Nijdig bij aansingelen... andere singel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 22:47

Tsjah, hier ook een ouwe doos hoor, of nouja... ze wordt 20 in februari. Ik singel ook niet al te strak aan, boomloos schuift wel sneller maar daarom stap ik op met een krukje. Heeft idd ook geen hekel aan rijden, ik stap er zonder zadel ook zo op, no problemo! Het bit hapt ze ook altijd enthousiast naar binnen, en we gaan zonder tegenzin op pad, dus daar ligt het niet aan.
Mij heeft ze ook nog nooit gebeten maar oei, ze kwam laatst toch wel in de buurt. Normaal is het voornamelijk schrapen met het voorbeen, hoofd omhoog en hoge geluidjes maken, en in een slechte bui mept ze met haar achterbeen en zwaait ze met dr hoofd in mijn richting wat is het toch een schatje <3
En nee, mijn paard heeft geen hekel aan me, maar echt, ode aan degene die als eerste het singelloosrijden ontdekt :-)

petitparis

Re: Nijdig bij aansingelen... andere singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 23:33

symptomen van maagproblemen:
singeldrang, geeuwen, nukkig bij borstelen onderkant buik, luchtzuigen, mindere eetlust, flemen,... tot zelfs koliekerig gedrag (kreunen, liggen en naar buik staren)

Als je niet onmiddellijk naar de DA wil, kan je indien je toch vermoed maagpijn een eenvoudig test doen. Geef enkele dagen 20ml gaviscon alvorens krachtvoer te geven en voorzie voldoende ruwvoer tussendoor of een koffielepel maagzout door het voer. Indien maagpijn (zuur/brandend gevoel) geeft dit verlichting en wordt het "slechte" gedrag minder uitgesproken. Volledig weg kan niet, want het duurt langer vooraleer een paard weet dat het geen extra pijn meer hoeft te verwachten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 05:56

je kunt anders ook contact opnemen met inge hoevers
http://www.paardenmassagedrenthe.nl/ind ... 1&Itemid=5

mijn pony was ook nijdig met aansingelen en hij zat vast in de spieren ,daardoor hield hij zich vast en deed het aansingelen zeer.
hij is behandeld door inge en nu kan ik gewoon aansingelen :j

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 09:42

petitparis, bedankt voor de informatie! Gelukkig herken ik verder geen van de tekenen dus ik vermoed dat het de maag niet is :-)

ellepel, ik ken Inge Hoevers, die is vorig jaar al eens bij ons langs geweest, toen mijn paard kreupel was. Toen heeft ze voornamelijk naar haar bewegingen en achterbenen gekeken en niet zozeer naar haar rug. Ik zal nog eens contact met haar opnemen, we hebben verleden jaar ook fijn mailcontact gehad. Bedankt, had er nog niet aan gedacht!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:50

Mijn paard heeft erge singel, zadeldwang.
Dit komt door een verkeerd zadel in het verleden.

Zijn reageerd heftiger als ze de singel niet prettig vind zitten.
Ik kan die van mij alleen maar neopreen singels omdoen.
anders staan haar tanden in mijn billen.
(ook aan mijn longeersingel zit tegenwoordig een neopreen singel)
En als ik dan een singel uitzoek, kijk ik altijd naar de dikte van het neopreen. Hij moet goed "dik" zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 09:56

Ik heb een merrie die extreem nijdig reageerde op de singel, hoe rustig en voorzichtig ik ook aansingelde.. Nadat ze letterlijk in mijn schouder gehangen had (die trut is net een pitbull als ze het in haar krammen krijgt) was ik het zat en heb ik haar bij de 1st volgende keer dat ze probeerde te bijten bij het aansingelen een mep verkocht. Daarna heeft ze nog een week of wat een beetje boos gedaan en dreigend met haar hoofd gegooid maar bijten is nooit meer in haar opgekomen en inmiddels staat ze los bij het aansingelen en is ze de rust zelve. Ook heeft ze nu een anatomisch gevormde (geen banaan dus) en daar was ze ook een stuk blijer mee. :)
Ik zou eens uitzoeken of ze niet zo reageert omdat ze weet dat ze er mee weg komt.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 10:06

Sabbientje, mijn paard heeft hiervoor ook een slechtpassend zadel gehad, vandaar dat we voor boomloos gegaan zijn. Toen was de ''singeldwang''(om het even zo te noemen) over, maar na een tijd kwam dit toch weer terug. Het is een hele tijd goed gegaan maar nu is het weer mis...

Ayasha, ze komt er niet mee weg. Ze krijgt heus wel een tik als ze probeert te bijten, ze houdt me ook goed in de gaten, maar ze blijft protesteren(stampen, hoge geluidjes maken, aanspannen). Ik hoef meestal alleen maar mijn vinger uit te steken en dan dimt ze al, maar het protesteren blijft, en om nou te blijven slaan, dat lost ook niks op denk ik. Een anatomisch gevormde... ga ik ook even googlen.

Ik ga nu op weg naar stal en eens bezig met de gegeven tips. Bedankt allemaal, en ik laat nog wel weten hoe het ging :-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:09

anatomisch gevormde bood voor mijn merrie wel een oplossing. :) Ik moest na die ene keer ook enkel mijn vinger op steken. Nu nog als ze andere dingen uit steekt, als ik mijn vinger op steek met een "eh eh eh..." zie je haar denken van "ai... Baasje boos.." Moet er belachelijk uit zien zo'n 500kg die deemoedig naar dat vingertje staat te kijken maar het werkt. :')

Maar het is wel een merrie... En merrie's hebben nu eenmaal vaak (niet altijd, vaak) de eigenschap wat zuurder te reageren dan een ruin bv zou doen in dezelfde omstandigheden. Dus het kunnen ook gewoon vrouwenkuren zijn. ;)

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:48

Wat leuk, ik herken zoveel van jullie commentaren. En mijn singel is ook behalve elastisch anatomisch gebormd(geen banaan). en neopreen (maar dan zo'n " afspoelbare", dus niet zo'n stoffen)Mijn paardje vindt deze het minst erg.
Maar toch nog wel hoofd omhaag, soms piepen en dreigen. En jawel, vingertje en waarschuwen als het te gek wordt helpt. Zo heeeeeel nu en dan gaat ze iets te ver en dan krijgt ze direct!! een tik, is het weer een poosje wat minder(op natuurlijk zuur kijken na hahaha, ze kan echt net als een hond haar neus optrekken)
Is ook inderdaad een echte merrie.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 15:31

Haha, ja ik sta er ook altijd van te kijken hoor, hoeveel ze zich daarvan aantrekken. Valentijn heeft er ook een hekel aan alleen op stal te moeten staan(soms moet dat gewoon even), en dat geeft ze dan ook te kennen door bonken en graven met haar voorbenen... en als ik daar dan bij ben dan is een ''eh!'' of een vingertje in haar richting ook genoeg om haar even te laten dimmen. Handuuug :-)

En tsjah, vrouwenkuren... die heb ik zelf ook, vandaar ook dat ik er nog wel begrip voor kan hebben ook :(:) maar pech voor haar dat 't baasje graag op haar rug meerijdt, daar heb je nou eenmaal vaak een singel voor nodig en ik vind dat ze best mag werken voor dr eten, dat doe ik zelf tenslotte ook :D

Goed. Vanmorgen dus even heen geweest, en rustig opgezadeld. Vervolgens met singelen begonnen op een heel los gaatje. Ze was wel alert maar deed nog niks. Toen heb ik 'm echt extreem langzaam steeds iets strakker gedaan, ook gewacht tot ze uitademde etc. en ze heeft geen geluidjes laten horen of gedreigd. Wel stond ze erg gespannen en hield ze me strak in de gaten, maar dat zal wel blijven. We zijn dan ook een hele tijd bezig geweest, steeds een stukje strakker, pinnetje vast en belonen. Dan de andere kant... pinnetje en belonen. Even wachten... en weer verder. Ik denk dat als we dit volhouden we met een hoop geduld al een eind moeten komen.

greenway

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:38

Je hebt al heel veel reacties gehad over verschillende singels en inderdaad spreken we niet voor niets over na-singelen.
Ik heb alles maar vluchtig gelezen, want het is wel erg veel info, maar je hebt je vast ook afgevraagd of je paard geen pijn heeft.
Mijn ene merrie heeft net aan de linkerkant waar de singel zit een spiergroep welke pijnlijk/stijf is.
Hier kwam ik achter door sportmassage (joy4horses). Mijn zadel is goed (ben zelf zademaker geweest).
Ook ben ik het er niet zo mee eens dat per definitie een boomloos zadel altijd goed ligt en dus prettig is voor ieder paard...
Hoe je het ook went of keert ze laat jou merken dat ze iets niet prettig vind in de combinatie van het zadel op haar lijf.
Ik zou dit heel erg serieus nemen, want voor je het weet verval je in andere klachten. Paarden hebben vaak een hele hoge pijngrens.
Ik zou een goede osteopaat of masseur erbij halen om je paard (in combi met je zadel) eens na te laten kijken. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de pijn/last bij haar weg is zodra je gaat rijden, de kans is groot dat ze hierdoor anders gaat lopen, spieren wegdrukt enz. Het kan zijn dat ze er na 15 min geen last meer van heeft, maar dat kan ook betekenen dat na 15 min, de bloedsomloop in een bepaalde zenuw zo afgekneld wordt dat deze niet pijnlijk meer is.
Heb je zelf haar lijf al een goed nagevoel? Succes.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 19:51

Bedankt voor je reactie greenway. Natuurlijk is het het belangrijkst om te weten dat ze geen pijn heeft. Ik heb haar met mijn boerenverstand wel wat getest ja... ze doet niet moeilijk op de singelplaats als ik er poets, druk of duw, nu is dat natuurlijk ook anders dan de druk van de singel... maar het wijst voor mij dus niet direct op pijn.

Wat mij heeft overtuigd om een boomloos zadel aan te schaffen zijn de serieus verbluffende veranderingen die ik bij mijn paard heb gezien tijdens de week met een testzadel. Opeens was het zadelen en aansingelen geen probleem meer, en het staken en moeilijk doen tijdens het rijden waren ook opééns over. Je wilt niet weten wat ik allemaal al met haar meegemaakt heb en dat was zo, hoppa, allemaal over toen ik mijn nieuwe zadel kocht. Alleen de singelnijd is dus teruggekomen. Door deze goede ervaringen ben ik dus ook niet geneigd om te denken dat er iets mis is met mijn zadel, snap je? Maar we hebben 'm nu een jaar, dus misschien is er in de tussentijd iets veranderd... wie weet...

Ik neem iig nog even contact op met Inge Hoevers, zoals iemand hier al suggereerde. Ik heb haar hier al eerder gehad en het kan geen kwaad om haar nog eens te laten kijken!

hynstefamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:43

Laat je paard eens nakijken door een sportmasseur.Kan zijn door een slecht passend zadel en ligging van de singel dat ze daar op reageerd.
Mijn paard had hier eerst ook geen last van,tot net een paard weken terug madam het hoofd al optilde als ik zadel ging ophalen en erop legde.vervolgens met aansingelen haar hoofd naar mij toe draaide en zeeeer boos en gepiekeerd keek.toen kreeg ik toch echt mijn vraagtekens...en heb sportmasseur erbij gehaald.en wat bleek zadel en singel lag inderdaad niet goed! Heeft altijd goed gelegen,maar door dus veranderingen in spier opbouw(door training) en leeftijd is dit dus anders gaan liggen.
Als ze zo reageren is er iets mis en ik KEN mijn paard,die geeft het echt wel aan of er iets niet goed is.
Dus schroom niet om te bellen,het kan echt geen kwaad er iemand eens naar te laten kijken.
Ik ben blij dat ik het gedaan heb!!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:47

vaak zitten er onderhuidse verklevingen t.h.v. de singel, of wat dacht je van problemen met bijv de borstspier daar gaat de singel ook overheen, dit zijn maar een paar voorbeelden. Dat ze het niet fijn vinden heeft wel vaak een reden, ik zou ook iemand laten komen om te masseren, dan kan je dat namelijk uitsluiten mochten er geen problemen zijn of worden de problemen aangepakt

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:00

Mijn paard heeft ook in afwisselende mate... Als er een bontje rond de singel is en nu met zijn wintervacht lijkt het alsof hij het minder erg vindt...

patty_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:25

sommige hebben natuurlijk verschillende metodes en de paarden verschillende dingen mss ook meegemaakt is daar al niet aan gedacht.

stukje voor stukje doe je.
belonen als ze het niet doet bv.
rondje lopen kijken als ze het daarna ook doet.
ik denk zelf niet dat eht aan de singel zelf is...

er was een pony op stal en die was vroeger mishandeld deed het dus ook met aansingelen.

een andere ponu die had vroeger iets tussen de singel gehad en deed het dus daarna ook altijd...

er hoeft natuurlijk niet altijd een oorzaak te zijn maar je kan de tips proberen die gegeven worden ...

iedergeval succes :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:31

Het kan inderdaad ook een lichamelijke oorzaak hebben.

Voel eens aan haar lijf, en oefen veel druk uit op de plaats van de singel? Reageert ze dan ook nijdig? Zo ja, dan weet je dat ze last van haar lijf heeft, en dat het geen aangeleerd gedrag is.

Mijn merrie zat totaal niet lekker in haar vel, en deed dus ook lelijk met aansingelen (alleen rechts). Toen is de osteopaat geweest, die heeft haar lijf goed onder handen genomen. Ze zat dus inderdaad niet lekker in haar vel, omdat haar stofwisseling niet goed verliep. Had dus niets met mijn zadel of singel te maken.. Nu ze behandeld is, en nog medicijnen krijgt, is er niets meer aan de hand.

Succes!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 21:50

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-09-23 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:28

Mijn paard dit deed ook.
Ik had haar vorrig jaar maart erbij gekocht.
Met dr eigen spullen. Zadel hoofdstel enzv.

Ik vond het zadel vreselijk zitten na een half uur rijden.
Dit proberen op te lossen door middel gel pad. Hielp niks.

Uit eindelijk een ander zadel geporbeerd.
Het aansingels ging perfect.

Inmiddels heb ik een ander zadel gekocht. Goed gepast overal goed op gelet.

En ze maakt er een feestje van! Nergens last mee. Mag aansingelen wat ik wil (bij wijze van spreken dan he haha)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:33

Ik zie niemand verder kijken dan singelnijd. Heb je wel eens de pommel van je zadel laten nakijken? Zo'n barefoot mag dan boomloos heten, maar er zit een pommel in om er enige stevigheid aan te geven. Als die te krap is, gaat dat irriteren. Dan kan je er weet ik wat voor singel aan vast maken, zo lang het blijft knellen, irriteert het en gaat een paard happen. Sommige minder geirriteerde paarden blazen zich dan op. Bij een goed zadel hoef je niet na te singelen en heeft je paard geen singelnijd. Dus ik zou een deskundige inschakelen en mijn zadel even laten checken.

Hopelijk is het al aangedragen, ik heb globaal de 1e pagina doorgelezen. Succes en dat de oplossing maar snel gevonden mag worden.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:10

Maeve schreef:
Zoals de titel zegt, kan mijn merrie bij het aansingelen behoorlijk pissig worden. Dit is niet alleen tijdens de hengstigheid, maar eigenlijk altijd wel. Ze vindt het niet prettig en laat dit op alle mogelijke manieren merken.
Ik heb een Barefoot Cheyenne(dressuursingelstoten) en toen ik deze kocht heb ik er een FRA singel bijgekocht, deze http://www.equixantosbarefoot.nl/a-19477966/singels/fra-supersingel-dressuur-in-het-bruin, en ik ben benieuwd naar ervaringen hiermee. Doen andere paarden dit ook? Is het op te lossen met een andere singel (welke dan?)?
Ik sta eigenlijk open voor alles :-)
Alvast bedankt!

mijn paard had hier ook last van . ik heb toen een gel singel gekocht , en probleem opgelost ;) mischien helpt dat ook bij die van jou ?

Amber111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:47

Rustig opbouwen?
eerst een gaatje, dan eventjes stappen,
dan weer een gaatje strakker, en dan weer een beetje stappen, en zo een beetje doorgaan totdat de singel strak genoeg zit,
een singelbontje is misschien ook een optie, en beloon haar! Succes ;)

Flowerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:06

Misschien is het singelnijd? Gaatje voor gaatje rustig singel er om doen. Of een grotere singel nemen.

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:11

Een singel die niet elastisch is kan misschien toch verschil maken. Een neopreen bijvoorbeeld is zacht en niet elastisch. Het klinkt goed elastisch, maar is het niet altijd. Je blijft er makkelijk aan bijsingelen. En sommigen paarden reageren er niet goed op. Je ziet ook vaker oedeem bij paarden die een elastische singel hebben.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:02

Nou TS ik vind dat je heel goed bezig bent!

Na een jaar kan er (ook bij een boomloos zadel of bij je paard) iets verandert zijn. Aangezien ze het een tijd niet gedaan heeft, ga ik me dan toch afvragen of het misschien ergens weer drukt?

Ik denk dat het rondje lopen helemaal niet zo'n slecht idee is. Je zegt dat ze al spanning heeft bij het zadel op doen. Dan zou ik daar mee beginnen. Zadel op, halster af, hoofdstel in (los). Singel heel losjes vastmaken, gespjes bij hoofdstel vastmaken. Paard poetsplaats uit/omdraaien, paar pasjes lopen, gaatje. Etc.
Zorgen dat ze tussendoor de spanning af kan bouwen. Desnoods poets je eerst waar het zadel ligt, leg je je zadel er op en poetst dan verder.
Merk je opgegeven moment dat het zadel opleggen geen spanning meer geeft? Dan kun je de activiteiten steeds meer verkleinen/weglaten tot je weer gewoon kunt aansingelen.