Hoe zat het ook alweer...? Voorrangsregels in de piste.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:58

Regels... allemaal hoopje gezever.

Als je met meerderen in een piste rijdt moet iedereen zich aanpassen. Al is de ene een beginner en de andere een GP-ruiter...

Ik heb op training al meermaals in een 20x40 binnenpiste gereden met 5 paarden terwijl ik les had. Daar zaten dan paarden bij die LT of GP getraind waren, maar evengoed 4 en 5jarigen... Ik heb daar nooit problemen mee gehad...

Natuurlijk spreekt het dan ook voor zich dat een GP'er zich iets meer kan permitteren dan een b'er, simpwelweg door de moeilijkheidsgraad van de oefeningen.
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 17-11-11 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 10:58

@Urielle: Nee, oke, de mens zelf maakt mij niet uit :)
Maar ik ben nog niet zo vergevorderd, en doe dus ook nog veel oefeningen in stap. Wat dus inhoudt dat ik nooit eens voorrang heb op haar, steeds op de binnenhoefslag moet blijven, en dus al mijn oefeningen op elk moment moet kunnen stoppen, aangezien zij wél oefeningen in draf/galop doet.
En op het betreffende moment wist ik ook niet goed wat de bakregels waren. Speelt ook al een rol :)

Maar goed, op het moment zelf vond ik het erg vervelend, is ondertussen ook al gerelativeerd en weet nu ook dat ik het gewoon moet overleggen de volgende keer :)

johanne

Re: Hoe zat het ook alweer...? Voorrangsregels in de piste.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:12

in stap moet je op de binnenhoefslag blijven of zij moet ook aan het stappen zijn,dan kunnen jullie beide op de hoefslag en moet je er alleen even vanaf als zij voorrang heeft.
Ik vind wel dat ze ook een beetje rekening moet houden met jouw. Dat als jij daar net een volte aan het rijden bent, dat ze de inzet van haar oefening ook kan verplaatsen zodat jullie beide geen last hebben van mekaar.
Maar vraagt het haar even, misschien heeft ze helemaal niet door gehad dat jij je er zo aan stoorde.

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:53

Daantje, als jij op de linkerhand de hoefslag houdt, dan geef je elkaar de linkerhand.[/quote]

@Duhelo, Ja idd sorry, maar dacht alweer verder, dat als je op de rechterhand rijdt dat je van de hoefslag af moest, hahaha.
Goed opgelet, bedankt voor het verbeteren, hihi.
Was niet meer wakker denk ik.
Weet ook echt niet hoe het tegenwoordig gaat, maar een beetje rekening met elkaar houden is zeker heel prettig voor allemaal.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:58

Wendy_Chewie schreef:
Maar ik ben nog niet zo vergevorderd, en doe dus ook nog veel oefeningen in stap. Wat dus inhoudt dat ik nooit eens voorrang heb op haar, steeds op de binnenhoefslag moet blijven, en dus al mijn oefeningen op elk moment moet kunnen stoppen, aangezien zij wél oefeningen in draf/galop doet.

Zo gaat dat idd. :j Dat is lastig en soms ergerlijk maar wel in belang van iedereens veiligheid. Tenzij je echt maar met zijn tweetjes bent en wat kunt afspreken met elkaar.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:56

Bij mij hebben de mensen op de rechterhand voorang
En stappen op de binnenhoefslag

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:09

Ondanks de regels proberen wij zo veel mogelijk rekening met elkaar te houden.
Bijv als je weet dat men op een jong paard rijd of een paard wat op dat moment niet zo makkelijk is
Ook zeggen/ vragen we meestal of we zullen van hand veranderen.

Irritante dingen zijn met zijn tweeen of drieen in/uit stappen
Of stappen op de hoefslag als anderen sneller gaan
afsnijden

Op sommigen stallen is het zo dat de persoon die les heeft voorrang heeft.
maar dat kan ook averechts werken dat die persoon het een excuus vind om geen rekening met anderen te houden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:20

Iedereen zegt hier dat je niet mag stappen op de hoefslag (dus zodra je naar stap gaat, moet je van die hoefslag af?)
vind je dan niet dat je de andere ruiters net meer in de weg rijdt door eigenlijk het gehele middengedeelte van de piste te "opeisen" (als je met twee bent valt dt nog mee, maar met 5 ruiters waarvan er 3 op de binnenhoefslag stappen, die twee die net draven of galopperen moeten dan maar gewoon de hoefslag volgen?anders kom je er niet tussendoor?
nee hoor, voor mij, rij maar gewoon zoals normaal, en zodra je elkaar tegenkomt maakt diegene die geen voorrang heeft plaats :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:24

Gosh, geen wonder dat het losrijden op wedstrijd tegenwoordig zo'n chaos is, ik krijg nu echt het idee dat iedereen zomaar wat doet :=

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:37

Duhelo dat vind ik ook :j Laat ze maar stappen op de hoefslag, dan kun je in galop nog wel gewoon een volte opdraien of een gebroken lijn inzetten.
Ik weet dat het niet de officiele regels zijn, maar dat zou het van mij wel mogen worden. Op mn laatste wedstrijd stapten 3 mensen hun paard aan de hand uit op de binnenhoefslag... ik ben ook maar gaan stappen want ik kwam er niet door.

Dat van die zijgangen; ik heb het wel meegemaakt dat iemand zag dat je er aan kwam en dan gauw even sbw inzetten :+ zo flauw!

Rekening met elkaar houden zou misschien als regel nr 1 ingesteld moeten worden

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:46

Gewoon even tegen die ruiter zeggen, ze snapt het vast wel.
De regel die ik heb geleerd zijn:

Snellere gangen op de hoefslag, langzamere op de binnenhoefslag.
Linkerhand heeft voorang.
Niet hinderen als iemand anders een figuur aan het rijden.
En nog een paar maar die weet ik niet meer 123

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:07

Jeetje, lastig was dat voor jou zeg!
Is het een idee om het aan de staleigenaar te vragen? Dan weet je de regels die op jóuw stal gelden.
Ik zie hier namelijk ook van alles langskomen,waardoor het nog verwarrend kan zijn...

Chamaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:13

Rijbaanregels

Er blijkt toch wat onduidelijkheid te zijn over de regels in de rijbaan tijdens het vrijrijden. Hieronder zie je ze nog een keertje op een rijtje. · De ruiter die rijdt met hoogste gang heeft voorrang op de hoefslag. Dat wil dus zeggen dat een ruiter in galop voorrang heeft t.o.v. een ruiter in draf of stap. Een ruiter in draf heeft voorrang t.o.v. een ruiter in stap. · Combinaties op de linkerhand (welke in dezelfde gang rijden) hebben bij het passeren voorrang op de hoefslag (dus rechts houden net zoals in het verkeer op de weg). Als iemand in een hogere gang rijdt heeft die sowieso voorrang, of die nou op de rechter- of op de linkerhand rijdt.

· Ruiter die zijgangen rijdt heeft altijd voorrang

· Wil je de rijbaan in of uit roep dit dan luidt (deur vrij) en vraag hiervoor toestemming aan de ruiters die in de rijbaan rijden

· Niet snijden en geef elkaar de ruimte bij het passeren

· Het springen over een hindernis moet worden aangekondigd als er ook andere ruiters in de rijbaan rijden

Even gekopieerd van de site van mijn manege. Als je er last van blijft houden misschien er iets van zeggen?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:37

Met hoeveel rij je dan in de bak?
Anders kan je ook even met elkaar afspreken welke oefening je even goed wil oefenen.

Wij gebruikte altijd die regels zoals die zijn gegeven in de Wiki. Maar daarnaast hadden we bijvoorbeeld ook de ongeschreven regel dat je iemand die les had ook voorang gaf onder elke omstandigheden. Deze waren vaak toch te druk bezig met wat de instructrice zei waardoor ze minder oog hadden voor de rest van de bak. Andersom was het ook erg fijn dat mensen mij voorang gaven als ik les had.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 15:44

Wat bij mij op wedstrijd gangbaar is:
- Snellere gang heeft voorrang op tragere gang, maar dit geldt ook binnen de gang zelf. Bvb uitgestrekte draf heeft voorrang op arbeidsdraf.
- Rechts houden, zoals in het verkeer.
- Overgangen oefenen (dus constant stap-draf-stap-draf) gebeurt ook op de binnenhoefslag.
- Zijgangen hebben voorang. Ook schoudervoor en travers horen daarbij.
- Halthouden oefenen mag, maar niet op X, want dan blokkeer je de diagonalen.

Thuis is het wat anders, maar net zo graag wat de andere heeft, aangezien we bijna nooit met meer dan 2 in de piste zijn.
Soms is het elk een cirkel, soms de bovenstaande regels, soms 1 iemand die de hoefslag neemt en de andere de binnenkant.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:46

Ik vind het leukst als alles gewoon smooth gaat. Als dan niet alles volgens de regel is, maakt het mij niet uit.
Zo heeft officieel draf voorrang op stap. Maar als er iemand intensief tempowisselingen in stap oefent (bv. vanuit een verzamelde stap, naar een bassistap op de lange zijde etc etc.) en iemand is met een lang teugeltje uit aan het draven, dan zou ik het absoluut niet erg vinden moest de eerste persoon gebruiken maken van de hoefslag.
Net zoals bij zijgangen: ik kan echt niet ruiken dat iemand die een middellijn inzet, ineens bij X gaat wijken. En zeker niet naar welke kant. Dus ik ga echt niet remmen, rukken en trekken aan mijn paard om de "zijganger" alle ruimte te geven, dan doet mijn training absoluut geen goed.

Dus gewoon, allemaal een beetje nadenken en kijken en niet blindelings afgaan op de voorrangregels.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:07

Bij ons op stal zijn het ook de algemene regels (Linksom, hardste gang, zijgang allemaal voorrang). Maar de eigenaar en teven instructeur heeft eraan toegevoegd: in en uitstappen op de hoefslag.

Ik vind het wel een goede, want het is nu wel duidelijk dat als iemand in de bak komt, die eerst gaat instappen en dus op de hoefslag. Je figuren kan je daar makkelijk omheen rijden, maakt niet uit welk figuur.

Daarnaast proberen we allemaal op dezelfde hand te rijden, en dat gaat ook aardig goed. Als iemand dus van hand verandert, zit binnen een rondje iedereen op de andere hand.

En degene die les heeft, heeft voorrang, maar dat is ook altijd erg duidelijk: de instructeur geeft altijd wel aan wat degene die les heeft, moet doen. Dus even op de volte blijven en binnenhoefslag, of juist iets op de lange zijdes: dan is het voor de mede rijbaan gebruikers ook duidelijk..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:17

Optiwolk schreef:
Bvb uitgestrekte draf heeft voorrang op arbeidsdraf.

Dit heb ik echt nmog nooit gelezen of gezien, ik zou je zo echt pardoes omrijden, sorry :o

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:25

Urielle schreef:
Optiwolk schreef:
Bvb uitgestrekte draf heeft voorrang op arbeidsdraf.

Dit heb ik echt nmog nooit gelezen of gezien, ik zou je zo echt pardoes omrijden, sorry :o

Sja, ik vind het een beetje logisch, aangezien deze in uitgestrekte draf toch iets minder snel zijn paard halt heeft staan dan degene in arbeidsdraf ...
Ieder zijn regels, en ik heb in al die jaren nog nooit paarden zien botsen :P

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:29

Wat ben ik blij dat ik op een rustige stal rij :=
Meestal lekker alleen in de bak of met z'n tweeën. En ja gewoon uitwijken voor een ander.
Wanneer de andere je niet ziet gewoon ff een simpele 'pas op ik kom' ofzoiets haha!

En wanneer het druk zou zijn. Ga ik de drukte liever uit de weg.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:01

Ik heb dit rijmpje indertijd bij ons op het prikbord gehangen omdat ik moe werd van het ontwijken van andere ruiters:

Al wie zich in de baan wil wagen,
dient dit vooraf beleefd te vragen
Wie zijgang rijdt heeft vrije baan
wie stapt moet naast de hoefslag gaan
Wie links rijdt heeft de meeste praats
Wie rechts rijdt maakt voor d'anders plaats
Rijdt veel praat weinig en tot besluit
Kom tijdig, en ga op tijd er uit...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:40

Optiwolk schreef:
Sja, ik vind het een beetje logisch, aangezien deze in uitgestrekte draf toch iets minder snel zijn paard halt heeft staan dan degene in arbeidsdraf ...
Ieder zijn regels, en ik heb in al die jaren nog nooit paarden zien botsen :P

Gelukkig maar :D Die in uitgestrekte draf kan toch ook de binnenkant aanhouden, hoeft toch niet per se echt te stoppen?
Maar omdat je schreef dat dat bij jullie de wedstrijdregels waren, dan heb je dus ook veel vreemde ruiters over de vloer, doe je die van te voren dan wel informeren over die regel? Op wedstrijd vind ik het nl. niet echt 'ieder zijn regels', ik veronderstel dan dat iedereen zich aan de algemene gangbare regels houdt.Dus als ruiter zou ikafwijkende regels vanuit de accomodatie wel graag even weten voor ik in alle onschuld iemand ondersteboven boeink. :+

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:02

Nee maar bvb Urielle, als er iemand uitgestrekte draf doet op de diagonaal, en jij arbeidsdraf op de hoefslag, kan je toch best even inhouden zodat die persoon zijn diagonaal kan afmaken?

Nou, nee, ongeschreven regels :)
De basisregels gelden. Maar hoewel we in de ring competitie zijn is iedereen supervriendelijk in de inrijpiste, dus 'voorrang' wordt soms eens afgestaan.
Wedstrijdlocatie verschilt keer per keer, daarmee.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:16

Ik vind het wel prettig om met meerdere in de bak te rijden. Goed voor je inzicht en je paard wordt er nog lekker soepel van ook. :')
Wij houden ook gewoon aan linkerhand voorrang en diegene die een hogere gang heeft.
Gaat hier meestal goed, soms zijn er wel vervelende dingen maar ja, het is geven en nemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:15

Optiwolk schreef:
Nee maar bvb Urielle, als er iemand uitgestrekte draf doet op de diagonaal, en jij arbeidsdraf op de hoefslag, kan je toch best even inhouden zodat die persoon zijn diagonaal kan afmaken?

hoefslag heeft sowieso al voorrang op de figuren en diagonalen, muv iemand die een diagonaal appuyeert ofzo, dus degene die aankomt in uitgestrekte draf zal dan idd de diagonaal korter moeten maken :j Ik hou dus niet in en het is zo gangbaar om de hoefslag voor te laten gaan dat ik ook echt niet zou verwachten dat iemand door zou rijden dus ik zou eigenlijk niet eens anticiperend remmen.