De voor- en nadelen van handelen voor een handelaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:44

Zou toch zoals hier gezegd is ook over de DA kosten spreken.
Bijv. Wat als jij een paardentandarts bezoek nodig vind en handel X uit regio Brabant niet?
Is t paard goed ontwormt ivm besmetting naar je reeds gestalde paarden.
Wedstrijdkosten hoe zit t hiermee?
Binnen welk termijn verwacht handelaar X een hogere niveau van het paard?
Heel verstandig om hier niet te impulsief in te stappen hoe sierend de complimenten zijn.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:46

Pentax schreef:
Klinkt raar, waarom zou iemand zo iets doen? Dat is geld weggeven.
Daarbij meen ik gelezen te hebben dat je te weinig tijd had voor nog een erbij?

Ik denk dat het hier een win-win situatie is. Hij heeft een mond minder te voeren, zij kan blijven rijden.

S_Halley

Re: De voor- en nadelen van handelen voor een handelaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:47

Lijkt me erg gunstig voor die handelaar :D

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:54

Vraag je goed af of jij de stallingskosten er wel uit krijgt, ook als de verkoop wat langer duurt.

Denk je dat het het paard kwijt raakt voor bedrag handelaar+ zeg 2 maand stallingskosten+ wat jij er nog aan wilt verdienen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 14:03

Stallingskosten én DA-kosten hebben we het nog NIET over gehad, kan dus ook niet zeggen hoe hij daarover denkt. Maar dat zijn wel dingen die ik in een contract zou opnemen vóór ik daadwerkelijk besluit voor hem te handelen.

Wedstrijden zijn hoogstwaarschijnlijk niet aan de orde. Het betreft voornamelijk jong spul wat aangereden moet worden of doorgetraind moet worden. :P

Ik heb lunchpauze, antwoord jullie zo allemaal weer!

Bedankt voor het meedenken allemaal! Jullie halen erg goede punten aan!

Het lijkt me gewoon super om te doen. Rijden/verkopen vind ik beiden super om te doen. Met allebei moet ik nog veel meer naam krijgen dus dat is een mooie kans. Zo'n handelaar kent heel wat volk dus als die zo af en toe je naam laat vallen heb je er al profijt van!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 14:04

En, niet te vergeten: Ik kan het geld heeeeeeeeeel goed gebruiken. :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:19

Hier is het eigenlijk een hele normale constructie, gebeurt heel vaak, mijn oude instructrice vult daarmee haar dag naast haar bakkerij-deeltijdbaantje van een paar uur in de vroege ochtend. Heeft een paar boxen op mijn oude pensionstal gereserveerd, en die staan eigenlijk altijd vol met paarden die ze voor een handelaar inrijdt, doorrijdt en dan vanaf die pensionstal verkoopt. Prijs wordt vantevoren afgesproken, wat de handelaar er voor wil hebben en de rest is aan haar.

Ze steekt er dus tijd in en geld (stalgeld, advertentiegeld) en verkoopt ze dan voor een hogere prijs zodat zij na aftrek van het stalgeld en advertentiegeld nog aardig wat in haar portemonnee kan steken. Ze heeft een paar afspraken met de handelaar, simpel contract, wat betreft dierenartskosten, max. duur (ze kan ze na een aantal maanden geen verkoop gewoon terugbrengen, maar no way dat die handelaar dan het stalgeld betaald, dat is haar eigen risico).

Ze krijgt inderdaad ook de paarden die talent laten zien, de paarden die hij normaal gesproken verkoopt zijn de goed doorgereden recreatiepaarden zeg maar. Anders zou hij nooit zoveel geld voor zo'n paard krijgen, hij heeft daar geen kopers voor. Zij heeft contacten in de paardenwereld, heeft zelf op hoog niveau gereden en krijgt het altijd wel voor elkaar deze paarden te verkopen met winst. Maar zij doet dit al jaren, hééft die contacten (verkoopt de meeste paarden via via) en heeft een naam in de paardenwereld. Ik weet niet hoe dat er bij TS uitziet. Want het verminderd wel de risico's van verlies als je zo'n netwerk hebt.

Misschien 1 keer uitproberen en kijken hoeveel tijd en geld het kost, en of je er wat aan over houd? Wel wat "regeltjes" op papier zetten wat betreft DA kosten etc.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 14:29

Klinkt erg goed gamblerscup. :))

Ik heb een netwerk, niet zo groot nog, maar het is wel de bedoeling die te gaan uit breiden. Haha. :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:47

PP >> TAO

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:35

Ik heb dit ook gedaan en denk voor dezelfde handelaar als waar jij dit voor doet :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 15:35

En is het bevallen? Heb je leuke paarden gekregen?
Ik wil wel toppertjes, anders heeft het geen zin. :P

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:37

Het is allang geleden maar kom nog regelmatig op de stal :) Het is leuk maar je moet wel "sterk" genoeg zijn niet te veel te hechten aan het paardje.
En duidelijk afspraken opstellen :j

Da Kosten
Stallingskosten
Hoefsmid
Voer
Passend zadel / hoofdstel

Ga voor je zelf na of het rieel is wat je er aan overhoudt.

Als je het echt voor het "geld" doet moet je het paardje minimaal binnen 2 maanden kwijt zijn wil je er echt wat aan overhouden ;)
Laatst bijgewerkt door _Kimmm op 21-11-11 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:37

Ik zou het niet doen.. die handelaar wil er zijn eigen prijs voor, dalijk blijf je 4 maanden met het paard zitten en heeft ie je met een beetje pech al 700 euro gekost, als je er dan ook nog eens winst op wil maken en geld wil rekenen voor de moeite moet je op de prijs van de handelaar al onwijs veel bijleggen en ik denk niet dat dat positief is voor de positie van het paard op de markt

Met een pensionklant heb je tenminste elke maand een vast bedrag wat je gewoon echt hebt. Maargoed ik ben eerder een type die wat meer zekerheid heeft, een ander kiest voor een risico. Handelaren zijn echt niet gek..

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:46

Maarja jehebt natuurlijk ook het plezier de maanden dat je hem hebt. Ik zou die maanden dus niet als kosten zien eigenlijk.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:56

Nja ik persoonlijk zou handel wel als kosten zien maargoed dat is dus voor iedereen persoonlijk, hier heb je te maken met twee partijen die winst willen maken, als je dan graag wil handelen zou ik liever zelf zonder tussenpartijen opzoek gaan naar leuke handel

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:58

Maar dan moet je zelf veel investeren. En zit je met het risico van niet-verkoop. In deze situatie niet.

Hier werkt het.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:00

Mij lijkt dat het dan aardig dure paarden zijn die je straks op stal krijgt als het doorgaat!??? Hoe hoger de te verwachten verkoopopbrengst hoe groter de marge waar je in kunt werken, lijkt mij. De vaste kosten per paard zijn ongeveer gelijk, lijkt mij. Stalling i.i.g. wel. Hoe lager de prijs hoe eerder het paard verkocht moet zijn. Of niet?
Idd. nagaan wat jouw eigen kosten zijn, want je mist de omzet van de pensionklanten, en dan zijn idd. de afspraken van belang wie het voer en andere bijkomende kosten betaalt.
Het is slim om alle nadelen die mensen aangeven en die je zelf kunt bedenken voor jezelf even op de rit te zetten, wat rekensommen te maken, met de handelaar aan de slag te gaan en dan te bepalen wat je gaat doen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 16:27

Stallingskosten komen natuurlijk niet overeen met de pensionprijs aangezien daar een aantal manuren en afschrijving bedrijf bij in gerekend zit.

Met zelf paarden inkopen en verkopen loop ik meer risico. Want als ik dan niet verkoop blijf ik er mee zitten. Of ik krijg ze terug. Daar sta ik nu buiten. :)

Binnen 2 maanden wil ik sowieso verkopen, heb geen zin ze langer op stal te houden.
Hechten aan paarden heb ik gelukkig geen last van, kan daar erg nuchter in zijn. :)

Pensionklanten verdien ik zelf niks aan. Alleen paps en mams. Vandaar dat dit voor mij leuke bijverdiensten zouden zijn. Mits hun akkoord gaan natuurlijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:33

Als je hiermee begint moet je het natuurlijk gewoon als "business" zien.

pprn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:52

Beste Nikky,

Ten eerste. wettelijk gezien ben jij verantwoordelijk als je verkoopt. Ook al verkoop je het paard voor een ander. Daarnaast moet je hele goede afspraken maken over Stalling en Kosten. Als hij zegt Jij de kosten van stalling hebt maar je hoeft het paard niet te kopen en je mag hem ook nog weer verkopen dan betekend dit dat hij wel baas blijft over het paard en altijd beslissingen neemt. Eventueel negatief voor jou. Veel handelaren doen het op deze manier. Ze kunnen de paarden momenteel niet verkopen, hebben zo geen kosten, en misschien kunnen ze ook nog eens via een ander een paard verkopen. Niets mis mee. MAAR. als het fout gaat draag jij voor de kosten op en blijft verantwoordelijk. Mijn advies Zet het vooraf heel goed op papier zodat er geen problemen komen. Bij ons op stal rijden 2 mensen zo elk 2 paarden, Als hun het paard kunnen verkopen laten ze de koper met de eigenaar contact opnemen en spreken ze onderling alvast hun winst af. Dit is tot nu toe goed gegaan. Spreek alles goed af .

Vr. Gr.
de Vries

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:24

Hee,

Erg bedankt voor je bericht. Mag ik vragen wat voor contracten u mee werkt?

Maar risico-aansprakelijkheid is voor eigenaar, dus dat is dan toch handelaar? Of wijzigt het omdat het economisch is?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 18:25

GamblersCup schreef:
Als je hiermee begint moet je het natuurlijk gewoon als "business" zien.

Ik zit sowieso in dubio of ik kvk ga aanvragen voor lessen en trainingen... hmmz. Moeilijk hoor. Bel morgen de advocaat voor advies denk ik.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:38

Nou, ik zou voor de eerste geen haast maken met je KvK nummer hoor, eerst maar eens uitproberen of het is wat je verwacht :)

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 13:58

Een vriendin van mij rijdt zo haflingers door voor handelaren.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:52

Hoi, Ik ben even benieuwd om welke handelaar het gaat. Misschien dat ik je dan iets kan vertellen. Wil je me PBen?