pony die niet te laden is moet op de trailer.. hoe te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:53

melaniemagic schreef:
Ariebren das indd een goed ideee :j

Inderdaad :j Ik had hem net gelezen na het klikken op "verzenden"van mijn bericht.

capopjekop

Re: pony die niet te laden is moet op de trailer.. hoe te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:55

Dan moet de helper wel heel snel zijn en de gene in de trailer paard goed vasthouden, want van schrik kunnen ze achteruit springen. Kan goed misgaan als de klep dan nog niet dicht is.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:57

ik doe meestal een touw achter de oren langs, door de ring van het halster en dan om de voorstang heen. het moet wel een stevig touw zijn, wat niet kan breken.
ik ga dan voorin staan met het touw om de voorstang gedraaid en dan is het afwachten, elke keer als het paard een stapje naar voren zet, maak ik het touw strakker. blijft hij stilstaan, dan een klein tikje om m in beweging te krijgen, niet slaan en al helemaal geen stoomstok gebruiken. je maakt het paard dan alleen maar bang en dat is niet de bedoeling neem ik aan.
persoonlijk zou ik het paard een paar streepjes tranquigel geven, zodat het randje eraf is en de stress een stuk minder is. bedenk wel dat je dat een half uur vantevoren moet geven. als je al bezig bent, dan heeft een sedering totaal geen in meer, dan hebben ze al teveel adrenaline.
in welke omgeving woon je trouwens, ik ken iemand die voor 25 euro je paard er binnen 15 min opzet. meestal op de manier hierboven, zonder veel stress en slaan. voor zover ik weet heeft hij nog nooit een paard er niet op gekregen....
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 06-12-11 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

herball

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 21:58

Pony is echt claustrofobisch. heeft me de grootste moeite gekost haar op.de voedergang van een melkveebedrijf te krijgen. dat eenmaal.overwonnen doorgegaan met de loods waar mijn spullen lagen. (grote open ruimte met potstallen en grote deuren).
In zon potstal was geen pribleem. traliehekwerk en.daar kon ze doorheen kijken. durfde ze zo in. paardenstal die ruim is en goed licht lukt inmiddels ook! Wel blijft ze hierin angstig rondlopen en komt niet tot rust.

bedankt voor alle tips tot nu toe! Ik hoop dat er nog een aantal volgen. ik neem ze allemaal mee!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:01

En het idee van TS om de trailer met zijn kont in de stalgang te zetten is een heel goed begin.

De grootste fout die bij trailer laden wordt gemaakt is het geblér van het belonen.
Mond houden paard negeren.
Ze heeft helpers. die kunnen ook nog wat betekenen.
Neem een halster touwtje. de helpers met touwtje achter de pony.
Touwtje onder de kont doorhalen en de twee helpers tillen het paardje zo de trailer in.

En als alles gelukt is komende week nogmaals je paardje gewoon de trailer laten oplopen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:02

Goede tips maar wel voor een paard wat trailerangst heeft, dit paard heeft claustrofobie en zal dus overal verzet tegen tonen om maar niet in een enge smalle ruimte te moeten. Maatje ernaast kan je proberen, maar als hij echt claustrofobisch is ziet hij dit als nog minder ruimte. Ik zou toch kiezen voor een hele lichte sedatie, om ongelukken te voorkomen maar nog belangrijker om haar bewustwording iets te onderdrukken. Sedatie kan ook gunstig werken daar er de volgende keer misschien minder angst is want ze heeft het al eens meegemaakt met een goede herinnering.
Als ik moest kiezen tussen sedatie of alle trucs uit de kast gan halen en daarna een nog angstiger paard hebben....met wie weet wat voor wondjes door terugtrekken of dat ze tegen iets aan mept, nee dan wist ik het wel.
Ze moet die dag weg, krijg je haar niet de trailer op zit je alsnog met een probleem.
Wat bij ons hielpbij een bange pony die ook de trailer afbrak omdat ze het te klein vond was de trailer in de wei zetten met de klep open, het werd toch erg intressant en binnen een uur stond ze erin, klep niet dicht gedaan maar dit was een prima begin. Merrie kon nu iedere keer netjes geladen worden, wel zweten op de trailer maar geen mega paniek

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:04

als je een stroom prikker zou overwegen, dan heb ik ook wel een methode. Werkte bij mijn pony super, daar hielp nl ook niks.

longeerlijn om de buik doen, onderaan vastmaken (zodat je een soort singel hebt), rest van de longeerlijn tussen de voorbenen, door de onderkant van het halster en dan 2 x om de voorstang slaan en zelf achter de stang gaan staan. Goed uitkijken dat je vingers er niet tussen zitten.
Je zorgt ervoor dat je pony zo dicht mogelijk voor de klep staat en dat de longeerlijn op een lichte spanning staat. Bij elk stapje dat ze naar voren zet, zorg je ervoor dat de longeerlijn weer strak komt te staan. Evt iemand aan de achterkant om haar aan te sporen naar voren te stappen (al dan niet met behulp van bezem of zweepje).
Als ze terug wil gaan, longeerlijn goed vasthouden totdat ze weer stilstaat. Longeerlijn weer strak trekken. Als zij nl dan aan de longeerlijn trekt, trekt ze zichzelf aan haar buik, ze werkt zichzelf dus tegen.
Op een gegeven moment weet ze dat het geen zin heeft en loopt ze er waarschijnlijk zo in. En dan gelijk de klep dicht (tenzij je denkt dat je de stang er zo achter kan doen en dan de klep dicht). En uiteraard goed belonen met stem en brokjes o.i.d.

Kijk, als je meer tijd had, zou ik eerst aan het oefenen gaan, maar ik begrijp dat je hiervoor geen tijd hebt.
Ik vind dit een zeer effectieve en diervriendelijke methode.
In ieder geval succes

herball

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:05

Mijn paard heeft nog nooit een sedatie gehad.
Ik heb er ook juist een slechte ervaring mee. vandaar dat ik prutsmuts angstig mee ben.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:05

kaatjemuts schreef:
ik doe meestal een touw achter de oren langs, door de ring van het halster en dan om de voorstang heen. het moet wel een stevig touw zijn, wat niet kan breken.
ik ga dan voorin staan met het touw om de voorstang gedraaid en dan is het afwachten, elke keer als het paard een stapje naar voren zet, maak ik het touw strakker. blijft hij stilstaan, dan een klein tikje om m in beweging te krijgen, niet slaan en al helemaal geen stoomstok gebruiken. je maakt het paard dan alleen maar bang en dat is niet de bedoeling neem ik aan.
persoonlijk zou ik het paard een paar streepjes tranquigel geven, zodat het randje eraf is en de stress een stuk minder is. bedenk wel dat je dat een half uur vantevoren moet geven. als je al bezig bent, dan heeft een sedering totaal geen in meer, dan hebben ze al teveel adrenaline.
in welke omgeving woon je trouwens, ik ken iemand die voor 25 euro je paard er binnen 15 min opzet. meestal op de manier hierboven, zonder veel stress en slaan. voor zover ik weet heeft hij nog nooit een paard er niet op gekregen....

Ik zou dus geen touw achter de oren vast maken, dan kun je behoorlijk wat kapot maken. Om de buik werkt het beste, verder dezelfde methode als mij

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:08

herball schreef:
Mijn paard heeft nog nooit een sedatie gehad.
Ik heb er ook juist een slechte ervaring mee. vandaar dat ik prutsmuts angstig mee ben.

ook met de gewone tranquigel??

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:08

Een paard heeft geen trailer angst.
Een paard is niet claustrofobisch.
Wij, mensen denken dat.
Laat een paard maar eens loslopen buiten zijn stal, de meeste paarden raken in paniek omdat ze dat niet gewend zijn.
Mijn veulens en oudere paarden hebben alle hoeken en gaten van de stal al meegemaakt doordat ze los mochten lopen bij binnen en buiten zetten.
Alle goeroes die je vertellen dat ze een paard trailermak maken, maken gebruik van hulpmiddelen.
Of ze gebruiken hekken, of ze blijven net zo lang om de trailer heen draaien met het paard, dat het paard het maar opgeeft.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:18

Setteli schreef:
als je een stroom prikker zou overwegen, dan heb ik ook wel een methode. Werkte bij mijn pony super, daar hielp nl ook niks.

longeerlijn om de buik doen, onderaan vastmaken (zodat je een soort singel hebt), rest van de longeerlijn tussen de voorbenen, door de onderkant van het halster en dan 2 x om de voorstang slaan en zelf achter de stang gaan staan. Goed uitkijken dat je vingers er niet tussen zitten.
Je zorgt ervoor dat je pony zo dicht mogelijk voor de klep staat en dat de longeerlijn op een lichte spanning staat. Bij elk stapje dat ze naar voren zet, zorg je ervoor dat de longeerlijn weer strak komt te staan. Evt iemand aan de achterkant om haar aan te sporen naar voren te stappen (al dan niet met behulp van bezem of zweepje).
Als ze terug wil gaan, longeerlijn goed vasthouden totdat ze weer stilstaat. Longeerlijn weer strak trekken. Als zij nl dan aan de longeerlijn trekt, trekt ze zichzelf aan haar buik, ze werkt zichzelf dus tegen.
Op een gegeven moment weet ze dat het geen zin heeft en loopt ze er waarschijnlijk zo in. En dan gelijk de klep dicht (tenzij je denkt dat je de stang er zo achter kan doen en dan de klep dicht). En uiteraard goed belonen met stem en brokjes o.i.d.

Kijk, als je meer tijd had, zou ik eerst aan het oefenen gaan, maar ik begrijp dat je hiervoor geen tijd hebt.

Dit vind ik ook een goede en effectieve methode. Wat al gezegd is ze werken zichzelf tegen en gaan daardoor sneller de trailer op.
Ik vind dit een zeer effectieve en diervriendelijke methode.
In ieder geval succes

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:21

Ariebren schreef:
Halster om, hengsten ketting er door heen halen over de onderkant.
Druk erop zetten en bij elk stapje voorwaarts de druk eraf.
Paardje niet aankijken, gewoon negeren.
En alstublieft, mond houden, en niet belonen.
De druk eraf is de beloning.
Dit volhouden totdat ze de voorbenen in de trailer heeft staan.
Rust, en je ziet dat de pony ineens doorloopt.
Gelijk door de ENIGE helper de klep omhoog laten doen.
Pony vastzetten, stang er achter en rijden.

Tot zo ver Eddy Modde in het heel kort

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:25

Zelf uitgevonden en het werkt. :7

De grootste fout die altijd gemaakt wordt bij een paard is het belonen.
Paarden onder elkaar belonen elkaar ook niet.
Ze trappen elkaar zelfs weg voor een plukje hooi.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:26

amyz schreef:
Kun je niet sederen? Ideaal is natuurlijk anders maar je zal toch iets moeten inderdaad... Jeetje wat lastig zeg!

Dat dachten wij ook met Future's Pride, nou mooi niet!
Ze bleef blokkeren, en viel op het laatst gewoon om op de mat voor de stal omdat ze bleef vechten maar niet meer de kracht had.
Toen ben ik bij een leerling van Eddy gekomen, en nee ik ben geen grondwerk NH persoon, ik dacht altijd dat het een beetje onzin was, maar ik kan je zeggen dat dit echt geholpen heeft :j (niet aanvallend op Amyz maar gewoon een niet aanvallende reactie naar ts toe )

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:36

Ariebren schreef:
Zelf uitgevonden en het werkt. :7

De grootste fout die altijd gemaakt wordt bij een paard is het belonen.
Paarden onder elkaar belonen elkaar ook niet.
Ze trappen elkaar zelfs weg voor een plukje hooi.

Precies AB :j

We hadden een man bij ons op stal, nou hij wilde me wel ff helpen, strotouw om Future's tandvlees.
Ik heb bedankt, maar hij bleef bezig.
Toen kwam er een andere stalgenoot aan en heeft hem met wat hardere woorden weg gestuurd.

Future's pride had een behoorlijke trailerangst opgelopen, dus zo vriendelijk mogelijk oplossen is beter .
En wat hij wou werd zij nog paniekeriger van, met kracht win je het niet , en met zijn trucjes win je al helemaal geen vertrouwen.
Ze is 3 dagen bang voor die man geweest,en dat voor het brutaalste dier van stal...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:49

Heerlijk al die figuren die willen helpen. (van de wal in de sloot)
Mijn grootste lol is, op de parkeer plaats van een wedstrijd / keurings evenement, te gaan kijken naar de mensen die hun paard niet op de trailer krijgen.
En als je dan bij de wat gevorderde western evenementen komt dan mis je dat wel.
Heel veel deelnemers komen alleen met hun paardje. Gezellig met zijn tweetjes.
En hun paardjes lopen zo los de trailer op.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:18

wat ook een optie is, als het niet lukt met haar vriendje erop, is vriendje eraf (of al vervoeren, liefst ergens zetten waar ze elkaar niet zien of horen, of vriendje aan buitenkant van de trailer met voordeurtje open, zodat ze elkaar zo zien)
en het tussenschot eruit halen. mijn groot paard laat zich niet laden met een tussenschot erin, maar wel zonder tussenschot, is een stuk ruimer en minder bevangen

herball

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 23:34

Het tussenschot heb ik er zowieso niet bij. Ik had het idee dat dit het nog erger maakt voor haar. en de ruimte nog kleiner.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:38

ik zou het dan eerst eens proberen zonder ander paard erbij, niet alle paarden staan graag zo dicht op een ander paard.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:51

Mijn pony loopt me zo achterna de trailer in. Halster om, touw eraan, zelf vooruitkijken en NIET twijfelen. Loopt mevrouw niet mee? Druk op touw houden tot ze stap vooruit zet, dan direct druk eraf. En idd, niet belonen, geen stemgeluiden. Duidelijk zijn.

Ben wel benieuwd hoe het afloopt zaterdag, je krijgt een hoop goede tips hier!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:18

er zit een heeeeeel groot verschil in sederen en sederen he? je hoeft niet de hele spuit erin te jassen.
een kwart dosis om de grootste zenuwen eraf te halen werkt prima, gewoon dat spul wat ook gebruikt word met vuurwerk, zitten weinig risico's aan. risico's treden pas op na gebruik van de hele spuit. als een paard omvalt en de kracht niet heeft heb je toch echt teveel gegeven, op de trailer zetten met zoveel dosering is ook niet zo slim...

amantjuh8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:30

Wat vervelend dat je pony er niet op wil.

Mijn paard wil ook niet graag op de trailer, ik was in het verleden ook rustig 3 uur bezig om haar er op te krijgen.
Ik heb nu een trailer met een voorlaadklep als ik haar moet vervoeren, als ik deze open doe komt er veel meer licht binnen in de trailer.
Verder heb ik een longeerlijn over de klep liggen, zodra ze er bijna in staat wordt deze aangetrokken door iemand die naast de trailer staat, maar wel zo dat die gene niet in het zicht staat want dan kan ik het wel vergeten.

Ik hoop dat het allemaal een beetje mee valt als je ze moet vervoeren

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 02:17

En is het allemaal nog gelukt?
Hoop het wel voor je

herball

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 09:34

Hawai schreef:
En is het allemaal nog gelukt?
Hoop het wel voor je

Ze moet er zaterdag op. ik zal zaterdag even laten horen hoe het ging!