Paard laat zichzelf ineens omvallen, ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:58

VisibreTeam schreef:
Flauwvallen zou goed kunnen, ik zag gisteren bij funniest home video's (eigk was het totaal niet grappig) een kerel die een geitje enorm liet schrikken. Die verstijfde en viel gewoon om, spartelde en stond op alsof er niets was gebeurd.

Dat is een eigenschap van een bepaaald geitenras.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:01

Ariebren schreef:
Heb dit wel eens meegemaakt bij een jongere merrie.
Ik stond gewoon over de staldeur te kijken hoe ze aan het eten was en toen liet ze zich vallen.
En ze was op dat moment helemaal van de wereld.
Ogen open, maar niet aanspreekbaar.
Na een paar minuten stond ze weer op en ging gewoon verder met hooi eten.
Later is dat nog een keertje gebeurd, verklaring ???

Ik hield het toen ook op een epieptische aanval.
Maar wie weet het ??

Dat klinkt niet als een stress reactie maar lijkt meer op narcolepsie afgaande op hoe jij het opschrijft.

Ariebren

Re: Paard laat zichzelf ineens omvallen, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:03

Klopt, er was totaal geen stress, alle paarden waren gevoerd en dan blijf ik vaak even hangen op stal om te kijken hoe er gegeten wordt.
Ik ga ff googelen op narcolepsie

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:04

Anne_GTI schreef:
Ken je de drie basisreacties van stress? Fight, Flight, Faint.

Daar heb je je antwoord al.

Andersom, Flight, Fight, Faint

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:16

Die slaapziekte, daar lijkt het ook op.

Kataplexie : tijdelijk plotseling verlies van de spierfuncties. Dit kan variëren van een lichte zwakte (zoals slapheid bij hals of knieën, verstreken gezichtsspieren of onvermogen om duidelijk te praten) tot volledige spierverslapping waarbij iemand valt. De aanvallen worden uitgelokt door plotselinge emoties(zoals uitbundig lachen, schrik, of boosheid). Deze spierverslappingen duren meestal enige seconden tot 2 minuten. In heel zeldzame gevallen kan het langer duren, maar meestal zijn dat dan meerdere aanvallen achter elkaar. Belangrijk hierbij is dat de persoon volledig bij bewustzijn blijft.

annooouuukk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 14:26

loveidefix schreef:
Jeetje dat is wel schikken neem ik aan! :(:)
Mijn pony doet dat ook wel eens, met scheren, dat achteruit lopen maar net als joun paard normaal doet worden ze dan gewoon rustig en is er niets aan de hand. Ik hoop dat je erachter kan komen wat het is en dat het niet vaker gebeurt b :)

Inderdaad, ik schrok me helemaal kapot, ook omdat ze zo groot is, ik dacht echt dat ze niet meer op ging staan..

Ze lag btw niet rustig !

annooouuukk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 14:30

+ waarom zou ze nu íneens stress ondervinden bij een spuit terwijl ze normaal gewoon op zich ''normaal'' reageerd..

maar het flauwvallen begint indd meer op te lijken ja..

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:31

Mijn paard heeft zich ook ooit laten vallen toen de verzorgster haar de manen wilde trekken. Ik had haar verboden dit te doen omdat het paard dan echt in paniek raakt en zelfs begint te slaan, terwijl zij normaal ook de rust zelve is. Maar goed, zij dat dus toch gedaan en omdat slaan (fight) niet hielp, vluchten (flight) niet gaat in een stal. Dus bleef voor haar dus ook alleen nog maar de 'faint' over. Bij die van mij overduidelijk een teken van stress dus.

Heb de verzorgster er daarna uitgebonjourd. :o

annooouuukk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:48

Ja het vervelendste is nog, ik ben ook 'de verzorgster', dus voel me eigenlijk nog schuldig ook, terwijl ik er niks aan kon doen en dat spul vaak genoeg heb opgespoten :|

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:49

Ik hou het op de vier V's: Vleien, Vluchten, Vechten, Verstijven en bij dat verstijven in extreme gevallen flauwvallen :)

Maar om even terug te komen op het verhaal van TS, geloof ik niet dat hier sprake is van enorm veel stress, waardoor het paard flauwviel.
Eerder een aanleg voor epileptie, gecombineerd met het achterwaarts gaan, waarbij het ook wel voorkomt dat er even een zenuw klem komt, vooral als de voorhand sneller achteruit gaat dan de achterhand.
Zo'n beknelling kan dan net een aanval triggeren.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:12

het kan wel omvallen..

ik herriner me opeens dat ik het met laden bij kennissen weleens meegemaakt heb dat er een was.. die wou er niet in.. en liet zich ook zo omdonderen,... en niet een keer... gewoon zo boem om... (nadat teruggaan ect niet werkte)

dat was een vrachtwagen... toen we de trailer er bij hadden liep die er zo op!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:13

Was dat flauwvallen of laten vallen uit verzet?
Want dat laatste valt onder Vechten.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:54

Dat flauwvallen heb ik al vaker gezien bij paarden.
En vaak was het inderdaad na een stress volle gebeurtenis
Ze sluiten zich van de wereld, het is net alsof ze dan elk moment een aanval kunnen krijgen.

En als ze opstaan is er niks aan de hand...

justjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:22

Stress lijkt mij ook niet onlogisch, een paniekaanval misschien? Maar ik zou wel even idd bloed laten testen, dat kun je andere dingen misschien uitsluiten..

Iets heel anders, maar ben wel verbaasd dat de veearts antibiotica heeft voorgeschreven! Ik had gedacht dat hier inmiddels wel beter mee omgesprongen zou worden, maar zie dat het nog niets verbeterd is.

Antibiotica zou nooit preventief gegeven moeten worden, ivm het risico van resistentie bij het paard en ook bij mensen door onverstandig gebruik bij dieren!

Als paarden open wonden hebben moet je het heel schoonhouden, goed ontsmetten en indien nodig uitwassen, maar antibiotica heeft hier helemaal geen nut, behalve voor de portemonnee van de veearts. Ok, op het moment dat de veearts een bacteriële infectie vaststelt dan moet je je aan de voorgeschreven dosering houden, maar zolang dit niet het geval is helpt antibiotica nergens tegen, ook niet tegen ontsteking van wonden! Ik heb hier persoonlijke ervaring mee, bij mijn 2 paarden waar 1 haar knie tot op het bot open had liggen. De veearts had gelijk enorme hoeveelheden hele dure antibiotica voorgeschreven, wat ik raar vond, maar goed wilde ook niet de expert tegenspreken... Lang verhaal kort, moest zelf elke dag een spuit antibiotica geven en wondcrème smeren maar de knie raakte toch erg ontstoken en werd steeds erger, met wildgroei etc.

Toen heb ik met een bevriende chirurg gepraat die eens is komen kijken. Dus geen paardenarts, maar een mensenarts. Hij was heel verontwaardigd toen hij zag hoeveel antibiotica ze voor niets had gekregen, vanwege alle bekende risico's en raadde me aan om gewoon een goed ontsmettingsmiddel te kopen, steriele gaasjes en wondspray. Elke dag 2 keer schoonmaken met ontsmettingsmiddel (letterlijk dus de wond met gaasjes afwrijven) totdat alleen het roze vlees en het bloed overbleef en daarna de spray erop. Dit 2 weken gedaan en haar enorme wond was dicht en zelfs de wildgroei was gestopt en genoeg afgenomen dat de huid dicht kon en het haar er weer op groeide. Dus ik heb de keer erna dat mijn veearts weer antibiotica wilde gebruiken hem gevraagd waarom, waarna hij zelf concludeerde dat we t eerst wel zonder konden proberen... en zonder enig probleem!

Lang verhaal, maar het ergert me sindsdien zo dat er nog steeds zo onverstandig gebruik wordt gemaakt van antibiotica door veeartsen, want dat kan echt mensenlevens kosten...

In elk geval hoop ik dat je er achterkomt wat nou de oorzaak was van haar val!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:28

annooouuukk schreef:
Basisinformatie: Merrie van 18 jaar, normaal heel erg rustig en komt nagenoeg nooit in opstand (daarom was dat omvallen zo raar, als het een heel pittig beestje was wat altijd gek deed dan had ik het ergens begrepen maar dit was zó eng).

Maar daar zit juist je 'probleem'.
Een pittig paard geeft veel meer signalen af, die rollen met de ogen, stampen, draaien heen en weer, ga je dan nog door dan hangen ze aan het touw, steigeren, slaan wellicht enz.
Jouw paard is heel relaxt dus jij merkt de eerste signalen niet op, wanneer jij merkt dat er iets mis is en dat ze het eng vind zit zij al in de hoogste stressfase. De eerste signalen zullen alleen bestaan uit hoofd iets omhoog, oor naar achter, pasje opzij. Op het moment dat zij al zo hoog in stress zit kun jij wel stoppen met wat je doet maar dan komt ze niet direkt uit die gemoedstoestand, afhankelijk van jouw reactie kan ze dus rustig worden of escaleert het alsnog (en valt ze dus flauw).
Je moet dus beter op de kleine signalen letten om herhaling te voorkomen.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:33

mijn oude verzorgpony deed het ook op precies dezelfde manier als jij net beschrijft. Uiteindelijk is bij dat dier cushing vastgesteld. De veearts hield het daar maar op, en zo veel mogelijk "stress" punten niet triggeren.

Mocht ze het de volgende keer weer hebben. Paard loslaten (niet meer vastzetten voorlopig!!) en maar "laten doen". Bij onze pony was er dan niks aan de hand. die wankelde even en schudde een keer met zijn hoofd, en dan was het "over". Begon ik haar op zo'n moment tegen te houden, dan wist ik zeker dat ze ging vallen.

Waar het uiteindelijk precies door kwam, zullen we nooit weten, maar we zijn maar uitgegaan van het feit dat ze al cushing had (en ze was al 28 ofzo) dus we hebben het maar zo gelaten. Zodra ze geen stress had, was er van het omvallen ook geen sprake meer van. En dan bedoel ik stress in de kleinste dingen. Wilde ze een keer haar hoefjes niet optillen... prima, dan vandaag maar niet

edit: Wat LBLGypsyCobs net zegt, van die zenuw zou het zomaar eens geweest kunnen zijn (bij ons). Met name wanneer ze druk op haat halster voelde begon ze. (wellicht een wervel / zenuw in de nek verkeerd??)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:45

paard van een vriendin van mij viel ook soms zomaar "flauw". Het paard staat altijd samen met een ander paardje en ze bleek gewoon niet voldoende rust te krijgen. Ze was bang voor het andere paard waardoor ze niet voldoende slaap kreeg. op momenten waarop ze zich ontspannen voelde en vooral op haar gemak (niet bang dat het andere paard haar kon lastig vallen) viel ze dan zomaar in slaap. Een soort van narcolepsie veroorzaakt door te weinig rust.

Kan dit niet het geval zijn geweest? Dat je paard een te kort aan slaap heeft opgebouwd doordat omstandigheden in haar omgeving misschien zijn veranderd waardoor ze minder slaap krijgt?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:32

Kan ook een tia zijn, kan zo vanuit het niets komen.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:41

Als ik het zo lees, doet het me ook een beetje denken aan de val van Hickstead. ( het springpaard dat in de ring zomaar dood neerviel door een breuk in de aorta) Maar het kan ook gewoon stress zijn. In ieder geval, toch wel goed dat je dan dat bloedonderzoek laat uitvoeren.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 00:28

Een breuk in de aorta is meteen dodelijk volgens mij.