Geen respect meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Geen respect meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:22

Ben ik dan de enige die de techniek met de appel helemaal niet goed vind? Want hoe je het ook draait of keert, uiteindelijk krijgt het paard de appel. Dat is wat het paard onthoudt: wanneer baasje eten bij heeft, is dat voor mij.

Ik raad altijd aan wanneer je een dominantieprobleem hebt geen voer te gebruiken. Geen afleidingen, geen omkoperij, niets, noppes,.... alleen jij en het paard. JIJ moet het probleem oplossen, niet de appel.
Begin met gewoon zelf wat zelfzekerder, trotser en dominanter rond te lopen. Wees niet te lief, wees consequent. Straf bij slecht gedrag, beloon bij goed gedrag (niet met voer maar met je stem en lichaalshouding). Dat zijn echt de basisbeginselen, als je die al niet toepast, kom je nooit verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:44

Idd geen voer gebruiken, dan gaat hij oefeningen voor snoep doen, niet voor jouw band met het paard.

Dus geen snoepjes als je het juiste effect wilt. Druk van het paard af halen, even met rust laten is voor een paard al genoeg beloning, een dominant paard beloond een ander paard ook niet ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:06

Bange paarden kalmeren met voer, kan ik logisch verklaren. Dominante paarden omkopen vind ik ook niet zo handig, al is het alleen maar omdat je een dag je appeltje bent vergeten, en issie dan ook nog zo lief?

xpepperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:23

Als je paard schrikachtig is kan je ook de Natural Horsemanship manier gaan proberen een tip ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:56

xpepperx schreef:
Als je paard schrikachtig is kan je ook de Natural Horsemanship manier gaan proberen een tip ;)

Ehm... toevallig de moeite genomen te lezen hier?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:05

RT-P -> OPG

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 19:37

Nou, hij heeft alleszins de appel niet gehad, hoor. Hij is alleen niet geïnteresseerd als ik in de weide komt. Of ik er nou ben of niet, het maakt hem niets uit. Als ik trots de weide doorloop en zijn vriendinnetje knuffel, het zal hem worst wezen.
Maar toen ik daar met een zak lekkers stond kon ik van die interesse gebruik maken om te tonen dat ik beslis of hij het krijgt of niet (dit is nu met voer, maar kan algemener worden gezien.) Ik heb zo kunnen tonen dat ik mij groot kan maken en kan kiezen wanneer ik hem in de buurt wil. Nadien deed hij al meteen heel anders tegen me, en dan niet omdat hij voer wilde krijgen! Nee, het leek alsof hij zich weer herinnerde dat ik geen voermachine ben, juist omdat ik een appel bij had!

Dus in die zin is het zeker positief, vinden jullie niet?
Sowieso gaat alles bij dit paard door de maag, maar hij zeurde toch niet meer om het voer nadien... Hij was voor het eerst weer op mij geconcentreerd!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:47

Saars schreef:
Maar toen ik daar met een zak lekkers stond kon ik van die interesse gebruik maken om te tonen dat ik beslis of hij het krijgt of niet (dit is nu met voer, maar kan algemener worden gezien.) Ik heb zo kunnen tonen dat ik mij groot kan maken en kan kiezen wanneer ik hem in de buurt wil.

Nee hoor, hij was alleen geïnteresseerd in de zak met lekkers. En hij wist dondersgoed dat die vroeg of laat echt wel iets zou krijgen en daarin zijn paarden opvallend geduldig in. ;)

Meid, ik wil je echt niet kwetsen of aanvallen, maar haal er alsjeblieft hulp bij van mensen met meer verstand van paardengedrag en omgang, want op dit moment heb je een paard die heel goed mensjes kan trainen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:59

TS, wat is jou definitie van grondwerken? Volgens mij gaat het daar mis.

Grondwerken is niet iets waar je je paard voor van stal haalt, een half uurtje de kunstjes doet, en dan weer terug zeg alsof er niks gebeurt is.

Grondwerk is hoe jij je constant gedraagt als je bij je paard, een lichaamshouding, een manier van denken en doen! Het betekend dat jij altijd voorop gaat, altijd aangeeft (of dat nu bij poetsen, uit de wei halen of iets anders is) ik ben hier de leider, ik bepaal. Als ik zeg dat jij je achterhand verplaatst dan doe je dat, en op een klein signaal. Hetzelfde voor je voorhand, of gewoon je hele lichaam.

Het lijkt me het beste dat er eens iemand mee gaat, gewoon om te zien wat jij uitstraalt naar je paard toe. Belgie is voor mij helaas te ver weg, maar mischien kun je op bokt.be iemand vinden?

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:04

Sorry hoor, maar ik weet heel goed wat grondwerk is, alsjeblieft zeg! Ik moest gewoon net die dag de paarden van weide verwisselen en heb daarvan gebruik gemaakt langs de baan voor de basis van de basis!

Kijk, jullie waren er niet bij. Als jullie denken dat hij enkel naar het eten keek, goed. Maar ik weet dat hij wel degelijk naar mij aan het kijken was, aan het opletten wat ik hem wilde vertellen!

Maar goed, blijkbaar weet ik er niet veel vanaf.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:10

Als je het dan zo goed weet, waarom heb je hem dan in eerste instantie over je heen laten lopen? Volgens mij verwar je 2 dingen. In de OP denk je dat je paard 'bang' is en wegloopt en ga je hem proberen te kalmeren. Als je tóen je paard beter had gelezen had je allang kunnen zien dat hij wegliep omdat hij ongeïnteresseerd was, en je probeerde te intimideren (wat dus ook is gelukt door letterlijk over je heen te lopen toen je z'n doorgang versperde).
Dus nee, kom bij mij niet aan met 'jullie waren er niet bij'. Als je dat had gewild, had je ons kunnen uitnodigen. Wij moeten het ook maar doen met wat jij schrijft. En ik wil je 1 tip geven: een paard ruikt/hoort/ziet/voelt een appel, snoepje of iets anders te eten van een km afstand.
Ik zou je haast willen vragen, als jij dan vindt dat je dit in de basis hebt opgelost, morgen hetzelfde te doen zonder appel en daar dan een eerlijk verslag van uit te brengen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:57

Kan niet meer editten, maar zie in je OP, na nogmaals lezen, nu ook staan dat de belangstelling van dit paard voor het eerst werd gewekt toen je naar de voerbak liep om te kijken of er iets in zat. Tsja... zegt mij genoeg en dat je dus, wil je hier écht mee aan de slag, dit niet kunt oplossen met voer.

spiritgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:15

hoihoi

ik zou als eerst het gedrag van de paarden leren ...opserveren hoe werken paarden met elkaar ....
dat gedrag moeten wij als mensen eigenlijk na bootsen .
dan vorm je een soort kudde waar jij de leider zou moeten zijn ...

ik doe dit dagelijks met mijn paarden ik heb er drie
een is de baas (als ik er niet ben) als ik er ben neem ik dat over en heb vaak conflicten met de leider moet ik zeggen maar ik vecht het zelf uit .
ik heb drie merries die ene wat de baas is probeerdt mij dus ook vaak uit draait de kont toe of probeert idd over mij heen te lopen maar ik weet wat ik moet doen en loop ablosluut niet weg maar boots eigenlijk het zelfde terug ....dan zie je aan haar dat ze respect toon en loopt dan weg ...
die criollo wat ik heb wou in het begin ook niet komen ....
ik ben weer gaan observeren gewoon in het land gaan zitten en kijken wie wat doet ze ....
toen ben ik langzaam aan gaan rondlopen niet recht op haar af maar gewoon rond ...tot op gegeven moment ze richting mij wou komen en toen negeerde ik haar of stuurde haar weg ...
naderhand heb ik parellie met haar gedaan ...een stuk af gezet in het land en ben met een stick in het midden blijven staan .....en haar als maar laten lopen als ze wilde stoppen voor iets mocht niet van mij doorlopen net zo lang tot ze vanzelf naar me toe kwam ....
zodra ze er was gaf ik haar een friendly game ..deed ze dan nog wat afstandelijk of wou ze gek doen dan stuurde ik haar net zo hard weer weg .....dit deed ik elke dag ...als het klaar was bleef ik nog serveren ...tot uit eindelijk zij het vertrouwen in mij had en ik nu echt alles met haar kan ....
maar je moet echt het paarden gedrag tonen zoals hun het in het wildt ook zouden doen .....
en als je angst heb moet je die eerst overmeesteren zo niet krijg je het nooit perfect voor elkaar ...een paard voelt veel en heeft snel alles door sneller dan wij denken .....en snoep goed nee niet doen
dit is mijn ervaring en zo ga ik met paarden om misschien dat iemand hier iets aan heeft

het kan echt

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 23:25

Bedankt, hier kan ik dus wat mee. Heel erg bedankt.
Ik probeerde gewoon één van de tips uit die hier werden gegeven en ineens wordt mij verweten dat ik totaal niet weet waar ik mee bezig ben. Ik kan duidelijk niet met paarden omgaan. Nou nee, niet met hem op sommige dagen, want zoiets heb ik nog niet eerder ervaren. Ik moet inderdaad nog bijleren, maar hoeft dat dan zo verteld te worden? Zo loopt het altijd op bokt!
Ik was echt blij, dat is nu wel over.
Oké, ik probeer het dan maar uit zonder het voer Sientje, en dan kom ik hier vertellen dat hij me geen één blik heeft gegund en als een gek is weggelopen en dat ik na 5 uur ben afgedropen omdat het donker werd. (Oei, nee! Niet doen! Niet opgeven!)
Ik schreef dit topic omdat ik niet wilde opgeven, maar nu zakt de moed me pas echt in de schoenen.
Dan is iedereen vast tevreden omdat het gelijk is gehaald.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 23:44

Sientje schreef:
Kan niet meer editten, maar zie in je OP, na nogmaals lezen, nu ook staan dat de belangstelling van dit paard voor het eerst werd gewekt toen je naar de voerbak liep om te kijken of er iets in zat. Tsja... zegt mij genoeg en dat je dus, wil je hier écht mee aan de slag, dit niet kunt oplossen met voer.

Dat is trouwens niet waar! Lees het maar een derde keer.
Het is precies of jullie het allemaal nog veel erger willen laten lijken dan het is.
Hij is soms ook superlief en sinds hij in de winterweide staat is het al verbeterd, hij toont weer interesse...
Maar ik word echt triest van dit topic...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:53

Als mijn paard me letterlijk omver liep zou ik een stok pakken en hem verrot slaan. Dat hoef je vaak maar één keer te doen, dan is het goed. Pak je nog een keer die stok dan hoef je niet eens meer te slaan.
Dit is gevaarlijk, de hoef iets anders richting hoofd en je kan zo dood zijn.

spiritgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:17

Saars schreef:
Bedankt, hier kan ik dus wat mee. Heel erg bedankt.
Ik probeerde gewoon één van de tips uit die hier werden gegeven en ineens wordt mij verweten dat ik totaal niet weet waar ik mee bezig ben. Ik kan duidelijk niet met paarden omgaan. Nou nee, niet met hem op sommige dagen, want zoiets heb ik nog niet eerder ervaren. Ik moet inderdaad nog bijleren, maar hoeft dat dan zo verteld te worden? Zo loopt het altijd op bokt!
Ik was echt blij, dat is nu wel over.
Oké, ik probeer het dan maar uit zonder het voer Sientje, en dan kom ik hier vertellen dat hij me geen één blik heeft gegund en als een gek is weggelopen en dat ik na 5 uur ben afgedropen omdat het donker werd. (Oei, nee! Niet doen! Niet opgeven!)
Ik schreef dit topic omdat ik niet wilde opgeven, maar nu zakt de moed me pas echt in de schoenen.
Dan is iedereen vast tevreden omdat het gelijk is gehaald.

je moet de moed niet opgeven ....dat wordt hier ook niet echt letterlijk gezegt ....
maar eerlijk is eerlijk met voer etc is het paard sneller gebaseerdt op het voer dan het geen jij eigenlijk wil .....als je dan is de wei in komt denkt hij yes ze heeft weer iets en nee hij moet het voor jou doen snapje .....
vandaar de metode wat ik je schreef ....en vandaar denkelijk het comentaar wat je kreeg van ieder ...
het gaat zich om jou en niet je appel brokjes etc dat is latere zaak ...eerst jij en hij dan pas lekkernij ....als hij eerst maar respect toont voor jou allerbelangrijkste .....ik hoop dat je hier dan iets aan hebt en laat je niet gauw van de kaart brengen dat is wat tussen jou en dat paard dus ook gebeurdt ....eerst is ie lief dan doet hij raar en jij ben van de kaart zo zie ik het ook hoe je tegen over de andere mensen reageerdt (niet bazig bedoeld) maar ik kijk ook altijd naar de karakter van de eigenaar ...en 9 van de 10 keer lijken (raar maar waar)de paarden op hun of andersom..

spiritgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:19

44Myrthe44 schreef:
Als mijn paard me letterlijk omver liep zou ik een stok pakken en hem verrot slaan. Dat hoef je vaak maar één keer te doen, dan is het goed. Pak je nog een keer die stok dan hoef je niet eens meer te slaan.
Dit is gevaarlijk, de hoef iets anders richting hoofd en je kan zo dood zijn.

verrot slaan is toch ook ergelijk sorry maar dan idd hoef je die stok maar te pakken en waarom doet hij het dan niet omdat hij bang is ......vind dit een waardeloze redenatie sorry ....zo zou ik nooit met paarden omgaan egaal wie of wat ze zijn er zijn andere manieren .......maar ok ieder het zijne maar ik moest dit ef kwijt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:43

Die stok heb je meestal niet nodig. Al kan het wel helpen er eentje mee te nemen, omdat je daarmee zelf vaak al een stuk zelfverzekerder bent. Je kan je immers verweren als het nodig is. En het gaat toch helemaal om jouw houding. Dus als jij je met een stok in je hand veiliger voelt dan moet je dat vooral doen, en dat meen ik serieus. (maar dan ook niet schromen die stok ook te gebruiken wanneer nodig. Er zijn paarden die door de bluf heen zien).

Ik zou ook niet gekozen hebben voor de truc met de appel. Een duidelijk dominant over jou paard met voernijd zou ik niet gaan uitdagen met voer. Althans, niet in deze fase. Al denk ik wel dat de meeste negatieve reacties daarop wat overdreven zijn. Als TS de appel helemaal zelf heeft opgegeten, tot de laatste kruimel aan toe, dan leert het paard echt niet dat als ie maar genoeg doordramt er vanzelf wel voer komt. Daarvoor is hun geheugen gewoon niet lang genoeg. Als ie een uur later z'n normale voer krijgt denkt ie echt niet meer aan dat jij een uur eerder een appel voor z'n snufferd hebt op lopen eten zonder te delen. Dan is ie volledig gefocussed op dat nieuwe voer en is allang weer vergeten dat jij ooit een appel voor z'n neus hebt zitten oppeuzelen. Paarden zijn niet rancuneus en zijn niet uit op wraak en/of revanche. Dat kunnen ze niet eens.

Ik zou alleen het risico zelf niet willen nemen. Want een fractie van een seconde niet opletten en paard heeft de appel in handen (en wint dus wel) EN kan eenvoudiger dan ooit letterlijk over je heen lopen, omdat je ook met de appel bezig bent in plaats van volledig en alleen maar met hem. Zeker als er ook nog andere paarden in dezelfde wei staan, die ook wel eens interesse kunnen hebben in die appel zou voor mij de kans te groot zijn dat ik net eventjes 1 moment ben afgeleid.

Ik zou eerder gewoon in de wei wat oefeningetjes gaan doen. Jaag hem eens weg, en nodig hem eens uit. Zet hem eens een stapje opzij, of achteruit, of vooruit. Net hoe het uitkomt. Kijk eens of je hem om je heen kan laten lopen. Zorg daarbij dat je zelfverzekerd bent, dus neem als dat helpt een touw of een zweep mee, of als het helpt voor je zelfvertrouwen, een stok. Iets waarmee je hem op veilige afstand kan houden. Als je bijvoorbeeld wil dat hij opzij gaat voor jou, dan ook alleen dat vragen. Net zolang tot ie een stap opzij zet. Belonen, klaar voor die dag. Dat kan je later altijd uitbreiden. Kies daarbij iets uit dat haalbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 08:42

Al die dingen met wegjagen en uitnodigen zijn wel heel goed, en parelli, maar dat is best lastig als je niet weet hoe lichaamstaal werkt. Weet je dat ts? Anders zou je eens kunnen zoeken op youtube naar filmpjes die er over gaan.
Of je haalt voor 1 keer een persoon erbij die je dat kan vertellen, dat is toch wel handig, want lichaamstaal luistert nogal nauw. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:10

Saars schreef:
Ik probeerde gewoon één van de tips uit die hier werden gegeven en ineens wordt mij verweten dat ik totaal niet weet waar ik mee bezig ben.

Je opent een topic waaruit ik opmaak dat je niet zoveel kent van paardengedrag en hoe er mee omgaan.
Daarbovenop kies je om uit te proberen de slechtste tip die in dit topic gegeven wordt.
En ja, daar maak ik dus uit op dat je niet weet waar je mee bezig bent.

MAAR (en lees alsjeblieft verder) dat is NIET erg. Niemand hier is geboren als volleerde paardengedragkenner. Iedereen heeft het moeten leren.
Je evolueert naargelang je meer met paarden werkt, niet alleen erop, maar voornamelijk erlangs.

En hou gewoon in je achterhoofd, dit is echt basisstelling nummer 1: gebruik geen voer. Niet, njet, nooit, jamais! Een paard is geen hond, een paard moet niet vechten voor eten, een paard ziet eten niet als de ultieme beloning. Een paard ziet eten gewoon...als eten.
De problemen die je hebt ga je moeten oplossen met lichaamstaal en intelligentie, niet met voer.

En de laatste tip die ik je wil geven: wees een beetje zelfverzekerder. Je krijgt een paar negatieve kritieken en je denkt meteen aan opgeven, je schiet in de verdediging etc etc. Wanneer je met paarden bezig bent, kan je niet telkens opgeven wanneer het ook maar een beetje tegenzit. Een paard voelt dit ook aan wanneer die met een slappe vod (beeldspraak, neem dit niet te letterlijk) of met een zelfverzekerde baas te maken heeft.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:19

misschien een tip: lees de topics (casus) eens van suelza hier op bokt. rustig doorlezen, je kunt er een hoop van leren =)
succes :j

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 13:19

Bedankt voor de tips iedereen, maar ik heb het onderhand wel een beetje gehad.
En nee, jullie kwamen ook totaal niet vekeerd over.
Ik heb boeken gelezen over hoe omgaan met paarden, de rangorde, hoe zij met elkaar omgaan. Met hem lukt het me absoluut niet. Ik kan hem niet lezen. En het is ook plots gekomen, uit het niets is het veel slechter geworden. Maar ik had natuurlijk meteen moeten zien dat hij over me heen ging crossen, logisch toch!
Ik kan die veralgemening dat ik het niet kan dus écht niet appreciëren.
Het is gemakkelijk gezegd, geen voer meenemen. Hoe moet ik dan beginnen als hij me niet eens meer in de buurt wil? Als ik hem wegjaag staat hij aan de andere kant van de weide en graast daar lekker verder. Maakt hem niets uit. Denken jullie misschien dat paardjelief onder de indruk is als ik afkom met een zweep, een stok of een grote roze strik? Goed mis, dan. Ik dacht dat dat wel duidelijk was. Dus moest ik het voer gebruiken om zijn aandacht te trekken. EERST op het voer, daarna op MIJ. OP MIJ. Want hij KON aan het voer maar heeft beslist om mij te volgen. Hij heeft de appel dan ook NIET gehad.
Ook vind ik de reacties niet fair tegenover de persoon die me de tip gaf. Hoe kan je daarna dan nog zeggen dat "niemand het natuurlijk het beste weet"?
Ik ga maar een andere hobby zoeken :')

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:28

Ik vind het wel heel makkelijk hoe je nu reageerd. Er staan echt goede tips tussen, maar bedenk vooral, deze dingen moet je leren en respect voor jou moet ontwikkeld worden, dat komt niet na een nachtje nadenken. Ik zou me als ik jou was nog iets verder verdiepen in paardengedrag, leergewoontes en verschillende vormen van NH en vooral kijken of je bij mensen een curcus kan volgen of mee kan kijken. Een paard dat in het weiland niet wil komen kan je lokken met voer maar dat is miz niet een juiste manier. Liever werk ik met ongeinteresseerd zijn en/of wegsturen, maar daarin luisterd de lichaamstaal erg nauw en kan je via de computer lastig uitleggen. Het geeft wel voldoening wanneer paardlief zich eindelijk beter gaat gedragen en je weet dat je dat totaal zelf heb behaald. Maar ja, daar kunnen enkele weken overheen gaan. Maar als je daar de tijd en de studie niet in wil steken, dan kan je beter op zoek naar een minder grote uitdaging. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:31

Saars schreef:
Bedankt voor de tips iedereen, maar ik heb het onderhand wel een beetje gehad.
En nee, jullie kwamen ook totaal niet vekeerd over.
Ik heb boeken gelezen over hoe omgaan met paarden, de rangorde, hoe zij met elkaar omgaan. Met hem lukt het me absoluut niet. Ik kan hem niet lezen. En het is ook plots gekomen, uit het niets is het veel slechter geworden. Maar ik had natuurlijk meteen moeten zien dat hij over me heen ging crossen, logisch toch!
Ik kan die veralgemening dat ik het niet kan dus écht niet appreciëren.
Het is gemakkelijk gezegd, geen voer meenemen. Hoe moet ik dan beginnen als hij me niet eens meer in de buurt wil? Als ik hem wegjaag staat hij aan de andere kant van de weide en graast daar lekker verder. Maakt hem niets uit. Denken jullie misschien dat paardjelief onder de indruk is als ik afkom met een zweep, een stok of een grote roze strik? Goed mis, dan. Ik dacht dat dat wel duidelijk was. Dus moest ik het voer gebruiken om zijn aandacht te trekken. EERST op het voer, daarna op MIJ. OP MIJ. Want hij KON aan het voer maar heeft beslist om mij te volgen. Hij heeft de appel dan ook NIET gehad.
Ook vind ik de reacties niet fair tegenover de persoon die me de tip gaf. Hoe kan je daarna dan nog zeggen dat "niemand het natuurlijk het beste weet"?
Ik ga maar een andere hobby zoeken :')

Begrijp me niet verkeerd maar het lijkt wel of je een beetje ongeduldig bent, klopt dat? :')
Met dat wegjagen, hoe groot is je land? Kijk, staat ie nu op 4 voetbalvelden, dan heeft het weinig effect, dan kun je wel 5 dagen achter m aan gaan.

Mocht het een klein landje zijn, dan moet je hem gewoon voor een langere tijd wegjagen en ja, dat duurt de eerste keer soms wel een paar uur. De eerste paar keer zal hij idd niet op je letten, maar wacht maar als je hem een uur lang achter na zit, dan gaat hij wel op jouw focussen en zal hij constant in beweging blijven zolang je achter hem aan gaat.

Maar wat ik nogmaals zei, soms zijn boeken en eigen onderneming niet genoeg, soms moet je toegeven dat het zelf niet lukt, maar dat is helemaal niet erg, niemand kan het alleen.
Dus mijn advies is, kijk eens rond op bokt of er iemand bij jou in de buurt woont die je een keertje kan helpen :)