Het nut van rijbroek met leren zit vlak??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:15

Leen_ schreef:
mika11 schreef:
Het zit fijner.
Als ik eens een rijbroek aanheb zonder leren zitvlak, lijkt het zadel opeens heeeeel glad :')

Dat heb ik ook! Voel me dan ook helemaal niet meer op mijn gemak.

Voor mij ook nooit meer broeken zonder leren zitvlak. Heb een schrikachtig paardje en op die momenten zit je veel stabieler in het zadel. Verder heb ik het gevoel dat ik met leer mijn hulpen beter kan doorgeven omdat ik stiller zit.

Inderdaad. Nooit meer zonder!
Ik merk dat ik veel stiller zit, maar wel beter met de beweging van het paard mee kan gaan.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:34

Ik vind het heerlijk met leren zitvlak

ik reed altijd met een gladde broek jarenlang vond het overdreven leren zitvlak niet nodig enz.

Maar had tijdje terug nieuwe rijbroek nodig toch maar met leren zitvlak

Omdat ik nu meerdere keren per week rijd wissel ik met rijbroeken (ik heb er 2)
Ene keer rij ik zonder lerenzit vlak (me oude broek) andere keer weet met.
Zo kan de 1 in de was enz enz

Ik merk nu echt het verschil je zit veel beter ik rij ook vaak op een paard die vaak opzij springt tijdens het rijden geeft toch beter gevoel
Pas draaide hij zich in 1x om omdat hij schrok vele waren er dan zo afgeschoven ik zat er nog gewoon recht op
heb het gevoel dat ik veel steviger zit. En niet zo schuif in het zadel.
Vanav weer zonder gereden het is echt weer wennen.

Ik wil niet meer zonder ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:33

fjordjes schreef:
Ik vraag me alleen of of het nou écht leer is? Heb in de labels van mijn broeken nooit kunnen zien of het echt leer is.

Je hebt er met kunstleer maar je hebt er ook met echt leer. Deze kosten natuurlijk veel meer dan kunstleer.
Boras schreef:
Ik heb nooit rijbroeken met een leren zitvlak gehad.
Als ik lees dat het meer grip geeft, dan komt bij mij direct de vraag op of die grip geen (extra) slijtage aan het zadel veroorzaakt.

Het is niet hetzelfde leer als dat van je zadel, je zadel heeft een soort van glad/plakkerig leer. Terwijl de rijbroeken leer hebben wat je kan vergelijken als je met een stalen borstel over je zadel zou gaan, dus zacht leer, soort van opgewolt(?). Mijn zadel ziet er nog heel netjes uit en rij al 3 jaar met leren zitvlak.

floor191196

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:59

Ik vind de broeken met een heel dun leren zitvlak het fijnst zitten, niet zo stijf, maar toch de grip van het leer :) .

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:02

Ik vind het met leren zitvlak veel fijner
Want dan is het risico al veel kleiner dat ik van mijn paard af val met springen :P
Heeft wat meer grip, anders schuif je zo snel uit het zadel

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:32

Goh, dit wist ik ook helemaal niet.
Ik koop alleen rijbroeken van 20 / 29 euro. Maar als het toch helpt ga ik er denk ik toch wel eentje aanschaffen, of via marktplaats/bokt overkopen! :D

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:04

Je zit dan inderdaad misschien wat ''steviger'', ik vind het altijd wel lekker zitten..
Maar ik denk dat het maar net is wat je gewend bent, vroeger had ik alleen rijbroeken zonder leren zitvlak en de eerste keer vond ik zo'n zitvlak maar niks, nu heb ik beide en eigenlijk vind ik het verschil niet heel erg groot ;)

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:16

Irisx94 schreef:
Goh, dit wist ik ook helemaal niet.
Ik koop alleen rijbroeken van 20 / 29 euro. Maar als het toch helpt ga ik er denk ik toch wel eentje aanschaffen, of via marktplaats/bokt overkopen! :D

Ik heb er nog eentje liggen, twee keer gedragen;) mag tegen elk aannemelijk bod weg. Zie onderschrift

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:21

linnie050 schreef:
Ik merk nu echt het verschil je zit veel beter ik rij ook vaak op een paard die vaak opzij springt tijdens het rijden geeft toch beter gevoel
Pas draaide hij zich in 1x om omdat hij schrok vele waren er dan zo afgeschoven ik zat er nog gewoon recht op

Maakt dat echt zoveel verschil dan? Mijn paard is ook een zenuwpees, springt regelmatig opzij, draait ineens om of begint te spinnen, rent al bokkend in volle galop weg... Nou ja, alles erop en eraan.
Ik rij zelf gewoon zonder lederen zitvlak en ik blijf eigenlijk ook altijd gewoon zitten... Dus dan vraag ik me af of die rijbroek echt zoveel verschil maakt?
Als dat zo is wil ik het ook wel eens gaan proberen namelijk, kan nooit kwaad :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:08

pniekepnak schreef:
linnie050 schreef:

Maakt dat echt zoveel verschil dan? Mijn paard is ook een zenuwpees, springt regelmatig opzij, draait ineens om of begint te spinnen, rent al bokkend in volle galop weg... Nou ja, alles erop en eraan.
Ik rij zelf gewoon zonder lederen zitvlak en ik blijf eigenlijk ook altijd gewoon zitten... Dus dan vraag ik me af of die rijbroek echt zoveel verschil maakt?
Als dat zo is wil ik het ook wel eens gaan proberen namelijk, kan nooit kwaad :D

Ik heb zelf ook een zenuwpees, had vóór ik een rijbroek met leren zitvlak had ook het gevoel dat ik stabiel zat in die omstandigheden. Maar nu zit ik nog stukken beter. Nu rij ik sowieso nu niet meer zonder leer.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:12

Oke, dan moet ik dat ook maar eens gaan proberen dan... Nooit erg om nóg steviger te zitten op mijn draakje! :D

Anoniem

Re: Het nut van rijbroek met leren zit vlak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:37

Ik vind zonder fijner. Heb dan meer gevoel ofzo naar beweging van paard. En die leren zit vlak gaat altijd pluizen bij mij dan zitten die broeken echt niet meer.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:38

ik kan er dus niet mee rijden, enige wat ik er mee bereik is dat ik mijn kont kapot heb

en als je moeder hem per ongeluk een keer in de droger doet kan je hem weggooien dan is ie helemaal hard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 18:55

Heb ik ook last van een kapote kont. Schuift te erg aan je kont aan je zadel plakt die wel goed.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:39

Als het gaat pluizen is het geen echt leer. Ik vind rijbroeken met leren zitvlak veel fijner als zonder. Ik wissel wel eens af mn in de zomermaanden maar met rijd veel fijner. Ik rijd juist mijn kont kapot als ik geen leren zitvlak heb.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:52

Mandy schreef:
ik kan er dus niet mee rijden, enige wat ik er mee bereik is dat ik mijn kont kapot heb

en als je moeder hem per ongeluk een keer in de droger doet kan je hem weggooien dan is ie helemaal hard

Dat van de droger heb ik dus nog nooit gehad, mijn gaan minstens 1 keer in de week de droger in en zien er nogsteeds super uit.

XxHaffiesxX schreef:
Heb ik ook last van een kapote kont. Schuift te erg aan je kont aan je zadel plakt die wel goed.

Denk dat je dan een maat te klein hebt? Ik heb dat probleem toch niet.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:30

Dan vraag ik mij af met welk lichaamsdeel jullie dan de bwegingen opvangen.
Veelal zie ik teveel bewegen in de schouders of laag in de rug. Je bekken/heup schanier zit laag, daar waar je rijbroek kreukt. (Niet verwarren met het "blad" van je bekken) (misschien is het bekken niet de goede benaming, maar meer met je heupkolom)

Door dit vast te zetten moeten andere delen de bewegingen van je paard opvangen.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 09:32

Hier ook iemand mijn rijbroeken met leren zit ! :)
Ik vit het veel fijner en confortabeler.
Je zit wat steviger maar NIET vast :) Daarentegen vind ik die zonder leren zit vreselijk :')

ToCa10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:14

Ja, ik heb mijn rijbroeken ook met lederen zit. Ik heb het gevoel er steviger mee te zitten. Maar als je daarna weer met 'normaal' zitvlak rijdt, voelt het niet meer zo zeker. Het was ook best een investering om over te stappen op lederen zit want beide ging niet bij mij.

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:53

Je hebt inderdaad meer steun aan een leren zitvlak.
Dat kan heel fijn zijn als je bijvoorbeeld zoals mij op een manege rijdt.
Hier zijn de zadels meestal al wat ouder en is het leer van zo'n zadel licht versleten.
Met kniestukken heb je dan echt geen grip meer en glij je van de ene kant naar de andere kan in een zadel.

Ik heb eens een verzorgpaard gehad en die had dus een ruwer zadel waar ik echt niet kon rijden met leren zitvlak.
Dus daarvoor liever eentje met alleen kniestukken.
Als ik weet dat ik een pure dressuurles heb dan ga ik liever zonder zitvlak, kan ik me meer concentreren op mijn balans en bewegingen.
Weet ik echter dat we een sprongetje gaan maken dan met zitvlak, dan raak ik niet zo snel uit balans over de sprong.

Groetjes

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:04

ik snapte al doe ophef ook nooit zo goed, maar sinds ik er 1tje heb en die ook afwissel met de broek zonder leren zitvlak merk ik pas duidelijk het verschil. Met heeft bij mij zeker de voorkeur!

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:38

Zo'n rijbroek rijd echt heerlijk!
Ik zou zeggen koop er 1 en probeer het uit :)
Veel meer grip heb ik en ik zit gewoon beter. Als ik me andere rijbroek aan doe voelt dit veel gladder en dus ook minder grip!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:42

Ik heb niet veel zitvlees dus een leren zitvlak helpt bij mij enorm tegen schuurplekken :=
Als ik een keer zonder rijd heb ik gelijk een zere kont..
Ik zit met mn benen ook veel steviger en minder bewegelijk.

Isabella90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:35

Ja inderdaad veel meer grip. En als je hem zonder heb, hebik t idee dat ik van me zadel af glij hahha

Ikeapotlood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:42

je hebt meer grip met een zitvlak, maar het is absoluut geen must. Ik vind het zelf onhandig, omdat ik blijf 'kleven' tijdens het lichtrijden. Het is maar wat je zelf prettig vindt!