Pensionstal aansprakelijk voor ongeluk zonder cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:41

Het spijt me zeer, maar waarom moeilijk doen over dat je een cap moet opzetten?
Nu ben ik zelf ook geen trouwe capdrager geweest, tegenwoordig heb ik hem wel vaak op, maar ik zou daar verder niet moeilijk over doen voor dat half uur of uur per dag dat ik rijd...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:42

als je van je paard valt op terrein van de pension houder is de pension houder verantwoordelijk dacht ik. net als ik een wei huur van iemand en daar trapt mijn paard iemand, dan is de weide eigenaar verantwoordelijk ipv ik.

Mimichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:43

Bij een eigen paard, lijkt het mij absoluut eigen risico! Helemaal als de persoon volwassen is...
Waarom zouden de pensioneigenaren hiervoor aansprakelijk zijn?
Ik vind het een vaag verhaal over de verzekering, hun zijn toch niet verzekerd voor jouw?
Ze zijn waarschijnlijk verzekerd voor hun eigen spullen en niet voor jouw of jouw paard.
Wel vervelend dat ze er zo een probleem van maken, hoe jij wilt rijden..

suuzepuus

Re: Pensionstal aansprakelijk voor ongeluk zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:44

omdat hetop hun terrein is misschien?

arizonagreen

Lastig...

Bij ons op stal is het verplicht om een cap op te hebben zodra je op het terrein op een paard zit, ookal is het maar even zonder zadel je paard van de wei halen, of op stal opstappen om naar het bos te gaan, op het terrein zelf móet je een cap op.

Maar helaas tot grote ergering van veel mensen zijn er genoeg die dr ****** aan hebben en dus lekker zonder cap erop stappen. Die krijgen gelukkig wel een flinke uitbrander als de stalhouder het ziet

shetjessweet

Misschien wil de pensionhouder wel gewoon niet dat zijn stal straks bekend komt te staan als "de stal waar iemand dodelijk verongelukt is omdat ze geen cap op had".

Sowieso. Waarom zou jij je niet aan de regels hoeven te houden en andere mensen wel? Het feit dat je een cap opzet is gewoon een eis als je daar op stal wilt staan. Ben je het daar niet mee eens, dan zoek je toch een andere stal. En als je deze stal verder goed vind, zul je het dragen van een cap er voor over moeten hebben.
Laatst bijgewerkt door shetjessweet op 06-11-11 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:45

suuzepuus schreef:

Dus als je toevallig even over een prive weggetje rijd met je paard, en je vald er zonder cap af, zijn de eigenaren van dat weggetje aansprakelijk?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:45

Ik heb as dinsdag een lezing over paard en straf recht en wetten enzo. Errug interessant, komen ook dit soort zaken allemaal aan bod. :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:46

love_shyboy schreef:
suuzepuus schreef:

Dus als je toevallig even over een prive weggetje rijd met je paard, en je vald er zonder cap af, zijn de eigenaren van dat weggetje aansprakelijk?

Als er iets op dat weggetje niet helemaal veilig was en met een goede advocaat zou je het nog kunnen proberen ook ja.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:47

Het zou niet eens bij mij opkomen om wanneer ik er zonder cap(wat al zo goed als nooit voorkomt) vanaf val en dan de staleigenaar verandwoordelijk stellen.
Waar ik sta is het trouwens niet verplicht maar word het op prijs gesteld. We staan aan huis bij iemand dus geen certificaten ofzo. Maar aangezien ik mijn cap zelf altijd automatisch op zet en me ma me vermoord als ik hem niet opzet met rijden zou dat nooit gebeuren.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:48

Waarom informeer je niet bij je verzekering en vraag je of zij dit zwart op wit willen zetten?

Ongetwijfeld zal een stalhouder niet aansprakelijk zijn. Hij is namelijk houder van het paard en geen bezitter.
Wel kan het een huisregel, stalregel of iets dergelijks zijn. De reden waarom dat dan gesteld wordt, doet er eigenlijk helemaal niet zoveel toe. Ongetwijfeld vanuit het oogpunt van veiligheid. Mss wel bedoeld voor mensen die nog maar kort rijden, zichzelf gruwelijk overschatten en ervaren ruiters zoals jij gaan naäpen.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:50

suuzepuus schreef:

Dus als je toevallig even over een prive weggetje rijd met je paard, en je vald er zonder cap af, zijn de eigenaren van dat weggetje aansprakelijk?[/quote]

Als er iets op dat weggetje niet helemaal veilig was en met een goede advocaat zou je het nog kunnen proberen ook ja.[/quote]

En in het geval dat je paard dr vanuit het niets vandoor gaat, of een bok geeft of iets dergelijks, maar het dus écht je eigen verantwoording is?

Dat zou dus betekenen dat die mensen aansprakelijk zijn voor iets wat de ruiter zn verantwoording is?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:52

Als je het om kunt draaien op een onveilige weg/losse tegels etc. enzo dan zou je het erop kunnen gooien dat dat de oorzaak was van het ongeval. Op dat op een privé weggetje werkt weet ik niet, maar zo zou het op je eigen stal wel kúnnen werken.

Gelukkig denkt niet iedereen zo.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:55

Ik vind dat het in principe altijd eigen risico is, tenzij het iets is waar de stalhouder verantwoordelijk voor is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:56

De pensioneigenaar kan alleen aansprakelijk worden gesteld voor zaken waar hij daadwerkelijk invloed op heeft zoals bijvoorbeeld een veilige bak/erf/stallen.

Het al dan niet dragen van een cap ligt bij de volwassen eigenaar en het risico ligt niet bij de pensioneigenaar.

Als het een pension is met een veiligheidscertificaat kan het niet dragen van een cap van een bakgebruiker wel invloed hebben op het mogelijk kwijtraken van het certificaat.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 00:58

Sita_ schreef:
Het spijt me zeer, maar waarom moeilijk doen over dat je een cap moet opzetten?
Nu ben ik zelf ook geen trouwe capdrager geweest, tegenwoordig heb ik hem wel vaak op, maar ik zou daar verder niet moeilijk over doen voor dat half uur of uur per dag dat ik rijd...

Als het echt zo is dat hun verantwoordelijk gesteld kunnen worden dan vind ik dat prima, maar als het mijn eigen verantwoordelijkheid is dan is het ook mijn eigen keuze vind ik!
Daarbij hoef ik niet de discussie van wel of geen cap, die zijn er al genoeg.
Mij gaat het om het verantwoordelijk stellen/zijn van de pensionhouder.

Chaos, zou jij me daarover misschien willen informeren zodra je wat weet?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:05

Sure.

Ik heb me bewust aan gemeld voor de lezing, altijd interessant.
Ook over kopen/verkopen, lessen geven, pensioneigenaren etc.

Voor ons eigen bedrijf geldt dat onze bedrijfsverzekering het verplicht stelt dat iedereen een cap draagt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:08

Chaos, ik ben heeeeeeeeeel erg benieuwd wat je daarvan gaat leren!!! leuk!!

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 01:10

Chaos schreef:
Sure.

Ik heb me bewust aan gemeld voor de lezing, altijd interessant.
Ook over kopen/verkopen, lessen geven, pensioneigenaren etc.

Voor ons eigen bedrijf geldt dat onze bedrijfsverzekering het verplicht stelt dat iedereen een cap draagt.

Maar wat als het niet gebeurd als je even niet oplet?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:11

opzouten! :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:12

Haha, in ons contract staat tevens dat als ze zich niet aan de voorgeschreven regelementen voldoen wij het recht hebben te waarschuwen of de huur op te zeggen. :j

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:14

Als ik zonder cap wil rijden en er gebeurt wat..lijkt me toch dat ik zelf aansprakelijk ben..
Het is algemeen bekend waarom een cap is uitgevonden, en als IK de keus maak hem niet te dragen, vind ook dat het mijn eigen verantwoording is..en ik niet de verantwoording bij een ander kan en mag leggen..
Of je nu op een eigen paard of een ander paard stapt..JIJ stap op zonder cap..

Rij zelf zeker ook wel eens zonder cap, maar ben me wel bewust van t feit dat het mijn eigen verantwoording is..
Al rij ik meestal wel gewoon met mn cap hoor...en zeker naar buiten!!
Laatst bijgewerkt door Zapata op 06-11-11 01:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:15

Maar omdat wij iets vinden wil dat dus niet zeggen dat dat verzekeringstechnisch of wettelijk ook zo is. :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:16

Zapata schreef:
Als ik zonder cap wil rijden en er gebeurt wat..lijkt me toch dat ik zelf aansprakelijk ben..
Het is algemeen bekend waarom een cap is uitgevonden, en als IK de keus maak hem niet te dragen, vind ook dat het mijn eigen verantwoording is..en ik niet de verantwoording bij een ander kan en mag leggen..
Of je nu op een eigen paard of een ander paard stapt..JIJ stap op zonder cap..

Rij zelf zeker ook wel eens zonder cap, maar ben me wel bewust van t feit dat het mijn eigen verantwoording is..
Al rij ik meestal wel gewoon met mn cap hoor...en zeker naar buiten!!

dat is een mening..... geen feit!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:21