Wat doen jullie als jullie geen voorlezer hebben?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:27

het van buiten leren op zich is niet stressvol. Het is alleen stressen als je pas de avond tevoren weet dat je lezer toch niet kan en je er alleen voor staat :D

Dit jaar ga ik denk ik al mijn proeven van buiten rijden (4 of misschien zelfs 5 in totaal := )), want ik ben toch meestal alleen of met iemand die 0.0 verstand heeft van paarden, laat staan een proef rijden

zuske

Re: Wat doen jullie als jullie geen voorlezer hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:49

Ik heb wel eens een proef uit mijn hoofd geleerd en toen ik hem ging oefenen in de bak vergat ik toch wat... :S Maar ik ga het morgen nogmaals proberen. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:51

Ja, als het idd maar een proef was. Maar ik moet dan B proeven, L1 en L2 proeven kennen. Straks haal ik alles door elkaar!!!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:52

Chaos schreef:
Ja, als het idd maar een proef was. Maar ik moet dan B proeven, L1 en L2 proeven kennen. Straks haal ik alles door elkaar!!!

Nee joh, dat komt echt wel goed! Als 'wij' westernruiters dat kunnen, dan jij ook! ;)
Enne; soms moeten we drie of meer proeven op een showdag rijden, allemaal anders en allemaal maar een uurtje van te voren bekend.
Dus 'jullie' hebben het nog makkelijk joh! :D

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:55

gewoon vragen hoor, heb ookwel eens voorgelezen voor iemand die alleen op wedstrijd ging, is altijd wel iemand die dit wil doen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:37

El75 schreef:
De proef uit het hoof leren. Zo heel lastig is dat toch niet?

Ik kan dat dus echt niet, ik kan ook geen rijtjes woorden leren bijvoorbeeld, en ik weet ook niet meer wat ik deze week 's avonds gegeten heb. Uberhaupt is mijn geheugen slecht. Zonder iets wat mjn geheugen terughaalt zoals foto's weet ik ook alleen maar wat losse dingen die zijn gebeurt, ik heb weinig herinneringen echt paraat. Op wedstrijd kan ik een week lang gerust dezelfde proeven gaan rijden en ik rij ze steeds weer alsof het de eerste keer is. Ik weet dat er in proef 14 een slangenvolte zit met 4 bogen omdat ik al een keer drie heb verstaan en verkeerd gereden ben. En de middengalop is een halve grote volte plus wat hoefslag. Maar geen idee of ik na het groeten en linksaf (toch?) gelijk de diagonaal op moet voor een middendraf of bij E iets moet doen ofzo. :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:41

Rumpleteaser schreef:
Chaos schreef:

Nee joh, dat komt echt wel goed! Als 'wij' westernruiters dat kunnen, dan jij ook! ;)
Enne; soms moeten we drie of meer proeven op een showdag rijden, allemaal anders en allemaal maar een uurtje van te voren bekend.
Dus 'jullie' hebben het nog makkelijk joh! :D

Ik heb daar ook echt alle respect voor, dat meen ik echt!
Ik ga er denk ook maar gewoon eens aan! :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:41

Hihi, thanks! Gewoon gaan doen, komt echt helemaal goed +:)+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:15

@ rumpleteaser: hoe ziet zo'n "proef" er bij jullie eigenlijk uit, want jullie gebruiken toch geen letters of wel? Want de volgorde van de oefeningen onthouden doe ik ook vrij makkelijk

Anke024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:51

Gewoon op concours iemand vragen, maar van te voren zorgen dat je alles geregeld hebt ;)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:55

Ik vraag ook gewoon iemand op wedstrijd :j Ken de proef ook vaak wel uit mijn hoofd. Heb hem ook een keer uit mijn hoofd gereden, en toen reed ik verkeerd :')

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:56

petitparis schreef:
Want de volgorde van de oefeningen onthouden doe ik ook vrij makkelijk

Als ik een proef uit mijn hoofd leer dan leer ik ook de volgorde en de lijnen, de letters kan ik er niet bij vertellen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:42

@ Petitparis: nee, wij gebruiken pionnen (bijvoorbeeld in de horsemanship en de reining) en 'hindernissen' (bijvoorbeeld in de trail). Letterlijk spreken wij dan over het volgen van een pattern. Ik kan nog wel een leuke proef opzoeken als voorbeeld.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:54

als ik geen voorlezer heb dan ga ik niet op concours, ik ben een stresskip, ik moet er niet aan denken dat ik ook nog een voorlezer moet gaan regelen als ik eenmaal aan het rijden ben. en dan ook nog smekend vreemde mensen bij langs......

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:26

Ik rij mijn proeven altijd zonder voorlezer! Heb ik nooit de stress om een voorlezer te zoeken :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:43

Rumpleteaser: Graag!
Ik gebruik veel western-dingen voor mijn lesmeisjes. Vinden ze leuk. Dus heb sowieso wel interesse in een leuk parcourtje dat ik spelenderwijs kan uitvoeren. :')

michhx97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:46

iemand vragen/

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:34

dandir schreef:
op I pod zetten....even voor iemand anders voorlezen en ondertussen opnemen.... :j

Dat mag dus niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 07:40

Ik rijd de proeven ook uit het hoofd. Ik had ook altijd het probleem dat ik zonder lezer op pad ging en het bezorgde mij zoveel stress om op wedstrijd nog te zoeken naar een lezer dat ik ze uit het hoofd ben gaan rijden.

Hoe je dat doet: je leest op je gemak thuis de proeven door. Desnoods teken je ze een keer. Daarna rijd je de lijnen in het losstappen door. Je slaat dan 2 vliegen in 1 klap: je hebt je paard meteen goed losgestapt en de lijnen van je proef een keer doorgereden. Later pak je dan de proeven echt zoals ze ook gereden moeten worden op wedstrijd met bijbehorende gangen.
Op wedstrijd kun je je veel beter concentreren omdat je ook precies weet wat er komen gaat. Ik zie het om me heen toch maar weinig gebeuren, ik ben meestal de enige en krijg ook vaak complimenten dat ik dat doe, terwijl het juist zoveel meer rust geeft.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:18

Chaos schreef:
Rumpleteaser: Graag!
Ik gebruik veel western-dingen voor mijn lesmeisjes. Vinden ze leuk. Dus heb sowieso wel interesse in een leuk parcourtje dat ik spelenderwijs kan uitvoeren. :')

Je krijgt pb! :)

RomyNeron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:14

ik doe altijd zoiezo het proefje uit mn hoofd leren dus voor mij is het geen probleem anders moet je gewoon iemand op de manege zoeken :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:18

Mijn moeder heeft nu 1x gelezen, omdat ze nu eindelijk weet waar de letters zitten :+
Mn pa laat ik het niet doen, die verpest het zowiezo.
Soms gaat er iemand mee ofzo, die leest dan.

heb meerdere malen iemand gevraagt, doen ze zonder mopperen. Misschien dat ze het in de M moeilijk over gaan doen maar in de B
gun je het elkaar nog wel :'D

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:20

Je kan altijd mensen op concours vragen, je hebt een mond bij je zegt mijn moeder altijd.
Ik wil ook eens een proef helemaal uit het hoofd rijden maar ik ben bang dat ik het dan opeens niet meer weet.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 02:23

Bontjee schreef:
Je kan altijd mensen op concours vragen, je hebt een mond bij je zegt mijn moeder altijd.
Ik wil ook eens een proef helemaal uit het hoofd rijden maar ik ben bang dat ik het dan opeens niet meer weet.

Daar ben ik dus ook bang voor... :S

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:28

Het is ooit voorgekomen dat mijn voorlezer en ik meteen na mekaar moesten starten. We wisten bij inschrijving al dat de groepen daar heel klein zouden zijn en we dus mekaar niet voor konden lezen. Dus moest ik 2 M1 proeven uit mijn hoofd leren.
Weken tevoren begonnen. Ik kon de proef echt opdreunen maar tijdens het rijden ging het elke keer mis omdat ik me moest concentreren op mijn paard en niet tegelijk die proef na kon gaan in mijn hoofd.

Ik was dus als de dood dat ik fout zou rijden. Godzijdank vond ik 5 minuten voordat ik de ring in moest een voorlezer.

Later kwam dit weer voor op een SGW. Toen hoefde ik maar 1 proef te rijden en die was ook nog klasse B. Dat is iets simpeler om te onthouden dan een M1 proef. Gelukkig ging het goed, maar ik zal altijd proberen een voorlezer te vragen. Ik kan me niet meer op het rijden concentreren omdat ik telkens moet blijven nadenken wat het volgende onderdeel zal zijn.

Ik zou dus een voorlezer vragen :)