Juryleden die hun eigen regels hanteren, wat doe jij er mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:03

kleinvosje schreef:
[doe mijn best om op de hoogte te blijven van alle reglementen. Als er een ruiter verschijnt of er gebeurt iets waarbij ik de reglementen moet toepassen en ik twijfel, dan check ik het altijd eerst. Als de ruiter denkt dat eht wel mag, en ik niet, dan beslis ik in het voordeel van de ruiter en zoek ik het na de proef erbij, ben ook best bereid mijn ongelijk toe te geven...

Ik zou willen dat er meer ruiters waren die op hun strepen gingen staan, zodat de oude garde eens goed in de reglementen gaan lezen...

Zo doe ik het ook, het is sport en hobby!!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:17

En onder ''oude garde'' versta jij??? Minimun leeftijd om erbij te horen is?
Ben benieuwd collega, vindt het wat kort door de bocht namelijk.

kleinvosje

Re: Juryleden die hun eigen regels hanteren, wat doe jij er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:20

Nee, ik bedoel het niet negatief of kort door de bocht. Ik heb ook echt geen minimumleeftijd in mijn hoofd of zo hoor. Ik heb twee jaar geleden de opleiding gedaan, en de cursusleider zei dat vooral de grijze mensen veel minder op de hoogte waren van alle wijzigingen in de reglementen. Dit zijn ook vaak de juryleden die al heel lang in het vak zitten, dat is wat ik bedoel met oude garde. Praktijk leert dat dat ook juist de juryleden met dit soort 'regels' zijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:27

kleinvosje schreef:
Nee, ik bedoel het niet negatief of kort door de bocht. Ik heb ook echt geen minimumleeftijd in mijn hoofd of zo hoor. Ik heb twee jaar geleden de opleiding gedaan, en de cursusleider zei dat vooral de grijze mensen veel minder op de hoogte waren van alle wijzigingen in de reglementen. Dit zijn ook vaak de juryleden die al heel lang in het vak zitten, dat is wat ik bedoel met oude garde. Praktijk leert dat dat ook juist de juryleden met dit soort 'regels' zijn.

Gelukkig, was al ongerust met mijn 54 jaar en een 10 en een 9.6 voor reglementskennis tijdens het Z examen:):):).

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:30

Nee joh, zo bedoel ik het helemaal niet! Het gaat om de al heeeeeeeeel lang jurerende mensen, die het niet zo nauw nemen met de reglementen (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Die zie je ook niet op de bijscholingen...
Mensen zoals jij, die duidelijk inzet tonen en op de hoogte willen zijn van de reglementen, zijn meer dan welkom!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:39

kleinvosje schreef:
Nee joh, zo bedoel ik het helemaal niet! Het gaat om de al heeeeeeeeel lang jurerende mensen, die het niet zo nauw nemen met de reglementen (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Die zie je ook niet op de bijscholingen...
Mensen zoals jij, die duidelijk inzet tonen en op de hoogte willen zijn van de reglementen, zijn meer dan welkom!

oeps... snap jou wel hoor, je bedoeld eigenlijk niet oude garde, maar diegenen die de bijscholingen gemist hebben.
Moet ook zeggen snap ook wel dat jury's soms net een gewijzigd regeltje gemist hebben.
Zweep mocht lang, zweep mocht maar 1.10, nu weer 1.20.... Is ook af en toe wel heel wisselvallig.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:41

Oja, de oude garde :D ik ben ook niet piep meer, maar het is denk ik wel duidelijk wie kleinvosje bedoeld met de 'oude garde' :+
Zoals een tijd geleden een zeer regelmatig jurerend mannelijk jurylid bleef volhouden dat je toch echt verliespunten kreeg wanneer je zelf afgroet, ik ben toen voor de combinatie opgekomen door het (destijds nieuwe) regelementenboekje onder zijn neus te drukken en nog wilde hij niet toegeven 8)7 misschien had hij het boekje even moeten doornemen- in elk geval de wijzigingen! (Hetzelfde jurylid houdt zich overigens ook niet aan de afgesproken tarieven, maar dat is weer een ander topic)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:44

Ik denk ook niet dat jij je aangesproken voelt toch, Rhijnauwen ;-)?

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 13:44

kleinvosje schreef:
Ik denk ook niet dat jij je aangesproken voelt toch, Rhijnauwen ;-)?

echt niet :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:23

CharleyT schreef:
Gelukkig, was al ongerust met mijn 54 jaar en een 10 en een 9.6 voor reglementskennis tijdens het Z examen:):):).

Je maakt zeker een grapje :oo Dat is toch niet je echte leeftijd, he?

Om on topic te gaan: ik heb zelf maar 1 keer een akkefietje gehad waardoor ik heel blij was zelf jurylid te zijn, anders had het me 2 verliespunten gekost.

Verder vind ik het ook als jurylid lastig om collega's voor de proef ergens op aan te spreken (zoals bv. de rijbaan verkennen als je er niet om heen kunt) Ik ben dan toch bang als betweter gezien te worden en daar met de beoordeling last van te hebben.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:28

Fitzroy schreef:
CharleyT schreef:

Je maakt zeker een grapje :oo Dat is toch niet je echte leeftijd, he?

Om on topic te gaan: ik heb zelf maar 1 keer een akkefietje gehad waardoor ik heel blij was zelf jurylid te zijn, anders had het me 2 verliespunten gekost.

Verder vind ik het ook als jurylid lastig om collega's voor de proef ergens op aan te spreken (zoals bv. de rijbaan verkennen als je er niet om heen kunt) Ik ben dan toch bang als betweter gezien te worden en daar met de beoordeling last van te hebben.

tja en ik heb dan daar weer geen moeite mee. Maar ik ben ook gewend als jurylid en handhaver om volgens de regels te werken.
Regels zijn regels en als je jury je dan benadeeld omdat je hem op de regels wijst, dat zegt meer over hem dan over mij.... Het is wel banketstaaf dat je dan net wat minder punten hebt, maar de volgende ruiter/amazone heb je er waarschijnlijk wel mee geholpen. Als niemand ooit opstaat, komt er nooit een verandering, toch :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:32

Ik kon vd zomer ook niet helemaal om een ring heen ivm geparkeerde auto's en mocht toch niet vanuit de ring starten.
Heb er wel iets van gezegd en ben vervolgens van buitenaf begonnen.
Een collega jurylid die net haar diploma had gehaald liet de B/L geen rijbaan verkennen.
Ik heb de deelnemers die bij mij klaagden gezegd bij haar te klagen of de een klacht in te dienen bij de federatievertegenwoordiger.
Ze bleek echter een feestjury(lees=alles 1 maar de meesten 2 of 3 winst per proef) en niemand die er meer wat van zei.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:32

Kleur rijhandschoentjes en dekje is bij mijn weten altijd al vrij geweest. Ik start al 10 jaar met blauwe of bruine handschoentjes, algelang naar de kleur van mijn jasje. Nog nooit commentaar op gehad. Vriendin wel, ik heb commentaar geleverd bij de jury én met het reglement onder zijn neus gewapperd, maar meneer had er geen boodschap aan.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 19:45

Pieteritus1 schreef:
ik heb commentaar geleverd bij de jury én met het reglement onder zijn neus gewapperd, maar meneer had er geen boodschap aan.

Dat bedoel ik dus, zoiets zou toch eigenlijk niet moeten kunnen? |o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:46

ambre schreef:
Ik kon vd zomer ook niet helemaal om een ring heen ivm geparkeerde auto's en mocht toch niet vanuit de ring starten.
Heb er wel iets van gezegd en ben vervolgens van buitenaf begonnen.
Een collega jurylid die net haar diploma had gehaald liet de B/L geen rijbaan verkennen.
Ik heb de deelnemers die bij mij klaagden gezegd bij haar te klagen of de een klacht in te dienen bij de federatievertegenwoordiger.
Ze bleek echter een feestjury(lees=alles 1 maar de meesten 2 of 3 winst per proef) en niemand die er meer wat van zei.

Deelnemers waren dus snel vergeten dat ze benadeeld? waren _O- .

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:24

kleinvosje schreef:

Bedoel je dat er geen verplichte bijscholingen zijn voor juryleden? Kan het nauwelijks geloven...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:40

Jawel, die zijn er wel, alleen lang niet alle juryleden gaan naar die bijscholingen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:40

Ik groette af omdat mijn paard in de staak ging en hoorde vervolgens toen ik hem probeerde de ring uit te krijgen ineens een belletje en zei gelijk dat ik al afgegroet had, drie getuigen erbij. Had ie doodleuk op mijn coupon gezet uitgesloten! Dus ik naar hem toe en zeg dat ik al afgegroet had, zegt ie doodleuk ja dat klopt mar dat maakt voor de punten niet uit hoor.....ik heb hem het even laten veranderen in vrijwillig de ring verlaten. Hij was er echt van overtuigd dat ik geen verlies zou krijgen bij de melding uitgesloten.....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:43

daffodil schreef:
Ik groette af omdat mijn paard in de staak ging en hoorde vervolgens toen ik hem probeerde de ring uit te krijgen ineens een belletje en zei gelijk dat ik al afgegroet had, drie getuigen erbij. Had ie doodleuk op mijn coupon gezet uitgesloten! Dus ik naar hem toe en zeg dat ik al afgegroet had, zegt ie doodleuk ja dat klopt mar dat maakt voor de punten niet uit hoor.....ik heb hem het even laten veranderen in vrijwillig de ring verlaten. Hij was er echt van overtuigd dat ik geen verlies zou krijgen bij de melding uitgesloten.....

Precies andersom, met uitgesloten krijg je wel verlies en met afgroeten niet.
Ongelooflijk he dat ze dat niet weten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:56

Ja en dit is een z jury..... Ik dacht maar één ding: die ga je mooi even veranderen vriend haha...

Overigens hebben we hier nog zo'n bijzonder exemplaar in het z die behoorlijk wat eigen regels heeft en wee degene die er tegen in gaat...hij zegt gerust dat je niet meer hoeft te staren dan

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:57

Starten dus, blijft lastig, iets aanpassen op je telefoon...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:57

Die zou van mij dan een klacht richting KNHS krijgen, vind dat echt niet kunnen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:58

Kun je doen maar de knhs doet weinig tot niets met klachten is mijn ervaring....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:59

daffodil schreef:
Starten dus, blijft lastig, iets aanpassen op je telefoon...

Hoezo? aanpassen op telefoon? Ze kan het ook zo bedoelen!
Ik zou die man ook echt heel raar aanstaren hoor, vol ongeloof.
Dus kan me voorstellen dat hij dan zou zeggen dat ik moest stoppen met staren.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:03

Haha ik paste mijn eigen typfout aan...zie mijn laatste zin.