Wanneer is de bak gevaarlijk nat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Wanneer is de bak gevaarlijk nat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:00

Wij hebben ook een kleibodem, maar hebben een meter diep laten omzetten. Helaas is dat al jaren geleden en is de bak toe aan een nieuwe laag zand er overheen. Nu is hij absoluut onberijdbaar. Ze kunnen er wel los in lopen gelukkig. Ik wacht toch op mn nieuwe zadel, dus voor eventjes is het niet erg.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:35

Na jaren van (letterlijk) aanmodderen is onze bak nu nog steeds te rijden. Ja er staat water/modder in maar niet dermate dat de bak niet meer te berijden is. En wij zitten op klei/veengrond.
Voorwaarde bij ons? Regelmatig los trekken en slepen en minimaal om het jaar nieuwe laag wit zand erbij doen.
Mijn lesgeefjuf heeft een bak in een klein bosje liggen. Rondom bomen waarvan je zou denken dat die genoeg water wegtrekken... helaas niet waar laatst maar zodra ze er een nieuwe laag zand in had gedaan was ze gelijk weer van de waterproblemen verlost.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:15

ik wil morgen eigenlijk weer gaan rijden (is dan bijna een week geleden!), dan maar door de plassen en dan is de bak maar zwaar (we doen het dan wel rustig hoor hoor). Als we het van die regen moeten laten afhangen kunnen we het halve jaar niet rijden!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:19

Ik rijd gewoon met plassen hoor! :j

Op het moment dat het hier 1 of 2 dagen zo regent is de bak al een zwembad. := Paarden stampen er wel doorheen. Pas op het moment dat het gaat vriezen en er ijs oid in de bak ligt rijden we niet meer!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:20

Voor ons is het ook veel buiten trainen of stappen of de binnenbak af huren..
Wij hebben dan geen kleigrond, maar mijn bak loopt echt een heeeel klein beetje af, en dan hebben we een hele grote plas..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:58

Kaitlyn schreef:
Ik rijd gewoon met plassen hoor! :j

Op het moment dat het hier 1 of 2 dagen zo regent is de bak al een zwembad. := Paarden stampen er wel doorheen. Pas op het moment dat het gaat vriezen en er ijs oid in de bak ligt rijden we niet meer!

Inderdaad, zo denk ik er ook over! Anders zou je zo vaak niet kunnen rijden! Ik ben al blij dat je zo weer op mijn paard kunt gaan zitten, ook al staat ze bij wijze van spreke een maand stil! Want ik rijd nu wel een heel stuk minder hoor, jammer...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:03

Voor mijn gevoel is dat heel snel.... En mijn pony maakt daar maar al te graag gebruik van :p

Ik ben zelf dus gewoon al te voorzichtig. Andere doen alles nog en ik heb in de "natte hoeken" al iets van "ow rustig aan".

Moet ook zeggen dat het heel erg aan het paard ligt waarop ik rijd. Op mijn oude verzorgpaard, daarmee kon ik "altijd" rijden. Die keek zelf ook uit. Mijn pony is soms zo afgeleid dat ie niet meer oplet waar die loopt en omdat ik vooral bij het losrijden zoiets heb van "lekker lang teugeltje en rustig aan beginnen" gaat dat nogal eens mis.

Nu gelukkig een All-Wheather bak en happy daarmee!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:05

Voor mijn gevoel is dat heel snel.... En mijn pony maakt daar maar al te graag gebruik van :p

Ik ben zelf dus gewoon al te voorzichtig. Andere doen alles nog en ik heb in de "natte hoeken" al iets van "ow rustig aan".

Moet ook zeggen dat het heel erg aan het paard ligt waarop ik rijd. Op mijn oude verzorgpaard, daarmee kon ik "altijd" rijden. Die keek zelf ook uit. Mijn pony is soms zo afgeleid dat ie niet meer oplet waar die loopt en omdat ik vooral bij het losrijden zoiets heb van "lekker lang teugeltje en rustig aan beginnen" gaat dat nogal eens mis.

Nu gelukkig een All-Wheather bak en happy daarmee!

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:10

Toch moet je je training wel aanpassen. Zelf wel eens gelopen door zware modder? Dat trekt aan je voeten. En dat doet het bij het paard ook/ Het trekt aan de spieren/gewrichten/etc. Veel zwaarder dan normaal rijden. Dus ik zou zeker rustiger aan doen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:05

Het is bij mij ook idd erg paard-afhankelijk. Mijn oudste merrie kan ongelovelijk lopen 'klieren' van een (naar haar idee) te natte en te modderige bak. Op de 'moeilijke' stukken gaat ze dan versnellen en loopt ze compleet door mijn binnenbeen heen om naar binnen te vallen op het wat drogere stukje te kunnen lopen.
Met haar rijden in een 'gladde' bak is echt geen porem :n Dan knoop ik d'r liever aan de dubbele longe en kan ze het lekker zelf uitzoeken.
Mijn jongste merrie banjert overal door heen. Die doet nergens moeilijk over :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:15

Je merkt het vaak al als je zelf eens door de bak heenloopt! Dat is voor mij de enige manier om te kijken hoe nat en glad het is ... in een (te) natte bak zou ik sowieso al niet galoperen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:41

het was gister heel erg goed te doen in de bak. Niet heel zwaar, de oppervlakte was hard genoeg, ze zakte niet weg in de blub. Na drie kwartier wel gestopt....

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:53

Hier is de buitenbak veranderd in een modderpoel waar de zwijnen een moord voor zouden doen. Veel plassen en modderige stukken. Helaas is mijn pony nog niet verkeersmak, waardoor ik op de bak ben aangewezen. Veel stapwerk wissel ik nu af met een rustige draf, maar heb al een paar weken niet gegaloppeerd. Daar is de bak echt niet voor bekwaam. Mijn pony heeft vier moie witte sokken, maar die zie ik na een ritje in de bak nie tmeer :D .

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:10

Vind het jammer, hebben begin dit jaar de bak laten aanleggen, en de klei grotendeels af laten graven.
Maar helaas is in het witte/gele zand toch klei blijven zitten.
Nouja, planning is gewijzigd, willen voor de zomer alles aanpakken.
Klei zat al op 1-1,5m. Diepte, dus maar even verder kijken/afgraven.
En indd. Nieuwe zand erop, en jaarlijks/2- jaarlijks nieuwe laag erbovenop.
Ligt eraan hoe de bak zich dan houdt..

Vanwege eigen gezondheidsproblemen nu beperkt tot dagelijks wandelen..

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:30

De bak bij mijn verzorgpony is altijd een beetje zwaar, dus ik rijd sowieso al niet veel in de bak. Als die nat is rijd ik dus helemaal niet in de bak. Alleen de wei is ook nat, ze kunnen niet rennen want dan glijden ze uit. (Ze staan er overdag wel in hoor) Ik heb laatst mijn verzorgpony even losgegooid in de natte bak. Is dit slecht? Want op buitenrit kan ik hem ook niet laten gaan. Dit is eigenlijk de enige manier dat hij nog even kan rennen.