Sky_As schreef:cupcake1986 schreef:ja en nee. Als je op een hoogte springt die voor je paard al een inspanning vraagt zou ik idd zeggen dat de meeste weigeringen de schuld van de ruiter zijn.
mijn vroegere verzorgpaardje bv was een heel ander geval. Die sprong thuis vlot over 1m - 1m10 en ik kwam ook niet altijd perfect uit voor de sprong.
eerste concoursje dat ik met haar deed - 70cm hoog nota bene - was ik al uitgebeld op hindernis 4 - een gewone simpele rechte zonder tierlantijntjes. Dan ga je mij niet vertellen dat het mijn fout was - sorry. Gewoon zij die ermee rammelt. Weg van huis en weg van soortgenootjes zo helemaal alleen in die "grote, enge" piste... Besluit ze altijd dat ze ineens niet meer hoeft te luisteren naar wat baasje vraagt.
maar dit is toch gewoon kuddegedrag? jij haalt haar weg uit haar veilige omgeving, ze moet ineens ergens heen waar ze niks kent, en dan is zij vervelend als ze niet begrijpt wat er van haar verwacht wordt?
Daarom is er tegenwoordig oefenspringendan kun je paarden op een hoogte van bijv. 30 cm laten wennen aan het feit dat ze ergens anders (misschien zelfs wel met een kuddegenootje) ook moet luisteren en haar ding moet doen. Dit is toch gewoon een kwestie van voorbereiding?
Maar bovenstaande, vind ik ook absoluut niet de schuld van het paard.
kuddegedrag ja, kwestie van voorbereiden? nee niet in dit geval. ze weet donders goed wat van haar verwacht wordt, de hoogte heeft er geen bal mee te zien in dit geval. De ene keer doet ze het perfect, de andere keer lijkt het nergens naar. Het was trouwens voor mij het eerste concoursje, niet voor haar - en nee, ik ben idd niet de perfecte topruiter, maar heb wel al wat kilometers gemaakt, ik zit niet perfect maar wel goed genoeg om haar niet te beperken.
M'n groene tinkie had tot over een dik jaar met moeite een hindernis gezien en heeft bijlange zoveel vermogen en aanleg niet als zij maar toch ga ik met tinkie over bijna dezelfde hoogte als met m'n verzorgpaardje. Zij maakt ook fouten omdat ze groen is en ik ook grote fouten maakt. Het verschil is dat tinkie probeert goed te doen en mn verzorgpaardje elk miniscuul klein gaatje aangrijpt om er onderuit te komen. Het ligt gewoon allemaal in haar karakter, gelijk wat voorbereiding dat je haar geeft, ze is nog steeds onverbeterlijk. Dus ja, in zulke gevallen ben ik er van overtuigd dat de fout bij het paard ligt.
edit: waarmee ik niet beweer dat ze het doet om me te pesten
dan kun je paarden op een hoogte van bijv. 30 cm laten wennen aan het feit dat ze ergens anders (misschien zelfs wel met een kuddegenootje) ook moet luisteren en haar ding moet doen. Dit is toch gewoon een kwestie van voorbereiding?
Ze is zo gespannen dat ze er niets meer van snapt, de hulpen niet meer doorkomen en het mis gaat. Dat is weliswaar moeilijk te voorkomen als ruiter, maar het kan wel, door een goede voorbereiding, een rustige en zekere aanpak en een vertrouwensband.
haar allereerste parcours met dat paardje waren 100 keer erger, zo zeer zelfs dat ze geloof ik niet 1 keer haar parcours volledig uitgereden heeft. Toen ik net begon met dat paardje wedstrijd te rijden, reed de eigenaresse het 2e parcours. Op dat moment was het al stukken beter, maar nog altijd een beetje 50/50 kans: ofwel alles en dan zat je zonder moeite in de prijzen ofwel niets (bijna letterlijk dan, ms tot de 3e of 4e sprong en gedaan)