Wat doet je paard als hij de kans krijgt te ontsnappen...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:38

1Boefje schreef:
Hafjes gaan volgens mij altijd staan te vreten, lol

Dat idee heb ik ook :D . Ik heb een tijdje een Haf gereden. Die kon je in principe gewoon ergens neerzetten dat ie bleef staan, maar als het hem te lang duurde schuifelde hij naar de dichtstbijzijnde eetplek 'Jongens, ik ga effe een happie eten, hoor 't wel als je klaar bent'. Zo moest ik eens iets uit de kantine pakken. Paard geparkeerd, ik naar binnen. Duurde even want ik kon datgene wat ik zocht niet vinden. Ineens hoorde ik wat hoefgeschuifel, kijk door de deuropening en zie Haffie heel schuldig naar binnen kijken. Meneer was op weg naar de hooiopslag :') .
Overigens ging hij wel, toen ik hem vertelde dat dat eigenlijk niet de bedoeling was, weliswaar zwaar zuchtend 'een paard mag ook niks meer tegenwoordig :roll: ' weer naar zijn 'parkeerplek'.

Mijn huidige verzorgpaardjes ontsnappen eigenlijk nooit, al heeft er eentje af en toe zo'n haast dat ze alvast de bak in loopt en rondjes gaat sjouwen, totdat ze erachter komt dat er nog niemand op zit. Dan komt ze, ook al zwaar zuchtend 'Mén, wat is dat mens toch langzaam' weer terug. Erg amusant :D .
De ander is te lui om te ontsnappen. Daar gaat gewoon de kop omlaag om te stofzuigen. Die is wel eens uit haar stal geslopen (was niet helemaal goed dichtgemaakt) en die vond ik voor haar stal terwijl ze onkruid aan het wieden was.
Maar heb ze ook wel vaker gewoon los, ze kunnen alleen de bak in of op het erf, en dan gaan ze ergens grasjes plukken, de kippen op stang jagen of kijken wat ik aan het doen ben. Buiten laat ik ze een enkele keer los, dan blijven ze ook netjes staan en gaan ze in het ergste geval staan grazen...

Carmy81

Re: Wat doet je paard als hij de kans krijgt te ontsnappen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:40

Ehmm niks, mijn paard kan los op het erf lopen en blijft ook OP het erf.
Komt nog niet eens in haar op om er vandoor te gaan.
Als ik haar in de stal zet en de deur open laat, dan komt ze er ook niet uit.

Goed afgericht :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:30

Shet is een keer onder het lijntje doorgekropen, stond geen stroom op en ze stond nog steeds in de wei, maar dan aan de verkeerde kant van het lijntje. Dacht je dat ik haar weer onder het lijntje door de goede kant op kreeg? Niks hoor, dat was eng!!! :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 00:01

Als ik er buiten af val staat mijn paard meteen stil (ook vanuit rengalop, zo'n braaf paard^^).
Buiten heb ik wel eens stukjes met haar losgelopen waar het kon en dan blijft ze gewoon achter me. Soms stopt ze dan even om te eten om vervolgens in een galopje weer aan te komen rennen. Dan baal ik dat ik geen camera heb :+
Ze loopt ook wel eens los op het erf als het rustig is. Gaat gewoon langs de weides gras eten, maar maakt daarvoor eerst nog even een rondje bij de stallen en binnenbak.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 11:56

Pas geleden is mijn hengstenveulen ontsnapt door de agressie van de ruin. Hij ging inderdaad staan te eten. Ik was best bang dat hij de straat op zou rennen. Als ik hem wilde pakken sprong hij ook wel een stukje opzij. Ik denk als ik het zo lees dat het vluchten voor mensen niet in de paarden zit, maar ze willen wel graag een spelletje met je spelen!

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:14

Vorige zomer ben ik in de duinen van mijn Haf gevallen. Eerst hing ik nog aan haarr nek, toen viel ik uiteindelijk toch op de grond. Vervolgens rende mevrouw over mij heen en ging er in een ren galop vandoor. Een vriendin van mij is er toen nog achter na gegaan maar toen ze de bossen in rende is ze maar weer terug gekomen. Ik flink over de emmer omdat ik bang was dat ze naar stal zou rennen en dan de hele woonwijk eerst nog door zou moeten, maar naar ongeveer 15 minuten kwam mevrouw op haar gemakje terug gedraafd. De rest van de buitenrit heeft ze zich voorbeeldig gedragen :) . Normaal zou ze gras gaan eten als ik haar even los laat, maarja in de duinen ontbreekt het aan grassprietjes dus dan moet je het maar ergens anders gaan zoeken :P

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:45

Ik heb een haflinger en een shetlander. De shetlander zal 100% zeker bij het eerste grassprietje stoppen en gaan eten, die zet geen stap teveel hoor haha :D
Mijn haflinger daarentegen, is dan misschien wel een haffie maar toch wel wat pittiger, ze is er nog nooit vandoor gegaan of ontsnapt, ze blijft altijd keurig bij me. Het zal van de situatie afhangen, als het uit schrik is dat ze los komt zal ze misschien verder rennen, als ze per ongeluk los komt zal ze bij mij blijven. Ik gok als ze uit schrik loskomt dat ze ook bij mij blijft door de sterke band samen, maar heb het nog nooit meegemaakt :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:50

Als je er gewoon rustig heen loopt kun je haar zo vangen, als je roept dat je brokjes heeft komt ze, raak je uit balans van haar daad dan heeft ze je en gaat ze precies dat doen en daar staan wat niet mag :P

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:52

Gras eten, zeker weten. :') Of gewoon blijven staan en me stom aankijken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:59

ehh... niks. Mijn ouwe muts blijft gewoon staan. Vorig jaar heeft ze een uur buiten gestaan met het lint open en ze is helemaal nergens heengegaan :D. Met binnen en buitenzetten loopt ze los, met poetsen en zadelen staat ze los en als we gaan wandelen heeft ze alleen een halster om voor de zekerheid. Als ze een keer in een gewaagde bui is, gaat ze twee meter verder staan eten. Met rijden is ze wel weer heel pittig trouwens. Dan wil ze dus juist niet stilstaan...

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:03

Dan blijft hij staan haha, of gaat eten. Hij zal nooit wegrennen ofzo. Maar heb geen idee wat hij zal doen als ik er in het bos of strand afval tijdens de (ren)galop, dat is namelijk (gelukkig) nog nooit gebeurd.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 18:31

Waarom zouden ze niet gaan lopen denk je?
Vraag me dat toch af.
Misschien vanwege de kudde?
Maar wat dan als je paard alleen is? Naar huis als hij niet thuis is en anders gras eten in de buurt van zijn huis?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:00

Mijn paard is niet zo'n held, die durft echt niet in d'r eentje het erf af!
En als we met z'n 2en buiten zijn, ben ik de leider, zonder je leider wil je er liever ook niet ervandoor! (En ben er dus ook een keer afgevallen in een flinke galop, achter een weidemaatje van haar. Maar mevrouw stopte meteen, dat weidemaatje stond namelijk onderaan in rang en zij was de leider (als ik niet in de wei aanwezig ben). Minder belangrijk om bij je te houden dus ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:31

Op het erf: of hij blijft staan, of hij loopt de bak in, of hij loopt de stal in of hij loopt naar de wei.
Buiten de wei: of hij blijft staan, of hij gaat grasjes eten
In het bos na een val: hij blijft staan
Los in de bossen of de duinen gaat hij denk ik lekker op stap als hij de kans krijg en ik echt niet in de buurt ben. Ik denk dat ik hem dan ergens uit een stand bij een café kan vissen.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:32

rustig rondstappen en eten zoeken :Y)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:33

Op het erf bleef mijn pony altijd staan :j Ze wist dat ze bijv uit bak/paddock niet mocht weglopen als het hek openstond. Vaak bleef ze dan ook keurig staan :j Een enkele keer was ze ondeugend :')

Ooit viel ik er in het bos af, maar toen was ze in paniek, en rende ze weg het bos in. Liet zich makkelijk vangen door onbekende mensen. Als ze niet in paniek was geweest had ze denk ik wel blijven staan.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:37

Mits ze niet in extreme paniek is blijft ze bij me. Ze loopt wel vaker los achter me aan en dan zijn grassprietjes de enige afleiding :)
Ben een keer onderuit gegaan op de weg met haar, ze heeft net zo lang bij me gestaan tot ik zelfstandig omhoog kon komen, daarna ging ze pas grazen..

Ook een keer gehad dat de stal niet goed was afgesloten en ze een hele nacht tussen de stallen door heeft gelopen. Ze kon het erf af maar dat heeft ze niet gedaan, ik geloof dat ze zelfs niet buiten het stallencomplex is geweest.

Ze is wel een keer vermist geweest, bleek dat ze door de sloot is gegaan en drie sloten verderop vast is komen te staan. Ik weet zeker dat als ze had gekund dat ze weer terug naar de wei was gelopen. Ze blijft graag bij de kudde.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:37

Nikita zal netjes blijven staan waar ze staat als wij in de buurt zijn. Bij haar kun je gerust alles open laten, ze blijft toch wel staan.

Zijn wij niet in de buurt gaat ze gras eten. Ze is verschillende keren uit de wei ontsnapt maar nooit van het terrein af geweest.

Nouchka daarin tegen zal niet blijven staan. Die gaat op onderzoek uit en is ook best in staat om van het terrein af te lopen.
Laatst bijgewerkt door moppielover op 01-12-11 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:38

De eerste beste plek waar gras staat opzoeken en flink eten! Of een hooibaal, of een ton brokken...
Dat maakt niet zoveel uit, als het maar eten is }>

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:39

Haha, niet veel...

Als een tam lammetje achter me aanlopen :P Tot ik zeg dat ze mogen gaan, dan gaan ze keihard bokkend ervandoor (maar dan staan ze al wel weer achter een hek hoor :') )

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:44

Ik ben eens van Mercury afgevallen op buitenrit, omdat er een hond achter haar aan kwam rennen. Ze was in paniek en rende ervandoor, ik stond daar, zonder paard... Was best in paniek, jeetje als je je paard er zo vandoor ziet gaan! Ik met trillende stem: Mercuryyyy roepen en nog een keer en nog een keer... Opeens draaide ze zich om en kwam in draf naar me terug, jeetje wat was ik blij! Paard verder in paniek natuurlijk en ik ook... Brrr, stomme hond!

Als ik er in de bak af val, leer ik haar te blijven staan. Best leuk als je er voor de lol af gaat springen, kijken wat je paard doet.

Als ze uit de bak uitbreekt, gaat ze keihard rennen. Dat is zo leuk! Keihard naar de voerwagen rennen die ze met grof geweld dan open krijgt :D Of gras eten.. Ook leuk..

Als je van Devlin af valt, dan staat hij meteen stil. Heel lief! Als hij losgebroken is uit de wei oid, dan loopt hij 3 passen heel stoer weg en denkt hij daarna: 'Teveel moeite, ik stop met lopen. Zucht.' Lol!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:18

Nooit eraf gevallen buiten gelukkig. Wel 1x met naast de fiets moeten loslaten. Ze sprong rechts langs een verkeersbord, terwilj ik links langs fietste, dat werkt niet :+ Ze was los, schrof, galopeerde al showen met een hoge staart een half rondje om mij heen, en dook toen in de berm om te eten gelukkig := Shetlief zou ook gaan eten, maar wel wegrennen als ik haar dan weer wil pakken (ze loopt wel eens op het erf los, los naar stal maar dwaalt wel eens af de tuinen in :o )

Op het erf los zal ze niet snel weg gaan, misschien van mij weglopen, maar altijd opzoek naar eten. Shetlief was laatst uit de weide ontsnapt, maar die ging in 1 lijn de stallen in, want daar ligt het kuil voor het grijpen :=

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:36

Die van mij gaat direct naar het dichtbijzijnste voer.
Of dit nou de bixkar, een hooibaal of het land is maakt voor haar niet zoveel uit!
Eten is tenslotte eten! }>

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 09:52

Met de endurance was ik vlak bij de start eraf gevallen, meneer loopt terug naar de trailer.
Cisco is wel een lopertje! Bange draver..........zal het bloed wel zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:09

Nog nooit van beide paarden gevallen op buitenrit, maar ze wel al 's ochtends buiten de weide aangetroffen. Dan stonden ze gezellig te grazen en liepen vanzelf als een mak lammetje de weide terug in :') Tot zover de meester-uitbrekers.

Van mijn oude paard denk ik vaak dat die niet eens door heeft dat hij effectief buiten de weide stond (staat voor het eerst in zijn leven 24/7 op de weide, hiervoor altijd op stal). Buiten=buiten vind hij, die ziet zelfs geen omheining ^^