Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
valk1000 schreef:@IndianLady, oke dus opzijzpringen is geen schrikreactie? of zou het toevallig een gevolg van een schrikreactie kunnen betreffen
Maar wou daarbij enkel even toevoegen dat er risico's aan verbonden zijn. Dat een paard kan schrikken een slecht argument is, valt te bezien. Zoals je zelf al aangeeft heb je dus ook wel door dat wanneer er iets voorvalt je zelf al niet eens in staat bent om je shetje in het gareel te houden.
Dus wellicht was het dan toch niet zo'n gek idee van mij om toch even aan te stippen dat je op de fiets een groter risico loopt dan wanneer je er op plaats neemt.

Vandaar dat ik met hem alleen ga fietsen als hij goed in zn hum zit. Heeft niks met schrikken te maken.Ariebren schreef:Heel goed voor de conditie van paard en de fietser zelf.
En voor al die angstige mensen.
Zolang het paard naast/ half achter de fiets blijft is de fietser de leider.
In draf schrikt een paard dan echt niet meer.
Ik denk dat de mensen die allemaal schrik reacties voorspellen, vaak zelfs al moeite hebben om hun eigen paard normaal te begeleiden van stal naar wei, enz.

Dennis schreef:Ik vind het een fijne manier om te trainen.
Ik heb paarden in alle karakters en maten naast de fiets gehad, veel paarden vinden het ook leuk om te doen is mijn ervaring.
Je moet wel zelf handig worden en het paard kennen. Ik heb pony's die ook bij schrik reacties keurig buiten mijn ruimte blijven en heb er nog maar 1x eentje los gehad (terwijl ik al een jaar of 10 regelmatig fiets, als er iemand op die merrie gezeten had op dat moment had die er ook naast gelegen en had ze net zo goed los gelopen).
GMekkes schreef:Wij leerden eerder alle jonge paarden aan de fiets te lopen, het weiland was namelijk een eind verder op.
Ideaal en nooit een (bijna) ongeluk gehad.
Ik beschouw het dus ook niet als iets heel gevaarlijks als het een rustige weg betreft.
Het gevaar zit hem volgens mij vooral in de behendigheid en kundigheid van de geleider.
Lekker rechtuit, geen krappe bochten. Als je het goed opbouwt een goede traning voor spieren en pezen. Voor jonge paarden een mooie manier om verkeersmak te worden.
Ik laat haar ook niet voorbij mijn schouder komen. Ik laat mezelf niet voorttrekken, zodat ze meteen luistert als ik het touw aanneem. Ook is een fiets waarbij je makkelijk een voet aan de grond kan zetten wel zo prettig als je moet stoppen