Ben ik nou zo jaloers of

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:08

Tja, wat Nuv hierboven beschrijft heb ik ook meegemaakt. Rubriek na rubriek vlóóg ik door. (Alleen nog steeds jammer van de jaloezie alom; dat is iets waar ik minder goed mee overweg kon.) Nu heb ik weer een jong paard waarmee ik de hogere klassen nog maar moet zien te bereiken. Tóch is het een leuk paard en potentieel goed genoeg voor de hogere klassen.

Ik denk dat je deze situaties alleen kunt 'verbeteren' door professionals en amateurs gescheiden te laten rijden. Hierover is al veel gediscussieerd, want: wanneer is iemand prof en wanneer is iemand amateur? Het is gewoon lastig en iets waarmee je moet leren omgaan.

Daarentegen: als jij eens - en dat zal op hoger niveau écht niet altijd lukken - de prijs voor iemand neus wegkaapt die éigenlijk verwacht had die prijs te zullen winnen, dan heb je een ervaring die je écht niet meer vergeet!!!

Nuv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:13

Hihi, Viv, dat had ik in de B al een keer met Jimmy, toen zou Jack mij even te kakken gaan zette zei ie... Had ik toch effe de eerste prijs, en een wp!

Sorry, offtopic, jeugdsentiment! Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:13

Tóch hebben dressuurwedstrijden ook iets moois.
Het kan zijn zoals jullie hierboven beschreven dat iemand voor het oog slordiger rijdt met een goed paard dan iemand die keurig een proefje rijdt met een wat gewoner paard.

Het 'dubbele' probeer ik uit te leggen.

Je kunt een onderdeel totaal verknallen, maar vervolgens de oefeningen keurig uitvoeren. Je heft hiermee je ene onvoldoende al op.
Het kan zijn dat je paard schrikt, meerdere malen zelfs, maar als hij daarna gewoon de oefeningen vervolgt en als dit schrikken niet tijdens een gevraagd onderdeel gebeurt, telt het gewoonweg niet.
Het mooie van de dressuur is dat je best wel tactisch kunt rijden. Als je een wat kijkerig of flegmatiek paard hebt en je weet een bepaald stuk waarin niets gevraagd (lees: becijferd wordt), in die hoek kun je je paard ff corrigeren.

Ik heb ook wel eens proeven gereden dat mijn paard meerdere malen schrok; toevallig viel dit net buiten gevraagde oefeningen en reed ik dus weer hoge punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 13:26

Ik had het over de gereden onderdelen die slordig zijn.

En met een goed paard kun je dat opheffen.
Met een gewoon paard niet.
Als de mijne schrikt en een galop onderdeel verpest, lig ik eruit.
Galop is zijn sterkste kan, daar moet ik ruime voldoendes op scoren om de mindere draf mee te compenseren.
Voor mij moet een proef perfect gereden worden om een wp te halen, daar waar een goed paard regelmatig een steek mag laten vallen, want de uitgestrekte draf voor een 9 haalt heel wat op.

Wat mij trouwens opvalt is dat er voor een goede middendraf eerder een 8 word gegeven als bv voor een goed achterwaarts gaan.
Jurys houden wel van dat spectaculaire.
Vind ik erg jammer.
Ga altijd hetzelfde achterwaarts, krijg daar dan ook altijd een 7 voor, maar bij sommige juries een 8.
Maar een leuke middendraf, daar kwijlt geloof ik elke jury bij, jammer want kwijl als jury ook maar eens bij minder spectaculaire dingen die goed uitgevoerd worden Lachen

Ps, ik stoor me dan ook hoogstens aan diegene die hun wp kado krijgen.
Dus op het paard nog ff de proef doorkijken omdat ze dat nog helemaal niet gedaan hebben.
Vervolgens nog ergens verkeerd rijden. Dus totaal niet geoefend hebben.
Hun paard dan nog ff op zijn mieter geven voor hun fout en dan toch met 2 wp's naar huis gaan. Door het te lieve paard voor die snobs Lachen
Dus niet over diegene die er ook echt voor gereden hebben, wat voor paard dan ook.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 16:12

geral schreef:
2 starts per wedstrijd, gemiddeld 3 winstpunten per wedstrijddag, dat klopt precies, veel tja, tis maar wat je veel noemt.
Zou ze misschien best goed kunnen rijden en de jury dat ook zien, denk dat dat het is.
Daar veel mensen niet weten, dat zij bij mij hoort, hoor ik vaak de raarste dingen vertellen, zoals zo kan ik het ook, een pony die alle knoppen heeft Verward (sorry, zelf erop gereden), met zo'n dure pony kan ik het ook (hoezo duur, valt wel mee hoor).

Jammer dat er zoveel jaloezie is, die helemaal niet nodig is, wat dat betreft, lees het stukje van Fabienne nog maar eens, ze is toch ook Z, met zoals ze zelf zegt een eenvoudig paard.
Haha!

Oh 2 starts per wedstrijd
Maar ik beweer ook helemaal niet dat ik geen winstpunten krijg of niet meer hoger kom, of 'er niet kom', ik bedoelde dit:
Citaat:
Soms komen er paarden in de ring, van over 1.70m, een hals dubbelgeplooid(al dan niet zelfs achter de loodlijn), rijden hun proef met veel schwung, maar springen wel in de verkeerde galop aan, rijden niet juist op de letter, gooien een kegeltje om en springen om van een fietser.
En dan kom jij af met je 'eenvoudig' paardje van 1.60, rij je heel netjes je proef, maak je geen enkele fout, geen enkel verzet van paard.
en eindig je 10 plaatse lager dan die andere...

En ik vind dat jaloezie een beetje een nare bijklank heeft in het verhaal van 'de andere kant', zo van: jullie zijn gewoon jaloers, kunnen het gewoon niet hebben dat wij beter zijn. Nou eigenlijk ben ik meestal jaloers op de paarden, niet op de ruiters, dus.

Citaat:
Wat mij trouwens opvalt is dat er voor een goede middendraf eerder een 8 word gegeven als bv voor een goed achterwaarts gaan.
Jurys houden wel van dat spectaculaire.
Vind ik erg jammer.

Klopt ja, nooit bij stil gestaan!
Laatst bijgewerkt door Lenn op 06-10-03 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:05

Ik heb geen dure pony's.
Met die ene ben ik nou leuk aant wedstrijd rijden, en ja ik haal mooie punten, heb al veel eerste prijzen gehaald.En ik krijg niet elke dag ofzo les van de beste instructrice/instructeur.Maar ik krijg wel 2x per week half uurtje les ( met allebei 1x) van een fijne instructrice, die ook al kost ze niet 50 euro per uur het beste uit ruiter en paard haalt.Je moet het dus ook treffen.
Maar ik zit nu pas in de L1 hoor, maar ik merkte in de B al dat de mensen na dat ik een paar keer mooi in de punten zat en in de prijzen dat ze bij voorbaat al dachten : Oh, daar heb je haar weer.Ga je nu al naar de L1 vroegen ze dan?Nee hoor ik heb nog niet eens 10 wp.Mede daardoor ben ik vrij snel naar de L1 gegaan, nu had ik vorige week zaterdag een wedstrijd, was 2x 1ste en komt moeder v. een concurrent naar me toe lopen, om me naam te vragen en vervolgens maakt ze er een notitie van.Nou alsjeblieft zeg, er zitten echt rare mensen tussen, die al groen en geel zien als iemand 1x boven aan eindigt.Dat vind ik dan niet fijn.Was een onderlinge op de vereniging, ik rij de ring in en opeens draait iedereen zich om, je haalt paar keer hoge punten, en ik kreeg al n paard te rijden aangeboden.Het is dat ik er geen tijd voor heb, maar tis een geweldig paard.

Je hoeft dus niet percee dure paarden te hebben, zonde rkun je er ook wel komen, al zal het moeilijker zijn, maar ik denk dat t zonder ook kan.
Het is ook maar net wat je wilt bereiken, wil je gewoon voor jezelf de Z halen, of wil je later prof worden.

Wat me wel vaak opvalt is dat degene met een dure 'automatische' pony vaak wel behoorlijk verwaand zijn, des te leuker als je wel een keer wint:P

Janka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:08

Zucht ik ken het gevoel van dat oneerlijke, en ik moet eerlijk toegeven dat ik stiekum toch nog wel eens jaloers ben. Dat komt ook omdat ik heb moeten smeken om wedstrijden te rijden (en ik heb een draver) vervolgens heb ik er echt veel voor moeten over hebben om ook echt mee te doen, (een trailer regelen, iemand regelen die me wilde brengen, zelf extra lessen betalen en natuurlijk heel veel oefenen), vervolgens haal je nooit prijzen omdat degenen die alles hebben (een goeie pony, een eigen trailer, ouders die ze altijd willen brengen en alles wordt voor ze betaald) wel de prijzen halen. Ik rij geen wedstrijden meer met Carin, maar ik had het ook voor geen goud willen missen. Elke beetje waardering wat ik wel kreeg was bij mij ontzettend welkom en werd ook erg gewaardeert + dat ik heb leren vechten voor hetgene wat ik echt wil. Nu inmiddels heb ik een rijbewijs en rijd ik op een KWPN-er die staat bij een fokker met een bak en een trailer, dus straks kan ik ook lekker wedstrijdrijden. Ik heb me in ieder geval voorgenomen ervan te gaan genieten (ik ga pas in januari beginnen met wedstrijdrijden) en me niet teveel laten frustreren, ook al is dat soms best wel even slikken

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:50

Ik heb altijd wedstrijden gereden (en hoop ze ook weer in de toekomst te gaan rijden) 'tegen' mezelf.
Het is hier al eerder gezegd, of je nou eerste of vijfde bent, als de punten maar binnenkomen.
ik reed met een pony tussen de paarden, kreeg niets kado, maar reed best vaak in de punten (en dan ook vaak in de prijzen).
Vaak liet ik me al intimideren op het losrij terrein, dan zag ik die paarden swingen en gaan.... Maar in de proef lieten wij een correcte goede proef zien en dat werd toch vaak beloond met punten.
Al was het wel zo, dat hoe hoger je komt (m2 word veel moeilijker, om je echt te plaatsen) je echt moet concentreren op jezelf en je niet moet laten aftroeven door spectaculaire combinaties.
Ik heb ooit één keer meegemaakt wat wel grappig was, een meisje met een prachtig paard, vertelde tijdens het losstappen dat ze als een tierelier door de M1 ging en dat ze nu haar laatste puntje ging rijden..
Ze had zich al opgegeven de week erna om M2 te starten.
Ik had haar paard al bewonderd en wenste haar veel succes met de proef..
Uiteindelijk bleek dat er punten waren gegeven aan nummer èèn en twee (ikke, de enige met een new forester tussen de paarden)
Ik was er trots op mijn poonie en heb me later afgevraagd hoe dat meisje het heeft opgelost met haar aankomende wedstrijd.
Zij was dus geen nummer één geworden Cool

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:53

ik snap dat frustrerende gevoel wel, maar je kan er niks mee.
Je rijdt om de winstpunten en niet om de prijzen.
Ik zou beretrots zijn als je met een moeilijk paard toch redelijk hoog eindigt. Zeker als je zelf z'n zwakke punten kent.
de mensen die op een mooi bewegent paard rijden stromen gauw door naar de hogere klasses waar ze zichzelf vanzelf tegenkomen, of niet.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 18:31

Er is nog iets wat ik erger vind. Mensen die hun paard afslaan, niet goed losrijden, zitten trekken, schoppen, enorm slaan met de zweep, ontevreden zijn. En nog 1e worden met 2 winstpunten. Kortom, mensen die hun paard afslaan, (lijkt mij) niet meer echt lol hebben in het wedstrijd rijden en nog hoog komen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 19:22

Ja Sall , wij moesten ook een keer samen met de Z1 of Z2 da weeknie meer losrijden 's winters. Nou toen hobbelde bart bax er zelfs tussen, toen voelde ik me echt bagger, kei onzeker de proef in, Vaan merkte wat aan mij en werd daar enorm heet van.. toen we moesten halthouden stond hij ongeveer te galopperen op de plaats kweet niet wat het was, maare kweet wel dat ik het liefst tussen een bixie klasse ofzo losrijd Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:30

Beter zelf met een gewoon paard naar de L wat helemaal je eigen werk is, dan met een duur kant-en-klaar paard naar het Z.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:33

Helemaal met je eens germie
En met flink dooroefenen komt dat Z ook wel in zicht hoor Lachen
En voor je eigen gevoel lijkt me dat ook veel leuker.
Dan weet je dat het echt verdient is :J

ineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 21:39

Ik proef hier geweldig veel jaloezie en weinig zelfkennis.
Ik kan absoluut niet rijden ,heb een heel gewoon paard ,ben bovendien 50 jaar ,zie er niet uit ,combie slaat nergens op (prd 165 ik 187) Toch eindigden wij vorig jaar toen ik nog wedstrijden reed regelmatig vooraan .
Tja dames ,er kan er maar een de eerste zijn .Hoewel het wel weer prettig is bij deze sport dat je altijd iemand anders de schuld kunt geven.
Verliezen kun je leren en hoort erbij als je aan een competitie meedoet .
Geloof me ik spreek uit ervaring
Nou zal ik wel weer heel bokt over me heen krijgen ,maar dit moest me even van t hart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 21:47

Heb ook wel eerste prijzen gehaald, was alleen wel op wedstrijden waar de "grote"namen niet kwamen. Haha!
Niks jaloezie, alleen weten dat hun betere paarden hebben.
(Dus gewoon down to earth, met andere woorden beiden voetjes op de vloer en zien wat er om je heen loopt.)
Ook niks mis mee, alleen wel eens frustrerend als je het programma boekje opent en je de eerste 5 al aan kunt wijzen.
Super leuk als je daar eens boven staat, maar ik geef toe dat me dat maar een paar keer gelukt is.

Dat is toch geen jaloezie, alleen maar eerlijk zeggen dat ik niet zo'n dressuurpaard heb.
Waar ik overrigens wel erg blij en gelukkig mee ben, die ik voor geen goud kan missen, maar daar ging het hier niet over toch? Lachen
Want als ik er niet blij mee was had ik hem wel verkocht en een echt dressuurpaard gekocht.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 21:54

ineke schreef:

Ik kan absoluut niet rijden ,heb een heel gewoon paard ,ben bovendien 50 jaar ,zie er niet uit ,combie slaat nergens op (prd 165 ik 187) Toch eindigden wij vorig jaar toen ik nog wedstrijden reed regelmatig vooraan .

Zit je zelf niet zo naar beneden te halen, Ien! Wat is er mis met de combi? En niet kunnen rijden zal ook wel meevallen als je meerdere paarden al naar het Z hebt gereden Knipoog

Verder ga ik wel met je reactie mee, ook ik proef hier veel afgunst. Je moet gewoon reeel zijn en weten dat je tegen de profs niet op kunt. Trouwens: ook profs en hun paarden kunnen hun dag niet hebben. Wees blij met de plek die daarna komt en probeer gewoon voor je zelf te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:10

Dat bedoel ik dus ook fitz
Alleen jij zegt het wat simpeler Lachen

ineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:17

he fitz ,jij ook hier (eff off topic) lang geleden ,hoest?
Ik haal mijzelf niet naar beneden ,ben gewoon reeel . De waarheid is soms hard . Gelukkig is daar hier niet iedereen zo reeel in anders zouden er niet zoveel met het paardenwedstrijdvirus geveld zijn.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:22

Aan de ene kant klinkt het best herkenbaar hier. Toen ik (in een ver grijs verleden) onderling reed op de manege reed iedereen dus met manegepaarden, en 1 meisje ertussen met haar eigen pony. Die er dus gewoon dagelijks mee kon werken en vaak les had, terwijl de rest wekelijks van paard wisselde en probeerde er wat uit te halen. Tja, die ging vaak met de eerste prijs naar huis. Niet echt leuk voor degene die hun best doen met wat er is, ze had echt een voorsprong. Maar goed.

Eigenlijk ben ik heel blij om uit die wereld te zijn. We rijden nu lekker Endurance, waar mensen minder in de 'als jij het slecht doet is dat goed voor mij' mindset zitten en elkaar gewoon lekker helpen en aanmoedigen. En hoe het eruit ziet maakt niet uit (hoewel, met al die prachtige teamkleuren komt er nog eens een 'decoratiefste combinatie' prijs ofzo) als het maar loopt en gezond blijft. Snelheid is snelheid, hartslagwaardes valt niet over te twisten, en als je als eerste over de finish komt kan er in ieder geval niemand zeuren dat de jury oneerlijk was ofzo.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 22:45

ineke schreef:
Ik proef hier geweldig veel jaloezie en weinig zelfkennis.
Tja dames ,er kan er maar een de eerste zijn .Hoewel het wel weer prettig is bij deze sport dat je altijd iemand anders de schuld kunt geven.
Verliezen kun je leren en hoort erbij als je aan een competitie meedoet .
Geloof me ik spreek uit ervaring
Nou zal ik wel weer heel bokt over me heen krijgen ,maar dit moest me even van t hart.

Eeuhh nou als jij denkt dat ik het zo bedoel, oke
Ik heb helemaal geen afgunst, alleen tegen diegene die ik in mn eerste bericht beschreef, nou als je niet inziet dat dat een oneerlijke 'strijd' was moet je het zelf maar weten. Ik begrijp ook wel dat een normaal paard ook vooraan kan komen, het is ook niet zo dat ik geen oranje strikken heb hangen, maar ik generaliseerde gewoon, net zoals jij ons meteen generaliseert, dat ik ben zoals de doorsnee dresuurruiter, die de tegenstander het licht in de ogen niet gunt.
Ik begrijp goed dat je daar niet tegen kan, maar wat bijv. Katleentje beschreef zijn gewoon feiten.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 23:10

amen

Fitzroy schreef:
Trouwens: ook profs en hun paarden kunnen hun dag niet hebben.

Yeps, maar dan hebben ze hun naam nog. Het is inderdaad wat Runningkawa zegt: je slaat het boekje open en je kunt bij wijze van de eerste 5 plaatsen al verdelen.
Ik vind dat in deze streek sowieso veel bekende namen rijden (of ligt dat aan mij Verward)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 08:00

Ja, dat punt van die namen, daar ben ik het absoluut mee eens. Ik heb voorheen ook al vaak zitten rekenen: er doen er 24 mee, dus 6 prijzen, de eerste 4 kon ik al verdelen (niet in de juiste volgorde maar goed) dus blijven er 2 kansen over op prijs! Dit geldt niet als je winstpunten rijdt, maar bij bv. kur op muziek gaat deze telling zeker wel op!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 08:02

Ik heb ook de moeilijkere weg gekozen. Ik rijd met een amerikaanse appie (met quarter bloed) van 1.59 bij de paarden. Wat ik inderdaad níet moet doen is naar de rest van de combinaties kijken Lachen Soms krijg je inderdaad ook weleens rotopmerkingen van jury's of de andere ruiters maar dan denk ik maar: ALS JE GOED GENOEG BENT KUNNEN ZE TOCH NIET OM JE HEEN Knipoog

Fierolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 08:29

heej, ik zag het afgelopen weekend op het indoor bij onze club. In de m1 pony´s reden er maar 4 pony´s mee. 1 fjord, 1 niet-echt-zichtbaar-ras, 1 mooi zwarte epony ( 1.58m) en een supermooie e pony met een meisje van hooguit 10 jaar erop. Dr beentjes kwamen net onder het zadel vandaan. Zij is dan ook 2 keer eerste gworden. Die pony Liep, egt super, dat meisje heeft hem niet zelf opgeleid dat zag je zo, want hij kon egt alles en zij kon amper met dr benen erbij.
Maar toch is het knap, ook al heb je dan misschien een Z pony onder je kont geschoven. En nog even een opmerking: bij de pony´s in de B word nu ook vreselijk gejureerd hoor! Bij onze indoor was bij de pony´s nr 1 met hooguit 160 pnt.. En ik had 143 pnt, wat hoog was vergeleken met veel anderen van onze club. En bij de paarden kwamen er gwoon een paar met 170 pnt en 160 pnt !!!. Dan denk ik bij mezelf: leuk om de strengere jury´s bij de pony´s neer te zetten, hoebedoelje ik wil de ponysport naar de klote helpen???!!!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 15:53

Nou dat is niet waar fierolover, over het algemeen krijg je bij de pony's véél eerder je punten dan bij de paarden, heb het zelf gemerkt.