Hoe zwaar is naast de fiets draven voor een paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:08

Heel goed voor de conditie van paard en de fietser zelf.

En voor al die angstige mensen.
Zolang het paard naast/ half achter de fiets blijft is de fietser de leider.
In draf schrikt een paard dan echt niet meer.

Ik denk dat de mensen die allemaal schrik reacties voorspellen, vaak zelfs al moeite hebben om hun eigen paard normaal te begeleiden van stal naar wei, enz.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:18

Ik denk dat het ook een beetje aan het paard ligt, waneer het paard niet zo snel van dingen onder de indruk is en hij niet te heet is dan kun je best met het paard naast de fiets.
Mijn paard is 1.5 jaar en gaat regelmatig wandelen waarbij ik stukjes ernaast ren.
Ik heb hem al geleerd om me niet voorbij te lopen, en waneer ik langzamer wil dan zeg ik rustig Hooooo en doe daarbij mijn hand omhoog.
In het voorjaar wil ik ook met hem naast de fiets gaan oefenen, dan is hij ook 2 jaar.

Ik zou zeggen ga gewoon zo verder het ziet er goed uit en het paard heeft er plezier van.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:20

valk1000 schreef:
@IndianLady, oke dus opzijzpringen is geen schrikreactie? of zou het toevallig een gevolg van een schrikreactie kunnen betreffen :P

Maar wou daarbij enkel even toevoegen dat er risico's aan verbonden zijn. Dat een paard kan schrikken een slecht argument is, valt te bezien. Zoals je zelf al aangeeft heb je dus ook wel door dat wanneer er iets voorvalt je zelf al niet eens in staat bent om je shetje in het gareel te houden.
Dus wellicht was het dan toch niet zo'n gek idee van mij om toch even aan te stippen dat je op de fiets een groter risico loopt dan wanneer je er op plaats neemt.

Opzijspringen hoeft geen schrikreactie te zijn :n
En waar zeg ik dat ik mijn shet niet in het gareel houd? Ik had het over mn fjord, hij valt mn fiets aan als het hem niet zint :+ Vandaar dat ik met hem alleen ga fietsen als hij goed in zn hum zit. Heeft niks met schrikken te maken.

Beide pony's blijven netjes naast de fiets, mn shet galopeert ernaast. Was erg makkelijk om de galop zo aan te leren en idd stemcommando's ivm mennen. En hij vind het helemaal geweldig, voor mn fjord is het echt alleen conditietraining of gewoon zo. Toch lekker bezig zijn en nog goed voor mij ook.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:40

Nee, ze springen voor de sier opzij... :') Ja, een shet is niet even wat anders als een tinker/groot paard zeg.. Dat is gewoon geen vergelijking..

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-11 18:51

Ariebren schreef:
Heel goed voor de conditie van paard en de fietser zelf.

En voor al die angstige mensen.
Zolang het paard naast/ half achter de fiets blijft is de fietser de leider.
In draf schrikt een paard dan echt niet meer.

Ik denk dat de mensen die allemaal schrik reacties voorspellen, vaak zelfs al moeite hebben om hun eigen paard normaal te begeleiden van stal naar wei, enz.

Ik heb ook gemerkt dat de hoogte van waar je fiets ten opzichte van je paard erg belangrijk is. Wanneer ik net ietsjes voor fiets, bepaal ik het tempo en volgt zij mij.

Als ik kijk naar de paarden bij mij op stal, zou ik met meer van de helft nooit gaan fietsen! Mijn paard heb ik van dag 1 gelijk flink geleerd dat ho ook echt ho is. Dit is zeker een voorwaarde.

Waneer ze iets spannend vind, niet eng, maar spannend, laat ik het touw wat langer en neem wat meer afstand. Zij volgt vanzelf.

Natuurlijk kunnen er ongelukken gebeuren, maar ik ben van mening dat een goed opgevoed paard naast de fiets minder ongelukken veroorzaakt dan al die mensen die zenuwachtig en angstig naast hun angstige paarden wandelen. Vooral bij degene waar het paard duidelijk de leider is ;)

NB: risico's van fietsen kan in andere topics ook besproken worden. Ik had het hier puur over de belasting.

tamary

Re: Hoe zwaar is naast de fiets draven voor een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:50

Qua belasting is het geen enkel probleem. Ik heb het bv dit voorjaar ook gedaan om 2 pony's (apart) weer wat in conditie te krijgen. Longeren heb ik geen goede bodem voor, ik heb er een hekel aan (grondwerk is wel leuk) en rondjes draaien met jong paard ben ik niet voor. Daarnaast als je een paard in conditie wil brengen voor lange buitenritten moet je ook op dat soort lichaamsgebruik trainen. Rondjes draaien helpt daar dus niks bij.

Commentaar op het filmpje : Leer dit paard aub heel goed uit jouw ruimte te blijven, want dat is (samen met goede rem) de basis om veilig met paard naast de fiets op pad te kunnen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:43

Even een aardigheidje off topic.
Ook achter de aanhanger lopen ze goed mee.

Afbeelding

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:30

@Ariebren haha, ja orginele manier van training heb jij...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 01:08

ik denk dat diegene die op de fiets rijd vlugger moe zal zijn dan het paard

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:21

Ik denk dat het qua belasting makkelijk kan, maar ik ga helemaal met WhySoWhite mee. Ik vind het levensgevaarlijk. Dat je jezelf en je paard in gevaar brengt moet je lekker zelf weten, vind het veel erger dat andere weggebruikers in gevaar gebracht worden. Het beest zal los komen en een kind omver lopen, of voor een auto terecht komen ofzo....

Zullen vast wel weer bokkers zijn die dit overdreven vinden, want hun o zo goed opgevoede paardje doet dit niet. Nee tuurlijk, tot dat... En als het dan gebeurd wordt er gezegd 'goh ik snap er niets van, dat doet ie anders nooit...'

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:27

Wat belasting betreft...dat valt mee als je gewoon op het gras draaft en rechte stukken.
Op het asfalt draven is niet goed en kan artrose veroorzaken door overbelasting(maar ik denk dat ik de enige ben van heel Bokt die er zo over denkt)
Verder vind ik het laten draven naast een fiets echt levensgevaarlijk....ik zou dat nooit doen.
Maar daar ben ik ook weer de enige van Bokt in ben ik bang....

edit....oh,nee....Aukelizzy ook :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:34

ik heb ook een tweejarige (trekpaard), en zit al een tijdje te spelen met het idee om dit ook te gaan doen.
ze is aan de hand superbraaf, maar vind soms iets wel nog wat rillerig, maar dat is geen probleem, versnelt ook, vertraagt op commando, maar wordt soms nog eens enthousiast :D
ik ben enkel bang dat als ze schrikt ik haar niet kan houden en ze los op de weg loopt (in een rechte lijn naar huis toe ...)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:35

Ik vind het een fijne manier om te trainen.
Ik heb paarden in alle karakters en maten naast de fiets gehad, veel paarden vinden het ook leuk om te doen is mijn ervaring.

Je moet wel zelf handig worden en het paard kennen. Ik heb pony's die ook bij schrik reacties keurig buiten mijn ruimte blijven en heb er nog maar 1x eentje los gehad (terwijl ik al een jaar of 10 regelmatig fiets, als er iemand op die merrie gezeten had op dat moment had die er ook naast gelegen en had ze net zo goed los gelopen).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:50

Dennis schreef:
Ik vind het een fijne manier om te trainen.
Ik heb paarden in alle karakters en maten naast de fiets gehad, veel paarden vinden het ook leuk om te doen is mijn ervaring.

Je moet wel zelf handig worden en het paard kennen. Ik heb pony's die ook bij schrik reacties keurig buiten mijn ruimte blijven en heb er nog maar 1x eentje los gehad (terwijl ik al een jaar of 10 regelmatig fiets, als er iemand op die merrie gezeten had op dat moment had die er ook naast gelegen en had ze net zo goed los gelopen).

buiten de ruimte blijven is bij mij ook geen probleem, probleem is dat het buiten de ruimte blijven bij schrikken een meter of 20 van mij weg is (als ik ze niet goed vast heb)
en op de fiets zit je nou niet zo stabiel om 800 kilo paard een goed getimed rukje te geven zodat ze weet dat je er ook nog aanhangt, is te voet nou eenmaal iets makkelijker :D

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 17:51

Wij leerden eerder alle jonge paarden aan de fiets te lopen, het weiland was namelijk een eind verder op.
Ideaal en nooit een (bijna) ongeluk gehad.
Ik beschouw het dus ook niet als iets heel gevaarlijks als het een rustige weg betreft.
Het gevaar zit hem volgens mij vooral in de behendigheid en kundigheid van de geleider.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:06

ik heb het jaren gedaan en mijn mening vinden paarden het ook heerlijk, en kwa belasting is 1 keer in de week geen probleem. en indd een ongeluk kan je ook overkomen op buiten/bos/strand-rit en als je je paard goed kan voorspellen hoe hij reageert , kun je ook wel inschatten of ie wel of niet naast de fiets kan lopen! prima voor indd stem commado's en andere leiderschap oefeningen!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:24

GMekkes schreef:
Wij leerden eerder alle jonge paarden aan de fiets te lopen, het weiland was namelijk een eind verder op.
Ideaal en nooit een (bijna) ongeluk gehad.
Ik beschouw het dus ook niet als iets heel gevaarlijks als het een rustige weg betreft.
Het gevaar zit hem volgens mij vooral in de behendigheid en kundigheid van de geleider.

En in het voorjaar als je zes keer heen en weer moet in de ochtend, dan gewoon twee aan de fiets mee naar de wei.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:28

Ik heb mijn merrie (17) pas dit jaar, aan het eind van de zomer voor het eerst naast de fiets gehad. Ging super. Heb een oude fiets mee met terugtraprem en laag bij de grond, zodat beide voeten bij de grond kunnen. Dit heb ik als erg prettig ervaren. Paard loopt ook voor de kar, dus ze kent de stem erg goed. Volgens mij vindt ze het erg leuk, en wordt ze niet belast door ruiter of kar. Nu het 's-avonds donker is komt er weinig van, maar zodra het weer kan ga ik zeker vaker. W rijden dan op de ventweg en op een klein binnenweggetje waar praktisch geen verkeer komt. Ik zie zeker gevaar, als het een heethoofd betreft, maar een verkeersmak paard, die goed op stem reageert, daan zie ik niet meer gevaar in als onder het zadel, of voor de kar.

Ik denk dat het een super training is voor je paard. Wat al eerder gezegd is, doe dit bij je jonge paard niet te lang, zodat hij het in zijn koppie kan verwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:38

Ik fiets ook met mijn 2,5 jarige fjord. Hij vind het heel erg leuk en het rondje wat wij doen, daar komt nauwelijks verkeer. Het is een rondje van een half uurtje denk ik. Vind het zelf een goede oefening.
Al is het soms nog freubelen zelf met die fiets :+

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:45

Ik wordt altijd voor gek versleten als ik dit met m'n jonge paardjes doe. Maar ik heb geen problemen met het inrijden hoor. Als het tijd wordt om er op te gaan zitten zijn we binnen een week buitenritje klaar. Door dit soort oefeningen. +:)+

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:58

Ik heb mijn gelderse merrie ook naast de fiets, is 1 keer flink opzijgesprongen omdat ze riet aan het verbranden waren.
Ze sprong netjes achter de fiets langs.
Ik zorg altijd dat haar hoofd net achter mij is zodat als ze schrikt ze niet bovenop mij springt.
Mijn paard kan heel snel onder de indruk zijn van dingen maar ze weet naast de fiets heel goed waar haar plek is.
Mn shet is echt de braafheid zelf en die weet dan ook zn plekje, die heeft menig veulen geleerd mee te lopen naast de fiets(ze waren uiteraard al wel gewend aan verkeer)

Even On-topic, ik denk dat het een goede oefening is voor je tink.
Die leert een hoop zo alleen zoals al is gezegd ga er wel aan werken dat je paard buiten jou ruimte blijft.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:03

met een beetje weer doe ik dit ook met mijn paardje nu ik aan het eind van de zwangerschap zit.
Paardje blijft lekker in conditie en vind het leuk.
Grote stukken hoef ik nie te fietsen, ik pak haar bij de manenkam en mevrouw neemt mij mee.
Maar das dan ook een ouder ervaren paard (we kennen elkaar al 13 jaar..)

Maar om op je vraag terug te komen, ik vind het super. Als jij je paard zo onder controle hebt dan het kan, dan geloof ik niet dat het slecht is. Stappen en draven op het harde is goed door de doorbloeding van de benen en hoeven. Pas wel op dat de hoeven niet teveel slijten en in de winter met zout, want daar worden de hoeven brokkelig van! Succes

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:08

Prima training voor een jong paard :j Lekker rechtuit, geen krappe bochten. Als je het goed opbouwt een goede traning voor spieren en pezen. Voor jonge paarden een mooie manier om verkeersmak te worden.

Mijn merrie is trouwens kampioen aanstellen en opzij springen voor dingen, maar die neem ik in alle vertrouwen mee naast de fiets. Die springt namelijk achter me als er iets engs is, in plaats van bovenop me :+ Ik laat haar ook niet voorbij mijn schouder komen. Ik laat mezelf niet voorttrekken, zodat ze meteen luistert als ik het touw aanneem. Ook is een fiets waarbij je makkelijk een voet aan de grond kan zetten wel zo prettig als je moet stoppen :+

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:13

Ik heb een ongelooflijk brave 3 jarige. Als ik hem meeneem met de fiets, dan ga ik altijd op de fiets van mijn zoontje (10). Dan kan ik makkelijk met mijn voeten op de grond staan. Dat vind ik zelf heel erg fijn.....

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:14

ik denk dat het geen kwaaad kan voor je leuke paardje <3
krijgt ie mooie spieren etc van, hij leert er ook van :))