paard is bang in binnenbakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 11:09

Ik rij ook een jonge friese merrie die erg kijkerig is. Zelfs naar een klein vlekje op de muur kijkt ze en wil ze gaan rennen. In het begin liet ik haar naar alles kijken en deed ik maar belonen, aaitje en lief toespreken. Maar dat hielp eigenlijk niets, na een half uur bleef ze nog kijken.
Nu doe ik het anders. Ik blijf gewoon doorrijden, alsof mijn neus bloed. Ben continue met ontspanning bezig. Als ze ergens naar kijkt probeer ik wat stelling naar binnen te houden en probeer haar steeds fijn te laten zakken aan de voorkant. Dan is ze ook meer ontspannen en geconcentreerder. Als ze iets eng vind en ze snijd de hoek af of valt naar binnen, dan maakt ze zich bol aan de binnenkant. Op zo'n moment vraag ik weer stelling naar binnen en probeer haar weer hol te maken aan de binnenkant. Desnoods door een volte te maken als ze echt weg vlugt.
Ook als ik erop stap, ze ik haar gelijk aan het werk. Lekker lang en laag. Bij andere paarden doe ik aan een losse teugels even warm stappen, maar bij haar niet. Dan heeft ze de kans om overal naar de kijken en wordt het weer erger. Als ik haar gelijk aan het "werk" zet, is dit minder.
Verder doe ik haar wel continue belonen als ze het goed doet. Daar reageert ze heel erg op en ze gaat dan ook trots lopen voor me gevoel. Veel met je stem gerust stellen werkt ook.

Ik rijd nu al een paar weken zo en echt veel beter! Ze begint het werk wat ze moet doen ook goed te snappen en het lijkt wel alsof dat haar "veiligheid" is. Als ze iets eng en ik zet haar aan het werk, herkent ze datgene wat ze moet doen en dat gaat heel goed.
Ze blijft iets kijkerig, maar ze is sinds mei pas zadelmak.

Als de wedstrijdring bij ons op stal er staat, ga ik er altijd even inrijden. Eerste keer kostte het me 10 minuten om haar een rondje over de hoefslag te krijgen. De dag erna kostte het me 2 rondjes. Toen had ik wel 2 dagen achter elkaar kunnen oefenen, dus dat scheelt.
Denk dat het heel veel oefenen is en proberen je paard in de basis nog beter voor mekaar te krijgen. Daar heb je profijt van als ze iets eng vinden op vreemd terrein of bij spanning.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

PinkyPie

Re: paard is bang in binnenbakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 16:31

ppffff, gelukkig ben ik niet de enige ! Kilometers maken is vaak het devies, maar je hebt helaas niet altijd een binnenbak tot je beschikking. Ik les 1x per week in een binnenbak, wat dan goed gaat, maar daar is ze inmiddels gewend... Dat gaat allemaal wel goed. Maar o wee o wee, op wedstrijd is het 1 bonk stress en zenuwen... Vooral wanneer de binnenbak afgesloten is en als andere paarden plotseling uit het zicht zijn verdwenen...
HC zou wel een oplossing zijn, maar ik vind dat dat maar bar weinig kan... Toevallig ga ik zo ook weer naar les, weer in de binnenbak en ze is nu een paar weken niet meegeweest (heb les thuis gehad) dus ben benieuwd hoe madammeke het doet...

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 21:23

Lieve Bokkers, dank je wel voor jullie goede adviezen en steun.. Tarja, ik heb ook heel veel aan jouw advies, bedankt!
We gaan dit jaar in april weer wedstrijden rijden, 2 per maand... haha, buiten! En volgende winter ga ik weer aan de indoors. Ik ga nog meer op verschillende plekken binnenoefenen. En jullie ook allemaal doorzetten he.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:36

Beetje een late reactie,maar ik heb dit ook met mijn jonge paard..al vanaf de eerste keer dat hij in een binnenbak liep was ie bang voor de wanden en spiegels.En hij is nu 3x meegegaan op wedstrijd waarbij ik gemerkt heb dat is dus heel veel spanning opbouwt zodra ie nieuw of vreemd is.Maar ik probeerde dus een beetje de wedstrijden steeds op dezelfde locatie te rijden en dat scheelde al echt wel een hoop.Mijn paard wil alleen nog maar hard en sluit zich af als ie spanning heeft,het helpt bij hem bijv. als ik gewoon lekker in stap aan een los teugeltje de baan in rijdt zodat ie eerst alles kan zien.Dan bouwt ie nog wel spanning op in de proef,maar dat is dan al minder..ik vindt het wel een lastig probleem.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:21

ik ben momenteel bezig met witte hekjes te maken. blijkt dat paard dit toch wel het aller engst vind
deze ga ik gewoon in de bak of in de wei zetten. hopen dat het volgend jaar dan minder eng is in de binnen bakken.

laatst een cc gehad waar ik na 2 onderdelen maar ben gestopt omdat ik hem gewoon niet rond kreeg...
*zucht*

xx_bente_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:13

goed oefenen

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 23:07

vitelli schreef:
Het is héél teleurstellend zo'n dag. Er gaat zoveel training aan vooraf en het wedstrijdrijden was altijd hartstikke leuk. En dan die cijfers op mijn coupon met serieuze opmerkingen van de jury over verzet enzo. Gaat zó de prullenbak in. Kan ik dan ff helemaal niks mee. Sorry juryleden.. tijdens een normale proef zijn de cijfers en vooral de opmerkingen altijd heel leerzaam.

oh heel herkenbaar zeg :+ haha

Het is hier geleidelijk wel beter geworden met springwedstrijden en als je daar iets spanning hebt maakt het ook niet veel uit, zolang ze maar goed te rijden blijft denk ik dan. Maar met dressuur is een drama :z Ben er ook maar mee gestopt, janken, frustratie, rotdagen zelfs na de wedstrijd omdat ik me schuldig voelde omdat ik zo tegen haar uitviel. Nee ik was en ben er helemaal klaar mee.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 18:26

Ik denk dat springpaarden niet zulke mietjes zijn als dressuurpaarden. Springpaarden moeten nu eenmaal elke wedstrijd dat circus in. Da's eigenlijk nog veel enger dan een lege dressuurring zou je zeggen. Maar ze kunnen wel lekker direct hun energie kwijt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:29

Je moet niet vergeten dat dressuurpaarden een bepaalde sensibiliteit moeten hebben om goed te kunnen presteren..juist dat kan tegen je werken in de zin van angsten/kijkerigheid..