Omdraaien en stijgeren bij het longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Candeletta

Re: Omdraaien en stijgeren bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 00:35

ik zou dr gwn een keer bijzetten.. als ze hierdoor dan een keer achterover valt (let wel op dat je niet te dicht dan langs de bakrand longeert!) kan ze hiervan schrikken en steigert ze niet meer.. hoewel ik dit wel betwijfel..

je zei dat ze eerst 1 a 2 passen achteruit loopt, maar dan ben je al te laat.. doet ze het ook wanneer je dr in een flink tempo er langs laat lopen??
ik zou dr gwn een beetje hard laten lopen aan de longeerlijn, zodat ze niet zo makkelijk kan stoppen om te gaan steigeren en omdraaien..
hoe doe je dr longeren, doe je veel overgangen? want dat zou ik namelijk doen.. dan wordt ze meer op jou gericht, en heeft ze minder tijd om over die hoek na te denken..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 01:12

bijzetten gaat ook niet helpen je moet eerst het 'omdraai' probleem oplossen.
Hier een haf die het ook deed bij zijn baasje ik heb hem 3 x in handen gehad om hem te longeren
diertje doet nu braaf wat die moet doen ondanks de onkunde van het baasje,
Hij had geleerd dat als die rechtsom moest gaan hij zijn dikke koperop kon zetten en dus gewoon niet rechtsom hoefde (zijn slechte kant dus) nou ja we zijn 3 rondjes in zijn achteruit gegaan (in alle rust) zonder dat ik de discussie aanging of grof werd met de zweep daar had die geen zin in en ging mooi rechtsom zoals ik dat vroeg van hem :+ nu weet die niet meer beter en doet die braaf wat gevraagd word van hem :)
je moet maar net weten hoe je het moet aanpakken.

Met mijn vorige ruin rende ik me de longen uit het lijf om hem ieder x blok te zetten tegen de bakrand naja uiteindelijk heb ik wel gewonnen en kon hem gewoon longeren :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 01:18

Fleur1992 schreef:
Suelza schreef:

Het is absoluut niet zo dat ik niet wil geloven dat ik niet ervaren genoeg ben, maar ik betwijfel of het echt aan mij ligt. Bij alle andere (zeker ervaren) mensen doet ze het nl ook.

Nee. Het ligt écht aan jou en misschien zijn die mensen die jij ervaren vindt ook niet ervaren genoeg. Dit is echt basis uitprobeergedrag en het feit dat je een hoofdstel in doet (en die andere zogenaamde ervaren mensen hier blijkbaar niets van gezegd hebben) en je door de bak laat slepen zegt mij al dat je niet genoeg ervaring hebt. Dat is helemaal niet erg maar als je paard en jezelf je lief zijn moet je het wel erkennen en openstaan om te leren.

Begin eerst eens met loswerken in een afgezette cirkel, en ga als dat goed gaat eens longeren met kaptoom. Maar ik zou zeggen: neem longeerles of loswerkles.

Het feit dat ie het altijd linksom doet betekent waarschijnlijk dat hij scheef is en het moeilijker vind om die kant op te gaan. De scheefheid moet je op letten en op trainen maar het is geen excuus voor het paard om die kant maar niet te doen, integendeel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 01:30

Heb je wel eens geprobeerd te longeren met de dubbele longe? Daarmee kun je het paard beide kanten op bijsturen en kun je dus al veel eerder en subtieler reageren. Zelf doe ik dit met jonge paarden die het longeren nog niet zo gewend zijn ook. Ze hebben heel snel door dat het geen zin heeft om te draaien (wat meestal begint met alleen het hoofd draaien) omdat ze direct terug moeten draaien.

Neem in ieder geval kleine stappen als je het idee hebt dat je paard snel spanning opbouwt. Los voorwaarts op maar ontspan ook direct weer en geef het paard de ruimte. Blijf er niet bovenop staan.

(Ik heb niet alles helemaal doorgelezen dus het kan zijn dat ik iets gemist heb)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 01:32

Ja mijn paard had er ook moeite mee, de ene kant op was altijd moeilijk dan de andere kant.
Maar je moet gewoon veel oefenen, en blijven doorzetten en je paard bezig houden met overgangen.
Bij mij hielp het ook om een kleinere rondje te maken, en als ze dan 2 of 3 rondjes goed liep weer wat langer. Zij trok me ook de hele bak door brandwonden overgehouden van het touw dat door mijn vingers gleed.
Maar nu is ze heel braaf soms haalt ze nog wel is een streek uit, maar dat is meer een spelletje wat ze dan speelt. ze is ook nog jong;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:24

tjaaa tis nooit om iemand af te kraken, maar besef dat eender wat je aan een paard vraagt, het paard het ook moet kunnen begrijpen.
Dus een beetje kennis van hoe paarden denken , welke lichaamstaal er nodig is, net op tijd reageren, dus timing, .....
Je moet de fout altijd zoeken bij de mens, nooit bij het paard, maar dit wil niet zeggen dat het paard niet fout reageert, het is alleen zo dat de mens door zijn intelect de vraag dan anders moet stellen, om het paard eigenlijk het juiste antwoord-gedrag bijna als een vanzelfsprekendheid te laten overkomen, maak het simpel en super eenvoudig, het paard zal dan correct antwoorden, overvloedig belonen, en verder opbouwen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:29

Tja als ze eenmaal het omdraaigrapje doorhebben dan heb je een probleem. Heb het ook ooit aan de hand gehad, was een ramp. Afgezette cirkel gemaakt en met 2 man gaan longeren, eentje die hem naar voren hield de goede richting op.

Maar als je dit stadium bereikt ben je al te ver.

Los beginnen is het beste in een cirkel, daarna met halster of kaptoom aan de lijn en daarna pas met hoofdstel.

Nu moet je echt hulp vragen, anders gaat het van kwaad tot erger.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 09:31

Fleur1992 schreef:
Maritje1991 schreef:
Is het in bepaalde hoek?

Dan is lijkt het mij voor de hand liggen dat ze deze hoek gewoon ontzettend eng vind.
Misschien daaraan werken.

We hebben twee uitgangen, en bij alle twee doet ze het. Ik denk niet dat ze het eng vindt, aangezien ze rechtsom zo mak als een lammetje is.

Mijn paard klierde vroeger ook altijd aan de uitgang (onder het rijden), langs de ene kant niet, de andere kant wel.
Sja.. Consequent zijn hielp bij mij. Bij het longeren hadden we een ander probleem: ze kwam altijd naar binnen.
Ik laat haar nu echt tussen mijn armen lopen, en hou de zweep er echt goed bij. Ik zie haar wel kijken, zoeken naar een gaatje, maar als ik haar de kans niet geef, breekt ze er niet door. Maar als ik even niet oplet, en te ver naar voor (ten opzichte van haar) kom, staat ze weer zo bij mij.

Athea_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:52

Ik had ook problemen met mijn merrie bij het longeren maar heb het altijd ontweken tot ik enkele weken geleden heb besloten wat minder te rijden .. Longeren was bij ons een kwestie van dominantie geworden, wie is sterker, wie zal uiteindelijk winnen en dus helemaal niet plezant .. Steigeren op 2 meter van me, draaien, weglopen en dergelijke meer .. Onlangs heb ik me met behulp van een vriendin op toegelegd ..

Stukje van de bak afgezet, zweep erbij en voor de rest niets (ik zat namelijk altijd als ze draaide in de knoop met de longeerlijn dus heb ik die weggelaten) .. In het begin kwestie van snel reageren en even streng zijn - Ik raak haar zelden effectief met de zweep, ermee zwaaien was genoeg en zo na 3tal weken kon ik zonder problemen ontspannend longeren ..

Consequent zijn, altijd opletten en volhouden dus !