melaniemagic schreef:Ariebren das indd een goed ideee
Inderdaad
Ik had hem net gelezen na het klikken op "verzenden"van mijn bericht. Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
kaatjemuts schreef:ik doe meestal een touw achter de oren langs, door de ring van het halster en dan om de voorstang heen. het moet wel een stevig touw zijn, wat niet kan breken.
ik ga dan voorin staan met het touw om de voorstang gedraaid en dan is het afwachten, elke keer als het paard een stapje naar voren zet, maak ik het touw strakker. blijft hij stilstaan, dan een klein tikje om m in beweging te krijgen, niet slaan en al helemaal geen stoomstok gebruiken. je maakt het paard dan alleen maar bang en dat is niet de bedoeling neem ik aan.
persoonlijk zou ik het paard een paar streepjes tranquigel geven, zodat het randje eraf is en de stress een stuk minder is. bedenk wel dat je dat een half uur vantevoren moet geven. als je al bezig bent, dan heeft een sedering totaal geen in meer, dan hebben ze al teveel adrenaline.
in welke omgeving woon je trouwens, ik ken iemand die voor 25 euro je paard er binnen 15 min opzet. meestal op de manier hierboven, zonder veel stress en slaan. voor zover ik weet heeft hij nog nooit een paard er niet op gekregen....
Setteli schreef:als je een stroom prikker zou overwegen, dan heb ik ook wel een methode. Werkte bij mijn pony super, daar hielp nl ook niks.
longeerlijn om de buik doen, onderaan vastmaken (zodat je een soort singel hebt), rest van de longeerlijn tussen de voorbenen, door de onderkant van het halster en dan 2 x om de voorstang slaan en zelf achter de stang gaan staan. Goed uitkijken dat je vingers er niet tussen zitten.
Je zorgt ervoor dat je pony zo dicht mogelijk voor de klep staat en dat de longeerlijn op een lichte spanning staat. Bij elk stapje dat ze naar voren zet, zorg je ervoor dat de longeerlijn weer strak komt te staan. Evt iemand aan de achterkant om haar aan te sporen naar voren te stappen (al dan niet met behulp van bezem of zweepje).
Als ze terug wil gaan, longeerlijn goed vasthouden totdat ze weer stilstaat. Longeerlijn weer strak trekken. Als zij nl dan aan de longeerlijn trekt, trekt ze zichzelf aan haar buik, ze werkt zichzelf dus tegen.
Op een gegeven moment weet ze dat het geen zin heeft en loopt ze er waarschijnlijk zo in. En dan gelijk de klep dicht (tenzij je denkt dat je de stang er zo achter kan doen en dan de klep dicht). En uiteraard goed belonen met stem en brokjes o.i.d.
Kijk, als je meer tijd had, zou ik eerst aan het oefenen gaan, maar ik begrijp dat je hiervoor geen tijd hebt.

Ariebren schreef:Halster om, hengsten ketting er door heen halen over de onderkant.
Druk erop zetten en bij elk stapje voorwaarts de druk eraf.
Paardje niet aankijken, gewoon negeren.
En alstublieft, mond houden, en niet belonen.
De druk eraf is de beloning.
Dit volhouden totdat ze de voorbenen in de trailer heeft staan.
Rust, en je ziet dat de pony ineens doorloopt.
Gelijk door de ENIGE helper de klep omhoog laten doen.
Pony vastzetten, stang er achter en rijden.

amyz schreef:Kun je niet sederen? Ideaal is natuurlijk anders maar je zal toch iets moeten inderdaad... Jeetje wat lastig zeg!
(niet aanvallend op Amyz maar gewoon een niet aanvallende reactie naar ts toe ) 
Ariebren schreef:Zelf uitgevonden en het werkt.
De grootste fout die altijd gemaakt wordt bij een paard is het belonen.
Paarden onder elkaar belonen elkaar ook niet.
Ze trappen elkaar zelfs weg voor een plukje hooi.