hierbij om een minimale verandering in het handelen van de eigenaar. Een iets andere beweging van het hand/een kleine verandering in lichaamstaal. Toen hij hiervan bewust was en dit veranderde, ging het weer goed. Alleen heb je een goed trainer nodig om dit op te merken. Zelf mis je dit heel erg snel.
Het is ook mogelijk dat je een keer negatief gedrag onbewust hebt beloond, bv door de stoppen, niet helemaal goed timen ... wat dan ook
Dus als het voor jou vanzelfsprekend en duidelijk is, hoeft dat voor het paard niet zo te zijn. Paarden doen nooit 'zomaar' iets. Er is altijd een reden. Maar het is een enorme uitdaging om die reden te achterhalen.

Stoppen bij slecht gedrag moet je idd niet doen. Dan beloon je verkeerd respons.

Verder ben ik zelf geen voorstander van het herhalen van dergelijke oefeningen. Als je paard weet wat de bedoeling is (lichte druk is wijken) is dat voldoende. Dan hoef je dat niet meer te doen, behalve als er een reden voor is (bv ze moet even aan de kant omdat je langs moet)

Ik weet dat er veel mensen zijn die dergelijke oefeningen wel nogal eens herhalen. Ik deed dat eerder ook. Niet vaak, maar ik dacht dat ik dat gewoon regelmatig moest doen (deed toen nog parelli) Dat heeft mij behoorlijk wat ruzie met silja opgeleverd.
Momenteel is het zo dat ik de basis leer (reactie op druk van halster, halt, achterwaarts, voorwaarts) en als ze die kennen, is het goed. Dan doe ik het niet meer als oefening op zich. Alleen als in de loop van de training blijkt dat daar een mankement zit, fris ik het op.

Maar goed... dat is persoonlijk natuurlijk.

Misschien leuk ter aanvulling... dit paard is veel extremer dan dat van jou, maar geeft wel aan hoe gemakkelijk een paard verkeerd begrepen kan worden.
http://www.hippotv.tv/video/mijn-paard- ... ard-deel-1
http://www.hippotv.tv/video/mijn-paard- ... ard-deel-2

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:17

Poeky schreef:
@liljebo: verwarring is het niet, dat ben ik echt zeker. Ze is heel erg slim, wat natuurlijk niet betekent dat ze iets niet kan snappen, maar ik weet perfect hoe ze reageert als ze iets niet snapt, en dat is niet door te bijten.
De oefening kent ze ook al een hele tijd en deed ze altijd perfect, maar ik deed die oefening niet vaak, en plots was het dus mis en wou ze niet meer. Ik blijf niet constant hetzelfde vragen, maar als ik dat vraag en ze legt haar oren plat ga ik niet meteen stoppen, anders beloon ik haar ook een stuk voor dreigen.

Je hebt de oefening dus een tijd niet gedaan en sindsdien vertoont ze dat gedrag? Je geeft druk op de nek, niet op de voorhand. Je weet zeker dat ze dat nog snapt?

Mijn merrie laat het liefst haar voorhand staan. Zij kan dus soms ook een beetje narrig kijken en oren in de nek. Dit los ik op door het te negeren en mijn vraag door te zetten. Want ook als je stopt om te corrigeren, stop je. Zodra ze de oefening dan toch afgemaakt heeft ben ik uiteraard heel trots en wordt ze beloond doordat ik niks doe.

Wat je in het eerste deel van het filmpje in liljebo's post zag, was dat mensen terugdeinzen van het bijten. Nou corrigeer jij wel, maar als je eerst terugdeinst dan is dat tegenstrijdige taal voor een paard. (Immers je stelde je onderdanig op, gaf daarna een tik) Weet dus niet of je eerst ontwijkt of meteen corrigeert?

Daarbij moet je het bijten voor zijn, ze overrompeld je nu een beetje lijkt het. Zodra je ziet dat ze wilt bijten, corrigeer je al en daarna ben je meteen relaxed want je gaat er van uit dat dat genoeg was. Je moet er dus wel zeker van zijn dat wat jij doet genoeg is. (En dat is best moeilijk als je snel te lief bent :D )

Blijft gissen vanachter de computer, maar hoop dat je er wat aan hebt.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 14:35

@liljebo: misschien dat ik inderdaad nog iets fout doe in mijn lichaamstaal, maar ik probeer me echt wel heel bewust ervan te zijn. De reden dat ik doe oefening herhaalde was ook omdat ik merkte in het dagelijkse gedrag dat ze haar voorhand niet meer wou wijken en haar schouder wel eens op mij liet vallen. Vooral op de rechtervoorhand is ze dominant.
Het is gelukkig ver van wat het paard in het filmpje doet. :P

Het wisselt ook erg af, eergisteren was ze wat onrustig en had ze weer de neiging te dreigen, gisteren was ze heel lief en deed ze geen stap verkeerd.

@Sassol: Ik denk ook wel dat ze haar voorhand niet graag wijkt :P Terugdeinzen als ze probeert te bijten, ik doe in ieder geval mijn best om dat niet te doen. ;) Nee meestal blijf ik op m'n plaats staan en maak direct duidelijk dat ze niet mag bijten.

Ik denk dat het grootste probleem is dat ik niet duidelijk genoeg ben dat ze niet mag bijten. Maar hoe maak ik dat dan op een goede manier duidelijk? Een hardere tik, negeren, stem verheffen,...?

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:47

Hmm, mij werd veel duidelijk bij het feit dat je paardje 3,5 jaar is... oftewel... PUBER!!! :)

haha, veel jonge paardjes waar ik mee heb gewerkt kennen deze wispelturigheid en zoals je in het begin al beschreef, zijn het fases waarin ze telkens weer opnieuw proberen hoever ze kunnen gaan... de ene keer zijn ze superlief, de week daarop volgend kunnen ze dagenlang stront vervelend zijn...

Gouden tip:

Consequent blijven ( wat niet betekent met een zweep afranselen!). Maar zoals je nu doet; waarschuwen met je stem en een duidelijk gebaar ( ik steek mn vinger duidelijk op en verhef mn stem, lichaam beweegt iets naar voren met borstkas en liefst ook een stapje naar voren om je hele gebaar kracht bij te zetten). Als de oren dan niet naar voren gaan of er een bijt reactie volgt; tik of een keer prikken met je vinger in de nek/ schouder waar je maar bij kunt.

Paardje waar ik nu mee werk snapte na een maandje de waarschuwing heel goed en nu hoef ik alleen nog maar mn stem te verheffen (een keer duidelijk "nee" te zeggen...)

Tik op de neus ben ik zelf niet zo fan van... Punt 1. je zit vrij dicht in de buurt van een rij sterke tandjes 2. De neus van een paard is meteen één van de gevoeligste gebieden en zou ik niet zo snel op straffen...

Vergeet niet, als je fysieke interventies pleegt bij een dier van 600kg kun je je afvragen wie het gaat winnen....veiligheid boven alles...

Kan alleen vanuit mezelf en mijn ervaring spreken en ik respecteer ook andermans aanpak hoor...

SUCCES!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:57

Loze dreigingen zou ik negeren, ze mag best aangeven dat ze iets niet prettig vindt. Vaak als je daar op reageert, krijg je sneller bijtgedrag.

Het écht willen bijten corrigeer ik wel. Ik corrigeer bij paarden eigenlijk zelden met stem, dat doe ik eigenlijk altijd met lichaamstaal. Het sleutelwoord is timing. Je moet al corrigeren op het moment dat ze het bedenken, niet als ze het doen.
Zo van: IK weet wat jij van plan bent!!

Dat is vaak al genoeg, en hoef je je paard geeneens een tik of iets te geven. Jezelf iets groter maken en denken: dát zou ik niet doen als ik jou was! Je zult dan merken dat je eerder een stap naar voren wilt zetten, dan terug.

Het gaat er namelijk niet zozeer om wát je doet, maar wat je intentie er achter is. En hoe jij reageert, hangt ook weer van jou als persoon af.

Geen concreet antwoord voor je, maar hoop dat je er iets mee kan :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:53

Poeky, dominantie is een 'broodje aap' verhaal, zoals ik eerder vertelde. Onderzoek heeft dat lang geleden al aangetoond. Aan een kant dominanter dan aan de andere kant is wat mij betreft nog een grotere aap. :) Het kan wel zo zijn dat het aan die kant moeilijker voor haar is om te wijken en dat geeft ze aan.

Vraag is of ze echt bijt of iets wil aangeven. Echt bijten is duidelijk dreigen en als dat niet helpt gewoon zonder enige terughoudendheid en overduidelijk de tanden in je zetten. Stevig.
Happen is een ander verhaal en is niets anders dan iets aangeven. Het snelle happen/snelle beweging hoofd, gepaard met haastig terugtrekken, evt hoofd hoog, evt starre blik is spanning, veelal door verwarring of omdat ze iets moet doen wat ze moeilijk vind e.d.
Ik ga daarin absoluut met sassol mee. Het paard moet kunnen aangeven als er iets is. Omdat het niet kan praten, is het aangewezen op lichaamstaal. Het is aan jou om het goed te vertalen en daar iets mee te doen.

Ook al niet heel concreet omdat ik hier niet kan zien wat er gebeurt. Soms kan het helpen om iemand anders mee te laten kijken of te filmen, evt gewoon voor jezelf. Dan zie je vaak veel beter wat er gebeurt.

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 20:49

Meestal is het snel happen, enkel die ene keer in de weide was het echt tanden bloot en proberen in mijn arm zetten.

Ik probeer me altijd bewust te zijn van lichaamstaal, zowel bij haar als bij mij, maar ik ben natuurlijk nog een beginneling en dat is niet altijd gemakkelijk. ;) Ik reed al sinds mijn 4e te paard op een manege, maar daar heb ik nooit echt iets geleerd over goed omgaan met paarden, dus nu moeten we eigenlijk van 0 beginnen.

Vandaag ging het wel terug heel goed, we zijn zelfs buiten gaan wandelen (aan de hand :P )

Ohja, Filmen kan ik helaas niet doen, mijn camera kan enkel foto's trekken. :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:09

Dominante paarden hebben inderdaad moeite met het wijken van de voorhand. Maar agressie tonen is natuurlijk not done! Happen vind ikzelf nooit zo erg. Ik heb ook twee paarden die graag met hun mond onderzoeken, bijten en al helemaal bijten als vorm van agressie of verdediging doen ze nooit bij mij! Dat zou ik ook nooit toe staan, dat mijn paarden 3x in het halster happen voordat ik het om kan doen vind ik speelsheid en sta ik toe. Mijn dominantere paarden hebben inderdaad een hekel aan het wijken van de voorhand. Dat blijkt uit de weerstand die ze bieden. Minder snel reageren op druk of ritmische beweging. Door mijn vastberadenheid, soms gecombineerd met een boze blik doen ze het wel.

Probeer echt de verhouding tussen jou en je paard recht te zetten. Het is heel lastig voor ons (bokt) en ook voor jou om te bepalen wat er mis is (gegaan). Misschien is het een idee om er eens een Parelli professional naar te laten kijken? Het moet echt niet van kwaad naar erger worden.. Het gedrag wat jij beschrijft is aanvallend of verdedigend. Foute boel dus. Ik hoop dat je goede hulp kunt vinden om dit op te lossen.