hoe moe na les?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BonnieBalou

Re: hoe moe na les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:14

Na een halfuur priveles ben ik vaak wel al ontzettend moe, maar als ik zelf heb gereden of in een groepsles ben ik na een uur nog niet echt moe. Priveles ben je toch ook meer geconcentreerd en meer en drukker bezig denk ik, na een tijdje heb je teveel dingen waar je aan moet werken waardoor het lastig wordt om weer allemaal nieuwe dingen op te nemen. Daarom denk ik ook dat driekwartier priveles toch wel max is voor mij.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:16

Na een uur priveles ben vaak ik helemaal gesloopt, paard houdt het beter vol dan ik zelf. :')
Gelukkig stappen we ook tussendoor, zodat zowel ruiter als paard op adem kunnen komen. Ik heb ook vrijwel altijd spierpijn na een les :+

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:26

thuis rijd ik meestal 2 paarden per dag.. dit kan ik best makkelijk aan en ben dus ook nooit zo erg moe..

in de vakanties ga ik wel eens naar een professionele stal, waar ik dan ook een hele dag werk (met paarden 2x per dag 15 min wandelen, paarden opzadelen, afzadelen en losgooien/'s zomers op de wei) dus meestal ben ik dan al een beetje moe voordat ik nog eens les krijg.. maar meestal gaat dit ook wel goed.. als ik er dan nog een van hun mag rijden, heb ik daar meestal nog wel puf voor.. het duurt dan soms wel iets langer voor ik dr dan opzit :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:41

Destino schreef:
Na een uur priveles ben vaak ik helemaal gesloopt, paard houdt het beter vol dan ik zelf. :')
Gelukkig stappen we ook tussendoor, zodat zowel ruiter als paard op adem kunnen komen. Ik heb ook vrijwel altijd spierpijn na een les :+

Heb je een idee hoe dit komt? Heb je dit niet als je zelf traint, en wat is dan het verschil? Ben wel erg benieuwd moet ik zeggen!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:03

Ik kan prima twee paarden achter elkaar trainen of er twee achter elkaar in een groepsles rijden. Wanneer ik dressuurles (prive) heb, merk ik wel dat dit me meer inspanning kost. Dan niet eens fysiek, maar vooral mentaal. Meestal pak je in eenles iets lastigs aan en daar heb je veel concentratie en focus voor nodig. Dan zit na zo'n les mijn hoofd vol en voel ik me mentaal moe.

Soms ben ik ook fysiek vermoeid, ik merk dan dat mijn motoriek minder wordt. Wanneer ik bij mijn jonge paard in de les een bepaalde oefening een tijd moet herhalen word ik op den duur minder nauwkeurig. Vooral wanneer ik ook nog in een lastige gang deze oefening moet herhalen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:28

Ben niet overdreven moe na een les, sterker nog meestal kost het me minder energie dan wanneer ik zelf train. Komt omdat ik dan consequenter werk aan het aan het been maken van mijn paard en hij daardoor veel makkelijker gaat lopen. Als ik zelf rij dan duurt het langer voor ik het punt bereikt heb dat hij lekker loopt. Ik weet wel hoe ik het voor elkaar moet krijgen maar voordat alle stukjes in elkaar vallen duurt even. Sinds ik sport (conditie en krachttraining) naast het paardrijden is mijn conditie echt super dus daarop kan ik het prima vol houden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:31

Ligt er helemaal aan wie er in de baan staat.

Ik weet nog dat ik voor het eerst naar Jo Willems ging, man o man, na 30 minuten echt doodop en verzuurde spieren, moest na de les nog 2 uur terug met de trailer en ik viel bijna in slaap achter het stuur en kwam bijna niet meer uit de auto zo stijf als ik was!
Het ergste was nog: vanaf toen dacht ik thuis nog fanatieker te trainen en dan kwam ik weer bij Jo en dan dacht ik echt 'wat zit ik thuis nou te lammetakken :? '
Bij Jo moest hij in de eerste lessen gewoon echt een tijd fullspeed door de baan en alleen dat rijden en zitten kostte me al echt al mijn energie. Zo erg kan ik mezelf gewoon niet achter mijn broek zitten.

Bij andere instructeurs heb ik soms na een uur les nog zin om een uurtje door te gaan. Ligt er dus echt aan wie er staat en wat er gevraagd wordt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:19

Ik ben ook gewend om meerdere paarden te rijden maar als ik een uur les heb gehad hangt mijn tong op mijn knieën hoor! Wat Urielle zegt is wel waar, het ligt er helemaal aan bij wie je lest. Maar bij mijn huidige instructeur willen we gewoon iedere week een paar stappen verder en dat is flink aanpoten. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:25

Phoe, na een uur rijden ben ik wel moe hoor! Komt deels ook omdat mijn pony nog elke keer de grenzen opzoekt. Maar het is niet zo dat ik na een uur echt niet meer kan ofzo. Als het moet kan ik uren op een paard zitten.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:27

bij mij ligt het echt aan het paard.
Wij hebben een soort van eige stal, en dus ook verschillende paarden.
Vorig jaar reed ik 6 pony's op een dag.
dit waren vooral jonge pony's, en een paar waar ik het rustig aan mee moest doen.
De jonge pony's waren eigenlijk allemaal wel makkelijk, op een enkeling na.
Maar niet echt super intensief. Ik had het warm en de ponys zweette ook goed maar goed.
Nu heb ik een kwpner die nu een half jaar onder het zadel is,
en dan ben ik na een uur trainen echt bekaf, omdat ik hem echt een uur lang heel intensief moet rijden.
en hij kwa gedrag nou eenmaal niet altijd de makkelijkste is.
dit is dus meestal ook een uur rijden zonder te stappen met veel gallop.
ik mot mijn paard ook een uur lang alleen maar vooruit, voruit en nog eens vooruit rijden.
Dit is bij hem ook niet altijd even simpel dus daar raak je ook echt snel op van
Ik kan er hierna nog wel een rijden daar niet van, maar ik ben dan wel echt moe ja.
Maar ik zal nooit zeggen dat ik wil stappen en ik kan ook echt wel een uur lang rijden.
Dus bij mij scheelt het echt wat voor een paard,
hoe hij zich gedraagd en ook op wat voor niveau.
en het ligt ook aan de gene waarvan ik les krijg

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:16

Als ik les heb word ik na drie kwartier toch ook wel moe :)
vooral mijn benen zijn dan moe en heb ik ook meermoeilijkheden om netjes door te zitten :o

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:32

Hoe moe ik ben ligt er bij mij aan hoe goed het gaat. Als paardlief niet zo goed doorloopt of niet goed reageert op mijn hulpen, dan ga ik ongemerkt zelf meer doen (fout, ik weet het). Ik ben dan echt moe na de les en voel dat vooral in mijn benen. De lessen dat het paard goed doorloopt stap ik er na een uur lessen redelijk fris en fruitig af.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:08

Van dressuur word ik niet moe, springen echter wel :')

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:43

ik ben laatst na 45 minuten priveles gestopt, was helemaal stuk! Ik merkte trouwens ook aan mijn paard dat de concentratie verslapte en niks lukte meer. Nee, het was mooi geweest na 45 minuten!
Als ik voor mezelf rijd, rijd ik gemakkelijk een uur, omdat ik dan toch minder fanatieker bezig ben en ook tussendoor paard even lekker de hals laat strekken enzo...

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:45

Sinds ik privé lessen heb met mijn verzorgpony merk ik dat ik na 30 minuten/3 kwartier echt kapot ben. Pony was ook helemaal kapot en dan stoppen we ermee. Het gaat wel al steeds beter. maar zoals hierboven ook al wordt aangegeven kan ik - als ik voor mezelf rijd - het ook met gemak een uur volhouden. Maar dan rijd ik anders :)

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:47

na een half uur privéles op m1 niveau ben ik wel een beetje moet maar na een gewone groepsles waar ieder op eigen niveau rijdt echt totaal niet.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 19:54

Ik rijd nu om de week priveles, de andere week voor mezelf. Gister ging het na de les goed, was wel moe maar voldaan zegmaar..

Maar de keer ervoor, heb ik zo hard gewerkt (Paard ook wel hoor, maar het moet andersom..) dat toen ik ná het uitstappen afstapte, ik helemaal shakete. Mijn benen trilden zo erg, nog van de spanning ofzo, dat ik ze niet stil kon houden. Vond het wel een grappige gewaarwording eigelijk, heb dat nooit eerder zo gehad :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:30

ik ben ook altijd meer moe dan mijn paard! Doe toch iets niet goed :D

ME2JES

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:24

IK heb meestal 45 min les op m/z niveau en dan ben ik ook aardig moe daarna!

anketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:43

Blijheid schreef:
Als ik vroeger dressuur privéles kreeg en echt hard aan het werk was met moeilijke dingen dan was ik na 3 kwartier ook wel op. Niet eens lichamelijk, maar qua concentratie.

jah ik heb dat nu privéles man dit is echt vermoeiend na een half uur ben ik doodop

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:30

Als ik les heb gehad, ben ik vaak ook helemaal kapot. Mijn spieren doen zeer en ik heb ook regelmatig hoofdpijn. Een les duurt voor mij altijd een half uurtje, en ik rijd nooit meerdere paarden. Als ik alleen rijd heb ik dit bijna nooit.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:00

Het ligt er echt aan hoe de les eruitziet.
Bij de verenigingsles hou ik het makkelijker vol en is een uur ook zo voorbij.
Bij prive les kan je me echt oprapen, alle aandacht is dan ook voor jou en alles word dan ook opgemerkt.
Mentaal ben je dan continu aan het denken en bij de groepsles rijd je wel eens zo je rondje.

Ademshaling problemen heb ik wel eens ja, ik zeg rustig dat ik even moet stappen en ik weet ook deels waar het aan ligt, roken....

lola_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 21:23

groepsles hou ik makkelijk een paar uur vol :D maar als ik 2 privelessen ( van een uur) achter elkaar heb wil ik toch een 10min pauze tussendoor hoor !