Huilen tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maartjehorse

Re: Huilen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:02

Nou ik huil als ik problemen heb, en als ik dan alleen ga rijden dan kan die niet uit mijn hoofd zetten en barst ik op mijn paard of naast mijn paard in tranen uit... maarja dat is niet van de angst.
Meer van de stress...

xrowenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:11

herkenbaar! gelukkig ben ik er nu over heen, en dat zou bij jouw ook vast wel gebeuren ;) eerst schaamde ik me erg super erg voor als er iets gebeurde en ik huilde.en in mijn ogen, stonden de meeste mensen er alleen maar van te genieten.... :oo natturlijk waren er ook zat mensen die het zielig vonden en je graag willen helpen. maar sommige zie je gewoon lachen en wijzen en fluisteren...
ik ben echt super blij dat het nu helemaal over is! ik zit nu zelfs in de gevorderde les en ga mee doen aan wedstrijdjes, ik kan er soms om lachen als er iets gebeurt en ben het na een sec al weer vergeten.
natuurlijk blijft er altijd wel eens wat , wat een ruiter eng vindt, bijv ik durf nog steeds niet hoog te springen := natuurlijk is het ook weer niet zo dat ik zomaar op een bokkend en steigeren paard stap....
maar ik ben nu helemaal over me angst heen, (die angst was er gekomen toen ik als 10 jarige me eerste pony kocht, die totaal geen kinder pony bleek te zijn en er veel vandoor ging of je aanvallen. |( )
maar ik weet nu 1 ding: je hoeft je niet teschamen als je bang bent, het is ook geen schande als je om hulpt vraagt en je moet gewoon de tijd nemen om over je angst heen tekomen, en niet alles in een uur willen doen :j

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:38

ik huil alleen als ik zwaar gefrustreerd raak met mijn paard, ik ga dan nog heel even door met rijden tot hij goed gedrag vertoont en dan belonen. maar bij jou heeft het dus een andere reden, daar kan ik je helaas niet mee helpen. succes ermee

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:45

Het probleem is niet dat je moet huilen als je op je paard zit - daar zou je je niet voor hoeven schamen. :)
Zowel de frustratie het je nog waard is moet je blijven rijden.
Ik denk dat het een goede beslissing is eerst uit te zoeken wat er met het paard is. :)

Lastige lijkt mij wel dat als je huilt je ademhaling omhoog schiet. Maar da's praktisch gezien dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:46

Als een paard met mij letterlijk de bosjes doorrent in galop wel ja..
Maar ik snap helemaal wat je bedoelt.. Ik heb het alleen als het echt heel erg wordt.. :+

Sabzje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:42

Bekend probleem... Af en toe rolt er een traan over mijn wang, maar verder niet. Wat mij dan nog meer frustreerd... Ik krop het op en als het me heel hoog zit, dan komt het er in de stal bij het paardje uit... :(:)
Als ik merk dat ik gespannen raak op een buitenrit bijvoorbeeld, dan zijn de oren van de persoon die mee is niet blij. haha
Verder goed door ademen, meer zou ik ook niet kunnen bedenken.

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:44

Ik ken het ja mijn bff heeft dat ook, maar is niks tegen te doen denk ik maar ik vind het ook neit erg

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:45

Ik huil uit frustratie/onmacht.
Mijn paardje springt buiten bijna 1 meter hoog en binnen krijg ik hem niet eens over 30 cm. Daar zit ik dan. Ook omdat het iets meer dan een half jaar geleden wél goed ging.

Maar ik hou me sterk en blijf proberen *\o/*

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 21:16

Veel huilers dus van onmacht en frustratie, ook niet fijn :n

Sabzje: wat bedoel je met "dan zijn de oren van degene die mee is, niet blij", vloek je zo? :D
Zit me net te bedenken dat ik dat ook wel makkelijk doe als ik schrik :j Vooral buiten inderdaad!
Op moment dat er een schok door paardlief heen gaat, schrik ik ook en dan wil ik nog wel eens vloeken :o
Dat opkroppen is natuurlijk ook niet goed inderdaad, wat dat betreft ben ik blij dat het er bij mij tenminste meteen uit komt, des te sneller ben ik het kwijt...
Waarom krop je het op?

Saars: dat lijkt me inderdaad behoorlijk vervelend :(:) Goed dat je wel blijft proberen, daar gaat het tenslotte om!! +:)+

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:19

Ik huil nooit op m'n paard hoor. := Behalve 1 keer, toen ging het echt heel slecht op school, en had ik springles. Maar door alle frustratie van mij wilde pony nergens overheen en ik kreeg haar op een gegeven moment niet eens meer over een balk heen. Nou toen trok ik het ook even niet meer. :=

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 22:19

Ik herken het gevoel ook, bang op je paard zitten omdat je bang bent geen controlle meer te hebben. Ik heb rond mijn 18de een flinke val meegemaakt, ben er daarna jaren niet meer opgegaan en 1,5 jaar geleden weer opgestapt, dacht dat ik het wel weer kon oppakken, maar nee, na een paar maanden weer een flinke val, waarvan ik nu nog vaak de pijnen voel en sindsdien zijn er daar die rot tranen. als ze schrikt om niks, zit ik te slikken, als ze er 2 meter vandoorgaat, staan de tranen in mijn ogen. Ik heb geen controlle (denk ik) omdat mijn voeten de grond niet raken. en dus is er paniek, terwijl mijn paardje echt niks doet, mijn 8 jarige dochter rijd er op zonder problemen. Het ligt aan mij, dat weet ik. Ik heb al een ander zadel gekocht omdat ik daar meer steun aan had, maar ik kom niet echt van de grond, om zo te zeggen, maar nu heb ik voor mezelf de oplossing: sinds kort men ik met haar, en daar voel ik me super bij! ik zit de hele tijd met een grijns op de wagen en ook daar is wel eens iets geweest, een schrik van haar etc. maar dat vang ik op en ga gezellig weer door. Voor mij is dit de beste oplossing, ik voel me er goed bij!! *D

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 01:00

Diana29, volgens mij ben jij de eerste die precies heeft, wat ik ook heb :j Is het bij jou ook echt een reflex? Dat je er dus niets aan kunt tegenhouden?
Wat fijn dat je in het mennen je angst helemaal kwijt bent! Ik vind het rijden opzich nog erg leuk (alleen nu dus even niet :')) dus ik pak zeker nog door, maar anders kan ik mijn ei ook wel kwijt in lekker tutten en grondwerk :j (dat is ook wat ik voorlopig met 'm ga doen :j)
Bedankt voor je reactie!

Diana29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:26

oef, dacht altijd dat ik de enigste was met die gevoelens, maar fijn om te lezen dat er nog andere zijn die een kraantje kunnen opendraaien :o
Ik stap er nog wel eens op maar dan met een soort westernzadel (heb ik houvast :) ) en alleen stap en heel soms als ik een goede dag heb, tölt! Maar ik ben heel blij met mijn karretje en zal dit zeker uitbreiden. Voor mij de ideale oplossing, maar als je nog doorzet voor het rijden vind ik dat super top van jou!! succes!! :j

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:54

DaiskeLover schreef:
Ik ken het ja mijn bff heeft dat ook, maar is niks tegen te doen denk ik maar ik vind het ook neit erg

Ik heb dat niet? Alleen als ik val ofso maar dat is schrik, ik ga niet uit het niets huilen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:00

Dat heb ik een klein tijdje gehad, in de tijd tussen dat m'n vaste pony op de manege wegging en m'n verzorgpaard nu kwam. Bij mij kwam het gewoon omdat ik doodsbang was voor de paarden waarop ik reed. Geen idee waarom trouwens, ben nooit echt hard gevallen op deze manege. Zodra het paard waar ik op reed alleen maar wegsprong verstijfde ik en begon ik al helemaal te trillen en te huilen. Ben er meerdere keren ook gewoon vanaf gestapt.
Toen Milou (verzorgpoown nu) op de manege kwam was het na een tijdje helemaal over en nu stap ik eigenlijk als het eens nodig is overal wel weer op, en lach ik erom als ze wegspringt :D

Wel vervelend voor je :(:) En goed dat je hulp hebt en doorzet. Je komt er vast wel overheen :j

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:56

xDeena_ schreef:
DaiskeLover schreef:

Welke bff dan? (sorry offtopic)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:22

Huilen heb ik één keer gehad. Toen was ik ook (na wat minder fijne ritjes) bang geworden en op die bewuste rit liep het ook allemaal niet zoals het moest en toen kwamen er idd wat tranen. Gewoon pure frustratie en boos zijn op mezelf, dat ik dan op zulke momenten zo'n angst heb. Dan kan ik me echt aan mezelf ergeren en raak ik gefrustreerd, maar kan er soms niks aan doen. Dan ben ik gewoon bang :+ Heb dat ook wel wat TS aangeeft; al allerlei enge dingen zien gebeuren terwijl er nog helemaal niks aan de hand is.. Heel vervelend en vermoeiend. En soms dus ook frustrerend.

Ook dat vloeken herken ik := Als mijn paard ergens van schrikt, dan maakt ze soms even een sprongetje op de plaats en daar schrik ik dan weer van en dan floept er wel eens een gvd uit :o

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 00:07

hey,

dit komt me zo bekend voor ,
ik heb een warmbloed merrie van 16jr .het is een super lief dier wat graag aandacht krijgt .
veel van de fouten van de vorige eigenaar zijn er uit maar vlak na dat ze bij mij kwam ging ze er regelmatig vandoor en dan plat door de bak recht op andere paarden af , dus toen ging ik alleen nog rijden als er niemand op stal was zodat ze niemand kon bezeren en nergens van hoefde te schrikken dat ging steeds beter , maar na een maand of 2 / 3 ging het weer helemaal mis .
nu gaat ze er ook als ik alleen ben regelmatig vandoor en ik heb lessen gehad (die echt goed waren ) maar heb geen geld meer voor lessen .

ik heb het rijden echt nodig als psyschotherapie & fysiotherapie maar ik vind het gewoon niet leuk meer omdat het me zeer doet dat ik mijn paard niet vertrouw en dat mijn paard mij kennelijk ook niet vertrouwd . ze mag van mij bokken en stijgeren maar dit puur uit angst/paniek er vandoor gaan of hard draven daar kan ik niet tegen .

het gevoel van angst komt door het controle gebrek er zit geen rem meer op en dus raak ik in paniek en telkens als ik denk dat we er doorheen zijn gebeurt het opnieuw .
ze word 6 dagen per week voor het rijden gelongeerd met bijzets a 45 minuten of langer en 1 dag per week met een halster 30 a 45 minuten gelongeer zodat ze dan dr ei kwijt kan dus het licht niet aan een teveel aan energie .

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:53

Ik ben van het weekend nog huilend afgestapt, gewoon omdat het niet lukte... Ik bots de laatste tijd enorm met m'n paard als er geen begeleiding bij is en dan gaat ze echt behoorlijk met me aan de haal. Hierdoor zit ik ook niet meer lekker op m'n paard, verkramp regelmatig gewoon, waardoor ik dan ook niet meer fatsoenlijk kan lichtrijden en dáardoor raak ik dan nog meer in de stress. Herken het dus maar al te goed...

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:02

Niet al te lang geleden ben ik ook in echt huilen uitgebarsten ( niet van de schrik overigens) had ff een dipje en ik wilde mijn paard voor troost ff uit de wei halen( op zijn verjaardag nb) en ik pak de stroomdraad vast, niet het handvat maar de draad, dus ik kreeg kei veel stroom en hij via mij, dus in paniek trekt hij zich los uit men hand en begint rond te rennen in de buitenbak..ik vond het zo erg voor hem dat ik spontaan kei hard begon te huilen..echt sip dit..maar waarschijnlijk was dat gewoon opgebouwde ellende die er in 1 keer uit kwam..hij heeft het me wel vergeven trouwens..een wortel doet wonderen, liefde gaat door zen maag..
TS succes in ieder geval met je huilbuien..komt echt wel goed hoor!

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:09

Ik heb dat ook wel is hoor!
Zeker als het niet gaat zoals ik het wil. Dan ga ik nog wel is van frustratie huilen, of gewoon uit onmacht.
Ik had het gister nog, mijn paard luisterde niet met rijden en ik heb de hele weg terug naar stal zowat met hem gevochten, gewoon omdat hij dwars bleef doen. Toen moest ik toch echt wel bijten tegen de tranen.

Het is inderdaad vervelend, maar wel menselijk.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 10:13

wat is paardrijden toch leuk :D en wat is het toch prettig dat ze ons zo spiegelen :')
reageer later even uitgebreid vanaf een pc, zit nu op mijn telefoon te bokken...

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:42

Ik heb in het begin zo vaak huilend op mijn paard gezeten. Sinds ik mijn eigen paardje heb ben ik wat rijden betreft aardig mijn zelfvertrouwen kwijt en vind het soms zo eng, zonder dat er ooit echt iets gebeurd is... Maar voor mij lucht het vaak op. De tranen zijn bij mij puur van spanning en als ik dan even een potje gejankt heb dan ben ik die spanning kwijt en gaat het stukken beter! Dus hoewel ik me er soms best voor schaam laat ik de tranen maar gewoon rollen... het gaat ondertussen trouwens wel al stukken beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:51

Geen last van, kan wel heel boos worden :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:18

Ontzettend herkenbaar TS!!!

Inmiddels al een poosje geen last meer mee gehad gelukkig.

Ik zat regelmatig woest op het paard, nu is woest bij mij ongeveer synoniem aan janken. Ik huil altijd, als ik blij ben, als ik verdrietig ben, als ik boos ben. Als het mij niet lukt, werd ik vreselijk boos. Soms tot grote irritatie van mijn mede lesgenoten. Toen ik privélessen ben gaan rijden, werd het beter. Een nieuwe, onbekende instructrice. Maar helaas werd ik daar ook al snel opstandig tegen als het mij niet lukte.
Iemand anders, die te dicht bij mij staat en mij ook wel helpt, kan ik ook al heerlijk tegen uitvallen. Met tranen uiteraard.
Opnieuw ging ik naar een andere instructrice, iemand die precies vertelt wat ik moet doen, maar die mij ook haarfijn aan lijkt te voelen. Ik heb nog nooit zoveel plezier in lessen gehad! Ik heb natuurlijk wel eens een momentje waarop het niet lukt, maar ik kan mezelf goed beheersen, mede dankzij mijn instructrice.

Mijn idee is dan ook dat een instructrice heel veel invloed kan hebben op je rijden, emotioneel gezien. Als een instructrice je goed aanvoelt, dan zal jij niet overvraagd worden tot dingen die jij en je paard samen niet kunnen verwerken.