Geen zin meer om te paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laResidence

Re: Geen zin meer om te paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:57

Mijn tip?
Heb een beetje geduld met jezelf en twee beetjes geduld met je ouders.
Ik de ontwikkelingsfase waarin je zit is het volkomen normaal dat je wat heen en weer gegooid wordt.
Daar mag enerzijds wat rekening mee gehouden worden, anderzijds moet je, en dat wordt nog wel eens vergeten, echt leren om dingen te doen zonder je af te vragen of je er zin in hebt.
Dat is training voor je hersenen.
Dus tot je weer zin krijgt of tot je paardje verkocht is móet je gewoon elke dag aandacht aan haar besteden.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 11:29

Waneer je geen zin meer hebt in het rijden ga dan andere dingen doen zoals een schrikparcours opstellen o.a over een zeil laten lopen, hem aan een paraplu laten wennen, plastic zakken in de wei laten wapperen enz.
je kunt ook grondwerk met hem doen enz. Eventueel wat wandelen met het paard.
Er zijn een heleboel andere dingen met het paard te doen behalve rijden, tenzij je natuurlijk gewoon geen interesse meer in het paard hebt.
Je kunt het paard inderdaad een tijdje door iemand anders laten verzorgen en kijk of je interesse weer terug komt, zo niet dan verkoop het paard aan iemand die wel wat met het paard wil doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 19:25

Polly schreef:
behalve blondies heeft hier nooit iemand een dipje?

Nee, ik vind dat je dat ook niet kunt maken. Alsof 'ik heb een dipje' het excuus is dat alles vergeeft en vergeet.

TS heeft geen zin meer in haar paard (zover wil ik nog begrijpen), maar om haar paard dan te verkopen dat ziet ze ook niet zitten. Je kan niet alles willen, zeker niet wanneer je financieel volledig afhankelijk bent van je ouders, dan hebben zij beslissingsrecht.

Cyrain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:15

Het is mij al wel is gebeurd dat ik niet echt zin had, maar dat kwam omdat mijn paard echt een eigenwijs karakter had, en elke keer ik ging rijden het tot "ruzie" kwam. Ze deed alles om mij eraf te werpen, het was niet dat ik geen zin had om te rijden doordat ik bang was ofzo, meer omdat ik dressuuroefeningen wou doen, naar het strand wou en het enige wat ik deed was vechten om erop te blijven. Ik ben wel elke dag gegaan om haar te verzorgen en longeren en grondwerk te doen. Maar uiteindelijk toch besloten om haar te verkopen, men ouders hadden ook niet echt zin om 250 euro per maand te betalen voor dit.

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:25

Ik heb het ook wel eens gehad dat ik dacht van goh ik heb eigenlijk geen zin, maar mijn paard heeft wel elke dag aandacht en beweging gehad toen. Nu is dat gevoel op de een of andere manier helemaal over en ben ik weer gemotiveerd. Het helpt om weer eens wat anders te doen met je paard of doelen te stellen. Ik heb wel gehad dat ik moest kiezen ik ben nu full time student en ik werk en rijd dus zeven dagen in de week 2 paarden ik zou er nu geen vriend bij kunnen hebben dat is dan gewoon te veel.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:27

Ik vind sommige reacties vrij lomp.
Voor het paard maakt het vast niet uit of ze wel of niet rijdt, een tijdje vakantie vinden de meeste paarden helemaal geen straf. (als ze natuurlijk wel voldoende beweging/weidegang en verzorging krijgen)

Ik kan niet uit het verhaal opmaken hoe je paard gehuisvest staat, staat hij op een pensionstal, bij je thuis, of wat? Wie doet de dagelijkse verzorging?

Ik heb zelf ook wel eens een dipje gehad, en ook in de wintermaanden. Er zijn massa's mensen die dat hebben.
Het is misschien wel een goed idee om, als het langer duurt, na te denken over het verkopen van je paard. Of leasen, misschien maak je er zo iemand anders blij mee en kun je haar toch houden. Dat dekt de kosten ook nog wat.
Bespreek het met je ouders, als jullie het er met elkaar over hebben kun je samen naar een lange-termijn oplossing kijken.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:12

Ik vind ook dat de meesten hier ervan uitgaan dat het paard direct slecht verzorgd wordt, geen aandacht krijgt, depressief in een stal staat en dat TS een verwend nest is die het maar voor lief neemt dat haar ouders alles betalen.

In een 'mensen-relatie' kun je ook wel eens een dipje hebben of elkaar even helemaal beu zijn.. geven jullie het dan ook direct al op?

En eigenlijk de meeste van jullie zijn 'tegen' de TS maar zeggen wel zelf ook dipjes gehad te hebben waarbij ze weliswaar wel goed voor hun paard zorgden. Wie zegt dat dit bij TS niet precies hetzelfde is?

Ik denk dat het aan de TS is om iets meer uitleg te geven over hoe de normale dag van het paardje er nu uitziet :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:52

blondies schreef:
In een 'mensen-relatie' kun je ook wel eens een dipje hebben of elkaar even helemaal beu zijn.. geven jullie het dan ook direct al op?

Wanneer een mens mij 250 euro per maand zou kosten, ja, dan zou ik die relatie ook opgeven wanneer ik geen zin meer heb in die mens.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:02

Gini schreef:
blondies schreef:

Wanneer een mens mij 250 euro per maand zou kosten, ja, dan zou ik die relatie ook opgeven wanneer ik geen zin meer heb in die mens.

Ik ben bijna het dubbele kwijt alleen al aan mijn paard.

Maar ik vind ook: Heb je er geen zin meer in. Verkopen.. Staat het dier met soortgenootjes in de wei en etc. vind ik het nog niet kunnen dat je er 2 weken niet naar omkijkt.. stel dat het dier zijn been breekt en niemand kijkt er naar om omdat het een afgelegen weitje is? Of er moet bijgevoerd worden dat niet gedaan wordt? Of ze staan enkel in de blub zonder schuilstal? Zorgt er dan iemand anders voor? Zo ja.. mooi.. maar dan vind ik het nog niet kunnen.. het is JOUW dier.. (je hebt immers de verantwoordelijkheid gekregen ervoor te zorgen, wil je dat niet moet je daar heel eerlijk in zijn.. dit is zonde van het geld)

Ik heb dan ook een paard om te paardrijden en ben er dagelijks minimaal 3 uur voor 1 paard waarvan ik er nog nieteens een uur opzit. En dan hoef ik hem niet te voeren o.i.d.

Mijn vriendjes zijn altijd jaloers geweest hoeveel vrije tijd ik in mijn paard stak (en nog steeds doe) Tuurlijk heb ik ook dagen met een dipje, maar dan ga ik er alsnog heen. Wellicht niet rijden maar dan doen we iets anders. Desnoods een beetje spelen en lekker lang wandelen.

Als je echt helemaal GEEN behoefte hebt aan een paard, dan ben je hem niet waard imo. Er niet veel mee doen snap ik wel als je een leuk landje e.d. hebt. Maar dan nog vind ik dat je er zelf voor moet zorgen.

Misschien scheelt het dat ik al jaren alles zelf moet bekostigen dat ik er zo over denk. Ik ga geen geld uitgeven aan iets waar ik weiger aandacht en tijd in te steken.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:07

Als je geen zin hebt heeft het mogelijk zin om een bijrijdster te zoeken? Dan krijgt je paardje toch beweging en kun jij er een poos over nadenken of je nog wel verder wilt in de paardensport. En mogelijk is gaan kijken wat je wel leuk vindt om te doen met je paardje? Heb je bijvoorbeeld een hekel aan dressuur? Misschien is het dan wat aardig om springlessen te gaan nemen of met vriendinnen buiten te gaan rijden? Of rij je alleen maar buiten? Dan is het wellicht leuk om lessen te nemen om vooruit te kunnen.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:16

Gini schreef:
blondies schreef:

Maar ik bedoel, je kunt er toch ook weer uit komen? Als het even slecht gaat wilt toch niet zeggen dat het daardoor nooit meer goed komt? Ze geeft zelf aan dat het ooit wel goed was en dat ze niet goed weet hoe het komt. Komt op mij over dat ze even in de knoei zit met paard, zichzelf of school. Als je dan direct besluit tot verkoop vind ik dat een beetje kort door de bocht.
Iedereen klaagt over de paardenhandel, dat er zoveel paarden te koop zijn, dat ze niks meer opleveren daardoor en dat iedereen die het even niet meer ziet zitten direct maar zijn paard verkoopt. Vervolgens wordt dan weer wel het advies gegeven om het paard in zo'n geval te verkopen.
Indien TS niet de moed volledig laat zakken, even doorzet en evt een leaser/bijrijder zoekt is het mogelijk dat over een tijd haar 'lust voor paardrijden' wel weer terugkomt.

Ik ben het ermee eens dat een paard dat geen plezier geeft aan de eigenaar niet iemand anders 250euro moet gaan kosten, vandaar dat ik ook opteer voor lease/bijrijder.
Eventueel kun je zelf een beetje meehelpen in de kosten (bijbaantje) om aan te geven dat je het echt nog wel wilt maar het nu allemaal even niet zo goed lukt en dat je het niet zomaar voor lief neemt dat zij dan maar alles betalen.

Als je dat allemaal overwogen en overdacht hebt en je ziet het in de toekomst ook niet meer goedkomen dan is verkoop uiteindelijk de beste optie..

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:21

Geen zin meer om te rijden. Geen zin meer om te reageren. Of zit je er weer op?

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:53

Ja dat vind ik ook wel jammer, ben benieuwd hoe het nu precies allemaal zit :)
Want ik kom wel voor haar op maar voor hetzelfde geld staat haar paard nu in één of andere donkere krocht te verpieteren :P

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:29

Het is niet dat ik geen zin heb, bij mij is het helaas dat ik geen tijd heb. (Wintermaanden)
Ik ben er sowieso in het weekend en probeer doordeweeks ook een keer te komen.
Nadeel is alleen dat ik door het werk 's avonds vaak geen tijd heb.
Nu heb ik het "geluk" dat mijn paard al half met pensioen is, waardoor 1x in de week een buitenritje meer dan genoeg ik voor haar.
Ze staat overigens wel 24/7 op het land (met schuilstal) en wordt gewoon dagelijks gevoerd. (Hooi en kuil)

Misschien helpt het om nieuwe dingen uit te proberen met je paardje, zodat je het plezier weer terug vind.
Of zoek een bijrijdster. Is voor de paardje ook leuker.
Ik hoop dat hij niet nu 24/7 op stal staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:55

Gini schreef:

:')

Ik denk dat wanneer je écht geen zin meer hebt je jezelf niet moet gaan forceren om toch iets met het dier te gaan doen. Liggen je interesses tegenwoordig misschien ergens anders? Of heb je gewoon even een dipje waar je denkt wel weer uit te kunnen komen na een tijdje?

In het eerste geval zou ik zeggen, zoek een bijrijder of verkoop het paard. Als het simpelweg je interesse niet meer heeft kan jij daar ook niets aan doen en heeft het geen zin om jezelf te dwingen om met tegenzin weer op dat paard te klimmen. Wie weet komt de interesse ooit nog eens terug, wie weet komt het helemaal niet meer terug. In het tweede geval zou ik gewoon eventjes afwachten en lekker ongedwongen naar je paard toe gaan wanneer jij dat wil en alleen dat te gaan doen wat jij wil. Ik zit ook heel soms even in een dipje qua rijden en wat mij gigantisch helpt is om dan een weekje alleen nog maar te gaan tutten en frutten, gewoon lekker poetsen en knuffelen. Rijden is niet nodig want ze komt overdag toch wel lekker buiten met andere vriendjes ;)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:00